RESUMÉ:
AN 2008
00040 – VR 2007 01875 SATS <w> - Forvekslelighed - Velkendthed
Indehaveren af en række varemærker indeholdende
SATS fremsatte indsigelse mod registreringen af varemærket SATS <w>.
Indsigelsen var begrundet med at registreringen ville medføre en utilbørlig udnyttelse
samt skade af indsigers SATS-mærkers særpræg og renommé. Patent- og
Varemærkestyrelsen fandt ikke efter en samlet vurdering, at der er tale om en
utilbørlig udnyttelse af indsigers mærker. Denne afgørelse blev indbragt for Ankenævnet
for Patenter og Varemærker, som stadfæstede styrelsens afgørelse.
KENDELSE:
År 2009, den 10. september 2009 afsagde Ankenævnet
for Patenter og Varemærker
(Hans Chr. Thomsen, Michael Dorn, Hanne Kirk Deichmann og Sten Juul
Petersen)
SATS Norge AS
v/ Kromann Reumert
over
Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse af 25.
august 2008 vedrørende sagen VR 2007 01875 SATS <w> for
SATS v/Hans Marner Kjærbo
Ankenævnet har behandlet sagen skriftligt.
Ankenævnet
udtaler:
3 voterende (Hans Christian Thomsen, Michael Dorn
og Hanne Kirk Deichmann) udtaler:
Af de grunde, som er anført af Patent- og
Varemærkestyrelsen, stadfæstes styrelsens afgørelse af 25. august 2009.
1 voterende (Sten Juul Petersen)
udtaler:
Jeg stemmer for en stadfæstelse
af Patent- og Varemærkestyrelsen afgørelse under henvisning til, at der efter
min mening ikke foreligger forvekslingsrisiko jf. varemærkelovens § 15, stk. 1,
nr. 2. Jeg finder det ikke godtgjort, at det ældre varemærke er velkendt her i
landet. Den af indsiger påberåbte markedsundersøgelse kan ikke lægges til
grund, bl.a. fordi den intet angiver om, hvorledes de adspurgte er blevet
udvalgt.
Herefter bestemmes:
Den påklagede
afgørelse stadfæstes.
Sagens
baggrund:
Den 13. oktober 2006 indleverede SATS en ansøgning
om registrering af varemærket SATS <w> for:
Klasse 35: Annonce-, reklame- og
informationsvirksomhed vedrørende jobannoncering, arbejdsformidling,
beskæftigelse, karriere, curriculum vitae og rekruttering; markedsundersøgelser;
analyser og opinionsundersøgelser; brugerundersøgelser; demografiske
brugeroplysninger; kontaktformidling mellem virksomheder, studerende og
jobsøgende, herunder via globale computernetværk, Internettet, andre
elektroniske medier og i trykte medier; registrering, omskrivning,
udarbejdelse, systematisering, bearbejdning og samling af informationer om
legater, fonde, uddannelser og særlige rabatter på forbrugerkøb i databaser og
opslagsværk formidlet via globale computernetværk, herunder Internettet, andre
kommunikationsmidler og i trykte medier; bistand ved alle foranstående
tjenesteydelser.
Klasse 38: Telekommunikationsvirksomhed, nemlig
udsendelse, modtagelse samt anden transmission af tekst, billeder, herunder
levende billeder og lyd, via elektroniske kommunikationsmidler, herunder særligt
computernetværk og Internettet; tilvejebringelse af adgang til elektroniske
systemer, herunder computerdatabaser, med henblik på formidling af
informationer, primært mellem studerende, potentielle arbejdsgivere og
potentielle arbejdstagere.
Varemærket blev registreret og publiceret den 14.
juni 2007.
I brev af 27. august 2007 gjorde Kromann Reumert på
vegne af SATS Norge AS indsigelse mod gyldigheden af det registrerede mærke SATS
<w>. Indsiger henviste til varemærkelovens § 23 i lovbekendtgørelse nr.
782 af 30. august 2001. Endvidere gjorde indsiger gældende, at registreringen
af indehavers mærke SATS <w> VR 2007 01875, vil medføre en utilbørlig
udnyttelse samt skade af indsigers SATS-mærker særpræg og renommé, jf.
varemærkelovens § 15, stk. 4, nr. 1. Indsiger har herunder henvist til mærkerne
S A T S <fig> MP800335, S A T S SPORTS <fig> MP 813111, SATS SPORTS
<w> MR790227, SATS SPORTS KEEP MOVING <w> MP790232 og S.A.T.S
SPORT.AEROBIC.TRAINING.SYSTEM <fig> CTM541367. Indsiger har til støtte om
sin påstand om SATS-mærkernes velkendthed indsendt omfattende materiale,
visende bl.a. indsigers markedsføring af mærkerne samt en markedsanalyse.
Indehaver har i breve af 14. og 25. september 2007
samt 19. maj og 18. juni 2008 imødegået indsigelsen. Indehaver anfører bl.a.,
at der ikke er sammenfald af tjenesteydelser mellem parternes registreringer og
henviser til, at ordet SATS er et ord, der bruges i mange sammenhænge.
Indehaver har til dokumentation bl.a. indsendt udskrifter af søgninger på
søgemaskinen GOOGLE. Indehaver bestrider samtidig, at indsigermærkerne måtte
være velkendte i Danmark.
Den 25. august 2008 traf Patent- og
Varemærkestyrelsen afgørelse i sagen og tog ikke indsigelsen til følge.
Styrelsen begrundede afgørelsen med følgende:
”…2. Lovgrundlaget
I varemærkelovens § 15,
stk. 1, nr. 2 står der, at et varemærke ikke kan registreres, hvis
”der er risiko for forveksling, herunder at
det antages, at der er en forbindelse med det ældre varemærke, fordi det yngre
mærke er identisk med eller ligner det ældre varemærke, og varerne eller
tjenesteydelserne er af samme eller lignende art."
Under hensyntagen til, at indsiger har henvist
til, at indsigers mærker er velkendte, skal endvidere henvises til, at det
følger af varemærkelovens § 15, stk. 4, nr. 1, at et varemærke ligeledes
udelukket fra registrering, hvis
”varemærket er identisk
med eller ligner et ældre dansk varemærke efter stk. 2, og det søges
registreret for varer eller tjenesteydelser af anden art end dem, for hvilke
det ældre varemærke er registreret, når det ældre varemærke er velkendt her i
landet, og brugen af det yngre varemærke ville medføre en utilbørlig udnyttelse
af det ældre varemærkes særpræg eller renommé, eller sådan brug ville skade
dette særpræg eller renommé.”
