RESUMÉ:
AN 2008
00044 – VR 2003 03921 KrakGuleSider <w> - Forvekslelighed – Velkendthed
Indehaveren af varemærket De Gule Sider <w>
samt en række varemærker indeholdende De Gule Sider nedlagde indsigelse mod
registreringen af VR 2003 03921 KrakGuleSider <w>. Indsiger begrundede
indsigelsen med, at varemærkerne er forvekslelige, samt at indsigers varemærker
er velkendte. Patent- og Varemærkestyrelsen tog ikke indsigelsen til følge,
idet styrelsen ud fra en samlet vurdering fandt, at det foreløbigt registrerede
varemærke VR 2003 03921 KrakGuleSider <w> ikke udgør en utilbørlig
udnyttelse af varemærkerne DE GULE SIDER’s særpræg og renommé. Endvidere fandt
styrelsen ikke, at der er risiko for forveksling, herunder at der vil antages
en forbindelse mellem indsigermærkerne og indehavermærket KrakGuleSider. Denne
afgørelse blev indbragt for Ankenævnet for Patenter og Varemærker, som
stadfæstede den påklagede afgørelse.
KENDELSE:
År 2009, den 21. september 2009 afsagde Ankenævnet
for Patenter og Varemærker
(Hans Chr. Thomsen, Michael Dorn, Sten Juul Petersen og Jens Schovsbo)
De Gule Sider A/S
v/Kromann Reumert Advokatfirma
over
Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse af 24.
September 2008 vedrørende sagen VR 2003 03921 KrakGuleSider <w> for
Kraks Forlag A/S
v/Gorrissen Federspiel Kirkegaard
Ankenævnet har behandlet sagen skriftligt.
Ankenævnet
udtaler:
Af de grunde, der er anført af Patent- og
Varemærkestyrelsen i afgørelsen af 24. september 2008 og i udtalelsen af 13.
februar 2009 til Ankenævnet, stadfæster Ankenævnet den påklagede afgørelse.
Herefter bestemmes:
Den påklagede
afgørelse stadfæstes.
Sagens
baggrund:
Den 31. oktober 2003 indleverede Kraks Forlag A/S v/Gorrissen Federspiel
Kirkegaard en ansøgning om registrering af varemærket KrakGuleSider <w>
for:
Klasse 9: Elektroniske publikationer, herunder
bøger og kort, alle i elektronisk format eller distribueret on-line eller via
multimedienetværk.
Klasse 16: Bøger og tryksager, kort og kortblade,
fotografier, instruktions- og undervisningsmateriale (dog ikke apparater).
Klasse 35: Annonce- og reklamevirksomhed, herunder
layoutvirksomhed.
Klasse 41: Forlagsvirksomhed, udgivelse af bøger
og kort samt materiale til undervisning i form af håndbøger, uddannelses- og
undervisningsvirksomhed.
Varemærket blev registreret den 25. november 2003
og efterfølgende publiceret i Dansk Varemærketidende.
I brev af 10. februar 2004 gjorde Kromann Reumert
Advokatfirma på vegne af DE GULE SIDER A/S indsigelse mod gyldigheden af det
registrerede mærke KRAKGULESIDER <w> VR 2003 03921. Indsiger har gjort
gældende, at indehavers mærke KRAKGULESIDER er forveksleligt med indsigers registrering
af mærkerne DE GULE SIDER <w> (VR 1998 01344 og VR 1997 02567), DE GULE
SIDER <fig> (VR 1996 01868), DE GULE SIDER FINDES DET, FINDES DET HER
<fig> (VR 1992 07642), DE GULE SIDER FINDES DET, FINDES DET HER <w>
(VR 1998 01323), DE GULE SIDER FINDER DE DIG, FINDER DE DIG HER <fig> (VR
1992 07643) og DE GULE SIDER FINDER DE DIG, FINDER DE DIG HER <w> (VR
1998 01324). Indsiger anfører herunder, at der er høj mærkelighed mellem DE
GULE SIDER og KRAKGULESIDER, og at der er meget høj grad af
vareartslighed/klassesammenfald mellem parternes registreringer.
Indsiger henviser samtidig til, at indsigers mærke
DE GULE SIDER er et særdeles velkendt og indarbejdet varemærke i Danmark,
hvorfor mærket nyder en udvidet beskyttelse, jf. varemærkelovens § 15, stk. 1
og stk. 4, nr. 1. Indsiger har til dokumentation for mærkets velkendthed
indsendt omfattende materiale.
Indehaver har i en række breve imødegået indsigelsen.
Indehaver anfører bl.a., at der ikke er tilstrækkelig mærke-lighed til, at der
er risiko for forvekslelighed, når henses til mærkernes svage henholdsvis
stærke mærkeelementer. Der henvises i denne sammenhæng til Østre Landsrets
kendelse af 30. juni 2000 i sagen vedrørende ”Telia Gule Sider” og til, at KRAK
er et velkendt varemærke. Indehaver henviser i sin argumentation også til
styrelsens indsigelsesafgørelse vedrørende mærket VR 2001 03576 ”Ingeniøren
Gule sider”. Indehaver anfører endvidere, at der alene er begrænset omfang af varesammenfald
mellem parternes registreringer.
Indehaver bestrider endvidere, at indsigers mærker
bør nyde beskyttelse som velkendte mærker.
Den 24. september 2008 traf Patent- og
Varemærkestyrelsen afgørelse i sagen og tog med følgende begrundelse ikke
indsigelsen til følge:
”… 2. Lovgrundlaget
I varemærkelovens § 15,
stk. 1, nr. 2 står der, at et varemærke ikke kan registreres, hvis
”der er risiko for forveksling,
herunder at det antages, at der er en forbindelse med det ældre varemærke,
fordi det yngre mærke er identisk med eller ligner det ældre varemærke, og
varerne eller tjenesteydelserne er af samme eller lignende art."
Under hensyntagen til, at indsiger har henvist
til, at indsigers mærker er velkendte, skal endvidere henvises til, at det
følger af varemærkelovens § 15, stk. 4, nr. 1, at et varemærke ligeledes er
udelukket fra registrering, hvis
”varemærket er identisk med eller ligner et ældre
dansk varemærke efter stk. 2, og det søges registreret for varer eller
tjenesteydelser af anden art end dem, for hvilke det ældre varemærke er
registreret, når det ældre varemærke er velkendt her i landet, og brugen af det
yngre varemærke ville medføre en utilbørlig udnyttelse af det ældre varemærkes
særpræg eller renommé, eller sådan brug ville skade dette særpræg eller renommé.”
3. Vurdering
og konklusion
Indehavers mærke: KRAKGULESIDER <w>
VR 2003 03921
Registreret for: Klasse
9: ”Elektroniske publikationer, herunder bøger og kort, alle i elektronisk
format eller distribueret on-line eller via multimedienetværk.”
Klasse 16: ”Bøger og tryksager, kort og kortblade, fotografier, instruktions-
og undervisningsmateriale (dog ikke apparater).”
Klasse 35: ”Annonce- og reklamevirksomhed, herunder layoutvirksomhed.”
Klasse 41: ”Forlagsvirksomhed, udgivelse af bøger og kort samt materiale
til undervisning i form af håndbøger, uddannelses- og undervisningsvirksomhed.”
Indsiger henviser til et
antal varemærkeregistreringer. Styrelsen skal f.eks. fremhæve de to nedenstående
mærker.
Indsigers mærke: DE GULE SIDER <w>
VR 1996 00425
Registreret for: Klasse 16: ”Tidsskrifter, herunder
opslagsværker”.
Klasse 35: ”Annonce- og
reklamevirksomhed”.
Klasse 38: ”Information
vedrørende telekommunikation”.
Klasse 41: ”Udgivelse af
bøger og tidsskrifter”.
Indsigers mærke:
VR 1996 01868
Registreret for: Alle varer og tjenesteydelser i klasse 9, 16,
35 og 38.
Sammenligning af varer
og tjenesteydelser
For så vidt angår
parternes registreringer er der sammenfald af varer og tjenesteydelser i
relation til indehavers registrering i klasse 9, 16, 35 og de dele af klasse 41
der er omfattet af ”udgivelse af bøger og tidsskrifter”.
Sammenligning af
mærker
Indsiger har gjort
gældende, at indsigers mærker DE GULE SIDER <w> hhv. <fig> er
velkendte. Indsiger har til støtte herfor indsendt kopi af Sø- og
Handelsrettens dom af 12. august 2003, hvor retten bl.a. anfører, at mærket DE
GULE SIDER gennem betydelig indarbejdelse har opnået særpræg som varemærke.
Indsiger har endvidere indsendt uddrag af kendskabsgradsanalyse fra 2003,
uddrag af tracking-/spørgeskemaundersøgelse fra 2004, markedsføringsbudget for
branding af DE GULE SIDER for 1996-2004, udgifter til markedsføring og branding
af DE GULE SIDER for 1995-2001, eksempler på forsider fra fagregistre DE GULE
SIDER for 1990-1995 og 2001-2005, oversigt over reklamer, annoncer, billboards
mv. for 1998-1999, 2000, 2002-2004 samt for 1992-2000 og en oversigt over
TV-kampagner i perioden 1992-2002.
