RESUMÉ:
AN 2009
00003 - VR 1993 03993 TRYGG HANSA <fig> -
Administrativ ophævelse – Brugspligt
Der blev begæret administrativ ophævelse af
varemærket VR 1993 03993 TRYGG HANSA <fig> med
henvisning til manglende opfyldelse af brugspligten. Patent- og
Varemærkestyrelsen tog delvist begæringen til følge og begrænsede
registreringen til at omfatte ”Forsikringsvirksomhed, nemlig forsikring af
fritidshuse” i klasse 36. Denne afgørelse blev indbragt for Ankenævnet for
Patenter og Varemærker, som stadfæstede styrelsens afgørelse.
KENDELSE:
År 2009, den 27. oktober afsagde Ankenævnet for
Patenter og Varemærker
(Hans Chr. Thomsen, Michael Dorn, Steffen Gulmann
og Jens Schovsbo)
TRYGVESTA FORSIKRING A/S
v/Kromann Reumert, Advokatfirma
over
Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse af 3.
december 2008 i sagen VR 1993 03993 TRYGG HANSA <fig>
indehavet af
Repono Holding AB, Sverige
v/Bech-Bruun Advokatfirma
Ankenævnet har behandlet sagen skriftligt.
Ankenævnet
udtaler:
Af de grunde som Styrelsen angiver, begrænses registreringen
af VR 1993 03993 Trygg Hansa
til klasse 36: Forsikringsvirksomhed, nemlig forsikring af fritidshuse”.
Annonceringen i Berlingske Tidende og Børsen anses
for at opfylde betingelsen for reelt brug, og det findes ikke påvist at
indehaver, forud for den 30. august 2005 havde kendskab til, at anmoder
eventuelt ville begære mærket ophævet.
Herefter bestemmes:
Styrelsens afgørelse
stadfæstes, og VR 1993 03993 registreres for ”Forsikringsvirksomhed, nemlig
forsikring af fritidshuse” i klasse 36.
Sagens
baggrund:
Den 15. februar 1993 indsendte Sandel, Løje og Wallberg en ansøgning om registrering af varemærket TRYGG
HANSA <fig> på vegne af Repono
Holding AB, Sverige for tjenesteydelser i klasse 36.
Varemærket blev registreret den 28. maj 1993 og efterfølgende
publiceret i Dansk Varemærketidende.
Den 3. november 2005 begærede Kromann Reumert på
vegne af Trygvesta Forsikring A/S om administrativ
ophævelse af registreringen. Begæringen blev begrundet med, at varemærket TRYGG
HANSA ikke har været anvendt i overensstemmelse med brugspligtsreglen i
varemærkelovens § 25. Anmoder henviser bl.a. til, at
indehaver indstillede brugen af mærket TRYGG HANSA i 1999, da indehaver ophørte
med at have en filial i Danmark, og at indehaver efter dette tidspunkt alene har
anvendt mærket, fordi der var en risiko for, at anmoder ville begære mærket
ophævet. Anmoder finder derfor at den skete brug er omfattet af varemærkelovens
§ 28, stk. 3. Anmoder henviser i den forbindelse bl.a.
til, at indehavers annoncer af den 30. august 2005 falder indenfor den i
varemærkelovens § 28, stk. 3, angivne 3 måneders periode, og at det må have
formodningen for sig, at indehaver har foretaget denne annoncering af frygt
for, at nærværende registrering ville blive begæret ophævet. Dette finder
anmoder endvidere underbygges af, at indehaver i august 2005 fremsatte
indsigelse mod tre danske varemærkeregistreringer på baggrund af nærværende
mærke, hvorfor anmoder er af den opfattelse, at det er
helt oplagt, at indehaver har haft med i overvejelserne, at indsigelserne ville
medføre en begæring om ophævelse af indehavers mærke. Anmoder
oplyser videre, at en tilsvarende sag mellem parterne i Norge netop har
ført til, at indehavers tilsvarende norske varemærkeregistrering er blevet
ophævet.
Endvidere henviser anmoder
til, at den brug indehaver har gjort af mærket, ikke kan betragtes som reel
brug i Danmark i varemærkelovens forstand. Anmoder henviser
i den forbindelse bl.a. til, at en del af det indsendte materiale vedrører et
tidspunkt efter fremsættelsen af anmodningen om ophævelse af det angrebne
mærke. Derudover henvises til, at kvantiteten af brugen ikke er tilstrækkelig
til, at denne brug kan betragtes som ”reel brug”, idet den viste brug efter anmoders opfattelse ikke lever op til de kriterier for
brug, der er fastlagt ved bl.a. EF-domstolens afgørelser i C-40/01 ANSUL og
C-259/02 LA MER. Anmoder anfører endvidere, at symbolsk brug, der alene er sat
i værk med det formål at opretholde registreringen, ikke opfylder brugspligten.
Derudover henvises til, at de indsendte forsikringspolicer er dateret efter
fremsættelsen af begæringen om administrativ ophævelse, og at den fremlagte
korrespondance mellem indehaver og danske forsikringsselskaber alene vedrører
trafikulykker, hvor indehaver tilfældigvis har været forsikrer af de
implicerede i uheldene. Sådan korrespondance finder anmoder ikke kan udgøre
reel brug, da det i modsat fald ville medføre, at enhver udenlandsk virksomhed,
der er i skriftlig kontakt med en dansk virksomhed, ved denne korrespondance
vil erhverve rettigheder i Danmark. Med hensyn til den indsendte
revisorerklæring henvises endvidere til, at denne ikke fastslår hvornår den
omhandlede korrespondance er sendt, og at den kan være sendt efter
ophævelsesbegæringens fremsættelse.
Indehaver har indsendt diverse materiale til
dokumentation for brugen af varemærket TRYGG HANSA, herunder:
· Revisorerklæring fra KPMG
· Annoncer fra Børsen og Berlingske Tidende
· Fakturaer fra annoncering i Berlingske Tidende og Børsen
· Fakturaer og forsikringsbreve til forsikringstagere i Danmark
· Eksempler på breve og bilag fra indehaver til forsikringstagere, virksomheder
og myndigheder i Danmark
Indehaver har bl.a. henvist til, at den
dokumenterede brug må anses for at være reel brug i varemærkelovens forstand.
Således henvises bl.a. til, at EF-domstolens afgørelser i sagerne C-40/01 ANSUL
og C-259/02 LA MER ikke stiller noget mindstekrav til kvantiteten, for at
brugen kan anses for reel, ligesom sidstnævnte dom fastslår, at også brug efter
ophævelsesbegæringens fremsættelse kan tages i betragtning ved vurderingen af,
om den skete brug er reel. Med hensyn til den indsendte revisorerklæring
anfører indehaver bl.a., at denne dokumenterer, at indehaver i de seneste 5 år
forud for begæringen om administrativ ophævelse har sendt ca. 100
forsikringspolicer m.v. til ca. 25 forsikringstagere i Danmark.
Endeligt bestrides det af indehaver, at den viste
brug kan anses for at være symbolsk eller alene er sket af hensyn til risikoen
for en ophævelsesbegæring. Indehaver henviser i den forbindelse bl.a. til, at
annonceringsomkostningerne for annonceringerne i Børsen og Berlingske Tidende
androg kr. 205.282,00, og at kampagnen var et naturligt led i indehavers
strategi, hvorefter indehaver ønsker, at der tegnes flere forsikringer i
forhold til danske forsikringstagere med interesser i Sverige.
Den 3. december 2008 traf Patent- og
Varemærkestyrelsen afgørelse i sagen, Styrelsen tog delvist begæringen til
følge, og registreringen blev begrænset til ”Forsikringsvirksomhed, nemlig
forsikring af fritidshuse” i klasse 36. Styrelsen begrundede afgørelsen med
følgende:
”… 2. Lovgrundlaget
Det følger af varemærkelovens § 25, stk. 1, at:
”Har
indehaver af et registreret varemærke ikke inden 5 år fra
registreringsprocedurens afslutning gjort reel brug af varemærket her i landet
for de varer eller tjenesteydelser, for hvilke det er registreret, eller har
brugen været ophørt uden afbrydelser i 5 år, kan registreringen ophæves, jf. §
28, medmindre der foreligger rimelig grund til, at brug ikke har fundet sted.”
Endvidere fremgår følgende af varemærkelovens § 28, stk. 2, nr. 1, og stk.
3 og 4:
”Stk. 2. En registrering kan ligeledes
ophæves, hvis
1)
varemærket ikke er brugt i overensstemmelse med § 25,...”
”Stk. 3. Krav om ophævelse af et varemærke efter stk. 2, nr. 1, kan ikke
gøres gældende, hvis reel brug af varemærket påbegyndes eller genoptages i
tiden mellem udløbet af 5-årsperioden og tidspunktet for indgivelse af begæring
om ophævelse. Påbegyndelse eller genoptagelse af brugen inden for de sidste 3
måneder forud for indgivelse af begæring om ophævelse tages imidlertid ikke i
betragtning, såfremt forberedelserne til påbegyndelse eller genoptagelse af
brugen først indledes, når indehaveren har fået kendskab til, at der eventuelt
vil blive indgivet begæring om ophævelse.”
”Stk. 4. Hvis ophævelsesgrunden kun vedrører en del af de varer eller
tjenesteydelser, for hvilke mærket er registreret, skal registreringen kun
ophæves for disses vedkommende.”