3. Vurdering
og konklusion
Indehavers mærke: SATS <w>
VR 2007 01875
Registreret for: Klasse
35: “Annonce-, reklame- og informationsvirksomhed vedrørende jobannoncering,
arbejdsformidling, beskæftigelse, karriere, curriculum vitae og rekruttering;
markedsundersøgelser; analyser og
opinionsundersøgelser;
brugerundersøgelser; demografiske brugeroplysninger; kontaktformidling
mellem virksomheder, studerende og jobsøgende, herunder via globale
computernetværk, Internettet, andre elektroniske medier og i trykte medier;
registrering, omskrivning, udarbejdelse, systematisering, bearbejdning og
samling af informationer om legater, fonde, uddannelser og særlige rabatter på
forbrugerkøb i databaser og opslagsværk formidlet via globale computernetværk,
herunder Internettet, andre kommunikationsmidler og i trykte medier; bistand
ved alle foranstående tjenesteydelser.”
Klasse 38: “Telekommunikationsvirksomhed, nemlig udsendelse, modtagelse
samt anden transmission af tekst, billeder, herunder levende billeder og lyd,
via elektroniske kommunikationsmidler, herunder særligt computernetværk og
Internettet; tilvejebringelse af adgang til elektroniske systemer, herunder
computerdatabaser, med henblik på formidling af informationer, primært mellem
studerende, potentielle arbejdsgivere og potentielle arbejdstagere.”
Indsigers mærker:
MP800335
og
MP813111
Registreret for: Klasse 25: ”Clothing,
footwear, headgear.”
Klasse
28: ”Games, gymnastic and sporting articles.”
Klasse 41:
”Education, providing of training, entertainment, sporting and cultural
activities.”
Indsigers mærker: SATS SPORTS <w>
MP790227
og
SATS SPORTS KEEP MOVING
<w> MP790232
Registreret for: Klasse 25: ”Clothing, footwear, headgear for
wear.”
Klasse 28: ”Games; appliances for gymnastics.”
Klasse 41:
”Educational services; entertainment; practical training (demonstration).”
Indsigers mærke:
CTM541367
Registreret for: Klasse 25: ”Beklædningsgenstande, fodtøj og
hovedbeklædning.”
Klasse 28: ”Spil og legetøj; gymnastik- og sportsartikler (ikke indeholdt i
andre klasser); julepynt.”
Klasse 41: ”Uddannelsesvirksomhed; undervisningsvirksomhed; underholdningsvirksomhed;
sportsarrangementer og kulturelle arrangementer.”
Vurdering af om
indsigers mærker er velkendte
Indsiger har gjort
gældende, at indsigers SATS-mærke er velkendt. Indsiger har til dokumentation
herfor indsendt følgende materiale, der viser omfattende markedsføring af
mærket S.A.T.S <fig> MP800335:
År |
Omkostninger i DKK |
2003 |
7.146.078,03 |
2004 |
6.616.537,90 |
2005 |
6.623.014.87 |
2006 |
7.063.928,80 |
2007 |
10.587.756,20 |
Styrelsen har således set
dokumentation for en seriøs og bred markedsføringsindsats af mærket S A T S
<fig> MP800335, der har resulteret i en relativt høj kendskabsgrad til
mærket. På baggrund heraf, og med henvisning til styrelsens eget kendskab til
mærket SATS, er det styrelsens vurdering, at mærket S A T S <fig>
MP800335 er velkendt for ”sports- og fitnesscentre, herunder undervisning i
alle former for motion og fitness” i klasse 41.
Vurdering af
indehavers og indsigers mærker
Et velkendt varemærke kan nyde udvidet beskyttelse
efter varemærkelovens § 15, stk. 4, nr. 1. Det vil sige, at når kundekredsen
ser mærket anvendt for en given vare eller tjenesteydelse, skal der være en
sådan grad af lighed, at det bringer det velkendte mærke i erindring, uden at
mærkerne dog blandes sammen, men dog således, at der i kundekredsens bevidsthed
skabes en sammenhæng mellem mærkerne. I sådanne tilfælde vil brugen af det
yngre mærke medføre en utilbørlig udnyttelse af det ældre mærkes særpræg, og
således være omfattet af § 15, stk. 4, nr. 1.
Indehavers ordmærke SATS er bydeformen af
verbet ”at satse”. Ordet kan slås op i Politikens Store Ordbog. ”At satse
noget” betyder at risikere en indsats i spil eller lignende. ”At satse på
noget” betyder at gøre sig anstrengelser for og forhåbninger om at opnå noget.
Mærket har således ingen begrebsmæssig betydning i relation til de
tjenesteydelser, som mærket er registreret for.
Blandt de mærker, som indsiger påberåber
sig under denne indsigelsessag er det mærket S A T S <fig> MP800335, der ligger tættest på indehavermærket. Mærket
S A T S <fig> MP800335 er samtidig det mærke, som indsiger kan
dokumentere velkendt. Da de af indsiger
påberåbte mærker i øvrigt alle er registreret for varer og tjenesteydelser i
klasserne 25, 28 og 41, vil vurderingen om indehavermærkets eventuelle
krænkelse af indsigermærket tage udgangspunkt i indsigermærket S A T S <fig> MP800335.
Indsigermærket S A T S
<fig> består af ordet SATS, der grafisk er fremstillet med store bogstaver
adskilt af prikker i center-højde. SATS er placeret på en grå-meleret baggrund
formet som en rombe, der ligger ned. Det figurlige element i mærket er således
beskedent, hvorfor ordelementet SATS er det dominerende element i mærket. For
de tjenesteydelser, som mærket er velkendt for, har mærket ingen begrebsmæssig
betydning, der kan svække styrken af mærket.
Ud fra en sammenligning
af indehavermærket og indsigermærket S A T S <fig>’s dominerende mærkelement,
ligner mærkerne hinanden i meget høj grad. Dette ud fra en såvel synsmæssig,
lydlig som begrebsmæssig vurdering.
