RESUMÉ:
AN 2008
00005 – VA 2006 05209 TOGO <w> - særpræg
Patent- og Varemærkestyrelsen afslog at registrere
ordmærket TOGO, for de ansøgte varer i klasse 30, idet ordmærket mangler
særpræg. Der henvises i den forbindelse til Varemærkelovens § 13, stk.2, som
ikke giver mulighed for at få eneret til et varemærke, som kan angive en
geografisk oprindelse. Denne afgørelse blev indbragt for Ankenævnet for
Patenter og Varemærker, som stadfæstede afgørelsen med styrelsens begrundelse.
KENDELSE:
År 2008, den 22. oktober afsagde Ankenævnet for
Patenter og Varemærker
(Hans Chr. Thomsen, Michael Dorn, Sten Juul Petersen og Steffen Gulmann)
Barilla G. E R. Fratelli - Societa Per Azioni
Italien
v/Internationalt Patent-Bureau A/S
over
Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse af 18.
januar 2008 om afslag på registrering af VA 2006 05209 TOGO <w>
Ankenævnet har behandlet sagen på et møde den 22. september 2008. For
klageren mødt advokat Ida Dinesen sammen med juridisk konsulent Danijel Randau.
Patent- og Varemærkestyrelsen var repræsenteret ved chefkonsulent Mikael Francke
Ravn.
Advokat Ida Dinesen fremlagde påstandsdokument og
procederede sagen i det væsentlige i overensstemmelse hermed.
Chefkonsulent Mikael Franke Ravn kommenterede og
redegjorde for styrelsens afgørelse, som han nærmere begrundede.
Ankenævnet
udtaler:
3 voterende (Hans Chr. Thomsen, Michael Dorn og
Steffen Gulmann) udtaler:
Af de af Patent- og Varemærkestyrelsen anførte
grunde, og da det for ankenævnet fremkomne ikke
kan føre til et andet resultat, stemmer vi for at stadfæste den
påklagede afgørelse.
1 voterende (Sten Juul Petersen) udtaler:
Varemærkelovens § 13, stk. 2 må undergives en
konkret fortolkning. Havde det været lovgivers mening helt at udelukke f.eks.
navne på suveræne stater fra registrering, burde det fremgå direkte af
lovteksten. Jeg kan tilslutte mig de af klager fremførte synspunkter. Også jeg
finder det lidet sandsynligt, at omsætningskredsen vil opfatte den
varemærkemæssige brug af TOGO for de ansøgte varer som ensbetydende med, at
varerne har oprindelse i staten TOGO. Jeg er derfor enig med klager i, at TOGO
har tilstrækkeligt særpræg til at kunne registreres for de ansøgte varer i kl.
30.
Som følge heraf stemmer jeg for at omgøre den
påklagede afgørelse, således at VA 2006 05209 tillades registreret som ansøgt.
Der træffes afgørelse efter stemmeflertal,
hvorefter den påklagede afgørelse stadfæstes.
Herefter bestemmes:
Den påklagede
afgørelse stadfæstes.
Sagens
baggrund:
Den 5. oktober 2006
indleverede Internationalt Patent-Bureau A/S på vegne af Barilla G. E R.
Fratelli - Società per Azioni, Italien, en ansøgning om registrering af
ordmærket TOGO <w> for
Klasse 30: Mel og næringsmidler af korn, biskuitter,
kager konditori- og konfekturevarer, spiseis.
Ansøgningen er
konverteret fra en EU-varemærkeansøgning nummer 001125921 indleveret den 1.
april 1999.
I brev af 18. januar 2008 afslog Patent- og
Varemærkestyrelsen ansøgningen med følgende begrundelse:
”…Afslag på ansøgning om
registrering af dit varemærke TOGO
Du bad os i dit brev fra
den 18. december 2007 at sende dig en endelig afgørelse. I dit brev var der
ikke yderligere kommentarer til vores afgørelse.
Togo er en selvstændig
stat, og kan for de ansøgte varer, angive deres oprindelse. Derfor afvises
registreringen af mærket jf. varemærkelovens § 13 stk. 2.
I forhold til dit brev af
22. august 2007 vil vi gerne pointere, at vores praksis for ordmærker, der
består af navne på lande eller selvstændige stater, var den samme både før og
efter vores justering af registreringspraksis for blandt andet de geografiske
angivelser. Det er derfor ikke afgørende for udfaldet af vores afgørelse,
hvornår ansøgningen blev indleveret eller hvilken prioritet den har.
Ifølge vores praksis for
landenavne eller selvstændige stater, sondres der ikke mellem hvorvidt
landet/staten er kendt for deres produkter, hvor mange forbrugere i Danmark der
kender til landet eller statens eksistens, eller hvor langt væk landet/staten ligger
fra Danmark.
Vi har afgjort sagen
efter varemærkelovens § 20, stk. 2, jf. § 13, stk. 2…”
Ved brev af 5. marts 2008 ankede Internationalt Patent-Bureau A/S på vegne
af Barilla G. E R. Fratelli, SpA, Italien, Patent- og Varemærkestyrelsens
afgørelse til Ankenævnet for Patenter og Varemærker med påstand om, at
afgørelsen omgøres og at VA 2006 05209 accepteres til registrering.
Klager begrundede anken som følger:
”…ANKE
Under henvisning til
Varemærkelovens § 46 skal vi hermed på vegne af Barilla G. e R. Fratelli SpA
påklage den af Patent- og Varemærkestyrelsen trufne afgørelse f 18. januar 2008
i ovennævnte sag, jf. vedlagte kopi af afgørelsen (bilag 1), hvorved VA 2006
05209 afvises fra registrering på grund af manglende særpræg.