Materialet viser bl.a.,
at ca. 62 pct. af danskerne kender DE GULE SIDER, og at ca. 56 pct. har været
inde på DE GULE SIDER fra TDC. Markedsføringsbudgettet for 1996-2004 så således
ud:
År |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
Budget i 1000 kr. |
9.149 |
10.144 |
11.150 |
10.379 |
9.381 |
6.643 |
3.332 |
3.037 |
9.500 |
I tillæg hertil er det
styrelsens egen viden, at mærket er et kendt varemærke qua års indarbejdelse.
Mærket er bl.a. registreret på baggrund af indarbejdelse. Mærkets kendskabsgrad
bygger dels på indsigers egen indarbejdelsesindsats dels på det faktum, at der
gennem en lang årrække ikke har været konkurrerende udbydere af teleydelser og
dertil knyttede opslagsværker i Danmark.
Samlet er der således
tale om et mærke, som har en høj og bred kendsskabsgrad hos den almindelige
danske befolkning. Mærket er blevet intensivt markedsført gennem en lang
årrække, bl.a. under anvendelse af figurmærket, hvori ordmærket DE GULE SIDER
er en betydelig del. På baggrund af det indsendte materiale, og på baggrund af
styrelsens eget kendskab til mærket DE GULE SIDER medgiver styrelsen, at
indsigermærkerne DE GULE SIDER er velkendte for de varer og tjenesteydelser,
der omhandler fysisk og virtuel udgivelse og tilrådighedsstillelse af fagregistre.
Sø- og Handelsretten har
i 2003 fundet, at det ikke er ”godtgjort,
at varemærket skulle være blevet en almindelig betegnelse inden for branchen
som følge af TDC’s virksomhed eller passivitet, jf. varemærkelovens § 28, stk.
2, nr. 2.”. Den høje kendskabsgrad til mærket DE GULE SIDER medførte
således ifølge retten ikke, at kundekredsen i 2003 i almindelighed opfattede
mærket som en generisk angivelse af et fagregister. Det er fortsat styrelsens
opfattelse, at DE GULE SIDER fremstår som et varemærke og ikke som en
artsbetegnelse. Der er her lagt vægt på indsigers kontinuerlige og stadige anvendelse
af mærket i dets form og helhed. Mærket er f.eks. på intet tidspunkt af
indsiger brugt i andre grammatiske sammenhænge.
Indehavers mærke
KRAKGULESIDER <w> er sammensat dels af ordelementet KRAK dels af ordene
GULE og SIDER. Sidstnævnte er identisk med indsigermærkernes ordelementer GULE
SIDER. Indehaver har henvist til, at mærkets indledende ord KRAK er dominerende
i mærket. Indehaver henviser herunder til, at KRAK er et velkendt varemærke i
sig selv. Indehaver har til dokumentation herfor indsendt en B2B Superbrands
analyse fra 2003, en Gallup-undersøgelse fra 2005 og en specialrapport fra
Berlingske Nyhedsmagasin fra 2005. Heraf fremgår bl.a., at 91 pct. af de adspurgte
svarede, at de benytter KRAK.dk og at 98 pct. kender KRAK.dk. Hertil kommer
styrelsens eget kendskab til KRAK, som bl.a. via KRAK.dk er blevet et velkendt
varemærke for bl.a. kort og fagregistre.
I relation til
ordelementerne GULESIDER i indehavermærke er der tale om svage mærkebestanddele.
GULE SIDER anvendes i almindelighed som en betegnelse for et fagopdelt register
indeholdende bl.a. telefonnumre og adresser. Henset til velkendtheden af KRAK
og henset til svagheden i mærkedelen GULESIDER er det herefter styrelsens
vurdering, at det dominerende element i indehavermærket er KRAK.
Et velkendt
varemærke kan nyde udvidet beskyttelse i forhold til mærkeligheden efter
varemærkelovens § 15, stk. 4, nr. 1, jfr. også EF-domstolens dom i C-408/01
ADIDAS. Som det fremgår af denne doms præmis 31, er vurderingen af mærker i
forhold til varemærkelovens § 15, stk. 4, nr. 1 en anden end den, der er under
vurderingen efter § 15, stk. 1, nr. 2. I § 15, stk. 4, nr. 1 skal ligheden
mellem mærkerne – i modsætning til efter § 15, stk. 1, nr. 2 – ikke bevirke, at
der er en risiko for forveksling. Derimod skal vurderingen foretages i forhold
til, om graden af lighed mellem det renommerede varemærke og tegnet har til
følge, at den berørte kundekreds skaber en sammenhæng mellem tegnet og
varemærket.
Det vil sige,
at når kundekredsen ser mærket, skal der være en sådan grad af lighed, at det
bringer det velkendte mærke i erindring, uden at mærkerne dog blandes sammen. I
sådanne tilfælde vil brugen af det yngre mærke medføre en utilbørlig udnyttelse
af det ældre mærkes særpræg, og således være omfattet af § 15, stk. 4, nr. 1.
Selvom at indsigermærkerne
DE GULE SIDER er velkendte, er det dog ikke styrelsens opfattelse, at indsigers
varemærkers renomme vil lide skade som følge af indehavers brug af sit
varemærke KRAKGULESIDER for de ansøgte varer og tjenesteydelser. Ved
sammensætningen af KRAK og orddelen GULESIDER fremstår KRAK som det dominerende
mærkeelement, hvorimod GULESIDER vil opfattes som henvisende til et fagregister
med angivelse af bl.a. telefonnumre og adresser. Tilstedeværelsen af den stærkt
særprægede indledende og dominerende mærkebestanddel KRAK medfører således, at
den relevante kundekreds ikke vil skabe en sammenhæng mellem indsigermærkerne
DE GULE SIDER og indehavermærket KRAKGULESIDER. Dette uanset sammenfald af
varer og tjenesteydelser og uanset om KRAKGULESIDER de facto anvendes som
varemærke for de varer og tjenesteydelser, der lægger sig til fagregistre.
Der henvises til
varemærkelovens § 15, stk. 4, nr. 1.
Indsiger henviser
endvidere til, at indehavermærket er forveksleligt med indsigers mærker, jf.
varemærkelovens § 15, stk. 1, nr. 2. Under henvisning til ovenstående
redegørelse for styrken af de respektive mærkeelementer, finder styrelsen ikke,
at der er risiko for forveksling mellem indsigermærkerne og indehavermærket
KRAKGULESIDER, herunder at det vil blive antaget, at der er en forbindelse
mellem DE GULE SIDER og KRAKGULESIDER. Styrelsen henviser herudover til Østre
Landsrets dom af 30. juni 2000 i sagen TELIA GULE SIDER, hvor TDC påberåbte sig
varemærkerne DE GULE SIDER: ”Telia er et
meget velkendt teleselskab i Danmark. Ordet ”Telia” fremtræder klart i betegnelsen
”Telia Gule Sider” (…). Når henses til det anførte, og til at ordene ”Telia” og
”De” adskiller sig væsentligt fra hinanden, finder landsretten ikke, at
ordmærket ”Telia Gule Sider” (…) er forveksleligt med kærendes varemærke eller
at det vil blive antaget, at der er en forbindelse mellem ”De Gule Sider” og
”Telia Gule Sider”.”
Indsiger har i øvrigt
påberåbt sig registrering af mærkerne DE GULE SIDER FINDES DET, FINDES DET HER
og DE GULE SIDER FINDER DE DIG, FINDER DE DIG HER. Under henvisning til, at
disse rettigheder i det hele ligner indehavermærket KRAKGULESIDER mindre end DE
GULE SIDER, finder styrelsen heller ikke her, at der er risiko for forveksling i
relation til disse mærker, herunder at der vil kunne antages en forbindelse
mellem disse mærker og indehavermærket KRAKGULESIDER.
Konklusion
Ud fra en samlet vurdering af varerne og mærkernes svage og stærke
bestanddele finder styrelsen ikke, at indehavers registrering af mærket KRAKGULESIDER
– uanset at indsigermærkerne DE GULE SIDER er velkendte for de varer og
tjenesteydelser, der omhandler fysisk og virtuel udgivelse og tilrådighedsstillelse
af fagregistre – udgør en utilbørlig udnyttelse af varemærkerne DE GULE SIDER’s
særpræg og renommé. Styrelsen finder endvidere ikke, at der er risiko for
forveksling, herunder at der vil antages en forbindelse mellem indsigermærkerne
og indehavermærket KRAKGULESIDER.
Indsigelsen tages ikke
til følge, og registreringen er fortsat gyldig.