Indehavermærket og
indsigermærkerne er ikke registreret for varer og tjenesteydelser, der er af
samme eller lignende art. Der er derfor ikke forvekslelighed mellem mærkerne,
jf. varemærkelovens § 15, stk. 1. Indsigermærket S A T S <fig> er
velkendt for ”sports- og fitnesscentre, herunder undervisning i alle former for
motion og fitness” i klasse 41. Styrelsen har derfor foretaget en vurdering af,
om der kan være ydelser i indehavers registrering, der ligger tilstrækkelig tæt
på indsigermærkets velkendte ydelser, hvorved der i den berørte kundekreds
skabes en sammenhæng mellem indsiger- og indehavermærket.
Ud fra en nærmere
gennemgang af de tjenesteydelser, der er omfattet af indehavermærket, finder styrelsen
det usandsynligt, at der vil skabes en sådan sammenhæng mellem mærkerne.
Indehavermærket er registreret for tjenesteydelser, der retter sig mod
erhvervslivet eller jobsøgende, og som udbydes fra kontorer eller via
internettet. Derudover er mærket registreret for tjenesteydelser hørende under
begrebet telekommunikationsvirksomhed. Disse ydelser har ingen relationer til
”sports- og fitnesscentre, herunder undervisning i alle former for motion og
fitness” i klasse 41, ligesom ydelserne ikke grænser op mod hinanden.
Konklusion
Ud fra en samlet
vurdering af mærkerne, indsigermærkets velkendthed samt varerne og tjenesteydelserne,
er det styrelsens vurdering at mærket SATS <w> VR 2007 01875 ikke udgør
en utilbørlig udnyttelse af indsigermærket S A T S <fig> MP800335’s
særpræg og renommé. Styrelsen har ved vurderingen lagt til grund, at
tjenesteydelserne under indehavermærkets registrering er tilstrækkeligt differentierede
fra de tjenesteydelser, som indsigermærket er velkendt for. Det er derfor
usandsynligt, at der i kundekredsen vil skabes en sammenhæng mellem indsiger-
og indehavermærket.
Styrelsen tager herefter ikke indsigelsen til følge, og registreringen er
fortsat gyldig.
Vi har afgjort sagen efter varemærkelovens § 15, stk. 4, nr. 1…”
Denne afgørelse indbragte Sats Norge AB v/ Kromann Reumert ved brev af 27.
oktober 2008 for Ankenævnet for Patenter og Varemærker med påstand om at
styrelsens afgørelse skal omgøres og afvise registrering af VR 2007 01875 SATS
<w>. Klagen blev begrundet med følgende:
”… Som begrundelse for indsigelsen
henvises til det for Patent- og Varemærkestyrelsen anførte samt til de for
Styrelsen fremlagte dokumenter.
Patent- og
Varemærkestyrelsens afgørelse giver anledning til følgende kommentarer:
Styrelsen konkluderer på
baggrund af indsigers fremlagte dokumentation, at varemærket SATS er velkendt,
men Styrelsen finder ikke, at utilbørlighedskravet i varemærkelovens § 15, stk.
4, nr. 1 er opfyldt.
Utilbørlighedskravet i
varemærkelovens regler om velkendte varemærker er et objektivt krav, der ikke
forudsætter, at udnyttelsen er tilsigtet af den krænkende part. Kravet
forudsætter heller ikke, at brugen af mærket rent faktisk resulterer i en
håndgribelig udnyttelse af den goodwill, der er knyttet til mærket, ved at den
krænkende part opnår et mersalg men derimod blot, at brugen af det velkendte
mærke giver en indbygget opmærksomhedseffekt. Det er således end ikke et krav,
at indsiger dokumenterer, at kundekredsen tidligere har skabt en forbindelse
mellem mærkerne, men derimod alene, at indsiger sandsynliggør, at dette kan
blive tilfældet, jf. OHIM’s Opposition Guidelines Del 5, pkt. III.3.4.
Indsigers mærke, SATS, er
på ingen måde beskrivende for de tjenesteydelser og produkter, som mærket er
registreret for. Ordet er arbitrært valgt i relation til den relevante
produktgruppe og må allerede af den grund derfor anses for at have et stærkt
særpræg og deraf følgende stærk beskyttelse, jf. R 308/2003-1 – Mango Sport
System S.R.L./ Diknah S.L., præmis 27 samt R 472/2001 – Biba/Biba, præmis 23.
Den omfattende brug og
indarbejdelse af SATS-mærket og det kendskab, der er knyttet til SATS-mærket i
offentligheden, forstærker endvidere mærkets særpræg. SATS er, som det kan ses
af kendskabsanalysen fremlagt for Patent- og Varemærkestyrelsen tæt forbundet
med indsigers tjenesteydelser, hvorfor beskyttelsen af SATS-mærket skal udstrækkes
meget vidt.
I den foreliggende
situation er der endvidere tale om identiske ord. Styrelsen konkluderer ud fra
en synsmæssig, lydlig og begrebsmæssig vurdering, at det dominerende
mærkeelement i indsigers figurmærke og indehaverens ordmærke i meget høj grad
ligner hinanden. Da indsigers SATS-mærke er endog særdeles velkendt skal beskyttelsen
efter varemærkelovens § 4, stk. 2 og § 15, stk. 4, nr. 1 over for varer af en
anden art end dem, som indsigers mærke er registreret for, derfor udstrækkes
meget vidt.
Forudsat, at et varemærke
er velkendt, består der efter praksis relativt beskedne krav til sammenhængen
mellem produktgrupperne, og til at de relevante kundegrupper skaber en sammenhæng
mellem produkterne, for at der foreligger en utilbørlig udnyttelse af indsigers
mærkes særpræg eller renommé, jf. U 1997.795, hvor forbindelse mellem
chokoladevarer og underholdningsbranche ikke var så fjern, at indsiger
ikke havde krav på beskyttelse.
Til illustration fra
praksis fra OHIM, kan bl.a. henvises til R 472/2001 – Biba/Biba og R 308/2003-1
– Mango Sport System S.R.L./ Diknah S.L.