3. Vurdering
og konklusion
Det angrebne mærke:
Registreret for alle
tjenesteydelser i klasse 36.
Af EF-domstolens
præjudicielle afgørelse af den 11. marts 2003 i sagen C-40/01, Ansul-sagen, fremgår bl.a., at der ved ”reel brug” skal
forstås en brug, der ikke foretages symbolsk alene med det formål at bevare de
rettigheder, der er knyttet til varemærket. Endvidere, at der ved bedømmelsen
af om brugen er reel skal tages hensyn til den faktiske handelsmæssige
anvendelse af mærket, og navnlig den form for anvendelse, der i den pågældende
branche må anses for begrundet i fastholdelse eller erhvervelse af
markedsandele for de omhandlede varer eller tjenesteydelser.
Endelig fremgår det af
ovennævnte dom, at ”Under hensyn til omstændighederne i de konkrete tilfælde
kan det således være berettiget bl.a. at tage hensyn til den pågældende vares
eller tjenesteydelses art, de særlige forhold på det relevante marked samt til
omfanget og hyppigheden af brugen af mærket. Det kræves således ikke, at brugen
af mærket altid har et betydeligt kvantitativt omfang, for at den kan betegnes
som reel, da dette afhænger af de særlige forhold ved den pågældende vare eller
tjenesteydelse på det relevante marked.”
Endvidere fremgår det af
EF-domstolens afgørelse af den 27. januar 2004 i sagen C-259/02, LE MER-sagen, at selv om der ved bedømmelsen af, om der
foreligger »reel brug« af et varemærke, kun skal tages hensyn til
omstændigheder, der foreligger i den relevante periode forud for indgivelsen af
begæringen om ophævelse, kan der ved vurderingen af, om brugen i forhold til
den relevante periode er reel, alligevel tages hensyn til eventuelle
omstændigheder, der ligger efter indgivelsen af ophævelsesbegæringen. Sådanne
omstændigheder kan nemlig medvirke til at bekræfte, at brugen af varemærket
inden for den relevante periode var reel, eller om de tværtimod er udtryk for
indehaverens ønske om at imødegå begæringen om ophævelse.
Det er følgelig ud fra
disse betragtninger vedrørende brugspligtsreglen i varemærkelovens § 25, at det
af indehaver indsendte dokumentationsmateriale skal vurderes.
Det skal dog
indledningsvist vurderes, om 3 måneders reglen i varemærkelovens § 28, stk. 3,
kan finde anvendelse i nærværende sag.
3 måneders
reglen i varemærkelovens § 28, stk. 3
Det følger af varemærkelovens § 28, stk. 3, at der
ved vurderingen af, om brugspligten efter varemærkelovens § 25 er opfyldt, kan
ses bort fra indehaverens brug af varemærket i perioden indtil 3 måneder før ophævelsesbegæringens
indgivelse, såfremt brugen først indledes efter indehaveren har fået kendskab
til, at en ophævelsesbegæring eventuelt vil blive indgivet.
Indehaver har bestridt, at brugen er sket for at
imødegå en eventuel ophævelsesbegæring.
Anmoder har derimod henvist til, at det må have formodningen
for sig, at indehaver har gjort brug af mærket af frygt for en eventuel
ophævelsesbegæring, da indehaver har anvendt nærværende registrering som basis
for tre indsigelser, ligesom parterne har ført en tilsvarende sag om brug af
mærket i Norge.
Det er imidlertid styrelsens opfattelse, at
varemærkelovens § 28, stk. 3, ikke indeholder en formodningsregel, hvorefter
bestemmelsen per automatik skal finde anvendelse, såfremt det angrebne mærke
har dannet grundlag for en indsigelse mod et andet mærke. Derimod fremgår det
klart af bestemmelsen, at indehaver skal have haft ”kendskab” til, at der
eventuelt vil blive indgivet en begæring om ophævelse. Det påhviler i denne
forbindelse anmoder at påvise, at indehaver havde et sådan kendskab inden den
foretagne annoncering den 30. august 2005.
Anmoder har ikke indsendt nogen form for dokumentation for,
at indehaver havde kendskab til, at anmoder ville begære det angrebne mærke
ophævet, hvorfor det er styrelsens opfattelse, at varemærkelovens § 28, stk. 3,
ikke kan finde anvendelse i nærværende sag.
Det følger herefter at vurdere, om det af
indehaver indsendte materiale kan dokumentere reel brug af indehavers varemærke
efter varemærkelovens § 25.
Det indsendte materiale
Indehaver har indsendt
følgende materiale til dokumentation for brug:
· Revisorerklæring fra KPMG
· Annonce fra Børsen dateret den 30. august 2005
· Annonce fra Berlingske Tidende dateret den 30.
august 2005
· Annonce fra Børsen dateret den 16. november 2005
· Annonce fra Berlingske Tidende dateret den 17.
november 2005
· Fakturaer fra annonceringerne i Berlingske Tidende
og Børsen dateret henholdsvis den 31. august og 20. november 2005
· Fakturaer og forsikringsbreve til
forsikringstagere i Danmark fra perioden 20. marts til 21. april 2006.
· Diverse korrespondance om forsikringsskader fra
perioden 25. april 2001 til 15. september 2005.
Begæringen om ophævelse er indgivet den 5. november
2005, og det er således alene revisorerklæringen fra KPMG, annoncerne fra
Børsen og Berlingske Tidende af den 30. august 2005 og den hertil knyttede
faktura af den 31. august 2005, samt den indsendte korrespondance om
forsikringsskader fra perioden 25. april 2001 til 15. september 2005, der
vedrører et tidspunkt forud for begæringens indgivelse.
Af dette materiale er det alene annoncerne fra
Børsen og Berlingske Tidende af den 30. august 2005 der viser egentlig
varemærkemæssig brug af det angrebne mærke forud for begæringens indgivelse.
Således angiver den indsendte revisorerklæring fra KMPG blot, at indehaver i
perioden fra november 2000 til oktober 2005 har sendt over 100 breve til kunder
i Danmark, uden det dog derved dokumenteres, at indehaver i disse breve har
anvendt det angrebne mærke for de i denne sag relevante ydelser. Ligeledes
viser den indsendte faktura af den 31. august 2005 vedrørende annoncer i Børsen
og Berlingske Tidende heller ikke i sig selv den konkrete brug af varemærket,
da dette ikke fremtræder på fakturaen, idet det dog fremgår heraf, at fakturaen
vedrører annonceringen af den 30. august 2005 i disse aviser.
Med hensyn til den indsendte korrespondance om
forsikringsskader fra perioden 25. april 2001 til 15. september 2005 er det
styrelsens opfattelse, at dette materiale ikke kan bidrage til at dokumentere
reel brug af varemærket i varemærkelovens forstand. Selvom det må anses for
almindeligt, at forsikringsvirksomheder korresponderer med hinanden vedrørende
forsikringsskader, og den pågældende korrespondance således må anses for at
falde indenfor begrebet ”faktisk handelsmæssig anvendelse af mærket”, jf.
EF-domstolens afgørelse C-40/01, Ansul-sagen, så kan
en sådan brug ikke anses for at være begrundet i et ønske om at fastholde eller
erhverve markedsandele for indehavers ydelser. Den indsendte korrespondance har
således karakter af ”intern” brug, idet den alene henvender sig til andre
forsikringsselskaber, og således ikke er stilet til hverken potentielle eller
eksisterende kunder i Danmark.
Styrelsen finder derfor, at det af det indsendte
materiale alene er annonceringen i Børsen og Berlingske Tidende af den 31.
august 2005, der kan bidrage til at dokumentere indehavers brug af det angrebne
mærke forud for ophævelsesbegæringens indgivelse.
Med hensyn til materialet, der vedrører et
tidspunkt efter ophævelsesbegæringens indgivelse, nemlig annoncerne fra Børsen
og Berlingske Tidende dateret den 17. november 2005 og den dertil hørende
faktura af den 20. november 2005, samt fakturaer og forsikringsbreve til
forsikringstagere i Danmark fra perioden 20. marts til 21. april 2006, så
finder styrelsen, at dette materiale kan bidrage til at vise brug af det
angrebne mærke efter begæringens indgivelse. Således viser dette materiale, at det
angrebne mærke også efter ophævelsesbegæringens indgivelse i en vis udstrækning
har været anvendt som varemærke i Danmark i relation til forsikringer af
fritidshuse i Sverige.
Det følger herefter at vurdere, om indehavers
annoncering i Børsen og Berlingske Tidende af den 31. august 2005, når disse i
øvrigt ses i lyset af den brug, der er foretaget af indehaver af det angrebne
mærke efter ophævelsesbegæringens indgivelse, inden for det relevante
markedssegment kan anses for reel brug i varemærkelovens § 25’s
forstand, herunder i hvilket omfang der bør ske en begrænsning af den
angrebne registrering.
Det relevante markedssegment
I nærværende sag har
indehaver bl.a. indsendt fire annoncer fra Børsen og Berlingske Tidende, der
blev bragt henholdsvis den 30. august, 16. og 17. november 2005. Disse annoncer
vedrører fritidshusforsikringer for danskere med fritidshuse i Sverige.