PÅSTAND
Den af styrelsen trufne
afgørelse omgøres derhen, at VA 2006 05209 TOGO accepteres til registrering.
ANBRINGENDER
Varemærket TOGO er ikke
udelukket fra registrering, idet der er i besiddelse af fornødent særpræg til
at kunne registreres.
ANKEBEGRUNDELSE
Ved brev af 18. januar
2008 afviste Patent- og Varemærkestyrelsen at registrere TOGO på grund af
manglende særpræg. TOGO var ansøgt i klasse 30 for ”mel og næringsmidler af
korn, biskuitter, kager, konditori- og konfekturevarer, spiseis”.
Styrelsen fastholdt under
henvisning til Varemærkelovens § 13, stk. 2, at TOGO ikke kan registreres, idet
mærket angiver en geografisk oprindelse. Ifølge Styrelsen kan mærket, som følge
af at der er en geografisk oprindelse, angive, at de ansøgte varer stammer fra
Togo. Derimod har Styrelsen ikke fundet, at mærket på nogen måde var geografisk
vildledende, men udelukkende, at det manglede særpræg, jf. bilag 1.
Inden Styrelsens afslag
indleverede vi den 22. august 2007 argumentation for, at varemærket burde
registreres (bilag 2).
Styrelsens afvisning
hertil af 6. september 2007 vedlægges (bilag 3).
Vi er opmærksomme på, at
Patent- og Varemærkestyrelsen den 26. juni 2007 udsendte en Orientering om
Justering af Registreringspraksis, som bl.a. strammer op på særprægsvurderingen
for geografiske betegnelser. Denne praksisændring skulle først træde i kraft
for ansøgninger indleveret efter den 1. juli 2007.
Vi gør hermed Ankenævnet
opmærksom på, at nærværende ansøgning blev indleveret med prioritet tilbage fra
mærkets oprindelige EU-ansøgningsdato, nemlig 1. april 1999. Derfor kan de nye
regler på ingen måde have virkning på nærværende ansøgning.
Det skal noteres, at det
af de nye retningslinier fremgår ”at vi ikke kan registrere en geografisk
betegnelse, hvis det med rimelighed kan forudses, at betegnelsen af
omsætningskredsen vil blive opfattet som varens eller tjenesteydelsens
geografiske oprindelsessted.” En modsætningsslutning herfra må da være, at
såfremt det ikke med rimelighed kan forudses, at betegnelsen af
omsætningskredsen vil blive opfattet som varens geografiske oprindelsessted, så
kan Styrelsen godt registrere en geografisk betegnelse.
Det bør også noteres, at
Styrelsen i sit afslag nævner, at ”ifølge vores praksis for landenavne eller
selvstændige stater, sondres der ikke mellem hvorvidt landet/staten er kendt
for deres produkter, hvor mange forbrugere i Danmark der kender til landet
eller statens eksistens, eller hvor langt væk landet/staten ligger fra
Danmark”.
Vi mener, at Styrelsens
ændrede praksis er i strid med såvel OHIM's som Ankenævnets praksis. Det er
ikke Styrelsens sag at fastsætte ny praksis på egen hånd som ikke blot går imod
den harmonisering som skal og bør finde sted inden for EU, men også imod Ankenævnets
praksis.
Det skal bemærkes, at
OHIM har accepteret følgende ordmærker, som udgøres af eller indeholder navne
på meget velkendte selvstændige stater:
CTM 002694727 JAPAN
CTM 003153822 NEPAL
CTM 002692978 FIJI
CTM 004509964 SPIRIT OF
TIBET
CTM 002683 779 WORK
AUSTRALIA
Videre bør det noteres,
at følgende mærker, tillige indeholdende navne på meget velkendte geografiske
angivelser, er blevet accepteret:
CTM 003610128
ARIZONA
CTM 005142261 GOA LONDON DRY GIN
CTM 004205654 FLORIDA
CTM 004990586 CANCUN
CTM 003874435 LONDON EXTRA SPECIAL
CTM 001082361
MALLORCA
CTM 00362400
ZANZIBAR
Kopier af
ovennævnte registreringer vedlægges (bilag 5). Det bør bemærkes, at i alle de
nævnte tilfælde er ansøger fra et andet land end den pågældende geografiske
betegnelse.
Så sent som den 24. juli
2007 blev varemærket OXFORD registreret i klasse 30 for brød, bageri- og
konditorvarer, kiks, biskuits, kager og vafler, VR 2007 02620. Der er næppe
tvivl om, at byen Oxford er langt mere kendt i Danmark end det lille land Togo.
Togo er en meget lille
stat i Vestafrika. Ifølge Wikipedia (opslagsleksikon på Internettet) er Togo en
af de mindre stater på jorden. Sammenligner man Togos totale BNP (anslået
2005), der er USD 2.32 mia., med Danmarks for samme år, som er USD 190 mia.,
forstår man, at Togo ikke er nogen kendt aktør på det globale verdensmarked.
Togos økonomi er jordbrugsbaseret og mindre udviklet. Mindst 65 % af
befolkningen lever af landbrug, hvoraf kaffe, kakao og bomuld genererer 30 % af
eksportindtjeningen. At så stor en del af befolkningen lever af jordbrug, og at
landets totale BNP kun er lidt mere end 2 milliarder, taler for, at den største
del af landets jordbrug har funktionen at føde landets egen befolkning.
Konsekvensen bliver, at landets jord primært bruges til egen husholdning. I
industrisektoren er fosfatudvinding den største aktivitet. Eksportens ringe
størrelse sammen med de underudviklede forhold der råder i landet gør, at der
næppe er kendskab til landet for omverdens almindelige konsumenter.