Afgørelsen er truffet i medfør af varemærkelovens
§ 15, stk. 1, nr. 2 og stk. 4, nr. 1…”
Denne afgørelse indbragte De Gule Sider A/S ved
Kromann Reumert ved brev af 19. november 2008 med påstand om at omgøre
styrelsens afgørelse ved i det hele at afvise registreringen af den omhandlende
varemærke. Klagen blev begrundet med følgende:
”… Som begrundelse for indsigelsen henvises til det for Patent- og
Varemærkestyrelsen anførte samt de for styrelsen fremlagte dokumenter.
Styrelsens afgørelse giver anledning til følgende supplerende kommentarer:
VML § 15, stk. 1, nr. 2.
Beskrivende karakter og stærke mærkebestanddele
Det er ikke korrekt, at ”gule sider" udgør et svagt mærkeelement i
KRAKGULESIDER og at mærkeelementerne konkret har en beskrivende karakter.
Hvad angår den beskrivende karakter af DE GULE SIDER, har styrelsen udtalt,
at appellantens varemærke som følge af den kontinuerlige og stadige brug
fremstår som et varemærke og ikke som en artsbetegnelse. Der er altså ikke sket
degenerering, jf. VML § 28, stk. 2. Alligevel skriver styrelsen, at "gule
sider" anvendes i almindelighed som en betegnelse for et fagopdelt
register indeholdende bl.a. telefonnumre og adresser. Dette er decideret
modstridende. Det er muligvis korrekt, at ordene "gule sider" i andre
lande bruges som betegnelse for sådanne produkter, men i Danmark er det alene
og har altid alene været appellanten, som benytter betegnelsen for sine produkter.
Hertil kommer at appellanten altid konsekvent anfører ® efter DE GULE SIDER
i forbindelse med enhver brug af varemærket. Når appellanten er blevet
opmærksom på, at 3. mand gør brug af ordsammensætninger, der er forvekslelige
med DE GULE SIDER, påtales dette konsekvent og forfølges om nødvendigt også med
retslige skridt. Det er da heller ikke i sagen dokumenteret, at nogen som helst
anden dansk udbyder af lignende fagopdelte registre bruger betegnelsen
"gule sider".
Dette bestyrkes af en simpel søgning på google.com af "gule
sider" og "Telia Gule Sider" (sidstnævnte søgning er relevant i
forhold til Telia-dommen fremlagt af indehaver som bilag 4), som ikke frembringer
ét eneste relevant hit ud over indsigers hjemmeside samt henvisninger til
denne.
Ordene ”gule” og ”sider” er endog meget væsentlige led i KRAKGULESIDER og
er samtidig de helt centrale led i appellantens indarbejdede ordmærkeret til DE
GULE SIDER. En ret, der er opnået på baggrund af appellantens årelange,
intensive og konstante brug af mærket. Styrelsen tillægger derfor ordet
"de" alt for stor betydning, idet det i afgørelsen nærmest fremstår
som om ordet "de" skulle udgøre den stærke(ste) mærkebestandel i DE
GULE SIDER. Ordet ”de” har selvsagt relevans for appellantens varemærkeret, men
det har ikke tilnærmelsesvis den centrale betydning, som Styrelsen tilsyneladende
har tillagt ordet.
Det derfor må lægges til grund, at DE GULE SIDER ikke er en almindelig
betegnelse for et fagopdelt register indeholdende bl.a. telefonnumre og
adresser, men derimod alene et varemærke for appellantens produkter. Da
appellantens mærke som nævnt er registreret på baggrund af en meget intensiv
indarbejdelse, er "gule sider" ikke en svag mærkebestandel, men en
væsentlig del af appellantens varemærke, der som minimum må anses for at
besidde normal adskillelsesevne og følgelig bør tillægges den samme beskyttelse
som enhver anden mærkebestanddel med normal adskillelsesevne.
Det følger af både dansk og EU administrativ praksis samt praksis fra
EF-Domstolen, at mærkebestanddele, der besidder normal adskillelsesevne,
bevarer deres selvstændige adskillelsesevne når de sammensættes med øvrige
tegn, f.eks. selskabsnavne. Dette indebærer, at der ved identiske varer eller
tjenesteydelser som i den foreliggende situation er risiko for forveksling
mellem DE GULE SIDER og KRAKGULESIDER, når ”gule sider” inkorporeres i det
samlede mærke og disse mærkebestanddele uden at skabe helhedsindtrykket bevarer
en selvstændig adskillelsesevne i det sammensatte varemærke, KRAKGULESIDER, jf.
sag C-120/04 om THOMSON LIFE.
På denne baggrund fastholdes det, at KRAKGULESIDER er forveksleligt med
appellantens varemærke og at registrering følgelig er udelukket fra
registrering.
KRAK som velkendt mærke
Styrelsen henviser til de forskellige velkendthedsundersøgelser for
varemærket Krak, som indehaveren synes at tillægge det vægt, at KRAK er et
velkendt varemærke. At et mærke er velkendt, udvider dog ikke dette mærkes ret
til at krænke andre mærker, herunder i sammenstillinger med andre mærker/mækrebestanddele
og velkendtheden er følgelig uden relevans i den foreliggende sag.
DE GULE SIDER som velkendt mærke
Styrelsen konkluderer, at DE GULDE SIDER har en høj og bred kendskabsgrad
hos den almindelige befolkning og medgiver, at De Gule Sider er velkendt for
varer og tjenesteydelser, der omhandler fysisk og virtuel udgivelse og
tilrådighedsstillelse af fagregistre. Det er anerkendt i dansk ret, at sådanne
velkendte mærker har et udvidet beskyttelsesområde, jf. fx U.1979.497H. Det
gælder for mærker for varer af anden art efter § 15, stk. 4, nr. 1, men tillige
i forhold til varer af samme art, jf. § 15, stk. 1, nr. 2 og samme dom. Uanset
at velkendtheden for appellantens mærke bestyrker, at registrering ikke bør
finde sted for KRAKGULESIDER, ser det slet ikke ud til at velkendtheden er
taget i betragtning ved styrelsens afgørelse i sagen.
Varelighed
Styrelsen, at der for så vidt angår parternes registreringer er sammenfald
af varer og tjenesteydelser i relation til registreringen i klasse 9, 16, 35 og
de dele af klasse 41 der er omfattet af "udgivelse af bøger og
tidsskrifter". Der har da for så vidt heller ikke har været rigtig
uenighed herom mellem parterne. Alligevel ser det ikke ud til at Styrelsen har
tillagt den såkaldte "produktregel" betydning, hvorefter der i følge
praksis består en vis indre sammenhæng mellem kravene om varelighed og
mærkelighed, forstået på den måde, at man ved mærkelighedsbedømmelsen kan
slække på kravene om forvekslelighed, hvis der er fuldstændig varesammenfald.
Da der er totalt varesammenfald i denne sag, burde Styrelsens forvekslelighedsbedømmelse
også have været præget heraf, således at enhver usikkerhed om den eventuelle
rækkevidde af appellantens varemærkeret burde være kommet appellanten til gode
og burde have medført at registreringen af KRAKGULESIDER var blevet afvist.
VML § 15, stk. 4, nr. 1.
Styrelsen er af den opfattelse, at selvom De Gule Sider er velkendt, vil
indsigers mærkes renomme ikke lide skade som følge af indehaverens brug af
KRAKGULESIDER for de ansøgte varer og tjenesteydelser. Ud over at tage stilling
til om indsigers mærke vil lide skade, burde afgørelsen tillige have taget stilling
til den anden omstændighed i VML § 15, stk. 4, nr. 1, som kan begrunde udelukkelse
fra registrering, nemlig om der sker en utilbørlig udnyttelse af varemærkets
særpræg eller renomme.
Det er klart, at indehaver via KRAKGULESIDER forsøger, at få del i den
goodwill som indsiger har opbygget omkring varemærket DE GULE SIDER, ved blot
at tilføje eget selskabsnavn foran indsigers varemærke. Indehaver har
naturligvis ikke bidraget til opkomsten af denne goodwill og indehavers brug
indebærer derfor en utilbørlig udnyttelse af appellantens goodwill og renommé.