Tilsvarende fremgår det
af de indsendte fakturaer og forsikringsbreve af den 20. marts og 21. april
2006, at de af indehaver udstedte forsikringer til danske kunder er
fritidshusforsikringer for fritidshuse, der er beliggende i Sverige. Det
fremgår i den forbindelse af den indsendte revisorerklæring af den 22. december
2006, at indehaver i perioden 2001 til 2006 har haft 27 forsikringstagere i
Danmark.
Det er styrelsens
opfattelse, at ”fritidshusforsikringer for fritidshuse, der er beliggende i
Sverige” kan udgøre et selvstændigt markedssegment i Danmark. Ved styrelsens
vurdering af det indsendte materiale lægges således til grund, at indehaver
alene henvender sig til et forholdsvist begrænset og selvstændigt
markedssegment i Danmark, nemlig herboende ejere af fritidshuse i Sverige.
Reel
brug
Som anført ovenfor vedrører den af indehaver
dokumenterede brug et yderst begrænset markedssegment i Danmark, nemlig
forsikringer af fritidshuse i Sverige. Den dokumenterede brug skal følgelig ses
i lyset heraf, hvilket efter styrelsens opfattelse bevirker, at kravet til den
kvantitative brug af mærket forud for ophævelsesbegæringens indgivelse er tilsvarende
begrænset.
Hertil kommer, at der efter dansk praksis stilles
forholdsvis beskedne krav til brugen af et varemærke, for at denne kan anses
for reel i varemærkelovens § 25’s forstand. Således fremgår det bl.a. af Sø- og Handelsrettens afgørelse af den 16. april 2002 i
sagen V 43/99 vedrørende mærke CARMEN, at salg af produkter påført varemærket
til én forhandler, hvorved der over en periode på ca. 1 år og 4 måneder kunne
fremlægges 4 fakturaer med et beløb på i alt 1.042,80 engelske pund, var tilstrækkeligt
til at dokumentere reel brug af varemærket.
For så vidt angår det indsendte materiale finder
styrelsen, at annoncerne af den 30. august 2005 i Børsen og Berlingske Tidende
var forholdsvis fremtrædende i aviserne ligesom de var placeret på forholdsvis
centrale pladser i aviserne, nemlig henholdsvis side 7 og side 4. Hertil
kommer, at omkostningerne til de to annoncer andrager henholdsvis kr. 30.573,00
og kr. 19.292,00. Dette skal endvidere ses i lyset af, at indehaver ud fra det
oplyste i 2005 alene havde 27 kunder i Danmark, og at de indsendte eksempler på
præmieopkrævninger alene vedrører årspræmier på
mellem kr. 796,00 og kr. 4.655,00. Udgifterne til annonceringen alene må
således anses for at have været betydelige i forhold til det konkrete kundegrundlag,
som indehaver havde på daværende tidspunkt, hvorfor annonceringen ikke blot må
anses for at være sket i et ønske om at fastholde den pågældende markedsandel,
men også for at udvide denne.
Hertil kommer, at indehaver også efter
ophævelsesbegæringens indgivelse den 5. november 2005 har annonceret i Børsen
og Berlingske Tidende, nemlig henholdsvis den 16. og 17. november 2005.
Udgifterne hertil androg henholdsvis kr. 54.759,00 og kr. 59.602,00. Dette
bidrager ligeledes til det indtryk, at indehaver har anvendt det angrebne mærke
ud fra et reelt ønske om at udvide markedsandelen i forhold til det
forholdsvist begrænsede markedssegment for fritidshusforsikringer for danskere
med fritidshus i Sverige.
Endelig viser de indsendte fakturaer og forsikringsbreve
til forsikringstagere i Danmark fra perioden 20. marts til 21. april 2006, at
indehaver efter ophævelsesbegæringens indgivelse har anvendt sit mærke på en
måde, der må anses for at være i overensstemmelse med det, der inden
forsikringsbranchen må anses for at være begrundet i at fastholde
markedsandele, nemlig ved at opkræve årspræmier for
allerede eksisterende kunder.
Styrelsen finder derfor ud fra en samlet vurdering
af det indsendte materiale, at annoncerne af den 30. august 2005 i Børsen og
Berlingske Tidende, når denne brug ses i sammenhæng med indehavers brug af
mærket efter ophævelsesbegæringens indgivelse, kan statuere reel brug efter
varemærkelovens § 25.
Begrænsning
af den angrebne registrering
Det angrebne mærke er registreret for alle
tjenesteydelser i klasse 36. Da indehaver imidlertid alene har vist, at
indehaver har anvendt mærket i relation til ”fritidshusforsikringer for
fritidshuse, der er beliggende i Sverige”, skal det følgelig vurderes i hvilket
omfang registreringen skal ophæves.
Det fremgår i den forbindelse af lovbemærkningerne til varemærkelovens § 28, stk. 4, jf.
lovforslag nr. L83, Folketinget 1990-91 (2. samling), at ”Bestemmelsen må
forstås således, at registreringen kun opretholdes for de varer, for hvilke mærket
har været brugt...”, samt at ”Hvor konkret varearten
skal angives, må afklares i praksis, idet man i nogle tilfælde bør acceptere,
at registreringen opretholdes for et overbegreb, eksempelvis ”lægemidler”, selv
om varemærket kun anvendes for et bestemt lægemiddel.”
Det fremgår endvidere af Sø-
og Handelsrettens afgørelse af den 9. marts 2007 i sagen V 20/06 vedrørende
varemærket SMIL, at om end styrelsens begrænsning af en varemærkeregistrering
til ”små chokoladestykker med karamelfyld”, som var det mærket reelt var
dokumenteret brugt for, var for snæver, så fandt retten, at varerne
”chokoladeprodukter og konfekturevarer hovedsagelig bestående af chokolade” var
for bredt et overbegreb til, at registreringen kunne opretholdes for disse
varer.
Ligeledes fremgår det af dommen, at Sø- og Handelsretten har lagt betydelig vægt på Retten i
første instans afgørelse af den 14. juli 2005 i sagen T-126/03 vedrørende
EF-varemærket ALADIN, i hvilken Retten i præmis 46 anfører følgende:
”Selv om formålet med begrebet delvis brug er, at
varemærker, der ikke er blevet brugt for en givet varekategori, ikke kan
anvendes, må det dog ikke have til følge, at indehaveren af det ældre varemærke
mister enhver beskyttelse for varer, der – uden at være fuldstændig identiske
med dem, for hvilke en reel brug har kunnet bevises af indehaveren – i det
væsentlige ikke adskiller sig fra disse og hører til samme gruppe, hvor enhver
opdeling ville være vilkårlig. Det bemærkes i denne forbindelse, at det i
praksis er umuligt for varemærkeindehaveren at godtgøre brugen af alle
tænkelige varianter af de varer, der er omfattet af registreringen. Derfor kan
begrebet »en del af de varer eller tjenesteydelser« ikke udvides til at omfatte
hele det markedsførte sortiment af lignende varer eller tjenesteydelser, men
kun til at omfatte de varer eller tjenesteydelser, der adskiller sig nok til at
udgøre sammenhængende kategorier eller underkategorier.”
Som anført ovenfor finder styrelsen, at indehaver
har anvendt det angrebne mærke i relation til det forholdsvis lille
markedssegment ”fritidshusforsikringer for fritidshuse, der er beliggende i
Sverige”. Selvom der efter styrelsens opfattelse er tale om et forholdsvist
selvstændigt markedssegment, så vil det efter styrelsens opfattelse være en for
snæver begrænsning af registreringen, hvis den blot opretholdes for
tjenesteydelsen ”fritidshusforsikringer for fritidshuse, der er beliggende i
Sverige”. En sådan konklusion vil formentlig heller ikke være i
overensstemmelse med det ovenfor anførte vedrørende Sø-
og Handelsrettens afgørelse i SMIL-sagen og Retten i
første instans afgørelse i ALADIN-sagen, idet en
opdeling mellem ”fritidshusforsikringer for fritidshuse, der er beliggende i
Sverige” og ”fritidshusforsikringer for fritidshuse, der er beliggende i Danmark”
må anses for at være vilkårlig. Der er nemlig tale om samme type forsikringer,
idet de begge vedrører forsikring af fritidshuse.
Samtidig finder styrelsen også, at en
opretholdelse af registreringen for tjenesteydelserne ”forsikringsvirksomhed” heller
ikke imødekommer de krav om begrænsning, der kan udledes af ovennævnte
afgørelser, idet overbegrebet ”forsikringsvirksomhed” dækker over mange typer
af tjenesteydelser, herunder mange typer af forsikringer, der indbyrdes er
meget forskellige.
Hertil kommer, at styrelsen i vurderingen af, om
den foretagne brug af det angrebne mærke er reel brug i varemærkelovens
forstand, netop har tillagt vægt, at indehaver alene har anvendt mærket
indenfor et forholdsvist begrænset markedssegment, hvorfor en opretholdelse af
registreringen for et meget bredt overbegreb ville stride mod det hensyn til
tredjemand, der er søgt tilgodeset med varemærkelovens § 25.
Følgelig finder styrelsen, at det nærmeste
overbegreb i forhold til ”fritidshusforsikringer for fritidshuse, der er
beliggende i Sverige”, må være tjenesteydelsen ”forsikringsvirksomhed, nemlig
forsikring af fritidshuse”. Med en sådan begrænsning vil registreringen omfatte
forsikringer af en bestemt type, nemlig fritidshusforsikringer, dette uanset om
forsikringen vedrører fritidshuse i Sverige eller Danmark.