Det er vores faste
overbevisning, at langt de fleste danskere ikke kender til staten Togo og endnu
mindre kender til et eneste af Togos primære eksportprodukter. Dette gør det
højst usandsynligt, at almindelige danske konsumenter sammenkobler varerne ”mel
og næringsmidler af korn, biskuitter, kager, konditori- og konfekturevarer,
spiseis” med Togo.
I nærværende sag vil vi
især henvise til Ankenævnets afgørelse i sagen AN 2001 00027 ZANZIBAR den 24.
juli 2002, hvor ZANZIBAR af PVS blev mødt med indvendinger fra Varemærkelovens
§ 13 ud fra betragtningen, at mærket var vildledende idet det indeholdt en
geografisk betegnelse. I den sag fastholdt Ankenævnet sin praksis, at § 13 ikke
hindrede registrering, medmindre stednavnet i omsætningskredsen naturligt ville
blive opfattet som varens eller tjenesteydelsens geografiske oprindelse.
Ankenævnets afgørelse faldt derfor ud til at ZANZIBAR blev registreret.
Ifølge ovennævnte
afgørelse udtalte Ankenævnet at ”Imidlertid vil nævnet fastholde den praksis,
at § 13 ikke hindrer registrering, medmindre stednavnet i omsætningskredsen
naturligt vil blive opfattet som varens eller tjenesteydelsens geografiske
oprindelse. Den praksis bør gælde, uanset om navnet angiver en by, et land
eller endog et kontinent. Betænkeligheden ved registrering bliver mindre, jo
mindre kendt navnet er i Danmark som geografisk betegnelse, og jo fjernere dets
forbindelse er med varen eller tjenesteydelsen. Der vil skulle udøves et skøn.
Ankenævnet skønner, at omsætningskredsene ikke naturligt forbinder varer i
klasse 3 med Zanzibar, selvom de måtte være klar over, at Zanzibar er et
stednavn”.
Desuden er den gængse
danske praksis vedrørende geografiske oprindelsesbetegnelser, at jo længere væk
et sted er placeret fra Danmark, des større er sandsynligheden for, at stedet i
Danmark ikke opfattes som et sted, og dermed at registrering er mulig. Det
burde derfor under alle omstændigheder være muligt at registrere TOGO for
varer, når de ikke engang udgør nogen af de fire ovennævnte eksportvarer, som
udgør størstedelen af landets BNP.
På baggrund af det
ovenstående må det anses for indlysende, at det ansøgte mærke TOGO har
tilstrækkeligt særpræg til at kunne registreres for de ansøgte varer i klasse
30…”
Patent- og Varemærkestyrelsen udtalte ved brev af 14. marts 2008 følgende:
”… Vedrørende mærket TOGO.
Som svar på Ankenævnets brev af den 6. marts 2008 skal styrelsen udtale
følgende:
Klager har bl.a. henvist til, at Ankenævnet i sagen AN 2001 00027 ZANZIBAR
fastslog, at varemærkelovens § 13 ikke hindrer registrering som varemærke af en
geografisk betegnelse, medmindre stednavnet i omsætningskredsen naturligt vil
blive opfattet som varens eller tjenesteydelsens geografiske oprindelse.
Ligeledes henvises der til, at det af styrelsens retningslinier fremgår, at vi
ikke vil registrere en geografisk betegnelse, hvis det med rimelighed kan
forudses, at betegnelsen af omsætningskredsen vil blive opfattet som varens
eller tjenesteydelsens geografiske oprindelsessted.
Vi er enige med klager i, at ovennævnte er en del af præmisserne for
vurderingen af geografiske betegnelsers registrerbarhed. Imidlertid er vi
uenige med klager i, at disse præmisser skal føre til, at landenavnet
Togo skal registreres som varemærke for de ansøgte varer i klasse 30.
Styrelsens praksis vedrørende geografiske betegnelser er indrettet bl.a.
efter den fortolkning af varemærkelovens § 13, stk. 2, nr. 1, jf.
varemærkedirektivets art. 3(1)(c), som er kommet til udtryk bl.a. ved
Højesterets afgørelse af 4. oktober 2006 i sagen 579/2004 vedrørende mærket
AALBORG og EF-domstolens præjudicielle afgørelse af 4. maj 1999 i sagerne
C-108/97 og C-109/97 vedrørende WINDSURFING CHIEMSEE.
De ovennævnte afgørelser fra Højesteret og EF-domstolen vedrørte
henholdsvist et dansk bynavn og navnet på en sø i Tyskland. Det må derfor
lægges til grund, at de to domstoles udtalelser om registrerbarheden af
geografiske betegnelser til en vis grad har været normeret af disse faktiske
omstændigheder.
Der ses ikke at være truffet afgørelser ved Højesteret eller EF-domstolen
vedrørende mærker, der består af eller indeholder landenavne. Dog er truffet en
enkelt afgørelse af Retten i første instans (se T-230/05) vedrørende mærket
GOLF USA, hvor Retten fandt, at mærket var uden særpræg for varer og
tjenesteydelser i klasse 25, 28 og 35, idet Retten bl.a. lagde til grund, at betegnelsen
USA måtte anses for deskriptiv.
Det fremgår dog af ovennævnte afgørelser vedrørende AALBORG og WINDSURFING
CHIEMSEE, at geografiske betegnelser skal anses for deskriptive, såfremt det
pågældende sted, som det geografiske stednavn betegner, i omsætningskredsens
bevidsthed kan associeres med de pågældende varer eller tjenesteydelser, som
varemærket søges registreret for. Derudover skal registrering nægtes, såfremt
det med rimelighed kan forudses, at stednavnet i fremtiden vil kunne opfattes
af den relevante omsætningskreds som varens eller tjenesteydelsens
oprindelsessted.