- - - o 0 o - - -
Sammenfattende gøres det gældende, at appellantens mærke DE GULE SIDER er
stærkt indarbejdet og særdeles velkendt. Registrering og brug af mærket
KRAKGULESIDER for de af VR 2003 03921, omfattede varer i klasserne 9, 16, 35 og
41 indebærer en risiko for at mærket forveksles med appellantens velkendte
varemærke og vil desuden medføre en utilbørlig udnyttelse af appellantens
mærkes særpræg og renommé. Varemærkeregistrering VR 2003 03921, KRAKGULESIDER
‹w› er derfor i sin helhed udelukket fra registrering…”
Indklagede Kraks Forlag A/S v/Gorrissen Federspiel Kirkegaard har den 23.
januar 2009 kommenteret klagen med følgende:
”…
Klagebegrundelsen giver anledning til følgende bemærkninger, idet vi i det hele
henviser til de på vegne mærkeindehaver fremsendte indlæg under
indsigelsessagen:
VML § 15 stk. 1, nr. 2 – spørgsmålet om
forvekslingsrisiko
Dette
spørgsmål skal bl.a. behandles i sammenhæng med spørgsmålet om det ældre
mærkes styrke. Klagerens fuldmægtig afviser, at mærkeelementet ”gule sider”
udgør et svagt mærkeelement i indehavers varemærke KRAKGULESIDER, samt at
elementet har en beskrivende karakter. Til støtte herfor gøres bl.a. gældende,
at
”…, men i
Danmark er det alene og har altid alene været appellanten, som benytter betegnelsen
for sine produkter”., samt ”Det er da heller ikke i sagen dokumenteret, at nogen
som helst anden dansk udbyder af lignende fagopdelte registre bruger
betegnelsen ”gule sider”. Dette bestyrkes af en simpel søgning på google.com af
”gule sider” og Telia Gule Sider” …., som ikke frembringer ét eneste relevant
hit ud over indsigers hjemmeside samt henvisninger til denne”.
Hertil
bemærkes for det første, at betegnelsen gul, både som ord og i farvegengivelse,
i vidt omfang benyttes af andre på danske hjemmesider i forbindelse med
fagregistre eller lignende faciliteter, se f.eks. www.denlillegule.dk, www.gulex.dk samt www.gulside.com, jf. vedhæftede
udskrifter under Appendix A.
Denne
generelle brug af ”udenlandske gule sider” som illustreret ovenfor stammer fra
det engelsksprogede ”yellow pages”, som har global rækkevidde. Vi henviser til
definitionerne af ”yellow pages” på Internettet:
Source: WordNet 1.7.1
Copyright © 2001 by
Betegnelsen
”gule sider” er således en direkte oversættelse til dansk af det generiske
begreb yellow pages, og skønt varemærkeloven som hovedregel kun yder
beskyttelse mod oversættelser af let genkendelige ord, bør der ikke ganske
kunne bortses fra, at betydningen af ”yellow pages” må forudsættes kendt af en
stor del af den danske befolkning.
Hertil
kommer definitionen på www.wikipedia.org,
der endvidere har en historisk forklaring på, hvorledes betegnelsen ”yellow
pages” er opstået, nemlig da man ved trykningen af en telefonbog løb tør for
hvidt papir og derfor var henvist til at anvende gult papir i stedet:
The term Yellow
Pages refers to a telephone directory of businesses,
categorized according to the product or service provided. As the name suggests,
such directories are usually printed on yellow paper, as opposed to white pages for non-commercial listings. The
traditional term Yellow Pages is now also applied to online directories of businesses.
The name and
concept of "Yellow Pages" came about in 1883, when a printer in Cheyenne,
Wyoming working on a regular telephone directory ran out of white paper and
used yellow paper instead. In 1886 Reuben
H. Donnelley created the first official yellow pages directory, inventing
an industry. [1][2]
Today, the
expression Yellow Pages is used globally, in both English-speaking and non-English
speaking countries.
I
betragtning af ovenstående bemærkninger må betegnelsen ”yellow pages” betragtes
som moderbetegnelsen for den danske version ”gule sider”, som er direkte
beskrivende for fagregistre. ”Gule sider” er således en del af en familie af
”sider”, der inkluderer ”hvide sider” for personnavne og ”rosa sider” for et
alfabetisk ordnet erhvervsregister. Varemærket DE GULE SIDER, der således for
størstedelen består af en beskrivende betegnelse, må på grund af disse
omstændigheder betragtes som et særdeles svagt mærke, der ligger på vippen til
at være registrerbart og er i umiddelbar risiko for at degenerere.
Vi henviser
til Højesterets afgørelse U.2004.140H FAGBOG, herunder navnlig til følgende
præmisser:
”Ordet
fagbog er dannet af de almindelige ord fag og bog i overensstemmelse med sædvanlige
principper for orddannelse på dansk og må anses for valgt som modstykke til ordet
navnebog. Ordet fagbog anvendes i daglig sprogbrug ikke kun som modsætning til
skønlitterær bog, men også som produktbetegnelse for en telefonbog, der indeholder
en oplistning af og annoncer for erhvervsdrivende ordnet alfabetisk efter fag.
Ordet er således en artsbetegnelse, og spørgsmålet om varemærkeret for TDC
beror herefter på, om ordet har fået fornødent særpræg som følge af den brug,
TDC og dette selskabs forgængere havde gjort af det, jf. varemærkelovens § 13
stk. 3. Højesteret finder, at det ikke er godtgjort, at TDC gennem brug har
opnået eneret til at gøre brug af ordet fagbog som varemærke”.
På vegne
mærkeindehaver gøres det gældende, at situationen for betegnelsen ”gule sider”
svarer nøje til de forhold, Højesteret anførte i afgørelsen om ”fagbog”. Denne
betegnelse indgik i daglig sprogbrug og kunne derfor ikke monopoliseres af en
enkelt erhvervsdrivende, nemlig TDC.
Risikoen for degenerering
Under
henvisning til Østre Landsrets dom af 30. juni 2000 i sagen TELIA GULE SIDER er
det fortsat Styrelsens opfattelse, at DE GULE SIDER fremstår som et
varemærke og ikke som en artsbetegnelse. Der er her bl.a. lagt vægt på
indsigers kontinuerlige og stadige anvendelse af mærket i dets form og helhed.
Styrelsens formulering må umiddelbart tages som udtryk for, at mærket risikerer
at degenerere, medmindre brugens form og mærkets helhed – dvs. med tilføjelsen
af det indledende mærkeelement DE, der forlener mærket med en minimal grad af
særpræg - opretholdes af appellanten. Dette er ikke tilfældet, når appellanten
selv benytter betegnelsen ”gule sider” i alenestilling. DE GULE SIDER som ren
ordmærkekonstallation må således – på trods af appellantens benyttelse af
symbolet ® - betragtes som et mærke i fasen umiddelbart før degenerering.
Appellanten
påtaler endvidere, at Styrelsen på den ene side afviser degenerering og
samtidig omtaler ”gule sider” som en almindelig betegnelse for et fagopdelt
register:
”Der er
altså ikke sket degenerering, jf. VML § 28 stk. 2. Alligevel skriver styrelsen,
at ”gule sider” anvendes i almindelighed som en betegnelse for et fagopdelt
register indeholdende bl.a. telefonnumre og adresser. Dette er decideret
modstridende.”
Appellantens
konklusion er forkert. Der er intet modstridende heri, idet 1) appellanten som
påvist ovenfor selv anvender ”gule sider” beskrivende, og 2) DE GULE SIDER
udelukkende opnår sin – om end ringe – grad af særpræg fra mærkeelementet DE.
Det er således heller ikke korrekt, når det af appellanten anføres, at
Styrelsen tillægger ordet ”de” alt for stor betydning, idet ”gule sider” ikke i
sig selv har tilstrækkeligt særpræg til at udgøre et varemærke, endsige
kvalificere til registrering. Af samme grund kan den omstændighed, at mærkerne
KRAKGULESIDER og DE GULE SIDER deler bestanddelen ”gule sider” ikke føre til
forvekslelighed.
Klagerens
fuldmægtig henviser til ECJ afgørelsen C-120/04 THOMSON LIFE. Denne afgørelse
lægger til grund, at det ældre mærke LIFE har normal adskillelsesevne, dvs.
særpræg, og tillige har en uafhængig særpræget rolle i mærket (præmis 37).
Denne forudsætning er netop ikke gældende i relation til elementet ”gule
sider”. Det bestrides derfor, at denne afgørelse er relevant. På baggrund af
ovenstående bemærkninger om faren for degenerering, og da vi har dokumenteret
at betegnelsen ”gule sider” er generisk, må det på vegne mærkeindehaver
afvises, at ”gule sider” besidder normal adskillelsesevne/særpræg. ECJ
afgørelsen kan derfor ikke påberåbes til støtte for klagerens påstand om forvekslelighed.
Som allerede
anført under indsigelsessagen og som bekræftet i Styrelsens afgørelse fremstår
KRAK som det stærkt særprægede indledende og dominerende element, hvorfor den
relevante kundekreds ikke vil skabe en sammenhæng mellem mærkerne.
OHIM har
truffet flere afgørelser, hvor foranstilling med et særpræget navn har
bevirket, at mærkerne ikke er fundet forvekslelige, herunder følgende:
Decision
No. 2310/2005 of
FOX RENT A CAR ≠ RENT A CAR (identiske tjenesteydelser i
klasse 39)
Appeal
decision R 1160/2006-1 of
WAGNER LA CASA ≠ DE LA CASA (identiske/kolliderende varer i
klasse 29 og 30)
Appeal
decision R 423/2004-2 of
AGFA IMAGE CENTER <figur> ≠ IMAGE CENTER
<figur> (identiske
varer i klasse 1)
I
ovenstående afgørelser blev det bl.a. tillagt vægt, at indsigers ældre mærke
var svagt for de omhandlede varer/tjenesteydelser, samt at forbrugerne fæstner
sig ved det indledende og dominerende mærkeelement. Efter OHIM’s praksis er det
ikke nødvendigt at forholde sig til spørgsmålet om kollision med
varer/tjenesteydelser, såfremt mærkerne er tilstrækkeligt forskellige.
