RESUMÉ:

 

AN 2009 00005 – VA 2008 02032 SMUK <w> Manglende særpræg

 

Patent- og Varemærkestyrelsen afslog at registrere det ansøgte varemærke SMUK <w>. Styrelsen fandt, at mærket manglede særpræg, idet mærket blev anset for at være beskrivende for alle de ansøgte varer. Denne afgørelse blev indbragt for Ankenævnet for Patenter og Varemærker, som stadfæstede Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse

 

KENDELSE:

År 2009, den 7. oktober afsagde Ankenævnet for Patenter og Varemærker

(Hans Chr. Thomsen, Michael Dorn, Sten Juul Petersen og Hanne Kirk Deichmann)

følgende kendelse i sagen AN 2009 00005

 

Klage fra          

Message A/S

v/Chas. Hude A/S

over

 

Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse af 15. januar 2009 i sagen

VA 2008 02032 SMUK <w>

 

 

Ankenævnet har behandlet sagen skriftligt.

 

Ankenævnet udtaler:

Af de grunde, der er anført af Patent- og Varemærkestyrelsen, stadfæster ankenævnet den påklagede afgørelse.

 

Herefter bestemmes:

Patent- og Varemærkestyrelsen afgørelse stadfæstes.

 

Sagens baggrund:

Den 23. maj 2008 indleverede Message A/S en varemærkesansøgning til Patent- og Varemærkestyrelsen vedrørende mærket SMUK <w>.

 

Mærket var ansøgt for følgende varer:

Klasse 9: Videnskabelige, nautiske, geodætiske, fotografiske, kinematografiske og optiske apparater og instrumenter samt apparater og instrumenter til vejning, måling, signalering, kontrol, livredning og undervisning, apparater og instrumenter til ledning, omkobling, transformation, akkumulering, regulering eller kontrol af elektricitet, apparater til optagelse, transmission og gengivelse af lyd eller billede, magnetiske databærere, lydplader, salgsautomater og mekanismer til mønt-opererede apparater, kasseapparater, regnemaskiner og databehandlingsudstyr, ildslukningsapparater.

 

Klasse 18: Læder og læderimitationer samt varer fremstillet af disse materialer (ikke indeholdt i andre klasser), skind og huder, kufferter og rejsetasker, paraplyer, parasoller og spadserestokke, piske og sadelmagervarer.

 

Klasse 25: Beklædningsgenstande, fodtøj og hovedbeklædning.

 

Den 19. juni 2008 meddelte Patent- og Varemærkestyrelsen et foreløbigt afslag på ansøgningen med den begrundelse, at mærket manglede særpræg. Styrelsen begrundede det foreløbige afslag med følgende:

”Begrundelsen herfor er, at ordet SMUK som varemærke, er beskrivende for alle de ansøgte varer.

Ordet SMUK er, ifølge Politikens Store ordbog den danske betegnelsen for noget som er tiltalende at se eller høre på. Mærket vil derfor angive en beskaffenhed ved samtlige varer i din ansøgnings varefortegnelse, nemlig at disse er smukke i sin udformning eller udtryk og tiltalende at se på.

     

Der står i varemærkelovens § 13, stk. 2, nr. 1, at man blandt andet ikke kan få eneret til varemærker, som i omsætningen kan tjene til at betegne varens beskaffenhed.

 

Vi har før afslået følgende tilsvarende mærker:

 

VA 2006 03793 - LÆKKER, for ”alkoholholdige drikke (dog ikke øl)” i klasse 33,

 

VA 1990 03869 – SMART, for ”Garn og tråd til tekstilfabrikation” i klasse 23.

 

Selvom du ikke kan få eneret til det ansøgte mærke, kan vi alligevel registrere det, hvis du kan bevise, at mærket er indarbejdet i Danmark.

 

Et mærke er indarbejdet, når det er kendt inden for branchen som dit varemærke for de varer eller tjenesteydelser, som det er ansøgt for. Du skal derfor have brugt mærket intensivt eller i en lang periode. Mærket skal være brugt før du indleverede ansøgningen.

 

Du kan bevise, at dit mærket er indarbejdet f.eks. ved at sende en udtalelse fra en brancheorganisation. Du kan også indsende materiale i form af annoncer, brochurer, fakturaer og lignende. Materialet skal være dateret og vise, hvordan mærket ser ud, når det bliver brugt. Materialet skal også vise forbindelsen mellem mærket og de varer eller tjenesteydelser, som det bliver brugt for.

 

Du bør være opmærksom på, at mærket normalt vil kunne registreres, hvis det får en speciel logomæssig eller grafisk udformning. Herved får du dog ikke eneret til ordene, men kun til mærket i dets helhed. Hvis du ønsker dit mærke registreret i en sådan udformning, skal du indsende en ny ansøgning og betale et nyt gebyr. Ved vores undersøgelse af det nye mærke kan det vise sig, at der er andre hindringer for at registrere det andet mærke.