Vurderingen af særpræg for mærker, der består af geografiske betegnelser,
adskiller sig således ikke fra vurderingen af særpræg for andre typer af
varemærker. Således er det generelle udgangspunktet, at det er opfattelsen af
mærket hos den almindeligt oplyste, rimeligt opmærksomme og velunderrettede
gennemsnitsforbruger, der i hovedsagen sætter rammerne for, hvilke mærker der
har særpræg, og hvilke der er uden særpræg. Hertil kommer, at der i vurderingen
af særpræg også skal tages hensyn til den opfattelse af mærket den benævnte
gennemsnitsforbruger med rimelighed må antages at have af mærket også i
fremtiden.
Efter styrelsens opfattelse skal varemærkelovens § 13, stk. 1, nr. 2,
derudover fortolkes i lyset af det mål af almen interesse som bestemmelsen
forfølger, nemlig at beskrivende betegnelser frit skal kunne anvendes af alle
erhvervsdrivende. Ligeledes skal der også tages hensyn til, at en
varemærkeregistrering ikke må medføre en utilbørlig begrænsning i andre
erhvervsdrivendes muligheder for at anvende et almindeligt tegn, jf. bl.a.
EF-domstolens afgørelse af 6. maj 2003 i sagen C-104/01, Libertel-sagen.
De nævnte kriterier for vurdering af et varemærkes særpræg finder styrelsen
medfører, at der ved vurderingen af registrerbarheden af en geografisk
betegnelse skal tages skyldigt hensyn til den måde hvorpå geografiske
betegnelser sædvanligvis anvendes ved markedsføringen af produkter, idet denne
markedsmæssige adfærd må antages at have en ikke ubetydelig indvirkning på den
almindeligt oplyste, rimeligt opmærksomme og velunderrettede
gennemsnitsforbrugers opfattelse af et givet mærke.
I den konkrete sag er ansøgt om registrering af et varemærke, der består af
navnet på et land, nemlig Togo. Det er styrelsens opfattelse, at det ved
markedsføringen af importerede varer er sædvanligt at henvise til, fra hvilket land
produktet hidrører. Sådanne informationer vil således ofte fremgå af skilte
eller reklamer, ligesom emballagen eller varen vil være påtrykt disse
oplysninger, herunder i formen ”Made in …”. Dette gælder ikke mindst for
fødevarer, som er den type af varer mærket TOGO er søgt registreret for.
Det afgørende må derfor være, at det i Danmark må anses for helt naturligt,
at anvende landenavne i markedsføringen for at angive hvorfra et produkt
hidrører, og at en udstedelse af en eneret til én erhvervsdrivende til brug af
et landenavn vil medføre en utilbørlig begrænsning af andre
erhvervsdrivendes mulighed for på sædvanlig vis at henvise til deres produkters
oprindelse. Samtidig må det også forventes, at gennemsnitsforbrugeren vil
opfatte et landenavn som en henvisning til, fra hvilket land
varen hidrører.
Det er i den forbindelse efter styrelsens opfattelse irrelevant om landet
på et givet tidspunkt er eller har været særligt kendt for de pågældende
produkter, eller om de på ansøgningstidspunktet herskende geografiske,
demografiske eller økonomiske forhold i det pågældende land, særligt indikerer,
at varerne kan hidrøre derfra. Således gælder det særligt for lande, og
ikke mindst udviklingslande såsom Togo, at disse er under en konstant
udvikling, hvorfor det ikke med rimelighed kan antages, at varer såsom
de i denne sag omfattede, ikke kan stamme derfra hverken nu eller i
fremtiden.
Det skal endvidere bemærkes, at selvom Togo er et forholdsvist lille lande
med forholdsvist begrænsede ressourcer, så er det ikke ensbetydende med, at de
i denne sag omhandlede varer hverken kan eller bliver produceret i Togo. Det
fremgår således af en artikel af 11. december 2007 på netavisen Nordjyske.dk,
at et dansk baseret mejeriselskab har opereret i Vestafrika siden 1950erne, og
at de driver flere mejerier i regionen, herunder i Togo. I den forbindelse
sammenlignes en del af deres aktiviteter med de aktiviteter som Hjem-is har i
Danmark, idet det bl.a. anføres, at ”Distributionen
gør Fan Milk til Vestafrikas svar på Hjem-Is og sikrer tusinder af afrikanere
deres udkomme.”
Det nævnte eksempel illustrerer klart, at det ikke ud fra de af klager
angivne oplysninger om Togos geografiske, demografiske og økonomiske forhold, som
disse er for nuværende, blot kan sluttes, at TOGO hverken nu eller i
fremtiden vil blive opfattet som en geografisk betegnelse og en henvisning til
de pågældende varers oprindelse.
I denne forbindelse skal henvises til, at geografiske betegnelser i
udviklingslande har været særligt adresseret i forbindelse med revisionen af
Pariser Konventionen i 1980. Herom anføres i ”Varemærker Registreringspraksis”,
Rigmor Carlsen, side 33, bl.a. følgende:
”Ordene i
varemærkelovens § 13, hvorefter et mærke, der udelukkende eller med uvæsentlige
ændringer eller tilføjelser angiver varens oprindelse, ikke må registreres,
skal ikke opfattes som et ubetinget forbud mod registrering af geografiske
navne og stedbetegnelser som varemærke. Direktoratets praksis har dog altid
været temmelig rigoristisk, og det kan nok overvejes, om den bør lempes.
To
forhold taler dog for en vis forsigtighed på dette punkt. Det ene er den
industrielle og landbrugsmæssige udvikling, der foregår, og som må påregnes at
fortsætte i øget takt i U-landene. Disse har, navnlig under forberedelserne til
revisionen af Pariser-konventionen i 1980 udtrykt stor frygt for, at stednavne
i disse lande beslaglægges som varemærker i industrilandene. Deres naturlige
brug af oprindelsesangivelser vil derved kunne hindres, og derigennem deres
industrielle udvikling hæmmes.