Konklusion
Efter en samlet vurdering af det indsendte
materiale, herunder det materiale, der vedrører et tidspunkt efter indgivelsen
af begæringen om ophævelse den 5. november 2005, finder styrelsen, at indehaver
har anvendt figurmærket VR 1993 03993 TRYGG HANSA for visse tjenesteydelser.
Det er forudsætningsvist for vurderingen af
indehavers brug af mærket lagt til grund, at indehaver alene har anvendt mærket
for ”fritidshusforsikringer for fritidshuse, der er beliggende i Sverige”,
hvilket også har haft en afgørende betydning for styrelsens vurdering af, om
indehaver har påvist en tilstrækkelig brug af mærket. Styrelsen finder derfor,
at registreringen skal begrænses til det nærmeste overbegreb, nemlig:
Klasse 36: forsikringsvirksomhed, nemlig
forsikring af fritidshuse.
Derudover finder styrelsen, at varemærkelovens §
28, stk. 3, ikke kan finde anvendelse, idet anmoder ikke har påvist, at indehaver forud for den 30.
august 2005 havde kendskab til, at anmoder eventuelt ville begære mærket
ophævet.
Den angrebne registrering VR 1993 03993 ophæves
således delvist som ovenfor anført. Afgørelsen er truffet i medfør af
varemærkelovens § 28, stk. 2-4, jf. § 25, stk. 1…”
Denne afgørelse indbragte indsiger TRYGVESTA FORSIKRING A/S v/Kromann
Reumert, Advokatfirma ved brev af 2. februar 2009 for Ankenævnet for Patenter
og Varemærker med påstand om, at VR 1993 09339 TRYGG HANSA <fig> ophæves i sin helhed. Klager fremførte følgende:
”… Som begrundelse for
påstanden henvises til punkterne 0-0
nedenfor samt de til Patent- og Varemærkestyrelsen indgivne indlæg og fremlagte
dokumenter.
Klager
gør gældende 1) at 3 måneders reglen i Varemærkelovens § 28, stk. 3, 2. pkt.,
finder anvendelse i denne sag, jf. punkt 0
nedenfor, og 2) at Trygg Hansa
ikke har gjort ”reel brug af varemærket her i landet” som påkrævet ifølge VML
§§ 25, stk. 1 og 28, stk. 3, 1. pkt., jf. punkt 0 nedenfor.
Patent- og
Varemærkestyrelsen konkluderer på baggrund af den fremlagte dokumentation, at Trygg Hansa ikke havde konkret
kendskab til, at TrygVesta ville begære det angrebne
mærke ophævet, hvorfor det er styrelsens opfattelse, at varemærkelovens § 28,
stk. 3, ikke finder anvendelse i nærværende sag.
Styrelsens konklusion er
imidlertid baseret på en fejlagtig fortolkning af reglen i VML § 28, stk. 3, 2.
pkt., hvorefter Styrelsen kræver, at TrygVesta
fremlægger positiv dokumentation for, at Trygg Hansa havde konkret og positivt kendskab til, at TrygVesta ville begære det angrebne mærke ophævet. En sådan
fortolkning af bestemmelsen er ikke korrekt, da det direkte af ordlyden
fremgår, at Trygg Hansa
alene ”skal have kendskab til, at der eventuelt
vil blive indgivet begæring om ophævelse”. Ordet ”eventuelt” indikerer
således i denne sammenhæng, at der ikke kan stilles krav om, at TrygVesta skal dokumentere, at Trygg
Hansa konkret havde kendskab til, at TrygVesta ville eller var i færd med at begære det angrebne
mærke ophævet. Derimod skal ordet ”eventuelt” i denne sammenhæng forstås
således, at TrygVesta alene skal sandsynliggøre,
at Trygg Hansa var bekendt
med en eventuel forestående risiko for indlevering af en
ophævelsesbegæring. Betingelserne for 3 måneders reglens anvendelse generelt og
i denne sag kan formuleres således, at TrygVesta skal
sandsynliggøre, dels at der i 3
måneders perioden forelå en konkret og potentiel risiko for, at TrygVesta ville begære det angrebne mærke ophævet, dels at denne risiko ikke kunne være
ukendt for Trygg Hansa.
TrygVesta har sandsynliggjort, at indrykningen af
annoncerne i Børsen og Berlingske Tidende den 30. august 2005 alene skyldtes en
potentiel risiko for, at TrygVesta ville indgive en
ophævelsesbegæring til Patent- og Varemærkestyrelsen. Dette bestyrkes ved,
at parterne indbyrdes i perioden forud for den 30.
august 2005 havde flere varemærkeretlige konflikter i de skandinaviske lande omhandlende
blandt andet redningskransen. Eksempelvis ansøgte TrygVesta
den 7. april 2005 om registrering af fire figurmærker, hvori der indgik en
redningskrans i rød og hvid (VR 2005 02738, VR 2005 02741, VR 2005 02741, VR
2005 02742 og VR 2005 02743). Mærkerne blev foreløbigt registreret i Danmark
den 19. juli 2005 og offentliggjort den 3. august 2005. Kort efter nedlagde Trygg Hansa indsigelse mod
registrering af mærkerne baseret på netop VR 1993 03993. I lyset af Trygg Hansas indsigelse mod TrygVesta’s registrering af ovenstående mærker og de
forudgående tvister må det således have været temmelig åbenbart for Trygg Hansa, at der forelå en
reel risiko for, at TrygVesta som modtræk til
indsigelserne ville indgive en begæring om administrativ ophævelse af VR 1993
03993 og dette har udløst annonceringen den 30. august 2005,
at der i Norge på annonceringstidspunktet verserede
en retssag om rettighedskonflikten mellem parterne. Her har en norsk
højesteretsafgørelse sidenhen ført til, at Trygg Hansas norske varemærke,
der er identisk med VR 1993 03993 er blevet ophævet,
at parterne omkring annonceringstidspunktet uden
held forsøgte at forlige den nordiske rettighedskonflikt vedr. TrygVesta’s og Trygg Hansas varemærkeregistreringer, herunder VR 1993 03993,
at annonceringen ifølge de fremlagte fakturaer ikke
er bestilt og betalt af Trygg Hansa,
men derimod af Codan A/S, der ikke anvender varemærket,
at der i tiden mellem overførslen af Trygg Hansas tidligere danske
filial til Codan i 1999 (hvorefter filialens aktiviteter blev indstillet) og
indgivelsen af ophævelsesbegæringen dem 3. november 2005 alene er indrykket én
annonce i to dagblade, hvilket fandt sted den 30. august 2005 – en måneds tid
efter offentliggørelsen af TrygVesta’s
varemærkeregistreringer som beskrevet ovenfor, og
at Trygg Hansa
efter den 17. november 2005 indtil dato fuldstændigt har indstillet
annonceringen og brugen af varemærket i samtlige danske medier, og
at at al forsikringsvirksomhed i Danmark Trygg-Hansa-koncernens regi siden filialens ophør i 1999
udelukkende er drevet af det danske søsterselskab, Codan A/S.
Annonceringen
er således helt utvivlsomt et forsøg fra Trygg Hansas side på at imødegå en sandsynlig – og forventelig -
begæring fra TrygVesta om administrativ ophævelse
af varemærket.
Trygg Hansa indstillede den
reelle brug af varemærket i 1999, da Trygg Hansa ophørte med at have filial i Danmark. Begæringen om
ophævelse af varemærkeregistreringen blev indgivet den 3. november 2005, dvs.
mere end 5 år efter at Trygg Hansa’s
brug var ophørt.
Annoncerne fra Børsen og
Berlingske Tidende dateret den 16. og 17. november 2005 samt fakturaerne og
forsikringsbrevene til forsikringstagere i Danmark fra perioden 20. marts til
21. april 2006 vedrører alle perioden efter indgivelsen af begæringen om
ophævelse. Patent- og Varemærkestyrelsen burde således have set helt bort fra
annonceringen, fakturaerne og forsikringsbrevene ved vurderingen af, hvorvidt Trygg Hansas brugspligt var
opfyldt, idet Trygg Hansa
uanset udfaldet af vurderingen efter VML § 28, stk. 3, 2. pkt., var i ond tro
omkring TrygVesta’s indgivelse af ophævelsesbegæring
på tidspunktet for annonceringen og udstedelsen af de pågældende fakturaer.
Disse aktiviteter kan således hverken indgå i Ankenævnets vurdering af, om 3
måneders reglen i VML § 28, stk. 3, 2. pkt. finder anvendelse eller om Trygg Hansa har opfyldt
brugspligten efter VML § 25, stk. 1.
For så vidt angår
forsikringsbrevene fra 2006 vedrører disse fritidshuse beliggende i Sverige.