I Biba-sagen, R 472/2001
fandt Board of Appeal, at der var risiko for, at den relevante kundegruppe –
yngre, modebevidste kvinder – ville skabe en sammenhæng mellem mærket BIBA, som
af indsiger blev benyttet for et modemagasin til kvinder, og den anvendelse,
som mærkeansøger agtede at gøre af samme mærke. Beskyttelsen blev ikke blot
udstrakt til tøjartikler, make-up, skønhedspleje mv. men til blegemidler og
andre produkter til brug for tøjvask, rengøring mv. Board
of Appeal udtalte, at brug af mærket for samtlige produkter ”…incontestably
enable the appellant to take unfair advantage of the reputation of the BIBA
trademark to make its own products known…”.
I Mango-sagen, R
308/2003, udtalte Board of Appeal i præmis 34 følgende om sammenhængen mellem
dametøj og hjelme til sportsbrug:
”Thus it is conceivable that the public
buying MANGO clothing might also carry out a sporting, leisure or DIY activity
in which protective helmets are worn and the goods covered by the earlier mark
could complement the goods in the application, which as discussed already
cannot be restricted to the sport of cycling. It cannot be excluded that young,
sporty, dynamic and fashion conscious women, who are precisely the focus of the
opponent’s MANGO marketing strategy, will strive to match their accessories to
their collection of MANGO clothes, and as part of the image will wear
co-ordinating headgear.”
Det følger af nævnte
praksis, at beskyttelsen af velkendte varemærker udstrækkes endog meget vidt,
og at beskyttelse også gives for meget fjerntliggende produkter og endog
produkter, hvor der reelt ingen sammenhæng er med de produkter, som det
oprindelige, velkendte varemærke anvendes for.
I den foreliggende sag er
indsigerens mærke velkendt for sports- og fitnesscentre, herunder undervisning
i alle former for motion og fitness.
Indehaverens mærke er registreret for tjenesteydelser, der retter sig
mod erhvervslivet eller jobsøgende, og som udbydes fra kontorer eller via
internettet, samt for tjenesteydelser, der hører under begrebet
telekommunikationsvirksomhed. Disse ydelser er ikke så langt fra hinanden, at
indehaverens ydelser ikke er omfattet af indsigers velkendte varemærkes beskyttelsesområde.
Begge ydelser er henvendt til både private og erhvervsdrivende, da adskillige
virksomheder indgår firmaaftaler med indsiger.
Herudover ligger
indsigers store udbud af uddannelsestilbud tæt op af indehaverens jobportal og
informationsvirksomhed. Det kan derfor ikke antages, som konkluderet af
Styrelsen, at det er usandsynligt, at kundekredsen vil skabe en sammenhæng
mellem indsiger- og indehavermærket. Derimod vil en risiko for skabelse af
sådan sammenhæng være nærliggende.
Ydermere vil det være en
indskrænkning af det i praksis fastslåede ganske vide beskyttelsesområde for
velkendte mærker, såfremt indehaverens tjenesteydelser ikke findes at ligge
inden for indsigermærkets beskyttelsesområde.
Sammenfattende gøres det
gældende, at indsigers SATS-mærke er stærkt indarbejdet og særdeles velkendt.
Registrering og brug af ordmærket SATS for de af VR 2007 01875 omfattede
tjenesteydelser i klasserne 35 og 38 vil medføre en utilbørlig udnyttelse af og
skade på SATS-mærkets særpræg og renommé. Varemærkeregistrering VR 2007 01875
er derfor i sin helhed udelukket fra endelig registrering…”
Indklagede har ved brev af 14. januar 2009 med bilag kommenteret klagen.
Klager har anført følgende:
”… Patent- og Varemærkestyrelsen konkluderer på baggrund af indsigers fremsendte
dokumentation at et af indsigers mærker, S.A.T.S <fig> MP800335, er
velkendt indenfor Sports- og Fitnesscentre.
I afgørelsen af 25. august 2008 i indsigelsessagen VR 2007 01875, opsummerer
styrelsen indsigers dokumentation under punkterne 1 – 7.
Denne opsummering giver anledning til nogle kommentarer.
a.
Styrelsen lægger hele perioden 2003 – 2008 til grund for
sin konklusion, hvor af enkelte punkter udelukkende ligger i 2007 og 2008. Da
indehavers ansøgning SATS <w> VA 2006 04117 blev indleveret i oktober
2006 bør hele perioden 2003 – 2008 ikke anvendes som grundlag ved vurderingen
af indsigers figurmærkes velkendthed.
b.
Styrelsen har ikke taget hensyn til det faktum at
indsigers fremsendte dokumentation viser at indsigers markedsføring så godt som
udelukkende er koncentreret om Københavns området, hvor så godt som alle af
fitnesskædens centre er beliggende.
Og at dette er en bevidst strategi, som det fremgår af S.A.T.S koncernens
årsrapporter. En såkaldt klynge strategi, hvor de udelukkende markedsfører sig
i de helt store byer og på intet tidspunkt har markedsført nogle af sine mærker
landsdækkende i Danmark.
c.
Der sættes endvidere spørgsmålstegn ved styrelsens brug
af den private kendskabssanalyse, bestilt, betalt og fremsendt af indsiger. Der
foreligger ikke en eneste demografisk oplysning om hvilke respondenter der er
tale om, og det er heller ikke angivet hvornår i 2006 denne såkaldte analyse er
udarbejdet. Denne analyse kan således på ingen måde dokumentere nogen velkendthed
i Danmark.
Derfor anmodes der om at styrelsens vurdering, om indsigers figurmærke,
S.A.T.S <fig> MP800335, kan anses for at være velkendt i Danmark, tages
op til en revurdering.
Ligeledes ønskes en vurdering af om indsigers figurmærke kan anses for at
være så vitterlig kendt i Danmark, at der er behov for en så omfattende
udstrækning af beskyttelsen, som indsiger i denne sag lægger op til. Der findes
utallige større og mindre fitness centre i samtlige regioner i det danske kongerige,
og indsigers figurmærke er udelukkende markedsført i Københavns området og i
mindre grad i Århus området. Derved kan der ikke tages udgangspunkt i indsigers
markedsføringsbudget, da disse tal ikke giver nogen som helst indikation om
hvor kendt indsigers figurmærke eksempelvis er i Sønderjylland, Nordjylland
eller Bornholm, hvor indsiger ikke har brugt en krone på at markedsføre sit
figurmærke.
