RESUMÉ:
AN 2010
00019 - VR 2007 04468 - Copenhagen Republic <fig> - Forvekslelighed
Indehaveren af en række figurmærker fremsatte
indsigelse mod endelig registrering af VR 2007 04468 Copenhagen Republic
<fig> i klasserne 18 og 25. Indsigelsen blev begrundet med, at indehavers
mærke VR 2007 04468 Copenhagen Republic <fig> er forveksleligt med
indsigers tidligere registrerede varemærker. Patent- og Varemærkestyrelsen tog
ikke indsigelsen til følge og opretholdt registreringen i sin helhed. Denne
afgørelse blev indbragt for Ankenævnet for Patenter og Varemærker, som stadfæstede
den påklagede afgørelse.
KENDELSE:
År 2010, den 14. december afsagde Ankenævnet for
Patenter og Varemærker
(Hans Chr. Thomsen, Michael Dorn, Jens Schovsbo og
CONVERSE INC.
A
corporation of the state of
v/Chas.
Hude A/S
over
Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse af 15. marts
2010 i sagen VR 2007 04468 Copenhagen Republic <fig> indehavet af
v/Selandia
Advokater
Ankenævnet har behandlet sagen skriftligt, da Ankenævnet ikke har fundet
grund for mundtlig forhandling.
Ankenævnet
udtaler:
Af de af Patent og
Varemærkestyrelsen anførte grunde stadfæster Ankenævnet den påklagede afgørelse.
Herefter bestemmes:
Den påklagede
afgørelse stadfæstes.
Sagens
baggrund:
Den 18. juli 2007 indleverede Copenhagen Republic
ApS ansøgning om registrering af varemærket Copenhagen Republic <fig>
for:
Klasse 18: Læder og læderimitationer samt varer
fremstillet af disse materialer (ikke indeholdt i andre klasser), skind og
huder, kufferter og rejsetasker, paraplyer, parasoller og spadserestokke, piske
og sadelmagervarer.
Klasse 24: Vævede stoffer og tekstilvarer, ikke
indeholdt i andre klasser, senge- og bordtæpper.
Klasse 25: Beklædningsgenstande, fodtøj og
hovedbeklædning.
Varemærket blev registreret den 12. december 2007
og efterfølgende publiceret i Dansk Varemærketidende samme dato.
Den 12. februar 2008 gjorde Chas. Hude A/S på
vegne af Converse Inc., a corporation of the State of Delaware, indsigelse mod
gyldigheden af det registrerede mærke VR 2007 04468 Copenhagen Republic
<fig>. Indsiger henviste til varemærkelovens § 23 i
lovbekendtgørelse nr. 90 af 28. januar 2009.
Indsigelsen
blev fremsat med henvisning til, at indehavers mærke findes at være
forveksleligt med indsigers mærker. I brev af den 18. december 2008 gjorde
indsiger gældende, at indehavers mærke er forveksleligt med indsigers mærker
for så vidt angår varerne i klasse 18 og 25. Til støtte herfor anførte
indsiger, at indsigers mærker alle indeholder en stjernefigur. Indsiger
henviste i den forbindelse særligt til registreringen VR 1969 00660, hvor
stjernemærket er identisk med indehavers. Indsiger gjorde endvidere gældende,
at indsigers varemærker er indarbejdede og derfor har krav på en udvidet beskyttelse
for ”fodtøj”. Indsiger fremsendte endvidere en del dokumentation for mærkets
velkendthed.
Indehaver svarede i sagen med brev af den 1.
oktober 2009. Indehaver bestred ikke, at indsigers mærker er indarbejdede og
velkendte, men indehaver gjorde gældende, at der ikke er nogen risiko for forveksling,
idet der består væsentlige forskelle mellem mærkerne.
Med brev af 15. marts 2010 traf Patent- og
Varemærkestyrelsen afgørelse i sagen og tog ikke indsigelsen til følge og
opretholdt registreringen i sin helhed. Styrelsen anførte følgende:
"… 2. Lovgrundlaget
I varemærkelovens § 15,
stk. 1, nr. 2 står der, at et varemærke ikke kan registreres, hvis
”der er risiko for forveksling,
herunder at det antages, at der er en forbindelse med det ældre varemærke,
fordi det yngre mærke er identisk med eller ligner det ældre varemærke, og
varerne eller tjenesteydelserne er af samme eller lignende art."