Det andet
er den udvidelse af de områder, der er blevet tilgængelige for almindelige
turistrejser. Der er herved opnået ret udbredt kendskab til selv små
lokaliteter i de fjerneste afkroge af verden.”
Det skal her erindres, at en registrering efter varemærkeloven indebærer en
i princippet eviggyldig eneret, såfremt registreringen fornys og brugspligten
iagttages. Ved registreringen af et landenavn vil der således i al fremtid
kunne tillægges indehaveren en forbudsret, således at indehaveren kan forbyde
andre erhvervsdrivendes anvendelse af identiske eller forvekslelige
betegnelser. En sådan forbudsret harmonerer dårligt med det ovenfor anførte og
det forhold, at det i Danmark er helt sædvanligt, at man i forbindelse med
markedsføringen af produkter angiver, fra hvilket land de pågældende produkter
hidrører.
Anderledes stiller det sig, hvis der f.eks. er tale om, at navnet på en by
i udlandet søges registreret som varemærke. Her finder styrelsen det netop
relevant at vurdere, om byen, eller det område den ligger i, naturligt vil
skabe særlige associationer i forhold til de varer eller tjenesteydelser, som
mærket søges registreret for. Dette skyldes, at det ikke kan anses for
sædvanligt, at erhvervsdrivende anvender udenlandske bynavne i markedsføringen
for at angive varens eller tjenesteydelsens oprindelsessted, medmindre stedet
netop har en sådan særlig relation i forhold til de pågældende varer. Det kan
derfor i denne situation heller ikke som udgangspunkt forventes, at
gennemsnitsforbrugeren vil opfatte et udenlandsk bynavn som en henvisning til
varens oprindelse, med mindre en sådan særlig relation forefindes.
Derimod er det helt sædvanligt, at landenavne anvendes for at angive
varens oprindelse, dette uanset om den pågældende type af varer har en særlig
relation til landet eller ej, hvorfor det efter styrelsens opfattelse med
rimelighed kan antages, at omsætningskredsen blot vil opfatte et landenavn
som Togo som en angivelse af varens oprindelse.
OHIM’s praksis
Klager har endvidere henvist til, at OHIM har accepteret en række
geografiske betegnelser, herunder mærker der alene består af landenavne, f.eks.
JAPAN for varer og tjenesteydelser i klasse 18, 25 og 35, og TOGO for varer i
klasse 30.
Dog har OHIM også afslået en række mærker indeholdende landenavne,
eksempelvis:
CHINA DIRECT for varer og tjenesteydelser i klasse 9, 35 og 38
CHINAONLINE for varer og tjenesteydelser i klasse 16, 35, 36, 38, 41 og 42
TOGO DIRECT for varer og tjenesteydelser i klasse 9, 35 og 38
CAMEROON DIRECT for varer og tjenesteydelser i klasse 9, 35 og 38
ENERGIE AUSTRIA for tjenesteydelser i klasse 35-41
YELLOW PAGES GERMANY for varer og tjenesteydelser i klasse 9, 16, 35 og 41
KOREAONLINE for tjenesteydelser i klasse 36
VIETNAM DIRECT for varer og tjenesteydelser i klasse 9, 35 og 38
BRAZIL DIRECT for varer og tjenesteydelser i klasse 9, 35 og 38
USA GLOBAL LINK for varer og tjenesteydelser i klasse 9 og 38
GHANA DIRECT for varer og tjenesteydelser i klasse 9, 35 og 38
ARTE PORTUGAL for varer i klasse 8, 20, 21 og 27
PORTUGAL EUROPE’S WEST COAST for tjenesteydelser i klasse 35 og 39
eINDIA.COM for tjenesteydelser i klasse 38 og 42
GOLF USA for varer og tjenesteydelser i klasse 25, 28 og 35 (se hertil
afgørelse fra Retten i første instans af 6. marts 2007 i sagen T-230/05)
Som det fremgår af ovennævnte har OHIM afslået en række mærker indeholdende
landenavne, dette uanset de pågældende lande ikke kan anses for at være ”særlig
kendte” for eller ”associeret med” de varer eller tjenesteydelser ansøgningerne
omhandlede.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at OHIM i deres guidelines henviser
til, at geografiske betegnelser vurderes efter de samme kriterier uanset om
betegnelsen står alene eller i sammenhæng med en anden beskrivende betegnelse.
Således er følgende anført i OHIM’s guidelines:
”7.6.5.1. ARTICLE 7 (1) (c) CTMR
a) A CTM application containing a geographic term is only objectionable
under this provision if it consists exclusively of such a term. This provision
therefore does not apply if the mark contains ele-ments which would be
registrable on their own. If the mark contains other non-distinctive or
distincti-ve elements, the registrablility of the combination (of the mark as a
whole) must be assessed in the same way as in other cases where descriptive
elements are coupled with distinctive or non-distinctive elements.”
Det skal dog ikke benægtes, at styrelsens og OHIM’s praksis adskiller sig
på dette punkt. Således tillægger OHIM afgørelserne i sagerne vedrørende
mærkerne WINDSURFING CHIEMSEE (C-108/97 og C-109/97) og OLDENBURGER (T-295/01)
en ret vidtgående betydning, idet OHIM lader disse afgørelser være normerende
for deres praksis i relation til alle typer af geografiske betegnelser, dvs.
uden skelen til om der er tale om landenavne, bynavne indenfor eller udenfor
EU, eller andre stedbetegnelser.