Produktreglen finder således – i modsætning til det af klagerens fuldmægtig
anførte - ikke anvendelse i disse tilfælde.
På baggrund
af ovenstående bemærkninger må det afvises, at der foreligger forvekslelighed
mellem mærkerne DE GULE SIDER og KRAKGULESIDER.
VML § 15 stk. 4, nr. 1 – velkendthed
Ovenstående
bemærkninger skal sammenholdes med det forhold, at betegnelsen DE GULE SIDER
ifølge Styrelsen må betragtes som velkendt i Danmark. Dette skyldes bl.a. det
tidligere de facto monopol inden for telekommunikation, som tilkom KTAS, Jydsk
Telefon, Fyns Telefon og Tele Sønderjylland, der i 1990 blev datterselskaber
til det nystiftede Tele Danmark. Selskaberne fusionerede i 1995 med Tele
Danmark som det overlevende selskab og i 1996 blev telekommunikationssektoren i
Danmark liberaliseret. Tele Danmark blev først i 1998 et fuldt privatejet
selskab, som i 2000 ændrede navn til TDC. Fagbogsaktiviteten med ”gule sider”
har TDC efterfølgende solgt til European Directories, der er nuværende ejer af
appellanten, De Gule Sider A/S. Denne historiske baggrund afspejles også i
Styrelsens afgørelse idet det anføres, at der gennem en lang årrække ikke har
været konkurrerende udbydere af teleydelser og dertil knyttede opslagsværker i
Danmark.
Det må på
baggrund af den historiske udvikling lægges til grund, at appellantens mærke DE
GULE SIDER som følge af det årelange monopol trods alt ikke kan tillægges samme
styrke som andre velkendte mærker, der kendetegnes ved, at forbrugerne entydigt
forbinder mærket med en konkret virksomhed. I TDC’s tilfælde skete denne
forbindelse gennem mange år udelukkende, fordi der ikke fandtes alternative
udbydere af teleydelser og dertil hørende produkter.
Friholdelsesbehov
Vi har
ovenfor dokumenteret, at ”gule sider” er svagt, og at der derfor ikke
foreligger forvekslingsrisiko mellem DE GULE SIDER og KRAKGULESIDER. Hertil
kommer, at forudsætningen om fri konkurrence skaber et særligt udtalt behov for
friholdelse af ”gule sider”. Effekten af globaliseringen bevirker, at der på
trods af det for varemærkeretten gældende territorialitetsprincip må henses
til, hvordan et parallelt mærke bruges på den internationale scene inden for
samme branche. Som det fremgår af Appendix B, bruges direkte oversættelser af
betegnelsen ”gule sider” for fagregistre af forskellige mærkeindehavere i
udlandet, hvilket indebærer en tiltagende risiko for degenerering. Denne
udvikling støttes af offentlighedens åbenlyse interesse i at kunne bruge
betegnelsen ”gule sider” generisk, hvorfor der består et påviseligt
friholdelsesbehov som svækker mærkets styrke.
Klagerens
fuldmægtig anfører, at Styrelsen ikke har forholdt sig til spørgsmålet, om der
sker en utilbørlig udnyttelse af varemærkets særpræg eller renommé:
”Styrelsen
er af den opfattelse, at selvom De Gule Sider er velkendt, vil indsigers mærkes
renomme ikke lide skade som følge af indehaverens brug af KRAKGULESIDER for de
ansøgte varer og tjenesteydelser. Ud over at tage stilling til om indsigers
mærke vil lide skade, burde afgørelsen tillige have taget stilling til den
anden omstændighed i VML § 15, sti. 4, nr. 1, som kan begrunde udelukkelse fra
registrering, nemlig om der sker en utilbørlig udnyttelse af varemærkets
særpræg eller renomme. Det er klart, at indehaver via KRAKGULESIDER forsøger,
at få del i den goodwill som indsiger har opbygget omkring varemærket DE GULE
SIDER, ved blot at tilføje eget selskabsnavn foran indsigers varemærke.”
Hertil
bemærkes for det første, at kravene i VML § 15. stk. 4, nr. 1 er kumulative,
jf. CFI afgørelsen T-215/03 SIGLA SA – VIPS, præmis 34, der omhandler
Varemærkeforordningens Artikel 8(5), der svarer til VML § 15, stk. 4, nr. 1:
”Those conditions are cumulative and failure to
satisfy one of them is sufficient to render that provision inapplicable”.
Hertil
kommer, at Styrelsen netop har afvist, at varemærkelovens krav om utilbørlighed
er opfyldt. Tilstedeværelsen af den indledende mærkebestanddel KRAK i
indehavers mærke udelukker således en sammenhæng mellem appellantens mærke DE
GULE SIDER og KRAKGULESIDER, hvilke udgør Styrelsens begrundelse for, at
betingelserne i VML § 15 stk. 4 nr. 1 ikke er opfyldt. Skønt klagerens
fuldmægtig fastholder, at der foreligger goodwill-snyltning, begrundes eller
dokumenteres dette anbringende ikke, hvilket er et krav i henhold til praksis
fra Retten i Første Instans, jf. Case T-67/04 Spa Monopole v. OHIM – SPA-FINDERS,
præmis 40, der også omhandler EU varemærkeforordningens Artikel 8(5):
”The court notes, as a preliminary point, that the
purpose of Article 8(5) of Regulation No 40/94 is not to prevent registration
of any mark which is identical with a mark with a reputation or similar to it.
The objective of that provision is, notably, to enable the proprietor of an
earlier national mark with a reputation to oppose the registration of marks
which are likely either to be detrimental to the repute or the distinctive character
of the earlier mark, or to take unfair advantage of that repute or distinctive
character. In that connection, it should be made clear that the proprietor of
the earlier mark is not required to demonstrate actual and present harm to his
mark. He must however adduce prima facie evidence of a future risk, which is
not hypothetical, of unfair advantage or detriment”.
Endvidere
henvises til ECJ Case C-375/97 General Motors Corporation – CHEVY, præmis 30:
”If, at the end of its examination, the national
court decides that the condition as to the existence of a reputation is
fulfilled, as regards both the public concerned and the territory in question,
it must then go on to examine the second condition laid down in Article 5(2) of
the Directive, which is that the earlier trade mark must be detrimentally affected
without due cause.
Det skal
afvises, at mærkeindehaver misbruger den af appellanten oparbejdede goodwill
til DE GULE SIDER. Tværtimod gøres det gældende, at betegnelsen ”gule sider”
som følge af dens beskrivende karakter for fagregistre bør være til fri
afbenyttelse for at sikre den fornødne konkurrence inden for branchen, jf.
vore bemærkninger ovenfor om den til dels historiske begrundelse for
velkendtheden af DE GULE SIDER.
Tilføjelsen
af det velkendte mærke KRAK som det indledende element sikrer, at enhver risiko
for forveksling med appellantens ældre rettigheder til DE GULE SIDER
elimineres. Den omstændighed, at KRAK er et velkendt varemærke og derfor nyder
en høj grad af genkendelse hos den relevante forbrugerkreds bevirker, at disse
forbrugere uvilkårligt fokuserer herpå i købssituationen. Af samme grund – og
henset til den svage mærkebestanddel ”gule sider” – vil mærkeindehavers mærke
ikke blive betragtet som forveksleligt med DE GULE SIDER.
Klagerens
fuldmægtig anfører, at velkendtheden af varemærket KRAK er uden relevans i nærværende
sammenhæng:
”Styrelsen
henviser til de forskellige velkendthedsundersøgelser for varemærket Krak, som
indehaveren synes at tillægge det vægt, at KRAK er et velkendt varemærke. At et
mærke er velkendt, udvider dog ikke dette mærkes ret til at krænke andre
mærker, herunder i sammenstillinger med andre mærker/mærkebestanddele og
velkendtheden er følgelig uden relevans i den foreliggende sag”.
Dette
synspunkt er ikke korrekt. I den foreliggende situation er det især
mærkeelement KRAK, der tjener til at adskille mærkerne, hvorfor bemærkningen
om, at mærkets velkendthed ikke udvider retten til at krænke andre mærker, ikke
er relevant. Derimod er velkendthed generelt særdeles relevant i forvekslelighedsvurderingen,
idet særprægede eller velkendte mærker nyder en stærkere beskyttelse, jf.
afgørelse i ECJ Case C-235/05 P L’Oreal SA v OHIM – Revlon (FLEXI AIR), præmis
36:
”In that
regard, as the more distinctive the earlier mark, the greater the risk of
confusion (SABEL, paragraph 24), marks with a highly distinctive character,
either per se or because of the reputation they possess on the market, enjoy
broader protection than marks with a less distinctive character (see Canon,
paragraph 18, and Lloyd Schuhfabrik Meyer, paragraph 20)”.