Varemærkelovens system foreskriver, at den udvidede beskyttelse i § 4, stk.
2 sker til fordel for mærker, der er velkendt her i landet. Det afgørende er
derfor kendskabsniveauet i hele Danmark, og ikke blot i Københavns området, da
fitness ydelser tilbydes overalt i hele kongeriget.
2 Utilbørlig udnyttelse
af eller skade på særpræg og rennomé
2.1 Indsigers figurmærke
S.A.T.S
Styrelsen pointerer gentagne gange i sin afgørelse, at det eneste af
indsigers varemærker der kan anses for at være kendt, er figurmærket S.A.T.S
<fig> MP 800335.
Det bemærkes dog at Styrelsen begår den faktuelle fejl, at der på trods af
den grafiske fremstilling af forkortelsen S.A.T.S, med store bokstaver adskilt
af prikker i center-højde, antages at der er tale om ordet SATS, og ikke
forkortelsen S.A.T.S.
Indsigers figurmærke S.A.T.S <fig> MP800335, og samtlige andre af
indsigers mærker, indeholder ikke selve ordet SATS, men derimod forkortelsen
S.A.T.S, som står for “SPORT, AEROBIC, TRAINING, SYSTEM”. Dette kan bekræftes
via EU-varemærkeregistrering 000541367. En udskrift af EU-varemærkeregistrering
000541367 er vedlagt som “BILAG 1”.
Det bemærkes også at indsiger indtil i år 2006 udelukkende brugte
forkortelsen S.A.T.S i alt sit markedsføringsmateriale, på firmaets hjemmeside
m.v. Hvilket også fremgår af den omfattende dokumentation af
markedsføringsmateriale indsiger har fremsendt til Styrelsen. En udskrift af
hvordan indsigers hjemmeside så ud sidt i 2005 og sidst i 2006, der viser
hvordan indsiger har gjort brug af sit varemærke, vedlægges som “BILAG 2” og
“BILAG 3”. Her fremgår det tydeligt at indsiger helt frem til 2006 udelukkende
omtalte sin virksomhed med forkortelsen S.A.T.S og ikke som nu med ordet SATS.
Selv om der ses bort fra den forskel der ligger i forkortelsen S.A.T.S,
“SPORTS, AEROBIC, TRAINING, SYSTEM”, og selve ordet SATS. Bemærkes det at ordet
SATS i sig selv hverken er specielt særpræget eller ekslusivt. Som det også
fremgår af Styrelsen vurdering er indehavers ordmærke SATS bydeformen af verbet
“at satse”. Og det bemærkes endvidere at ordet SATS ligeledes anvendes i en
række andre sammenhænge og betydninger i det danske sprog, eksempelvis “en
procent sats”, “en afdeling af et musikværk”, samt i forbindelse med typografi
og grafisk produktion mv.
Det bemærkes endvidere at i erhvervsmæssig sammenhæng er ordet SATS særdeles
populært, og jf. Det Centrale Virksomhedsregister er der registreret over 130
virksomheder med ordet SATS i selve virksomhedsnavnet.
Disse forhold understøtter en skærpelse af kravet om at indsiger skal
sandsynliggøre en risiko for en udvanding af sit varemærke. Da ordet SATS i de
fleste menneskers bevidsthed ikke sættes i en umiddelbar forbindelse med
fitness ydelser, men derimod adskillige andre begreber og produkter, er risikoen
for en udvanding langt mere begrænset end hvis der var tale om et velkendt,
unikt og enestående mærke.
Der henvises i den forbindelse til Sø- og Handelsrettens dom 21. december
2007 “General Biscuits Belgie N.V. mod House of Prince”, hvor retten konkluderer (udskrift af Sø-
& Handelsrettens dombog s. 17):
"Ved vurderingen af om der er en risiko for en sådan udvanding lægger
retten vægt på at PRINCE som varemærke i sig selv ikke er af betydeligt
særpræg. Som andre kongelige eller fyrstelige betegnelser anvendt i
markedsføring har mærket i sig selv nærmest en laudatorisk karakter."
Hvis figurmærket S.A.T.S <fig> MP800335 tildeles en så vidtrækkende
beskyttelse, at det også omfatter ydelser indenfor eksempelvis
telekommunikationsvirksomhed, som på ingen måde har nogen som helst relation
til ydelser indenfor “sports- og fitnesscentre mv.”, vil det være uden
fortilfælde i praksis, at der kan opnås eneret på et almindelig anvendt ord,
som både i daglig tale og erhvervsmæssig brug er beskrivende for en række
almindelige begreber og produkter, herunder musiske værker og produkter i
trykkeri og grafisk produktion.
2.2 Indehavers
berettigede brug af varemærket SATS
Indehavers forretningskendetegn og varemærke er i mange år primært anvendt
som et forsamlings kendetegn for en række andre af indehavers
forretningskendetegn og varemærker. Indehavers virksomhed består hovedsagligt i
drift og udvikling af mange forskellige målrettede job portaler, og således
foregår den primære markedsføring, og derved oftest den første kontakt til
kunderne, via andre forretnings-kendetegn end mærket SATS, da disse job
portaler hver for sig repræsenterer et unikt forretningskendetegn. Og først
efter at forretningsforbindelsen er opnået, eller at den besøgende har vist
interesse for et samarbejde, vil disse typisk blive præsenteret for
forretnings-kendetegnet og varemærket SATS.
Denne forretningsmodel formindsker dog ikke indehavers interesse og
berettigelse i at fortsætte med at anvende mærket SATS, da mærket anvendes som
forretningskendetegn overfor indehavers samlede kunde- og brugerportefolje, der
i dag består af knapt 4.000 virksomheder, organisationer m.fl. samt 70-80.000
brugere hver måned, hvor af det store flertal er kommet til efter at indehaver
indleverede varemærkeansøgning VA 2006 04117.
Det bemærkes endvidere at dette er sket uden nogen som helst forvirring
eller forveksling blandt de to omtalte mærker i denne sag.
Som understøttelse for denne opbygning og brug af ordmærket SATS sammen med
andre forretningskendetegn vedlægges “BILAG 4”, hvor en af indehavers kunder
bekræfter denne forretningsmodel med flere forretningskendetegn.