Forsikringsrisikoen ligger således i Sverige og der er ingen anden tilknytning
til Danmark, end at ejeren af den forsikrede ejendom tilfældigvis er bosat i
Danmark og modtager sin post på en adresse i Danmark. Det forhold, at
forsikringsbrevene og eventuel øvrig korrespondance sendes til en dansk
postadresse indebærer ikke brug af varemærket her i landet, jf. modsætningsvist
OHIM afgørelse af 19. april 2002 gengivet på side 2 i klagers indlæg af 19.
juni 2006 samt praksis fra Sø- og Handelsretten og
Patent- og Varemærkestyrelsen gengivet samme sted. Patent- og
Varemærkestyrelsens afgørelse indebærer således reelt, at enhver
erhvervsdrivende, der ved et tilfælde kommer i kontakt med kunder bosat i
Danmark, uden videre erhverver en varemærkeret i
Danmark som følge af brugen ”her i landet”. Dette har på ingen måde været
hensigten med erhvervelsen af varemærker samt brugspligten i art. 10 i Rådets
første direktiv af 21. december 1988 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om varemærker (89/104/EØF) samt implementeringen
heraf i VML § 25.
Indledningsvist gøres
det gældende, at den ”reelle brug af varemærket her i landet” som påkrævet
ifølge VML §§ 25, stk. 1, har været ophørt uden afbrydelse i 5 år, idet
indrykningen af annoncerne i Børsen og Berlingske Tidende den 30. august 2005
er sket i ond tro og således alene skyldes den potentielle risiko for, at TrygVesta ville indgive en ophævelsesbegæring til Patent-
og Varemærkestyrelsen, jf. bemærkningerne under punkt 0 ovenfor. Annonceringen
kan således ikke karakteriseres som ”reel brug”. Ophævelse af
varemærkeregistreringen kan derfor ske allerede af denne grund.
Derudover opfylder
annoncerne i Børsen og Berlingske Tidende den 30. august 2005 hverken i omfang eller
realitet kravene til ”reel brug” i VML § 25, stk. 1. Symbolsk brug, der alene
er sat i værk med det formål at opretholde registreringen opfylder ikke
brugspligten, jf. EF-domstolens dom i sag C-40/01 ANSUL og C-259/02 LA MER.
Derudover er kvantiteten i høj grad med til at afgøre hvorvidt brugen kan
betragtes som reel, jf. ovenstående afsnit. Dette ses tydeligt ved, at der i
afgørelser om brugspligt som oftest henvises udførligt til, hvor mange
fakturaer der er udsendt, hvor mange kunder der er rettet henvendelse til, hvor
mange varer der er solgt etc. under brug af mærket. En enkeltstående annonce i
to danske dagblade i en fem års periode opfylder således ikke de kvantitative
krav til ”reel brug” i VML § 25, stk. 1. Ophævelse af varemærkeregistreringen
kan således også ske af denne grund.
Sammenfattende gøres det
gældende, 1) at 3 måneders reglen i Varemærkelovens § 28, stk. 3, 2. pkt.,
finder anvendelse i denne sag, og 2) at Trygg Hansa ikke har gjort ”reel brug af varemærket her i landet”
som påkrævet ifølge VML §§ 25, stk. 1 og 28, stk. 3, 1. pkt.
Klager har
sandsynliggjort, at indrykningen af annoncerne i Børsen og Berlingske Tidende
den 30. august 2005 alene skyldtes en helt åbenbar risiko for, at TrygVesta ville indgive en ophævelsesbegæring til Patent-
og Varemærkestyrelsen. Trygg Hansas
”proformabrug” af det omtvistede varemærke i form af
annonceringerne den 30. august 2005 er således sket i ond tro, og opfylder
derudover hverken i omfang eller realitet kravene til ”reel brug” i VML § 25,
stk. 1, hvorfor registreringen af det omtvistede varemærke bør ophæves…”
Indklagede Repono Holding
AB, Sverige v/Bech-Bruun Advokatfirma har den 8. april 2009 kommenteret klagen
med følgende:
”…
1. Den
indankede afgørelse og påstandene for Ankenævnet for Patenter og Varemærker
1.1 Ifølge
Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse ophæves registreringen af Varemærket
delvis, idet registreringen, der omfatter alle tjenesteydelser i klasse 36,
alene opretholdes for så vidt angår ”forsikringsvirksomhed,
nemlig forsikring af fritidshuse”.
1.2 På
klagerens vegne har Kromann Reumert gentaget den for Patent- og
Varemærkestyrelsen fremsatte begæring om, at varemærkeregistreringen i det hele
ophæves.
1.3 Mærkeindehavers
påstande:
Principalt
Styrelsens
afgørelse omgøres, således at registreringen opretholdes for
”Forsikringsvirksomhed”.
Subsidiært
Styrelsens
afgørelse omgøres, således at registreringen opretholdes for
”Forsikringsvirksomhed, nemlig forsikring af fast ejendom”.
Mere subsidiært
Den af Patent- og
Varemærkestyrelsen trufne afgørelse stadfæstes.
2. Mærkeindehavers brug af Varemærket
2.1 Varemærket
er registreret for alle tjenesteydelser i klasse 36, idet det på
ansøgningstidspunktet var tilstrækkeligt og almindeligt alene at angive,
hvilken eller hvilke klasser en ansøgning omfattede. Mærkeindehaver tiltræder,
at Varemærket alene er benyttet for forsikringsvirksomhed, og at
registreringen, der hidtil har omfattet alle tjenesteydelser i klasse 36,
begrænses til forsikringsvirksomhed, jf. ovenfor under 1 om mærkeindehavers
påstande og nedenfor under 3 om
baggrunden for den principale påstand og de subsidiære påstande.
2.2 Mærkeindehaver
fastholder, at den brug af Varemærket, der er redegjort for og dokumenteret i
mine breve af 10. marts 2006, 24. april 2006, 8. december 2006, 24. januar
2007, 14. december 2007 og 1. juli 2008 med bilag til Patent- og
Varemærkestyrelsen, er reel brug af Varemærket her i landet for forsikringsvirksomhed.
I de nævnte breve med bilag, hvortil henvises, findes oplysninger om og
dokumentation for brug af Varemærket og imødegåelse af Kromann Reumerts
afvisning af oplysningernes og dokumentationens betydning i relation til
spørgsmålet, om mærkeindehaver har opfyldt den brugspligt, der efter begæringen
om ophævelse af registreringen af Varemærket er en betingelse for hel eller
delvis opretholdelse af registreringen.
I det følgende omtales derfor alene brugen af Varemærket i det omfang indholdet
i Kromann Reumerts brev af 2. februar 2009 ikke allerede er imødegået og i det
omfang den af Patent- og Varemærkestyrelsen trufne afgørelse giver anledning
til kommentarer.
Mærkeindehaver har
vedvarende anvendt Varemærket i breve til forsikringstagere i Danmark, herunder
i perioden på 5 år forud for ophævelsesbegæringen. Dette fremgår af den af
revisionsfirmaet KPMG afgivne, med mit brev af 24. januar 2008 fremsendte
erklæring med bilag.
Patent- og
Varemærkestyrelsen har imidlertid i den trufne afgørelse anført, at
revisorerklæringen blot ”angiver ….., at indehaver i perioden fra november 2000
til oktober 2005 har sendt over 100 breve til kunder i Danmark, uden det dog
derved dokumenteres, at indehaver i disse breve har anvendt det angrebne mærke
for de i denne sag relevante ydelser”.
Det har ikke været muligt
at skaffe kopier af forsikringspolicer eller fakturaer fra perioden på 5 år
forud for ophævelsesbegæringen, men den af revisor afgivne erklæring med bilag,
jf. følgende bemærkninger er bevis for anvendelsen af Varemærket i den
pågældende periode i det materiale, der er udsendt til kunderne, og som KPMG
har afgivet erklæring om, jf. følgende bemærkninger:
Udskrifter af
mærkeindehavers policer og fakturaer dateres altid automatisk med den aktuelle
dato, når materialet udskrives. Dette har jeg oplyst i mit brev af 24. marts
2006 til Patent- og Varemærkestyrelsen, hvormed fulgte et antal udskrevne
policer, som alle indeholdt Varemærket. Jeg oplyste i brevet tillige, at
policerne var identiske med policer udsendt i 5-års-perioden, bortset fra at
datoen på de i femårsperioden havde datering svarende til de datoer, hvor
materialet var udskrevet og udsendt.
Kromann Reumert
bemærkede (i pkt. 1.2, 1. afsnit) i brev af 19.
juni 2006 - uden at kommentere forklaringen på den pågældende datering - at ”policerne er alle dateret i foråret 2006,
dvs. efter indleveringen af ophævelsesbegæringen. Allerede af den grund kan
policerne ikke anvendes som dokumentation ….”
Dette var baggrunden
for, at jeg anmodede KPMG om at undersøge mærkeindehavers data mv. fra
5-årsperioden og at sammenholde disse data med de data, som har dannet grundlag
for trykning og udsendelse af forsikringspolicer og fakturaer, som er sendt ud
efter 5-års-perioden. Ifølge den med mit brev af 24. januar 2007 fremsendte
revisorerklæring svarer de data, der er anvendt til udformning og udsendelse af
forsikringspolicer og fakturaer i 5-års-perioden, til de data, der er anvendt
til udformning og udsendelse af en forsikringspolice og en faktura, som er
vedlagt revisorerklæringen som bilag 2 til denne. Varemærket indgår markant i
trykket på såvel forsikringspolicen som fakturaen, som er sendt til
forsikringstager Ulf Frausig i foråret 2006.