Derimod er det styrelsens opfattelse, at netop de hensyn, der ligger bag
varemærkelovens §§ 13, stk. 1, og 13, stk. 2, nr. 1, jf. varemærkedirektivets
art. 3(1)(b) og 3(1)(c), tilsiger, at de forskellige typer af geografiske
betegnelser skal vurderes under hensyn til den måde hvorpå disse sædvanligvis
anvendes i markedsføringen af varer og tjenesteydelser.
Ses der også på disse forhold ved vurderingen af særpræg for geografiske
betegnelser, står det efter styrelsens opfattelse klart, at der er store
forskelle på hvorledes landenavne, danske bynavne, udenlandske bynavne og andre
geografiske betegnelser anvendes i markedsføringen i Danmark. Den måde hvorpå
de forskellige typer af geografiske betegnelser sædvanligvis anvendes, er efter
styrelsens opfattelse med til at normere den gennemsnitlige forbrugers
opfattelse af disse betegnelser. Dette indebærer tillige, at der må gælde en
forskellig målestok for, hvornår en eneret til en geografisk betegnelse udgør
en utilbørlig begrænsning i andre erhvervsdrivendes adgang til at anvende sådanne
betegnelser, idet der må sondres mellem om der er tale om eksempelvis
landenavne, danske bynavne, udenlandske bynavne og andre geografiske
stedbetegnelser.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at OHIM’s praksis i relation til landenavne
ikke har været genstand for prøvelse ved EF-domstolen. Ligeledes syntes OHIM
ikke at have taget stilling til, i hvilket omfang denne praksis bør bevirke, at
f.eks. danske virksomheder i deres markedsføring af produkter i andre lande,
herunder andre EU-lande, skal være afskåret fra frit at kunne henvise
til, at deres produkter er lavet i Danmark.
Det ansøgte varemærkes prioritet
Klager har henvist til, at klagers ansøgning har ansøgningsdato fra den 1.
april 1999, hvorfor ansøgningen ikke kan anses for at være omfattet af
styrelsens praksisændring af 1. juli 2007.
Vi er enige med klager i, at ansøgningsdatoen for klagers ansøgning er den
1. april 1999. Vi er dog ikke enige med klager i, at dette bevirker, at
resultatet af særprægsvurderingen skal være en anden end den ovenfor
skitserede.
For så vidt angår styrelsens udmelding om ændring af praksis af 1. juli
2007, fremgår det af denne, at praksisændringen hovedsageligt havde indvirkning
på styrelsens praksis i relation til danske bynavne. Således var det tidligere
styrelsens praksis, at der er relation til særligt danske bynavne skulle
skelnes mellem ”store”, ”mellemstore” og ”små” geografiske lokaliteter. Denne
praksis viste sig dog ganske vanskelig at håndtere for styrelsen, da forskellen
mellem de forskellige størrelseskategorier kun vanskeligt lod sig definere.
Denne praksis harmonerede endvidere dårligt med, at det i Danmark er sædvanligt
at anvende netop bynavne til at indikere, hvor virksomheden hører hjemme, og
dermed det sted hvor varen eller tjenesteydelsen faktisk bliver produceret
eller udbudt fra.
Højesterets afgørelse i AALBORG-sagen gav anledning til at gøre op med den
tidligere praksis, idet afgørelsen vedrørte netop et dansk bynavn. Styrelsen
har i den forbindelse hæftet sig ved, at den ovenfor omtalte afgørelse fra
EF-domstolen vedrørende mærket WINDSURFING CHIEMSEE, som Højesteret i sin
afgørelse tillægger betydelig vægt, bl.a. fastslår, at den geografiske
lokalitet ikke behøver være kendt for den omhandlede kategori af varer for at
mangle særpræg, men at det tillige kan være afgørende, om det med rimelighed
vil kunne forventes, at den relevante omsætningskreds vil anse den geografiske
lokalitet for at være varens oprindelsessted.
Det fremgår i den forbindelse af styrelsens udmelding om ændring af praksis
pr. 1. juli 2007, at styrelsen for så vidt angår danske bynavne lægger
betydelig vægt på, at det i Danmark er sædvanligt at anvende danske bynavne til
at angive hvor virksomheden hører hjemme. Følgelig må det også forventes, at en
given omsætningskreds i Danmark i langt de fleste tilfælde vil anse bynavnet
for at være en angivelse af varens oprindelsessted, ligesom en eneret til et
dansk bynavn i langt de fleste tilfælde vil medføre en utilbørlig begrænsning i
andre danske erhvervsdrivendes mulighed for – på sædvanlig vis – at angive hvor
deres virksomhed hører hjemme. Disse forhold finder styrelsen bør have en ikke
ubetydelig indvirkning på, hvorledes danske bynavnes særpræg skal vurderes,
idet der dog fortsat skal skeles til varernes eller tjenesteydelsernes art og
beskaffenhed set i forhold til de geografiske, demografiske og ressourcemæssige
forhold, der gælder for den pågældende by, ligesom der skal tages hensyn til,
om bynavnet har andre betydninger end den geografiske, eller om der hersker eventuelle
branchesædvaner i forhold til det pågældende bynavn.
Ovennævnte praksisændring betød imidlertid ikke nogen ændring i forhold til
styrelsens praksis for så vidt angår landenavne, idet styrelsens såvel
før som efter praksisændringen har anset landenavne for at være uden særpræg.
Den omtalte praksisændring har således heller ikke givet anledning til at
ændre i Varemærkehåndbogens afsnit 2.2.1 vedrørende Navne på kontinenter eller
suveræne stater, hvor der således bl.a. er anført, at ”Det er sædvanligt, at man anvender navne på kontinenter og suveræne
stater for at angive, hvor i verden en given vare eller tjenesteydelse kommer
fra. Sådanne navne vil derfor ofte blive opfattet som netop varens eller
tjenesteydelsens oprindelsessted. Disse navne bør derfor friholdes fra
registrering som varemærke, idet alle erhvervsdrivende frit skal kunne anvende
disse navne. Styrelsen vil derfor afslå mærker som EUROPA eller BOLIVIA, uanset
hvilke varer eller tjenesteydelser mærket omfatter.”