 

Vi har også undersøgt, om mærket er identisk med eller ligner andre varemærker så meget, at man kan forveksle dem. Vi har også undersøgt, om mærket indeholder noget, der kan opfattes som et navn på en anden person eller en andens virksomhed, eller om det kan krænke en andens ophavsret.

 

Du kan læse om dette i varemærkelovens §§ 14 og 15.

 

Vi har fundet sådanne rettigheder, som dit mærke kan være i strid med. Du kan se disse rettigheder i den vedlagte søgningsrapport. Hvis vi har fundet varemærker, har vi vedlagt en registerudskrift af disse mærker.

 

Vi gør dig opmærksom på, at der kan være EU-varemærker og Madrid Protokol mærker, som vi ikke havde oplysning om, da vi undersøgte dit mærke.”

 

Ansøger svarede ikke på denne henvendelse, og Patent- og Varemærkestyrelsen meddelte endelig afslag på ansøgningen ved brev af 15. januar 2009. Styrelsen begrundede afgørelsen med følgende:

 

”… I brev af 19. oktober 2008 skrev vi, at dit varemærke ikke kan registreres. Vi har ikke modtaget et svar fra dig.

 

Vi afslår din ansøgning, da varemærket ikke har det særpræg, et varemærke skal have for at kunne registreres, da mærket kan angive en beskaffenhed ved varen eller tjenesteydelsen.

 

Begrundelsen herfor er, at ordet SMUK som varemærke, er beskrivende for alle de ansøgte varer.

 

Ordet SMUK er, ifølge Politikens Store ordbog den danske betegnelsen for noget som er tiltalende at se eller høre på. Mærket vil derfor angive en beskaffenhed ved samtlige varer i din ansøgnings varefortegnelse, nemlig at disse er smukke i sin udformning eller udtryk og dejlige at se på.

 

Vi har afgjort sagen efter varemærkelovens § 20, stk. 2, jf. § 13…”

 

Denne afgørelse indbragte Chas.Hude A/S på vegne af Message A/S ved brev af 16. marts 2009 for Ankenævnet for Patenter og Varemærker med påstand om, at styrelsens afgørelse omgøres. Klagen er nærmere begrundet med følgende:

 

”Af Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse af 19. juni 2008, vedlagt som bilag 1, fremgår det, at betegnelsen SMUK ikke findes at have det fornødne særpræg, idet SMUK er beskrivende for de varer og tjenesteydelser det er ansøgt for. Patent- og Varemærkestyrelsen har derfor afvist at registrere varemærket.

 

På vegne af vores klient, Message A/S, skal vi hermed anmode Ankenævnet om at omgøre Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse.

 

Principalt gøres det gældende at afvisningen er i strid med OHIMs retningslinjer og praksis. Subsidiært gøres det gældende, at SMUK har særpræg ifølge Patent- og Varemærkestyrelsens egen praksis.

 

OHIMs retningslinjer og praksis

 

Ifølge afsnit 8 i præamblen til Direktiv 2008/95/EC skal praksis i medlemslandene vedrørende registrering af et varemærke være identisk. Dette medfører bl.a., at medlemslandenes praksis skal være i overensstemmelse med OHIMs praksis.

 

Det følger af OHIMs "Gudielines concerning proceedings before the office for harmonization in the internal market", part B, fra april 2008, side 28 at beskrivende termer, der henviser til køberen af produktet, ikke skal anses som beskrivende for selve produktet. Disse termer kan derfor godt registreres som varemærker. I dette tilfælde giver SMUK forbrugeren associationer, til den effekt produkterne har for forbrugeren, nemlig at forbrugeren bliver smuk af at benytte produktet. SMUK er derfor ikke egnet til at beskrive produktet direkte, men giver associationer om den effekt produktet har.

 

Fra OHIMs registreringspraksis kan bl.a. henvises til varemærkeregistreringen CTM 6421 812 FINE <ord>, registreret i klasse 25 for beklædningsgenstande, fodtøj og hovedbeklædning (bilag 2). FINE kan ifølge Gyldendals Engelsk-Dansk ordbog bl.a. betyde smuk, jf. bilag 3.

 

Yderligere har OHIM accepteret at registrere varemærket SMART <ord> i klasse 12 for bl.a. køretøjer, herunder biler (bilag 4). "En smart bil" eller på engelsk "a smart car", må siges at være mindst ligeså beskrivende som en SMUK beklædningsgenstand, jf. fx Politikens Nudansk Ordbog "smarte biler", jf. bilag 5.