Den omstændighed at indsigers ældre registrerede varemærke skulle være
velkendt, kan ikke være tilstrækkeligt til at varemærkelovens § 15, stk. 4, nr.
1 finder anvendelse jf. Varemærkedirektivets artikel 5, stk. 2. Dette
forudsætter at indehaver af det anfægtede varemærke anvender mærket uberettiget,
således at brugen ville medføre enten en utilbørlig udnyttelse af det ældre
mærkes særpræg eller rennomé, eller at brugen ville medføre en skade på det
ældre mærkes særpræg eller rennomé.
2.3 Forskel på de
indsigers og indehavers varemærker
Indsiger har på intet tidspunkt formået at sandsynliggøre, at indehaver ved
brugen af sit ordmærke SATS, skulle kunne opnå nogen indbygget
opmærksomhedseffekt. Måden indehaver har anvendt sit forretningskendetegn og
varemærke på siden 2001 gør det endnu sværere for indsiger at spekulere i
hypotetiske risikoer for at indehavers mærke skulle kunne opnå nogen
opmærksomhedseffekt.
Styrelsen pointerer kraftigt i sin afgørelse, at det eneste af indsigers
varemærker der kan anses for at være velkendt er figurmærket S A T S
<fig> MP 800335. Og det fremgår tydelige af EU-varemærkeregistrering
000541367, at det bærende og dominerende element i indsigers figurmærke er
forkortelsen S.A.T.S.
Der henvises i den sammenhæng til Ankenævnet for Patent- og Varemærkers
afgørelse i sag nr. V 56/94 (I.P.S.E.N), hvor det bemærkes at Patent- og
Varemærkestyrelsen i sin forudgående afgørelse i sagen udtaler følgende
(afgørelsens s. 10): “De punktummer, der er sat mellem bogstaverne i det nu
registrerede mærke indebærer dog, at lighedspunkterne mellem mærkerne er mindre
iøjnefaldende”. Ankenævnet stadfæster i sin afgørelse Patent- og
Varemærkestyrelsens afgørelse.
Afgørelsen påberåbes af indehaver til støtte for, at der er forskel på
indsigers figurmærke S.A.T.S <fig> MP800335 og indehavers ordmærke SATS
<w> VR 2007 01875.
2.4 Utilbørlig
udnyttelse af rennomé
En renommé krænkelse ville forudsætte at tjenesteydelsen har en særlig høj
kvalitet, pålidelighed eller luksuspræg. Fitness kæden S.A.T.S Danmark har
hverken usædvanlig høj kvalitet, status eller pris, og har derfor ikke renommé
i lovbestemmelsens forstand.
Med så godt som 100 % identiske tjenesteydelser og priser er der praktisk
talt ingen forskel på eksempelvis fitnesskæden Fitnessdk og S.A.T.S Danmark,
hverken i kvalitet, status eller luksuspræg.
En krænkelse af et renommé forudsætter endvidere at anvendelsen af det
yngre mærke for andre tjenesteydelser ville være krænkende, nedsættende eller
upassende i forhold til det ældre mærke. Et mærke for elektronisk formidling af
ledige stillinger er ikke i stand til at være hverken krænkende, nedsættende
eller upassende for et mærke indenfor diverse fitness ydelser.
2.5 Skade på særpræg
Indsiger har ikke sandsynliggjort nogen risiko for at der ikke længere vil
kunne skabes en forbindelse til de tjenesteydelser, som indsigers figurmærke er
registreret for og anvendes for. Og da der ved skade på det ældre mærkes
særpræg forstås den skade der kan opstå, når det ældre varemærke ikke længere
kan skabe en umiddelbar forbindelse til de tjenesteydelser, som det er
registreret for. Foreligger der ikke skade på indsigers figurmærkes særpræg i
lovbestemmelsens forstand.
2.6 Manglende
ydelseskollision
Der bør også lægges en vis vægt på at der foreligger en ganske betydelig
forskel på erhvervs-situationerne på de tjenesteydelser mærkerne vedrører, samt
det faktum at virksomhederne har vidt forskellige formål og kundemålgrupper.
For indsigers vedkommende er der tale om fitnesscentre, hovedsagligt placeret i
København, hvor kunder møder fysisk op, køber et abbonnement og møder op
jævnligt for at motionere i en given tidsperiode.
Og for indehavers vedkommende er der tale om tjenesteydelser der retter sig mod
erhvervslivet og jobsøgende, som udbydes i elektronisk form via internettet.
Derudover bemærkes styrelsens stadfæstelse af at ydelserne ikke engang
grænser op mod hinanden. Og at styrelsen finder det usandsynligt, at der kan
skabes en sammenhæng mellem mærkerne. Således ville en "brand
extension" indehavers mærke hverken være være naturlig eller blot mulig.
Sammenfattende gøres det gældende, at indsigers figurmærke, S A T S
<fig> MP800335, med forkortelsen S.A.T.S, “SPORTS, AEROBIC, TRAINING,
SYSTEM”, ikke kan anses for at identisk med indehavers ordmærke SATS <w>
VR 2007 1875; at indsigers figurmærke ikke kan anses for at være så vitterlig kendt
i hele Danmark, at der kan opnås en så kraftig udvidelse af beskyttelsen, som
der her lægges op til; at indsiger ikke har formået at sandsynliggøre nogen
skade eller utilbørlig udnyttelse af sit figurmærkes særpræg eller rennomé.
Registreringen af varemærket VR 2007 01875 bør derfor fortsat være gyldig…”
Patent- og Varemærkestyrelsen fremkom 13. februar 2009 med følgende
udtalelse til sagen:
”… Vi har i indsigelsesafgørelsen af den 25. august 2008 konkluderet, at da
de tjenesteydelser som det angrebne mærke omfatter, er tilstrækkeligt
differentieret fra de tjenesteydelser, som klagers mærke er velkendt for, vil
der ikke skabes en sammenhæng mellem mærkerne.
EF-domstolen traf den 27. november 2008 en præjudiciel afgørelse i sagen
C-252/07, Intel-sagen, i hvilken afgørelse EF-domstolen opstiller specifikke
kriterier for vurderingen af velkendte mærkers beskyttelsesomfang. Vi har
herefter revurderet vores indstilling til sagen i lyset af de kriterier, som
EF-domstolen har opstillet.