Styrelsen finder det i den sammenhæng unødvendigt at vurdere, om varernes
eller tjenesteydelsernes art og beskaffenhed set i forhold til de geografiske,
demografiske og ressourcemæssige forhold, der gælder for det pågældende land
taler for – eller snarere taler imod – at varen eller tjenesteydelsen har sin
oprindelse i det pågældende land. Dette skyldes, at alle erhvervsdrivende som
minimum bør have fri adgang til at henvise til det land, hvorfra deres varer
hidrører, herunder ikke mindst danske virksomheder, når de markedsfører deres
produkter i udlandet.
Vi skal derfor tillige fastholde, at ansøgningsdatoen for klagers ansøgning
ikke bør have nogen indvirkning på resultatet af særprægsvurderingen for
landenavnet Togo.
Med disse yderligere bemærkninger skal styrelsen fastholde afgørelsen af
den 18. januar 2008 og den under behandlingen fremførte argumentation og
vurdering.
Styrelsen skal således henstille til Ankenævnet, at den trufne afgørelse
stadfæstes…”
Ved brev af 25. april
kommenterede klage styrelsens udtalelse. Klager fremførte følgende:
”…Klager henviser til
Ankenævnets skrivelse af 25. marts 2008 og tillader sig hermed høfligst at
fremkomme med kommentarer til Styrelsens høringssvar af 14. marts 2008.
Styrelsen begrunder sin
praksis vedrørende geografiske designationer med at den er indrettet bl.a. ud
fra den fortolkning som kom til udtryk i Højesterets afgørelse vedrørende
mærket AALBORG samt ECJs præjudicielle afgørelse af WINDSURFING CHIEMSEE. Styrelsen
nævner, at ”det må lægges til grund at disse to domstoles udtalelser om
registrerbarheden af geografiske betegnelser til en vis grad har været normeret
af disse faktiske omstændigheder”.
Det bør i nærværende sag
nok tages i betragtning, at Højesteret i
AALBORG sagen nævnte, at ”registrering af geografiske navne som varemærker (må)
afslås, hvis det med rimelighed kan forudses, at betegnelsen af omsætningskredsen
vil blive opfattet som det geografiske oprindelsessted for varer af den
pågældende kategori”. Videre fastslår
Højesteret, at Aalborg er landets fjerdestørste by og at omsætningskredsen i
Danmark utvivlsomt har kendskab til byen Aalborg. Klager kan kun være enig i
Højesterets begrundelse for at nægte registrering, for hvem i det ganske land
kender ikke Aalborg?
Den af styrelsen nævnte
afgørelse af WINDSURFING CHIEMSEE er en præjudiciel afgørelse, som er ”bestilt”
af Landesgericht München. I den sag fortjener det at blive bemærket, at
Chiemsee er Bayerns største sø, 80 km2, og at søen er nævnt i den præjudicielle
afgørelse som at den ”udgør et tiltrækningspunkt for turismen; der drives bl.a.
surfsport på Chiemsee”.
Klager vil ud fra
ovennævnte to afgørelser hævde, at det med rimelighed IKKE kan forudses, at
betegnelsen TOGO af den almindelige køber, som i nærværende sag er
omsætningskredsen, på nogen måde vil blive opfattet som varens oprindelsessted.
Det er klagers faste overbevisning, at den almindelige forbruger ikke har
kendskab til eksistensen af et lille afrikansk land, der hedder Togo, endsige
tro at ”pasta” har sin oprindelse i dette land. Dette har klager allerede nævnt
i sin ankebegrundelse. Derfor mener klager ikke at de præmisser som ligger til
grund for de to ovennævnte afgørelser er anvendelige i nærværende sag.
Klager henviser til
afgørelse T-379/3, Peek & Cloppenburg KG mod OHIM (Board of Appeal), afsagt
af Retten i Første Instans, hvor det nævnes
at art. 7,1 (c) i Forordningen ikke i princippet udelukker registrering
af geografiske navne som er ukendt for den relevante klasse af personer, idet
disse personer sandsynligvis ikke vil tro, at de omhandlede varer kommer fra
eller var fremstillet det pågældende sted, sect. 36.
Yderligere slås det i
denne afgørelse fast, at ”in making that assessment, particular consideration
should be given to the relevant class of persons’ degree of familiarity with
the geographical name in question, with the characteristics of the place designated
by that name, and with the category of goods or services concerned (see, by
analogy, WINDSURFING CHIEMSEE, paragraph 37 and paragraph of the operative
part).”
Styrelsen påpeger i sit
høringssvar, at der skal tages hensyn til, at beskrivende betegnelser frit skal
kunne anvendes af alle erhvervsdrivende, nemlig således, at en
varemærkeregistrering ikke må medføre en utilbørlig begrænsning i andre
erhvervsdrivendes muligheder for at anvende et almindeligt tegn.
Det er da rigtigt som
styrelsen anfører, at geografiske betegnelser sædvanligvis anvendes ved
markedsføring af produkter, der kommer fra andre lande, men dette sker ikke på
en varemærkeretlig måde. Andre erhvervsdrivende vil fritkunne anvende
eksempelvist ”made in Togo” idet dette fremstår på en markedsføringsretlig
måde. Det vil sige, at en varemærkeregistrering af TOGO ikke vil virke
hindrende for en oprindelsesangivelse. Andre erhvervsdrivende vil derfor ikke
utilbørligt bliver begrænset i deres mulighed for på sædvanlig vis at henvise
til deres produkters oprindelse. Der er derfor ikke et generelt
friholdelsesbehov for TOGO for varer i klasse 30.