Som anført
ovenfor er velkendte mærker tillige karakteriseret ved en høj grad af
genkendelse hos det relevante publikum. I konflikten mellem mærkerne DE GULE
SIDER og KRAKGULESIDER vil denne kendsgerning bevirke, at publikum fæstner sig
ved det velkendte mærke KRAK, som samtidig udgør det indledende og dominerende
mærkeelement, således at forveksling udelukkes, herunder da mærkernes fælles
element ”gule sider” er svagt.
Idet der i
det hele henvises til de under indsigelsen fremførte anbringender og den dertil
hørende dokumentation, som herefter betragtes som en integreret bestanddel af
nærværende appel, skal det sammenfattende gøres gældende, at indehavers
registrering VR 2003 03921 KRAKGULESIDER skal opretholdes i dens fulde omfang
og appellen afvises som ubegrundet. Der
henvises i det hele til VML § 15, stk. 1, nr. 2 og § 15, stk. 4, nr. 1, i
medfør af hvilke bestemmelser Styrelsen har truffet afgørelse til mærkeindehavers
fordel i indsigelsessagen…”
Patent- og Varemærkestyrelsen afgav ved brev af 13. februar 2009 følgende
udtalelse til sagen:
”… Under behandlingen for Ankenævnet ses der ikke at være fremlagt sådanne
nye væsentlige argumenter, at styrelsen har anledning til at ændre opfattelse.
Styrelsen fastholder derfor afgørelsen af den 24. september 2008 og den
under behandlingen fremførte argumentation og vurdering.
Styrelsen skal således henstille til Ankenævnet, at den trufne afgørelse
stadfæstes…”
Indklagede Kraks Forlag A/S v/Gorrissen Federspiel Kirkegaard har ved brev
af 11. marts 2009 meddelt, at de i det hele tilslutter sig høringssvaret fra
Patent- og Varemærkestyrelsen.
Klager De Gule Sider A/S ved Kromann Reumert fremkom ved brev af 16. marts
2009 med følgende kommentarer:
”… Patent- og
varemærksetyrelsens høringssvar af 13. februar 2009
Jeg henviser til mine bemærkninger i ankeskriftet af 19. november 2008, det for Patent- og Varemærkestyrelsen anførte samt de for styrelsen fremlagte dokumenter.
Registrantens indlæg af 23. januar 2009 giver anledning til følgende supplerende bemærkninger:
Registranten anfører på side 2, at farvebetegnelsen ”gul” benyttes som ord og farvegengivelse af virksomheder på andre danske hjemmesider. Det er imidlertid alene kombinationen af farvebetegnelsen ”gule” og betegnelsen ”sider” der har adskillelsesevne og gør ”gule sider” til et stærkt mærkeelement i DE GULE SIDER. Det er således ikke afgørende for mærkelighedsvurderingen i nærværende sag, at farvegengivelsen ”gul” anvendes af andre directory virksomheder på danske hjemmesider, da registranten i sit varemærke anvender en kombination af farvebetegnelsen ”gul” og ”sider”, der tilsammen er de helt centrale led i appellantens indarbejdede ordmærkeret til DE GULE SIDER.
Der er dernæst ikke tilnærmelsesvis samme vareartslighed og konkurrence mellem appellantens produkter og de produkter, som bliver markedsført på de pågældende sider sammenlignet med den fuldstændige vareartslighed der foreligger i nærværende sag mellem registrantens fagregistre, og de directory produkter som appellanten markedsfører under varemærket DE GULE SIDER. Der er således ikke tale om markedsføring af fagregistre eller lignende faciliteter på de pågældende hjemmesider.
Endelig er registranten ikke berettiget til at krænke appellantens varemærkeregistrering, uanset om andre eventuelt krænker eller måtte have til hensigt at foretage en krænkelse af samme. Eksemplerne anført i Appendix A i registrantens indlæg er således uden betydning for mærkelighedsvurderingen, idet de alene vedrører brugen af farvebetegnelsen ”gul” og ikke ”gule sider”.
Hvad angår den beskrivende karakter, anfører registranten, at betydningen af ”yellow pages” må forudsættes kendt af en stor del af den danske befolkning, og at varemærket DE GULE SIDER, må betragtes som et særdeles svagt mærke, der ligger på vippen til at være registrerbart og er i umiddelbar risiko for at degenerere.
Dette er ikke korrekt, dels fordi appellantens varemærkeret er opnået på baggrund af en mangeårig, intensiv og konstant brug af mærket, dels fordi DE GULE SIDER ikke i Danmark er en almindelig betegnelse for et fagopdelt register indeholdende bl.a. telefonnumre og adresser, men derimod alene et velkendt varemærke for appellantens produkter.
Appellanten har fremlagt omfattende dokumentation for, at DE GULE SIDER er et velkendt og et særdeles indarbejdet varemærke, jf. bilag 8-18 i appellantens supplerende indlæg til Patent- og Varemærkestyrelsen dateret den 22. maj 2006. Det fremgår således af bilag 10-11, at appellanten har ydet en massiv markedsføringsindsats, og at der afholdes betydelige årlige millionbeløb til markedsføring af varemærket DE GULE SIDER. Dertil kommer, at den fysiske udgave af DE GULE SIDER i en lang årrække har været – og fortsat bliver - husstandsomdelt i cirka 8 mio. eksemplarer årligt i hele Danmark. Kendskabsanalysen af 24. marts 2004 i bilag 9 viser endvidere, at 62 % af de adspurgte personer har hørt De Gule Sider på internettet. I aldersgruppen 15-39 år er det over 75 %. Mere end halvdelen af alle adspurgte har prøvet De Gule Sider på internettet. Derudover er appellantens hjemmeside placeret på en syvende plads over de mest anvendte hjemmesider i Danmark, jf. artiklen ”De ti mest populære netmedier i Danmark”, der fremgår af erhvervsbladet.dk, dateret 29. april 2008. Heraf kan udledes, at en stor del af den danske befolkning forbinder mærket DE GULE SIDER med et bestemt directory produkt, nemlig appellantens fagopdelte register på internettet og/eller det fysiske directory produkt, som appellanten årligt husstandsomdeler. Det er således ikke korrekt, at en stor del af den danske befolkning forbinder DE GULE SIDER med en almindelig betegnelse for et hvilket som helst fagopdelt register, som anført af registranten.
Derudover bemærkes, at det ikke efter varemærkeloven kan tillægges nogen betydning, at den engelske betegnelse ”yellow pages” i engelsktalende lande er en beskrivende betegnelse for et fagregister med angivelse af bl.a. telefonnumre og adresse m.v., idet det alene skal vurderes om den danske betegnelse ”gule sider” i Danmark er blevet en generisk betegnelse for et fagopdelt register indeholdende bl.a. telefonnumre og adresser. Eksemplerne i Appendix B i registrantens indlæg er således uden betydning for vurderingen af om ”gule sider” måtte være en generisk betegnelse. Derudover er det uden betydning om den engelske betegnelse ”yellow pages” må forudsættes kendt af en stor del af den danske befolkning, da det er varemærket DE GULE SIDER og ikke ”yellow pages” som er omtvistet i denne sag.
Derimod er det af betydning, at der ved en simpel søgning på ”gule sider” i Den Store Danske Encyklopædi (www.denstoredanske.dk) alene fremkommer et relevant søgeresultat, se det vedlagte skærmprint af de fremkomne søgeresultater, nemlig en beskrivelse af TDC A/S, som er den tidligere ejer af selskabet TDC Forlag A/S, der blev solgt i 2005 til appellanten. Dette er et klart indicium for, at ”gule sider” ikke har karakter af en fællesbetegnelse, idet ordbogen/leksikonet hverken forklarer ”gule siders” generelle betydning ellers dets almene beskaffenhed.
Hertil kommer, at der ved en simpel søgning på ”gule sider” på Wikipedia.dk alene fremkommer følgende søgeresultat:
De Gule Sider A/S er en dansk forlagsvirksomhed,
der udgiver telefonbøger og driver nummeroplysningstjenester på internet.
Virksomheden er nok mest kendt for degulesider.dk, hvor man kan finde de
fleste navne, adresser og telefonnumre på
private og virksomheder i Danmark, der ikke har hemmelige eller udeladte oplysninger. De
Gule Sider er et registreret varemærke.
Virksomheden hed tidligere TDC Forlag og var et 100% ejet datterselskab
i TDC-koncernen. TDC
frasolgte sine forlagsaktiviteter 14. oktober
2005 for 4,85 mia.
kr. til det udenlandske konsortium European Directories. Som følge af salget
skiftede forlaget navn til det nuværende.
Siden 14.
marts 1998 har
De Gule Sider drevet internettjenesten degulesider.dk.