Det er styrelsens opfattelse, at følgende af EF-domstolens betragtninger er
af særlig relevans for vurderingen af nærværende sag:
Det står herefter klart, at der ved vurderingen af, om et yngre mærke
skaber en ”sammenhæng” med et ældre velkendt mærke, ikke blot skal foretages en
vurdering i forhold til de konkrete varer eller tjenesteydelser, som mærkerne
omfatter. Derimod skal denne vurdering bl.a. også fokusere på, om omsætningskredsene
er de samme eller overlappende, hvilken grad af lighed der er mellem mærkerne,
i hvor høj grad det velkendte mærke er kendt, og hvilken grad af særpræg
mærkerne har.
For at der kan foreligge en krænkelse efter varemærkelovens § 15, stk. 4,
nr. 1, skal det derudover vurderes, om brugen af det yngre mærke vil kunne
medføre en utilbørlig udnyttelse af eller skade på det ældre varemærkes særpræg
eller renommé.
Styrelsens vurdering af sammenhæng
Det fremgår af præmis 41 og 42 i den ovenfor nævnte præjudicielle afgørelse
fra EF-domstolen, at vurderingen af, om omsætningskredsen skaber en sammenhæng
mellem mærkerne skal afgøres efter en helhedsvurdering under hensyntagen til
alle relevante faktorer i det foreliggende tilfælde. Blandt sådanne faktorer
henviser EF-domstolen til følgende:
Styrelsen har i afgørelsen af den 25. august 2008 konstateret, at der inden
for omsætningskredsen for klagers mærke er en relativ høj kendskabsgrad til
mærket S A T S, og at mærket efter en samlet vurdering må anses for at være
velkendt. Således fremgår det af den indsendte kendskabsanalyse, at 30 % af de
662 adspurgte på spørgsmålet om, hvilket træningscenter de først kom i tanke
om, henviste til klagers træningscentre S A T S, og at 58 % af de adspurgte
havde et uhjulpet kendskab til S A T S. Dog syntes de afgivne svar i analysen
også at indikere, at langt de fleste af de adspurgte er brugere af fitness/træningscentre,
hvorfor analysen efter styrelsens opfattelse ikke kan tages til indtægt for, at
det renommé, som klagers mærke har opnået, rækker videre end omsætningskredsen
for sports- og fritidscentre.
I den forbindelse fremgår det også af det øvrige indsendte materiale, at
klager i sin markedsføring hovedsageligt har markedsført sig indenfor
omsætningskredsen. Således syntes en stor del af markedsføringen at være rettet
mod allerede eksisterende brugere af klagers ydelser, idet dog der også er
noget af markedsføringen der ses at være ”eksternt” rettet.
Efter en samlet vurdering af det indsendte materiale er det følgelig
styrelsens opfattelse, at klagers mærke må anses for at være velkendt i hvert
fald indenfor omsætningskredsen for sports- og fritidscentre, og kun til en vis
grad kan anses for også at være kendt uden for denne omsætningskreds.
Omsætningskredsen for klagers mærke S A T S er brugere af sports- og
fitnesscentre. Denne omsætningskreds favner en bred gruppe af forbrugere i
stort set alle aldre og af begge køn. Omsætningskredsen for det angrebne mærke
SATS er primært jobsøgende og virksomheder, der søger arbejdskraft. Det må
derfor antages, at der er et vist overlap mellem omsætningskredsene for de to
mærker.
Ordet SATS ses alene at være registreret som varemærke for klager og for
indklagede. Derimod er der 39 aktive virksomheder registreret i CVR, der
indeholder ordet SATS i deres navn. En stor del af disse virksomheder vedrører
imidlertid grafisk virksomhed eller forlagsvirksomhed, i hvilken forbindelse
ordet ”sats” må anses for at være særdeles svagt eller ligefrem uden særpræg,
idet ordet sats indenfor typografi betyder ”den mængde sammenstillet skrift
hvorefter en tekst trykkes”.
SATS ses derimod ikke at have en betydning hverken i forhold til ydelser
med relation til sports- eller fitnesscentre, som klagers mærke er velkendt
for, eller til de tjenesteydelser i klasse 35 og 38, som det angrebne mærke omfatter.
Ud fra en samlet vurdering af de ovenfor nævnte forhold, herunder særligt
de forhold, at klagers mærke kun til en vis grad kan anses for at være velkendt
også uden for omsætningskredsen for sports- og fritidscentre, at omsætningskredsene
for de to mærker kun delvist overlapper hinanden, og at ordet SATS ikke alene
ses anvendt i forretningskendetegn af klager og indklagede, samt at der trods
alt er tale om tjenesteydelser, der er væsensforskellige fra hinanden, er det
styrelsens opfattelse, at der i omsætningskredsens bevidsthed ikke vil
skabes en sammenhæng mellem mærkerne, dette også selvom mærkerne i det
væsentligste må anses for at være identiske.
Som det endvidere fremgår af EF-domstolens præjudicielle afgørelse i sagen
C-252/07, Intel-sagen, præmis 31, er det en forudsætning for, at der kan
forekomme en utilbørlig udnyttelse af eller skade på et velkendt mærkes særpræg
eller renommé, at det må antages, at omsætningskredsen vil skabe en sammenhæng
mellem mærkerne.
Da det er styrelsens opfattelse, at en sådan sammenhæng ikke er til stede i
nærværende situation, er det derfor også unødvendigt at vurdere, om brugen af
det angrebne mærke vil kunne medføre en sådan utilbørlig udnyttelse af eller
skade på klagers velkendte mærkes særpræg eller renommé.
Med disse yderligere bemærkninger skal styrelsen fastholde afgørelsen af
den 25. august 2008.