Eftersom revisor har
afgivet erklæring om, at de data, som har dannet grundlag for udformningen og
udsendelsen af den lige nævnte efter 5-års-perioden udsendte police og faktura
svarer til de data, der har dannet grundlag for udformningen og udsendelsen af
de mere end 100 policer og fakturaer til forsikringstagere i 5-års-perioden, er
det ubetænkeligt at lægge til grund, at materialet har været identisk
(bortset fra dateringer, adresser og beløb), og at det materiale, der er
udsendt i mere end 100 forsendelser til forsikringstagerne i 5-årsperioden
således også var forsynet med Varemærket, og angik modtagernes fritidshusforsikringer
hos mærkeindehaver.
2.2.2 Annoncerne
i Børsen og Berlingske Tidende den 30. august 2005
2.2.2.1 Ved
annonceringen blev gjort reel brug af Varemærket
Mærkeindehaver fastholder, at annonceringen i Børsen og Berlingske Tidende
den 30. august 2005 var udtryk for et reelt ønske om markedsføring af
mærkeindehavers forsikringer over for danskere med interesser i Sverige.
Mærkeindehaver bestrider således, at baggrunden for annonceringen fandt sted
for at styrke mærkeindehavers position i en sag om ophævelse af registreringen
af varemærket, således som dette er gjort gældende af klager.
Klageren har således ikke grundlag for - som det er sket i sammenfatningen
i klagerens brev af 2. februar 2009 til Ankenævnet for Patenter og Varemærker -
at betegne den pågældende annoncering som ”proformabrug”
af Varemærket.
2.2.2.2 Varemærkelovens
§ 28, stk. 3, 2. pkt.
Ved vurderingen af, hvorvidt en mærkeindehaver har gjort reel brug af et
varemærke skal der ifølge varemærkelovens § 28, stk. 3, 2. pkt. ”Påbegyndelse eller genoptagelse af brugen
inden for de sidste 3 måneder forud for indgivelse af begæring om ophævelse ….. ikke (tages i betragtning, såfremt forberedelserne til
påbegyndelse eller genoptagelse af brugen først indledes, når indehaveren har
fået kendskab til, at der eventuelt vil blive indgivet begæring om ophævelse.”
Patent- og Varemærkestyrelsen har i den trufne afgørelse anført, at det
”fremgår ……klart af bestemmelsen, at indehaver skal
have haft "kendskab" til, at der eventuelt vil blive indgivet en
begæring om ophævelse” for at der skal ses bort fra brug af et varemærke. Det
påhviler i denne forbindelse anmoder at påvise, at indehaver havde et sådan
kendskab inden den foretagne annoncering den 30. august 2005.”
Styrelsens bemærkninger har givet Kromann Reumert anledning til i brevet af
2. februar 2009 til Ankenævnet for Patenter og Varemærker at anføre, at Patent-
og Varemærkestyrelsen konklusion er ”baseret
på en fejlagtig fortolkning af reglen i VML § 28, stk. 3, 2. pkt., hvorefter
Styrelsen kræver, at TrygVesta fremlægger positiv
dokumentation for, at Trygg Hansa
havde konkret og positivt kendskab til, at TrygVesta
ville begære det angrebne mærke ophævet.
I argumentation for, at varemærkelovens § 28, stk.
3, 2. punktum skal finde anvendelse, har klageren anført, at ”det direkte af ordlyden fremgår, at Trygg Hansa alene ”skal have
kendskab til, at der eventuelt vil blive indgivet begæring om ophævelse”
og at denne ordlyd ”indikerer, at der
ikke kan stilles krav om, at TrygVesta skal
dokumentere, at Trygg Hansa
konkret havde kendskab til, at TrygVesta ville eller
var i færd med at begære det angrebne mærke ophævet. Klageren har videre
anført, at ”Derimod skal ordet
”eventuelt” i denne sammenhæng forstås således, at TrygVesta
alene skal ”sandsynliggøre” at Trygg Hansa var bekendt med en eventuel forestående risiko
for indlevering af en ophævelsesbegæring”.
Klageren har imidlertid dels
fejlfortolket ordet ”eventuelt”, dels citeret lovteksten forkert, med deraf
følgende yderligere fejl i fortolkningen.
Ordet ”eventuelt” i bestemmelsen ses ikke at
have anden funktion end at angive, at indehaveren (selvfølgelig) ikke behøver
være sikker på, at begæring om ophævelse vil blive indgivet, for at
bestemmelsen kan finde anvendelse.
Det, der ”direkte af ordlyden fremgår”,
er, at indehaveren skal ”have fået
kendskab til, at der eventuelt vil blive indgivet begæring om ophævelse”.
Ordene ”fået kendskab” indicerer, at det ikke er tilstrækkeligt for anvendelse
af bestemmelsen, at indehaveren burde have indset, eller faktisk har anset det
for en eventualitet, at tredjemand vil indgive ophævelsesbegæring. Og
styrelsens fortolkning har støtte i to artikler med bemærkninger om den
pågældende bestemmelse. Jens Jakob Bugge har i U 1998B side 141 (pkt. 4.2.) i artikel om ”Varemærker og brugspligt” i
relation til anvendeligheden af § 28, stk. 3, 2. pkt. anført, at ”Afgørende bør formentlig være, om indehaveren
har en nogenlunde sikker viden om tredjemands tilkendegivne (min understregning)
hensigt, uanset hvorfra han måtte have opnået denne viden.” Tilsvarende har
Borcher og Seifert i deres
artikel i NIR 1991, side 425 ff. i artiklen ”Ny dansk varemærkelov” (side 426
øverst) givet udtryk for, at det ”må
kræves, at rekvirentens tilkendegivelse om, at en ophævelsessag vil blive
indledt, er klar og utvetydig, idet den ellers ikke kan tillægges betydning i
forhold til tremåneders fristen.”
En væsentlig begrundelse for reglen om, at der
kan ses bort fra brug i de seneste tre måneder forud for en begæring om hel
eller delvis ophævelse af et varemærkes registrering er, at det skal være
muligt for den, der ønsker en sådan ophævelse, at opfordre mærkeindehaveren til
at medvirke til en ophævelse uden at risikere at miste rettigheder, fordi
mærkeindehaveren iværksætter brug af varemærket i stedet for at samarbejde om
ophævelsen. I den foreliggende sag har der imidlertid ikke været nogen dialog
af nogen art mellem parterne, og mærkeindehaver fastholder, at mærkeindehaver
intet kendskab havde til, at der eventuelt ville blive indgivet begæring om
ophævelse af Varemærket og heller ikke havde nogen formodning derom.
Det vil aldrig være muligt for indehaveren af et
varemærke at dokumentere, at vedkommende ikke har (fået) kendskab til,
at begæring eventuelt vil blive indgivet om ophævelse af registreringen af et
varemærke. Derfor er det en selvfølge, at bevisbyrden for det pågældende
kendskab må påhvile den, der vil påberåbe sig bestemmelsen. Dette stemmer også
med bestemmelsens udformning.
3. Omfanget af den delvise ophævelse af
varemærkeregistreringen - mærkeindehavers påstande
Ansøgning om
registrering af Varemærket er indleveret til Patent- og Varemærkestyrelsen
forud for indførelsen af krav om, at det ved ansøgningen blev angivet, hvilke konkrete
varer og/eller tjenesteydelser, registreringsansøgningen omfattede, og der blev
ved ansøgningen alene angivet at den skulle omfatte klasse 36, hvis
”klassehoved” indeholdt - og stadig indeholder – tjenesteydelserne
”Forsikringsvirksomhed, finansiel virksomhed, valutarisk virksomhed,
ejendomsmæglervirksomhed”.
Varemærket er ikke anvendt for finansiel virksomhed, valutarisk virksomhed
eller ejendomsmæglervirksomhed, og på mærkeindehavers vegne, tiltrædes, at
registreringen delvis ophæves, således at den alene omfatter
”Forsikringsvirksomhed”.
Mærkeindehaver tiltræder endvidere, at dokumentationen for reel brug af
Varemærket her i landet i perioden på 5 år forud for ophævelsesbegæringen angår
forsikring af fritidshuse, således som Patent- og Varemærkestyrelsen har lagt
til grund i den trufne afgørelse. Mærkeindehaver er derimod ikke enig i, at den
pågældende dokumentation er begrænset til annonceringen i Børsen og Berlingske
tidende den 30. august 2005. Mærkeindehaver har således også løbende gennem perioden
brugt varemærket i mere end 100 forsendelser til forsikringstagere af policer
og fakturaer, som indeholdt tydelig gengivelse af Varemærket, jf. ovenfor under
2.2.1. Denne brug taler ligesom annonceringen for
opretholdelse af varemærket for forsikringsvirksomhed, uanset om opretholdelsen
accepteres i overensstemmelse med mærkeindehavers principale påstand eller med
begrænsninger som i mærkeindehavers subsidiære påstande.
3.1 Mærkeindehavers
principale påstand
Mærkeindehaver anser det
for naturligt at varemærkeregistreringen begrænses til ”Forsikringsvirksomhed”,
som varemærket løbende har været brugt for og fortsat vil blive brugt for af
mærkeindehaver.
Patent- og Varemærkestyrelsen
har i den trufne afgørelse anset ”forsikring af fritidshuse i Sverige” for at
udgøre et særligt markedssegment, og med dette udgangspunkt anset det nærmeste
overbegreb, som registreringen kan opretholdes for, for at være ”Forsikring af
fritidshuse”.