 

Det er derfor både i strid med OHIMs retningslinjer og praksis at afvise SMUK fra registrering.

 

Praksis fra Patent- og Varemærkestyrelsen

 

En gennemgang af Patent- og Varemærkestyrelsens yngre registreringspraksis viser, at følgende varemærker er registreret:

 

1.   SKØN <ord> i klasse 16 for magasiner (bilag 6). Ifølge Politikkens Nudansk Ordbog er skøn et synonym for smuk, jf. bilag 7.

 

2.   SMUK BRUGT <ord> registreret i klasse 14 for bl.a. smykker og ure (bilag 8). I denne sammenhæng kan det næppe være BRUGT, der giver mærket særpræg.

 

Patent- og Varemærkestyrelsens praksis viser altså, at SMUK kan have det fornødne særpræg til, at kunne blive registreret.

 

På baggrund af ovenstående er det vores opfattelse, at varemærket SMUK bør kunne registreres…

 

Patent- og Varemærkestyrelsen afgav ved brev af 6. maj 2009 følgende udtalelse:

 

” …. Som svar på Ankenævnets brev af den 22. april 2009 skal styrelsen udtale følgende:

 

Indledningsvist skal styrelsen bemærke, at styrelsen er uenig med klager i, at afsnit 8 i præamblen til Direktiv 2008/95/EC på nogen måder forpligter styrelsen til at være underlagt eller i øvrigt at følge OHIM’s praksis, lige så lidt som hverken varemærkeforordningen eller –direktivet forpligter OHIM til at følge styrelsens praksis.

 

Om end formålet med såvel direktivet og forordningen bl.a. er at bidrage til en fortsat harmonisering af praksis i EU, så angiver disse regelsæt intet om, hvilket lands eller hvilken institutions praksis, der skal anses for at have forrang.

 

Endvidere skal styrelsen præcisere, at styrelsen i begrundelsen for afslaget på registrering henviser til, at mærket kan angive en beskaffenhed ved de ansøgte varer, nemlig at ”disse er smukke i sin udformning eller udtryk og tiltalende at se på”, og ikke, som antydet af klager, at ”forbrugeren bliver smuk af at benytte produktet”.

 

I denne sag har styrelsen skullet foretage en vurdering af, om det almindelige, anprisende ord SMUK kan anses for at angive en egenskab ved de ansøgte varer, nemlig varernes beskaffenhed.

 

Styrelsens praksis i forhold til anprisende beskaffenhedsangivelser

Efter styrelsens praksis vil generelt anprisende tillægsord som oftest blive anset for at være anprisende beskaffenhedsangivelser, som der som udgangspunkt ikke kan opnås eneret til. Dette gælder selvom de anprisende tillægsord har en ”upræcis” karakter i den forstand, at de er udtryk for en subjektiv bedømmelse af særlige karakteristika ved varen. Uanset sådanne betegnelser kan anses for at have en ”upræcis” karakter, vil de nemlig fortsat kunne anses for at være deskriptive, og dermed uden særpræg, hvis det må forventes, at den relevante omsætningskreds vil opfatte ordene i en deskriptiv betydning. I sådanne tilfælde er der behov for, at betegnelsen friholdes fra registrering, så alle erhvervsdrivende inden for den pågældende branche har fri adgang til at anvende den beskrivende betegnelse, for at angive denne beskaffenhed ved deres varer.

 

Ved ovennævnte vurdering skal den anprisende beskaffenhedsangivelse vurderes i forhold til de konkrete varer, i hvilken forbindelse der skal tages hensyn til bl.a. varernes karakter (art, anvendelse, formål etc.), branchens og omsætningskredsens sammensætning, eventuelle branchesædvaner o.lign.. I visse situationer vil betegnelser, der i forhold til visse varer er helt almindelige anprisende udtryk, ikke kunne anses for at være deskriptive betegnelser i forhold til andre varer. Eksempelvis må det forventes, at omsætningskredsen for varen ”brød” vil opfatte ordet SUND som en anprisende beskaffenhedsangivelse i forhold til denne vare, da sundhed netop er et væsentligt parameter for omsætningskredsens valg af varer i forhold til fødevarer. Er varerne derimod ”gravemaskiner” eller ”tyverialarmer”, kan det ikke umiddelbart forventes, at omsætningskredsen vil opfatte ordet SUND som en anprisende beskaffenhedsangivelse for disse varer.