Styrelsen skal således henstille til Ankenævnet, at den trufne afgørelse
stadfæstes…”
Ved brev af 19. marts 2009 med bilag kommenterede
klager v/Kromann Reumert udtalelsen fra Patent- og Varemærkestyrelsen med
følgende:
”…
Supplerende bemærkninger
|
Styrelsen henviser til klagers tidligere indsendte markedsføringsmateriale
og fastslår, at ”klagers mærke må anses
for at være velkendt i hvert fald inden for omsætningskredsen for sports- og
fritidscentre…”. Hertil bemærkes, at det omtalte markedsføringsmateriale
dokumenterer, at SATS er indarbejdet og velkendt i hele Danmark, da
bekendtheden i hele landet følger af klagers intensive markedsføring, herunder
annoncer og lign. i landsdækkende aviser og magasiner, jf. SHD af 3. februar
2006 i sag V-33/04, hvor retten fandt, at PASTA BASTAS bekendthed ikke var begrænset
til København på trods af restaurantens placering her. Retten lagde blandt
andet vægt på, at ordmærket PASTA BASTA indgik i titlen på kogebøger.
Klager har i skrivende stund i alt 140 centre fordelt i Danmark, Norge,
Sverige og Finland. Det er ikke uden betydning, at klager ligeledes har centre
fordelt i Norge, Sverige og Finland. Det følger af betænkning nr. 199
vedrørende en ny dansk lov om varemærker af 1958 s. 96, at bekendthedskvaliteten
i aftagerkredsen ikke behøver at være etableret ved en omfattende brug alene
her i landet. Klagers betydelige markedsføring i Norge, Sverige og Finland
styrker klagers indarbejdelse og bekendthedsgrad i Danmark. I Norge og Sverige
er klager markedsledende, og klager er som følge heraf velkendt i meget vidt omfang.
I forlængelse heraf kan nævnes U2007.1941S, hvor retten fandt, at Rolls Royce
var velkendt og havde en høj bekendthedsgrad i Danmark på trods af et beskedent
årligt salg i Danmark.
Styrelsen lægger vægt
på, at der er et vist overlap mellem klagers omsætningskreds og indklagedes
omsætningskreds. Brugere af fitnesscentre er ikke længere en afgrænset gruppe,
men det er derimod begge køn og alle aldre, der dyrker denne form for motion.
Som fremlægges en analyse af danskernes motions- og sportsvaner. Af tabel 15
fremgår, at 25 % af danskerne dyrker jogging/motionsløb, 19 % dyrker
styrketræning, 17 % dyrker aerobic, 13 % dyrker
konditionstræning og 10 % dyrker spinning/motionscykel. Alle disse
sportsgrene dyrkes typisk i et fitnesscenter. Det er relevant at bemærke, at
tabel 15 viser, at alle af disse sportsgrene dyrkes af alle aldersgrupper og af
begge køn. Det fremgår af figur 32, at
aktiviteter i et fitnesscenter som jogging, styrketræning og aerobic var blandt
de 7 største aktiviteter i 2007, og de har alle været stødt stigende siden
2004, jf. bilag 2, figur 32 og tabel 16. Den samlede fitness-sektor tiltrak
primo 2008 ca. 586.000 motionsaktive, hvoraf 480.000 var medlem af et
kommercielt fitnesscenter, jf.
Klagers medlemmer i
Danmark viser også en stor spredning både på køn og alder. I 2005 – der er det
sidste fulde år førend indklagedes varemærkeansøgning blev indgivet - fordelte
klagers medlemmer sig således, at der var 51 % kvindelige medlemmer og 48 %
mandlige medlemmer. Aldersspredningen i samme år var fordelt på 27,4 %
medlemmer på 16-25 år, 43,5 % på 26-35 år, 17,1 % på 36-45
år, 8 % på 46-55 år, 3,2 % på 56-65 år, 0,6 % på 66-75 år og 0,2 % på 76-85 år.
Af fordelingen kan
udledes, at hovedparten af klagers medlemmer befinder sig i den jobsøgende
alder, og der foreligger således utvivlsomt et betydeligt overlap mellem
omsætningskredsene.
Omsætningskredsen for
sports- og fitnesscentre omfatter derfor en meget stor del af befolkningen, og
der er ikke nogle befolkningsgrupper, der kan udelukkes som potentielle
brugere. Omsætningskredsen for jobsøgende må ligeledes antages at være særdeles
bredt funderet. Indklagedes rekrutteringsvirksomhed er ikke begrænset til
specielle jobtyper. Det fremgår direkte af virksomhedens hjemmeside (www.sats.dk), at virksomheden ”blandt andet kan formidle studiejob, it-job,
vikarjob, salgsjob og freelance opgaver”. Da begge omsætningskredse
omfatter en meget bred del af befolkningen, må det antages, at der er et
betydeligt overlap mellem klager og indklagedes omsætningskredse og ikke blot ”et vist overlap”, som påpeget af
Styrelsen.
Den høje bekendthedsgrad - sammenholdt med at mærkerne som Styrelsen
udtrykker det ”i det væsentligste må
anses for at være identiske” og det betydelige overlap mellem
omsætningskredsene - bevirker at forbindelsesrisikoen forøges væsentligt. Det
er derfor meget nærliggende, at forbrugerne vil forbinde indklagedes virksomhed
med klagers.
Det kan således ikke
antages, som påpeget af Styrelsen, at der i omsætningskredsenes bevidsthed ikke
vil skabes en sammenhæng mellem mærkerne.
Indklagedes brug af SATS er egnet til at skade klagers velkendte varemærke,
da brugen har en udvandende effekt på SATS’ særpræg. Til støtte herfor henvises
til SHD af 25. januar 2006 i sag V-85/03, hvor Sø- og Handelsretten fandt, at
det ikke kunne udelukkes, at det ældre varemærke BO BEDRES særpræg eller
renommé ville lide skade eller blive udnyttet utilbørligt som følge af brug af
navnet BO BEDRE for tjenesteydelser i klasse 35 og 37. Ydermere medfører brugen
en utilbørlig udnyttelse, da indklagede som følge af de identiske mærker
snylter på klagers goodwill, da der er en overvejende risiko for, at brugerne
vil forbinde indklagedes virksomhed med klagers.
|
Som følge af ovennævnte bemærkninger fastholdes påstande og anbringender
nedlagt i klageskriftet af 27. oktober 2008, hvorefter varemærkeregistreringen
VR 2007 01875 er udelukket fra endelig registrering…”
Indklagede har ikke udtalt sig
yderligere i sagen.
Udskriftens og fotokopiens rigtighed
bekræftes.
Ankenævnet
for Patenter og Varemærke, den 10. september 2009