Mærkeindehaver anser
derimod forskellige forsikringstyper for at udgøre sådanne ”sammenhængende
kategorier”, som er omtalt i den i styrelsens afgørelse omtalte afgørelse, der
er truffet af Retten i første instans den 14. juli 2005 i sagen T-126/03
vedrørende EF-varemærket Aladin, og mærkeindehaver
anser det på denne baggrund for naturligt at opretholde registreringen for
”Forsikringsvirksomhed”.
Dette stemmer overens
med de ligeledes i styrelsens afgørelse citerede bemærkninger i forarbejderne
til varemærkelovens § 28, stk. 4 (Folketingstidende 1990-91 (2. samling),
Tillæg A, sp. 1919), hvorefter ”Bestemmelsen må forstås således, at registreringen kun opretholdes for
de varer, for hvilke mærket har været brugt, men varemærkeretten
bevares materielt for ligeartede varer, hvilket
følger af forslagets § 4. Hvor konkret varearten skal
angives, må afklares i praksis, idet man i nogle tilfælde bør acceptere, at
registreringen opretholdes for et overbegreb, eksempelvis ”lægemidler”, selv om
varemærket kun anvendes for et bestemt lægemiddel.”
Patent- og Varemærkestyrelsen har i den trufne
afgørelse som begrundelse for at begrænse registreringen af det angrebne mærke
til ”forsikringsvirksomhed, nemlig forsikring af fritidshuse” anført, at
styrelsen finder, at en opretholdelse af registreringen for tjenesteydelserne
”forsikringsvirksomhed” (heller) ikke imødekommer de krav om begrænsning, der
kan udledes af ovennævnte afgørelser, idet overbegrebet ”forsikringsvirksomhed
dækker over mange typer af tjenesteydelser, herunder mange typer af
forsikringer, der indbyrdes er meget forskellige.” Mærkeindehaver anser
imidlertid ikke forskellige typer af forsikring for at være ”indbyrdes … meget
forskellige”, men tværtimod i høj grad ligeartede.
Forskelle mellem forskellige typer af forsikring taler derfor ikke for at
begrænse registreringen til et snævrere overbegreb end ”Forsikringsvirksomhed”.
Videre har styrelsen anført, at den har ”tillagt
vægt, at indehaver alene har anvendt mærket indenfor et forholdsvist begrænset
markedssegment, hvorfor en opretholdelse af registreringen for et meget bredt
overbegreb ville stride mod det hensyn til tredjemand, der er søgt tilgodeset
med varemærkelovens § 25. Imidlertid vil der for tredjemand næppe være nogen
forskel på, om registreringen opretholdes for ”forsikringsvirksomhed” eller for
”forsikringsvirksomhed, nemlig forsikring af fritidshuse”. Dette følger af, at
al anden forsikringsvirksomhed må anses for at være ”tjenesteydelser af samme
eller lignende art” som forsikring af fritidshuse, og at mærkeindehaver derfor
i medfør af varemærkelovens § 4 vil være beskyttet mod, at tredjemand bruger
det angrebne eller lignende mærker for ”forsikringsvirksomhed”, uanset om
registreringen begrænses til ”forsikring af fritidshuse” eller den alene
begrænses til ”forsikringsvirksomhed”.
3.2 Mærkeindehavers
subsidiære påstand
For mærkeindehavers subsidiære påstand, hvorefter registreringen ophæves
for al anden virksomhed end ”Forsikringsvirksomhed, nemlig forsikring af fast
ejendom”, taler de samme forhold, som er angivet som grundlag for den
principale påstand. Idet der alene er yderst begrænsede forskelle mellem øvrige
ejendomsforsikringer og fritidshusforsikringer, er der imidlertid særligt
grundlag for den subsidiære påstand, og det forekommer ganske kunstigt at
sondre imellem forskellige typer af fast ejendom i relation til
varemærkeregistrering for forsikringsvirksomhed.
3.3 Mærkeindehavers
mere subsidiære påstand
Den mere subsidiære påstand, hvorefter Patent- og Varemærkestyrelsens
afgørelse stadfæstes, fremsættes for det tilfælde, at Ankenævnet for Patenter
og Varemærker ikke kan tiltræde betragtningerne vedrørende den principale og
den subsidiære påstand…”
Patent- og Varemærkestyrelsen afgav ved brev af 10. juni 2009 følgende udtalelse
til sagen:
”… Ankenævnet har i brev
af 27. maj 2009 anmodet Patent- og Varemærkestyrelsen om en udtalelse
vedrørende ophævelsesafgørelse af 3. december 2008 i ovennævnte sag.
Klageren, Trygvesta Forsikring A/S, har i forbindelse med anken
henvist til
· at reglen i varemærkelovens § 28, stk. 3, 2. pkt.,
finder anvendelse denne sag, og at styrelsens konklusion i ophævelsesafgørelsen
er baseret på en fejlagtig fortolkning af bestemmelsen, og
· at Trygg Hansa ikke har gjort “reel brug af varemærket her landet”
som påkrævet ifølge varemærkeloven § 25, stk. 1 og 28, stk. 3, 1. pkt.
Indklagede, Repono Holding AB, har gjort
gældende,
· at Patent- og Varemærkestyrelsen burde have opretholdt registreringen
for et overbegreb, idet en opdeling mellem fritidshusforsikringer og andre
forsikringer synes at være en kunstig opdeling.
I den forbindelse skal
Patent- og Varemærkestyrelsen udtale følgende:
Fortolkningen af reglerne om brugspligt –
varemærkelovens § 28, stk. 2, nr. 1, jf. § 25 og varemærkelovens § 28, stk. 3.
Ifølge varemærkelovens §
28, stk. 2, nr. 1, jf. § 25 kan en varemærkeregistrering ophæves, hvis
indehaveren ikke inden fem år fra registreringsprocedurens afslutning har gjort
reel brug af varemærket her i landet for de varer eller tjenesteydelser, for
hvilke det er registreret, eller har brugen været ophørt uden afbrydelser i fem
år, kan registreringen ophæves, medmindre der foreligger rimelig grund til, at
brug ikke har fundet sted.
Forudsætningen for
ophævelse af en registrering er således, at varemærket ikke har været brugt i
en sammenhængende periode på fem år, enten direkte efterfølgende
registreringsperiodens afslutning eller senere.
Det fremgår dog af
varemærkelovens § 28, stk. 3, at selvom brugen af mærket har været ophørt i en
sammenhængende periode på fem år, kan ophævelse ikke ske, hvis brug af mærket
er påbegyndt eller genoptaget efter udløbet af femårsperioden og før
anmodningen om ophævelse.
I hovedreglen vil en påbegyndelse af brug af
mærket således medføre, at registreringen ikke længere vil kunne ophæves på
baggrund af en forudgående femårsperiode uden brug. En undtagelse hertil er
dog, hvor forberedelsen til denne brug er begyndt inden for de sidste 3 måneder
før begæringen om ophævelse og på et tidspunkt, hvor indehaveren ”har fået
kendskab til, at der eventuelt vil blive indgivet begæring om ophævelse”.
I denne forbindelse skal
det bemærkes, at det fortsat er styrelsens opfattelse, at den usikkerhed, der i
loven knytter sig til ordet ”eventuelt”, alene relaterer sig til begæringens
indgivelse, mens det forhold, at indehaveren ”har fået kendskab til” skal
fremstå som et relativt sikkert faktuelt forhold.
Det skal i denne
forbindelse bemærkes, at bestemmelsen udgør en undtagelse, hvorefter der kan
bortses fra den gjorte brug allerede på baggrund af indehaverens kendskab til
en eventuel begæring, og altså uden at det vurderes om den pågældende brug er
reel. Regel indeholder således ikke en formodning om indehaverens kendskab, men
derimod en formodning om, at den gjorte brug ikke er reel, under forudsætning
af, at indehaverens kendskab til en eventuel begæring om ophævelse kan bevise.
Det er således styrelsens
opfattelse, i lighed med hvad der fremgår af guidelines for EF-varemærket, at
bevisbyrden for indehavers faktuelle kendskab til begæringen ligger hos
anmoder, idet det vil være umuligt for indehaver at bevise et ikke-kendskab.
Dette svarer til princippet om, at bevisbyrden for selve brugen af mærket
ligger hos indehaveren, idet det tilsvarende vil være umuligt for anmoder at
bevise en ikke-brug af mærket.
Brugen af mærket TRYGG HANSA.
Klager, Trygvesta Forsikring A/S, gjorde under ophævelsessagen
gældende, at brugen af mærket TRYGG HANSA ophørte i 1999. Der er under ophævelsessagen
indsendt dokumentation, der viser brug af mærket TRYGG HANSA fra 30. august
2005 og frem.
Indledningsvist må det
derfor konstateres om der i perioden 1999 frem til 30. august 2005 er en sammenhængende
periode på fem år, hvor mærket ikke er dokumenteret anvendt. Som dokumentation
for brug i denne periode har Repono Holding AB under ophævelsessagen indsendt en revisor
erklæring fra KPMG og diverse korrespondance om forsikringsskader fra perioden
25. april 2001 til 15. september 2005.
Det er fortsat vores
vurdering, at dette materiale ikke dokumenterer reel brug af varemærket TRYGG
HANSA. Vi skal i forbindelse med denne vurdering henvise til vores
ophævelsesafgørelse af 3. december 2008.