Oprindeligt var De Gule Sider
navnet på fagbøgerne fra TDC Forlag, mens navnebøgerne hed De Hvide Sider. Begrebet 'gule sider' daterer sig imidlertid helt
tilbage til 1883,
hvor en forlægger i Wyoming, USA, løb tør for hvidt papir og i stedet trykte sine telefonbøger
på gult papir. I 1886
udgav han den første officielle telefonbog med gule sider. I dag bruges betegnelsen
om fagbøger i de fleste lande.
Ved en tilsvarende simpel søgning på ”yellow pages” på wikipedia.org
fremkommer følgende:
The term Yellow Pages refers to a telephone directory of businesses,
categorized according to the product or service provided. As the name suggests,
such directories are usually printed on yellow paper, as opposed to white pages for non-commercial listings. The
traditional term Yellow Pages
is now also applied to online directories of businesses.
The name and concept of
"Yellow Pages" came about in 1883, when a printer in Cheyenne,
Wyoming working on a regular telephone directory ran out of white paper and
used yellow paper instead. In 1886 Reuben
H. Donnelley created the first official yellow pages directory, inventing
an industry.
Today, the expression Yellow Pages is used globally, in
both English-speaking and non-English speaking
countries. In the United States, it refers to the category, while in
some other countries it is a registered name and therefore a proper noun.
Ved at sammenholde de to ovenstående søgeresultater fra Wikipedia er
konklusionen, at ”gule sider” i Danmark ikke er en almindelig betegnelse
for et fagopdelt register indeholdende bl.a. telefonnumre og adresser, men
derimod alene et varemærke for appellantens produkter. Dette skyldes,
at der ved søgning på ”gule sider” på wikipedia.dk alene fremkommer ét søgeresultat, nemlig en beskrivelse af forlagsvirksomheden ved navn De Gule Sider A/S, appellantens selskabsnavn,
at der ved søgning på ”gule sider” på wikipedia.dk ikke fremkommer en betegnelse, der indeholder en almindelig beskrivelse af et fagopdelt register, se i modsætning hertil søgeresultatet på wikipedia.org nedenfor,
at det udtrykkeligt fremgår af beskrivelsen på wikipedia.dk, at DE GULE SIDER er et registreret varemærke og således ikke en generisk betegnelse for et fagopdelt register,
at at betegnelsen i dag bruges om fagbøger i de fleste lande, men ikke nævner Danmark i den forbindelse,
at der ved en søgning på ”yellow pages” på wikipedia.org ikke fremkommer en beskrivelse af en bestemt virksomhed som på wikipedia.dk,
at der ved en søgning på ”yellow pages” på wikipedia.org fremkommer en generisk beskrivelse af et fagopdelt regiser, betegnet ”yellow pages”,
at det af sidste punktum i det fremkomne søgeresultat på wikipedia.org klart fremgår, at betegnelsen ”yellow pages” i flere lande er beskyttet som et registreret varemærke/betegnelse:
Uanset om den engelske betegnelse ”yellow pages” i engelsksprogede lande måtte være en generisk betegnelse for et fagopdelt register, kan der ikke på nogen måde sluttes, at ”gule sider” i Danmark ligeledes er en generisk betegnelse for et fagopdelt register.
Det fremgår klart af sidste punktum i det fremkomne søgeresultat på wikipedia.org, at betegnelsen ”yellow pages” i flere lande er beskyttet som et registreret varemærke/betegnelse:
[…] while in some other countries it is a registered name and
therefore a proper noun.
Den sidste del af beskrivelsen er dog udeladt af registranten ved
citeringen heraf nederst på side 2 og øverst på side 3 i registrantens indlæg.
Af registrantens citat fremgår det alene, at betegnelsen ”yellow pages” bruges
globalt i både engelsksprogede og ikke-engelsksprogede lande:
Today, the
expression Yellow Pages is used
globally, in both English-speaking and non-English speaking
countries.
Registrantens citat er således ikke korrekt og fuldstændigt, men
fremstår som manipuleret, idet registranten undlader at citere, at betegnelsen
”yellow pages” i nogle lande er beskyttet som et registreret
varemærke/betegnelse. En fuldstændig gengivelse af de omtvistede sætninger ser
således ud:
Today, the
expression Yellow Pages is used
globally, in both English-speaking and non-English speaking
countries. In the United States, it refers to the category, while in
some other countries it is a registered name and therefore a proper noun.
Det er således hverken korrekt, når registranten anfører, at “DE GULE
SIDER” er degenereret, eller at der foreligger en risiko herfor. DE GULE SIDER
er derimod et særdeles indarbejdet og velkendt varemærke for appellantens
produkter.
Det er ikke korrekt, når registranten på side 4 i sit indlæg anfører, at DE GULE SIDER udelukkende opnår sit særpræg fra mærkeelementet DE. Appellantens varemærke er som nævnt registreret på baggrund af den meget intensive indarbejdelse, jf. redegørelsen herom ovenfor. Eftersom den centrale og dominerende bestanddel af ”DE GULE SIDER” er ordene GULE SIDER og ikke DE, besidder ”Gule Sider” adskillelsesevne på samme måde som DE GULE SIDER. ”Gule Sider” udgør en afgørende og væsentlig del af varemærket DE GULE SIDER og er således ikke en svag mærkebestanddel i forhold til ”De”. ”Gule Sider” må derfor som minimum have normal adskillelsesevne.
Det er derfor heller ikke korrekt, når registranten anfører, at sag C-120/04 THOMSON LIFE ikke er relevant i den pågældende sag, som følge af at ”gule sider” ikke besidder normal adskillelsesevne, og derfor er en generisk betegnelse. ”Gule Sider” må antages at have mindst samme grad af adskillelsesevne som mærket LIFE i ovennævnte dom og opnår dermed også en uafhængig særpræget rolle i mærket KrakGuleSider, jf. dommens præmis 37.
Af dommens præmis 30-37 fremgår det, at:
Ud over det normale tilfælde, hvor gennemsnitsforbrugeren opfatter et varemærke
som en helhed, og uanset den omstændighed, at helhedsindtrykket kan være
domineret af en eller flere bestanddele i et sammensat varemærke, er det
imidlertid på ingen måde udelukket, at et ældre varemærke, der anvendes af en
tredjemand i et sammensat varemærke, som indeholder navnet på denne tredjemands
virksomhed, i en konkret sag ved sin placering bevarer en selvstændig
adskillelsesevne i det sammensatte tegn uden i øvrigt at udgøre dettes
dominerende bestanddel.
I et sådant tilfælde kan det helhedsindtryk, som det sammensatte tegn
skaber, forlede offentligheden til at tro, at de pågældende varer eller
tjenesteydelser hidrører fra i hvert fald økonomisk forbundne virksomheder,
og i så fald skal det fastslås, at der foreligger risiko for forveksling.
Konstateringen af, at der foreligger risiko for forveksling, kan ikke
være betinget af, at det helhedsindtryk, som det sammensatte tegn skaber, domineres
af den del heraf, som udgør det ældre varemærke.
Hvis en sådan betingelse var påkrævet, ville indehaveren af det ældre
varemærke være frataget eneretten i henhold til direktivets artikel 5,
stk. 1, selv om dette varemærke ved sin placering bevarer en selvstændig
adskillelsesevne i det sammensatte tegn, men denne placering ikke er
dominerende.
Dette vil være tilfældet, hvis eksempelvis indehaveren af et velkendt
varemærke anvender et sammensat tegn, der sammenstiller dette varemærke med et
ældre varemærke, som ikke i sig selv er velkendt. Dette vil ligeledes være
tilfældet, hvis det sammensatte tegn bestod af dette ældre varemærke og et velkendt
firmanavn. Helhedsindtrykket vil nemlig i så fald oftest blive domineret af
det velkendte varemærke eller firmanavn, som indgår i det sammensatte tegn.
I modsætning til fællesskabslovgivers hensigt, som denne kommer til
udtryk i tiende betragtning til direktivet, ville beskyttelsen af det ældre
varemærkes funktion som angivelse af oprindelse således ikke være sikret,
uanset at dette varemærke ved sin placering bevarer en selvstændig
adskillelsesevne i det sammensatte tegn.
Det må således anerkendes, at det er tilstrækkeligt, at offentligheden,
på grund af den selvstændige adskillelsesevne, som det ældre varemærke har
bevaret ved sin placering, antager, at de af det sammensatte tegn omfattede
varer eller tjenesteydelser også hidrører fra indehaveren af det ældre
varemærke, for at fastslå, at der er risiko for forveksling.
Det forelagte spørgsmål skal derfor besvares med, at direktivets artikel
5, stk. 1, litra b), skal fortolkes således, at der i tilfælde af identiske
varer eller tjenesteydelser kan være risiko for forveksling i offentlighedens
bevidsthed, når det omtvistede tegn udgøres af en sammenstilling, dels af
navnet på tredjemands virksomhed, dels af det registrerede varemærke, som har
en normal adskillelsesevne, og dette varemærke uden i sig selv at skabe
helhedsindtrykket af det sammensatte tegn ved sin placering bevarer en
selvstændig adskillelsesevne heri.