Styrelsen hævder, at en registrering
skal kunne nægtes såfremt det med rimelighed kan forudses, at stednavnet i
fremtiden vil kunne opfattes af den relevante omsætningskreds som varens
eller tjenesteydelsens oprindelsessted.
Klager henviser her til
afgørelsen fra Court of First Instance, T-379/03 Peek & Cloppenburg, sect
38, hvor det udtrykkelig nævnes, at ”the name in question must suggest a current
association, in the mind of the relevant class of persons, with the category of
goods or services in question…..”.
I sit høringssvar
opremser styrelsen en lang række mærker indeholdende landenavne, og som er
afslået fra registrering af OHIM. Det skal dertil bemærkes, at ingen af
mærkerne ikke er ”rene” landenavne, men har yderligere elementer tilføjet.
For nemheds skyld
citeres de artikler i Rådets Forordning
ud fra hvilke mærkerne er blevet afslået:
Art. 7,1(b) trade marks which are devoid of any
distinctive character
Art. 7,1(c) trade
marks which consist exclusively of signs or indications which may serve, in
trade, to designate the kind, quality, quantity, intended purpose, value,
geographical origin or the time of production of the goods or of rendering of the service, or other
characteristics of the goods or service
Art. 7,1(d) trade
marks which consist exclusively of signs or indications which have become
customary in the current language or in the bona fide and established practices
of the trade
Art. 7,1(g) trademarks
which are of such a nature as to deceive the public, for instance as to the
nature, quality or geographical origin of the goods or service
CHINA DIRECT
TOGO DIRECT
CAMEROON DIRECT
VIETNAM DIRECT
BRAZIL DIRECT
GHANA DIRECT
Man bør lægge mærke til,
at disse mærker alle er søgt registreret i klasse 9 for ”apparatus for
recording, transmission or reproduction af sound or images; prepaid calling
cards”, i klasse 35 for ”advertising”, og i klasse 38 for ”telecommunication”.
Alle disse mærker, som for øvrigt har samme ansøger, er rettelig blevet afslået ud fra art 7(1)b
og c, idet de indikerer, at man kan komme i direkte kontakt med de pågældende
lande ved hjælp af de varer/serviceydelser de er ansøgt for.
CHINAONLINE
Dette mærke var søgt
registreret for en lang række især serviceydelser, der specifikt angav, at det
drejede sig om Kina.
KOREA ONLINE
Ansøgt for
serviceydelser i klasse 36. Dette kan opfattes som serviceydelser, som man
direkte kan opnå hvis man går på Internettet.
ENERGIE AUSTRIA
Dette mærkes
servicefortegnelse angiver til en vis grad, at det drejer sig om
energiforsyning, især elektricitet, og mærket er da også indehavet af
Österreichische Elektricitätswirtschafts-AG.
YELLOW PAGES GERMANY
Mærket blev afslået
under henvisning til art. 7,1(c) men også til (d). Ja, hvem kender ikke de telefonbøger der går
under navnet ”de gule sider” eller ”yellow pages”.
USA GLOBAL LINK
Dette mærke blev
udelukkende afslået under henvisning til art. 7,1(c). Mærket blev søgt i klasse
9 for ”prepaid and travel long distance calling cards” samt i klasse 38 for
”international telecommunication services”. Mærket indikerer, at man fra USA
har global forbindelse.
ARTE PORTUGAL
Søgt registreret for
bestik, møbler, glas krystal og porcelæn samt tæpper, men afslået under
henvisning til art. 7,1(c). Mærket beskriver direkte, at det drejer sig om
kunst og kunsthåndværk fra Portugal.
PORTUGAL EUROPE’S WEST
COAST
Søgt registreret for
serviceydelser vedr. turistdestinationer. Mærket blev afslået under henvisning
til art 7,1(b) og (c). Det må noteres at mærket så afgjort anpriser Portugals
vestkyst (som værende Europas bedste).
eINDIA.COM
Søgt registreret for
serviceydelserne i forbindelse med fremskaffelse af adgang til globalt computer
netværk. Afslag baseret på art 7,1(b).
GOLF USA
Mærket blev i første
runde afslået af Board of Appeal på grund af manglende særpræg, jf. art. 7,1(b)
og (c), idet kombinationen bestod af to beskrivende elementer, som gav indtryk
af en indlysende forbindelse mellem golf og USA. Retten i Første Instans kom
til samme konklusion, men afslog også at tage for sent indleveret
bevismateriale, der skulle kunne dokumentere indarbejdelse, i betragtning. Det
materiale, der i første runde var indleveret til støtte for indarbejdelsen blev
fundet utilstrækkeligt.
Styrelsen nævner efter
sin opremsning af ovennævnte mærker, at de er afslåede ”uanset de pågældende
lande ikke kan anses for at være ”særlig kendte” eller ”associeret med” de
varer eller tjenesteydelser ansøgningerne omhandlede”.
Klager vil her på det
bestemteste hævde, at alle de i ovennævnte mærker inkluderede landenavne er
kendte af den danske befolkning. De af styrelsen således fremdragne eksempler
bør derfor ikke have indflydelse på registreringen af TOGO, der som allerede
fremhævet af klager, er et aldeles ukendt lille land.
På basis af det ovenfor
anførte skal klager hermed anmode Ankenævnet om at omgøre styrelsens afslag og
fremme ansøgningen til registrering…”
Udskriftens og fotokopiens rigtighed
bekræftes.
Ankenævnet for Patenter og
Varemærker den 22. oktober 2008