Det er således styrelsens
vurdering, at det ikke er modbevist, at den reelle brug af mærket TRYGG HANSA
har været ophørt i en sammenhængende periode på mindst 5 år, nemlig perioden
1999 frem til 29. august 2005. Betingelserne for ophævelse af registreringen VR
1993 03993 efter varemærkelovens § 25 er således opfyldt.
Brugen af mærket
TRYGG-HANSA genoptages den 30. august 2005, og registreringen vil derfor ikke
kunne ophæves, jf. § 28, stk. 3, 1. pkt., hvis denne brug vurderes som reel
brug.
Der kan dog ses helt bort
fra det materiale, der dokumenterer brug i perioden 30. august 2005 frem til
fremsættelsen af begæringen om ophævelse 3. november 2005, uden at det vurderes
om denne brug er reel, hvis det bevises, at Repono Holding AB havde kendskab til en eventuel begæring om
ophævelse, på det tidspunkt, hvor den pågældende brug blev forberedt.
Bevisbyrden for, at Repono Holding AB havde et
faktuelt kendskab til begæringen, påhviler efter styrelsens opfattelse Trygvesta Forsikring A/S, som det er redegjort for
ovenfor. Tryggvesta
Forsikring A/S har ikke indsendt materiale, der gør det muligt at konstatere
dette kendskab hos Repono Holding
AB som et relativt sikkert faktuelt forhold. Der kan derfor ikke ses bort fra
den indsendte dokumentation for perioden 30. august 2005 til 2. november 2005
alene på dette grundlag, og der må derfor foretages en vurdering af om dette
materiale dokumenterer en reel brug af mærket TRYGG HANSA.
I forbindelse med
vurderingen af dokumentationen for perioden 30. august 2005 til 2. november
2005, herunder om den pågældende brug er reel også set i lyset af den
efterfølgende brug, skal vi i det hele henvise til vores ophævelsesafgørelse af
3. december 2005.
Begrænsningen af registreringen.
Patent- og
Varemærkestyrelse skal fastholde vurderingen i vores ophævelsesafgørelse af 3.
november 2008, hvorefter Repono Holding
AB alene har dokumenteret, at mærket TRYGG HANSA er brugt for
fritidshusforsikringer, og at registreringen herefter kun kan opretholdes for:
”Forsikringsvirksomhed, nemlig forsikring af fritidshuse” i klasse 36.
Indklagede Repono Holding A/S anføre i
forbindelse med anken, at denne begrænsning er en kunstig begrænsning, og at
registreringen bør opretholdes for et bredere overbegreb.
I den forbindelse skal vi
fastholde vores vurdering af, at forsikring af fritidshuse udgør et særskilt
markedssegment, som er adskilt fra andre forsikringsmarkeder, herunder også
andre typer af ejendomsforsikringer. Dette understreges også af, at en række
forsikringsselskaber på deres hjemmesider præsenterer og beskriver
fritidshusforsikringer og forsikringer af helårsboliger som to forskellige
forsikringsprodukter med hver deres forsikringsbetingelse tilknyttet. Mens en
begrænsning til ”Forsikring, nemlig forsikring af fritidshuse i Sverige” således
havde været for snæver, er det fortsat styrelsens vurdering at begrænsningen
til ”Forsikringsvirksomhed, nemlig forsikring af fritidshuse” er i
overensstemmelse med forsikringsbranchens egen differentiering mellem
forsikringstyper og markedssegmenter.
Med disse bemærkninger
henstiller styrelsen til, at Ankenævnet stadfæster styrelsens afgørelse af 3.
december 2008…"
Ved brev af 9. juli 2009 kommenterede klager på
styrelsens udtalelse med følgende:
”… I høringssvaret behandler Styrelsen mærkeindehavers principale og
subsidiære påstande i indlægget af 8. april 2009 om omfanget af ophævelsen af
varemærket. Ankefristen udløb den 3. februar 2009 og derfor bør Ankenævnet for
Patenter og Varemærker (”Ankenævnet”) se bort fra disse påstande og styrelsens
bemærkninger hertil. Hvis Ankenævnet mod forventning tillader mærkeindehaver at
fremføre påstandene, tager jeg forbehold for at komme med yderligere
kommentarer.
Styrelsen fastholder, at
bevisbyrden for mærkeindehavers faktuelle kendskab til begæringen ligger hos TrygVesta. I dette krav kan dog ikke lægges, at TrygVesta direkte har skrevet til mærkeindehaver eller på
anden måde eksplicit gjort mærkeindehaver bekendt med, at ophævelsesbegæring
vil blive indgivet. Det er derimod tilstrækkeligt, at mærkeindehaver – baseret
på det faktiske hændelsesforløb – kendte til at en ophævelsesbegæring eventuelt
ville blive indgivet.
Der findes hverken
national eller EU-retlig praksis og ej heller svensk eller norsk praksis, som
støtter Styrelsens noget strenge ordlydsfortolkning af ”fået kendskab til”
eller af ”eventuelt vil blive indgivet”. Det samme gælder forarbejderne til
lovene i Danmark, Norge og Sverige og til direktivteksten.
Sagens faktiske
omstændigheder er følgende:
På tidspunktet hvor
mærkeindehaver gennemførte annonceringen havde der
gennem længere tid verseret en varemærkeretlig rettighedstvist mellem parterne
og verserede en retssag herom mellem parterne i Norge. Op til
annonceringstidspunktet havde parterne uden held forsøgt at forlige deres
nordiske rettighedskonflikt, og mærkeindehaver blev samtidig via TrygVestas annoncering i øvrige dele af Norden klar over,
at der også var en potentiel rettighedskonflikt i Danmark. Via
offentliggørelsen af tre foreløbige varemærkeregistreringer tilhørende TrygVesta den 3. august 2005, VR 2005 02741, 02742 og 02743
fik mærkeindehaver sikker forvisning om at rettighedskonflikten også omfattede
Danmark og dette var årsagen til, at annonceringen den 30. august 2005 blev
gennemført. Efter annonceringen nedlagde mærkeindehaver indsigelse mod de
nævnte tre foreløbige registreringer baseret netop på VR 1993 03993, som denne
sag angår, hvorefter TrygVesta den 3. november 2005
indgav begæring om administrativ ophævelse af VR 1993 03993. Det tidsmæssige
sammenfald indikerer meget klart, at mærkeindehaver fuldt ud var klar over, at
der eventuelt ville blive indgivet en begæring om ophævelse af VR 1993 03993.
Betingelsen i VML § 28, stk. 3, 2. pkt. er derfor opfyldt.
TrygVesta er enig med Styrelsen
i, at fremsendelsen af fakturaer og policer ikke udgør reel brug af varemærket.
Det fastholdes, at én enkeltstående annonce i to
danske dagblade i løbet af en fem års periode ikke opfylder kravet til ”reel
brug” i VML § 25, stk. 1. Indrykningen af annoncerne i Børsen og Berlingske
Tidende er sket i ond tro og var alene et forsøg på at imødegå en truende
ophævelsesbegæring. Hvis Ankenævnet ikke er enig i, at mærkeindehaver havde
kendskab i varemærkelovens § 28, stk. 3, 2. pkt.’s
forstand, kan der derfor til gengæld ikke være nogen tvivl om, at annonceringen
klart var foranlediget af i en formodning om, at en ophævelsesbegæring var
truende. Annonceringen er med andre ord klart udtryk for en defensiv brug
konstrueret til lejligheden for at afbryde brugspligtfristen. Dette
understøttes ud over det allerede anførte meget klart af det forhold, at
annonceringen i de næsten 4 år, der er forløbet sidenhen,
ikke er blevet fulgt op af anden annoncering eller brug af varemærket. Ikke
mindst i lyset heraf, kan annonceringen ikke anses for at udgøre reel brug i
varemærkelovens forstand…”
I brev af 10. juli 2009 kommenterede indklagede på
styrelsen udtalelse til sagen med følgende:
”… Synspunkterne i
styrelsens høringssvar svarer i det hele til synspunkterne i styrelsens
afgørelse. Disse er udførligt behandlet i mærkeindehavers indlæg af 8. april
2009, hvortil jeg derfor henviser.
Styrelsens høringssvar
angår såvel mærkeindehavers principale som subsidiære påstande, hvilket er i
overensstemmelse med praksis. Der er således ikke (som anført i indledningen
til Kromann Reumerts brev af 9. juli 2009 til ankenævnet) grundlag for at
afvise behandling af nogen af varemærkeindehavers påstande som følge af, at de
er nedlagt i mærkeindehavers indlæg af 8. april 2009 og dermed efter fristen
for indbringelse af styrelsens afgørelse for ankenævnet. At ankenævnet
behandler en parts påstande om ændring af styrelsens afgørelser også i
tilfælde, hvor påstandene er fremsat i ankesvar, der
afgives efter fristen for indbringelse af styrelsens afgørelse for ankenævnet,
fremgår bl.a. af AN 2004 00046 – DEN RØDE LOKALBOG, AN 2007 00021 – CLORIUS og
AN 2008 00026 – IMPLEMENT…”
Udskriftens og fotokopiens rigtighed
bekræftes.
Ankenævnet for Patenter og
Varemærker, den 27. oktober 2009