”Gule Sider” bevarer fortsat sin selvstændige adskillelsesevne når denne del af mærket sammensættes med øvrige tegn f.eks. KRAK. Som følge heraf opstår der en risiko for forveksling mellem DE GULE SIDER og KrakGuleSider, når ”Gule Sider” inkorporeres i det samlede mærke KrakGuleSider. Dette er særlig oplagt, når der er tale om identiske varer eller tjenesteydelser som i den foreliggende situation, idet de kopierede mærkebestanddele typisk i en sådan situation vil bevare en selvstændig adskillelsesevne i det sammensatte varemærke.
På denne baggrund fastholdes det, at KrakGuleSider er forveksleligt med appellantens varemærke, og at registrering følgelig er udelukket.
OHIM afgørelserne som registranten henviser til på side 4-5 er således ikke relevante i denne sag, idet min klients varemærke som påvist ovenfor har adskillelsesevne og endog er velkendt i Danmark. I de af registranten refererede afgørelser var der alene tale om varemærker, der var beskrivende for de omhandlede varer/tjenesteydelser f.eks. RENT A CAR, hvorfor afgørelserne er uden præjudikatsværdi i nærværende sag.
Indledningsvis bemærkes, at det ikke spiller nogen rolle for et varemærkes beskyttelse, at der i en længere periode i Danmark ikke har været konkurrerende udbydere af ydelser på markedet som følge af et monopol. Det er derfor ikke korrekt, når registranten på side 5 anfører, at DE GULE SIDER ikke kan tillægges samme styrke som andre velkendte mærker, som følge af at der i en periode ikke fandtes alternative udbydere af teleydelser og dertil hørende produkter i Danmark. DE GULE SIDER er et velkendt varemærke og nyder således samme beskyttelse som andre velkendte varemærker uanset den historiske udvikling.
Patent- og Varemærkestyrelsen konkluderer da også i overensstemmelse med Sø- og Handelsrettens dom af 12. august 2003, at DE GULE SIDER har en høj og bred kendskabsgrad hos den almindelige befolkning og medgiver, at DE GULE SIDER er velkendt for varer og tjenesteydelser, der omhandler fysisk og elektronisk udgivelse af fagregistre. Det er anerkendt i dansk ret, at sådanne velkendte mærker har et udvidet beskyttelsesområde.
Offentlighedens eventuelle interesse i at kunne bruge betegnelsen ”Gule Sider” som en generisk betegnelse kan ikke begrunde, at DE GULE SIDER gives en svagere varemærkeretlig beskyttelse end andre velkendte varemærker, jf. side 6 i registrantens indlæg. Der eksisterer talrige ubeskyttede generiske betegnelser som f.eks. telefonbog, adressebog, navnebog, fagbog m.v. som kan benyttes af offentligheden, herunder registranten uden krænkelse af andres varemærkerettigheder.
Det er ikke korrekt, når registranten på side 7 i sit indlæg anfører, at registranten ikke misbruger den af appellanten oparbejdede goodwill til DE GULE SIDER. Appellanten inklusive dets forgængere har som anført ovenfor med en massiv og særdeles omkostningskrævende indarbejdelse af betegnelsen DE GULE SIDER for sine produkter siden 1990’erne opnået, at betegnelsen er blevet særdeles velkendt i Danmark for netop appellantens produkter. Det er udelukkende denne velkendthed, som registranten nu utilbørligt ønsker at profitere af. Brugen af KrakGuleSider udgør således utvivlsomt en utilbørlig og tilsigtet udnyttelse af varemærket DE GULE SIDERs særpræg og renomme. Hertil bemærkes, at registranten i mere end 30 år har været på samme marked som appellanten, nemlig markedet for brancheregistre, uden tillige at have haft behov for at benytte betegnelsen ”gule sider”, ”de gule sider”, ”Kraks gule sider”, ”krakgulesider”, ”De gule sider fra Krak”, den engelske betegnelse ”yellow pages” alene eller i kombination med andre ord, ligesom registranten heller ikke har anvendt gult papir eller særlige gule kendetegn i forbindelse med udgivelserne.
Det er heller ikke korrekt når registranten på side 7 i sit indlæg anfører, at tilføjelsen af varemærket KRAK som det indledende element sikrer, at enhver risiko for forveksling med appellantens ældre rettigheder til DE GULE SIDER elimineres.
Forvekslingsrisikoen er fortsat i høj grad tilstede, uanset at registranten benytter sit varemærke KRAK i kombination med ”Gule Sider”, eftersom ”Gule Sider” uanset denne tilføjelse fortsat er den mest fremtrædende del af min klients velkendte varemærke DE GULE SIDER samt en fremtrædende del i det registrerede varemærke KrakGuleSider. I denne forvekslingsbedømmelse er det centrale udgangspunkt graden af indarbejdelse af det efterlignende element. Det er i den sammenhæng påfaldende, at registranten har valgt at anvende versalerne ”G” og ”S” i et mærke, hvor ”gule” og ”sider” skrives ud i et. Dette må ses som udslag af en bevidst og illoyal tilstræbt lighed med appellantens varemærke, hvor ordene netop skrives med versaler.
Derudover står det klart, at registrantens brug af ”Gule Sider” skaber uklarhed over for såvel brugerkredsen som de professionelle annoncører om, hvorvidt der er en forbindelse mellem de to virksomheder eller deres produkter, jf. i samme forbindelse de forenede sager C-108/97 og C-109/97 CHIEMSEE, sag C-363/99 POSTKANTOOR, sag C-120/04 THOMSON LIFE, Ankenævnet for Patenter og Varemærkers kendelse af 4. december 2007 i sagen AN 2007 00005 DREAMS BY ISABELL KRISTENSEN, Sø- og Handels rettens dom af 21. november 2000 i sagen V 14/99 MAGNA, OHIMs afgørelse af 12 marts 2007 i sagen R/777/2006-2 LANZ BULLDOG, OHIMs afgørelse af 2. august 2007 i sagen R678/2006-2 GRAN CANARIA, MODA CALIDA, OHIMs afgørelse af 14. september 2007 i sagen R55/2007-2 CRISTALLCUVÉE, OHIMs afgørelse af 9. april 2008 i sagen 1202C WALTHAM FOCUS, OHIMs afgørelse af 11. december 2007 i sagen B973 968 OPANANKEN ANTISTRESS samt OHIMs afgørelse af 28. marts 2008 i sagen B1 074 741 NASN XTRA.
Sammenfattende fastholdes det, at appellantens mærke DE GULE SIDER er stærkt indarbejdet og særdeles velkendt. Registrering og brug af mærket KrakGuleSider for de af VR 2003 03921, omfattede varer i klasserne 9, 16, 35 og 41 indebærer en risiko for at mærket forveksles med appellantens velkendte varemærke og vil desuden medføre en utilbørlig udnyttelse af appellantens mærkes særpræg og renommé. Varemærkeregistrering VR 2003 03921, KrakGuleSider ‹w› er derfor i sin helhed udelukket fra registrering.
Indklagede Kraks Forlag A/S v/Gorrissen Federspiel Kirkegaard fremkom ved
brev af 26. marts 2009 med følgende bemærkninger til sagen:
”… Vi henviser
til skrivelse fra klagerens fuldmægtig af 16 marts 2009 og skal blot bemærke følgende
i relation til det på side 5 anførte om registrantens citat fra definitionen af
”yellow pages” på www.wikipedia.org:
Klagerens
fuldmægtig gør gældende, at citatet ikke er korrekt og fuldstændigt, men
fremstår som manipuleret, idet registranten undlader at citere, at betegnelsen
”yellow pages” i nogle lande er beskyttet som et registreret
varemærke/betegnelse.
Formålet med
henvisningen til Wikipedia er dels en fremstilling af selve definitionen af
”yellow pages”, dels den historiske baggrund for begrebets opståen.
Henvisningen supplerer den umiddelbart forinden gengivne definition fra WordNet
1.7.1 under overskriften YELLOW PAGES NOUN. Den omstændighed, at sætningen
In the
ikke er
gengivet i indlægget af 23. januar 2009, påvirker ikke appellantens danske
varemærkeregistrering for DE GULE SIDER. Som påvist i dette indlæg anvender
appellanten desuden selv begrebet ”gule sider” på beskrivende vis. Det
bestrides derfor, at den udeladte sætning er udtryk for manipulation.
Vi skal
under henvisning til Styrelsens omtale af ”gule sider” som almindelig
betegnelse for et fagregister samt den anførte Højesteretsafgørelse om FAGBOG
fastholde, at der består en risiko for, at DE GULE SIDER kommer til at fremstå
som en artsbetegnelse for fagregistre.
Der henvises
i øvrigt til det under sagen tidligere fremførte, herunder vort seneste indlæg
af 11. marts 2009…”
Udskriftens og fotokopiens rigtighed
bekræftes.
Ankenævnet
for Patenter og Varemærker