 

Det skal bemærkes, at styrelsen tidligere bl.a. har afslået VA 1998 01065 Eksklusiv-Huse, VA 1998 02666 Det Sikre Billån, VA 1997 06183 DET RENE VAND, VA 2000 02418 Handy, VA 2000 02606 LUXUS, VA 2001 03303 PUR, VA 2002 00356 Perfect, VA 2001 00799 SUPER PARTS, VA 2003 00438 DET RENE ÆG, VA 2004 00307 NEM, VA 2003 03833 SUPER COLOR, VA 2006 00075 nemt&rent, VA 2005 01056 PÆRELET, VA 2006 02256 Quality Bakeries, VA 2005 02382 Supreme, VA 2006 03606 COMFORT, VA 2006 02903 great-taste, VA 2006 03793 LÆKKER, VA 2007 01260 Precious, VA 2004 02952 Skøn, VA 2007 02941 Bedre Bad, VA 2006 05082 den bedste og VA 2007 02926 SmartSystem. Alle de nævnte mærker indeholder eller består af anprisende beskaffenhedsangivelser såsom ”eksklusiv”, ”sikre”, ”rene”, ”handy”, ”luxus”, ”pur”, ”perfect”, ”super”, ”nem”, ”let”, ”quality”, ”supreme”, ”comfort”, ”skøn”, ”bedre” og ”smart”, men ingen af disse betegnelser kunne i de anførte sager bidrage mærkerne det nødvendige særpræg.

 

Tilsvarende har Ankenævnet fundet, at mærkerne SMART (AN 1996 00929), SUPER COLOR (AN 2004 00028) og GRAND CRU (AN 2006 00057) er uden det nødvendige særpræg.

 

Styrelsens vurdering af ordet SMUK

Ordet SMUK kan anvendes som en anprisning af en vares fremtoning. Ordet SMUK må derfor anses for at være en anprisende beskaffenhedsangivelse i forhold til sådanne varer, hvor varens fremtoning kan have indflydelse på omsætningskredsens valg af produkt.

 

At dette er tilfældet i forhold til varer i klasse 18 og 25 må stå ganske klart, idet der her er tale om varer, der i høj grad markedsføres på varernes udseende.

 

Med hensyn til varerne i klasse 9 skal styrelsen medgive, at det ikke umiddelbart er evident, at fremtoningen af varer såsom ”nautiske apparater eller instrumenter” eller ”apparater til signalering” kan have indflydelse på omsætningskredsens valg af produkt, men det skal i den forbindelse haves in mente, at der her er tale om meget brede overbegreber for varekategorier, der omfatter en lang række varer. Eksempelvis omfatter overbegrebet ”nautiske apparater og instrumenter” eksempelvis varerne ”kompas” og ”kompasroser”, og det er efter styrelsens opfattelse klart, at sådanne varer i høj grad markedsføres på deres fremtoning såvel som deres funktionalitet. Ligeledes omfatter overbegrebet ”apparater til signalering” bl.a. mobiltelefoner, hvorom der heller ikke kan herske tvivl, at sådanne også i høj grad markedsføres på deres fremtoning såvel som på deres funktionalitet.

 

Af andre varer omfattet af overbegreberne i klasse 9, der kan ses markedsført på deres fremtoning/design, kan bl.a. henvises til fjernsyn, stereoanlæg, kameraer, kikkerter, stikkontakter og lysdæmpere, computere. Endvidere er der efter styrelsens opfattelse generelt en tendens til, at elektronisk udstyr og apparater gives et særligt design, hvilket tillige har indflydelse på den måde omsætningskredsen må forventes at opfatte udtryk, der priser sådanne vares fremtoning.

 

Derudover skal bemærkes, at styrelsen ikke er i besiddelse af oplysninger, der modsiger, at fremtoningen af varer i klasse 9 ikke har eller kan have indflydelse på omsætningskredsens valg af produkt i købssituationen. Når det samtidig må stå klart, at en væsentlig del af de produkter, der er omfattet af overbegreberne i klasse 9 netop tilføjes design elementer, for at højne produkternes æstetiske udtryk, finder styrelsen det ubetænkeligt at lægge til grund, at samtlige de af ansøgningen omfattede varer i klasse 9 bliver eller kan blive markedsført også på deres fremtoning/design.

 

Det er følgelig styrelsens opfattelse, at også samtlige varer i klasse 9 kan gives, og faktisk i stor udstrækning bliver givet, et æstetisk udtryk med den hensigt, at påvirke omsætningskredsens valg af vare i købssituationen.

 

Styrelsen skal med disse yderligere bemærkninger fastholde, at ordet SMUK må anses for en anprisende beskaffenhedsangivelse i forhold til samtlige de af ansøgningen VA 2008 02032 omfattede varer i klasse 9, 18 og 25, hvorfor mærket er deskriptivt og uden særpræg efter varemærkelovens § 13, stk. 2, nr. 1…”

 

 

Klager har ikke yderligere kommenteret sagen.

 

 

 

 

 

Udskriftens og fotokopiens rigtighed bekræftes.

 

Ankenævnet for Patenter og Varemærker, den 7. oktober 2009