Under hensyntagen til, at
indsiger har påberåbt sig, at indsigers mærker er velkendte, skal der endvidere
henvises til, at det følger af varemærkelovens § 15, stk. 4, nr. 1, at et
varemærke ligeledes ikke kan registreres, hvis:
”varemærket
er identisk med eller ligner et ældre dansk varemærke efter stk. 2, og det
søges registreret for varer eller tjenesteydelser af anden art end dem, for
hvilke det ældre varemærke er registreret, når det ældre varemærke er velkendt
her i landet, og brugen af det yngre varemærke ville medføre en utilbørlig
udnyttelse af det ældre varemærkes særpræg eller renommé, eller sådan brug
ville skade dette særpræg eller renommé.”
3. Vurdering
og konklusion
Indehavers mærke:
Registreret for: Klasse
18: Læder og læderimitationer samt varer fremstillet af disse materialer (ikke
indeholdt i andre klasser), skind og huder, kufferter og rejsetasker,
paraplyer, parasoller og spadserestokke, piske og sadelmagervarer.
Klasse 24: Vævede stoffer og tekstilvarer , ikke indeholdt i andre klasser,
senge- og bordtæpper.
Klasse 25: Beklædningsgenstande, fodtøj og hovedbeklædning.
Indsigers mærke (VR 1969
00660):
Registreret for: Klasse
25: atletiksko af kautsjuk og stof, sportssko samt hyttesko.
Indsigers mærke (VR 1993
03551):
Registreret for: Klasse
18: Rygsække.
Indsigers mærke (VR 1969
01188):
Registreret for: Klasse
25: atletiksko af kautsjuk og stof,
sportssko samt hyttesko.
Indsigers mærke (VR 1975
04596):
Registreret for: Klasse
25 Sports- og hyttesko med bløde såler og
lærreds- eller kunstlæderoverdel, herunder basketball- og tennissko.
Indsigers mærke (VR 1980 01357):
Registreret for: Klasse
18: herunder tasker.
Klasse 25: herunder beklædningsgenstande og strømper.
Indsigers mærke (VR 1977
04460):
Registreret for: Klasse
25: herunder fodtøj.
Indsigers mærke (VR 1980
03118):
Registreret for: Klasse
18: herunder tasker.
Klasse 25: herunder beklædningsgenstande og strømper.
Vurdering af velkendthed
Indsiger har indsendt
følgende dokumentation for påstanden om velkendthed:
Brancheerklæringen fra Textil & Tøj udtaler sig om følgende mærker:
Textil & Tøj udtaler at ovenstående logoer er
velkendte betegnelser i Danmark og angiver endvidere, at der er en høj grad af
samstemmighed i branchen om, at disse mærker anvendes for fodtøj, herunder
særligt basketball-fodtøj af canvas stof.
De mærker som brancheerklæringen udtaler sig om,
er således ikke identiske med de mærker, der er påberåbt af indsiger. For så
vidt angår CONVERSE ALL STAR mærket og registreringerne VR 1969 00660 og VR 1993 03551, så er der dog en
stor lighed mellem disse, idet disse mærker fremstår meget ens på nær farverne
samt den
vandrette kursivskrift med navnet Chuck
på den ene side af stjernen og Taylor
på den anden.
Ud fra brancheerklæringen fra Dansk Detail er det
ikke muligt, at se hvilke mærke denne udtaler sig om og brancheerklæringen kan
i forhold til påstanden om de påberåbte mærkers velkendthed ikke tillægges
væsentlig vægt.
Fakturaen fra Converse Skandinavia A/S viser
følgende mærke brugt:
Fakturaen viser, at ovenstående mærke er brugt i
forbindelse med fodtøj, men viser ikke, at dette er velkendt. Endvidere er det
Converse Skandinavia A/S, der står som afsender og ikke indsiger, som er Converse Inc., a corporation of the State of Delaware.
Der er imidlertid flere faktorer, der indikerer et implicit samtykke fra
Converse Inc., a corporation of the State of Delaware., hvorfor materiale fra
Converse Skandinavia A/S i visse tilfælde ville kunne anvendes som
dokumentation, jf. T-203/02 og C-416/04 P. Fakturaen i nærværende sag har dog
under alle omstændigheder ikke et sådan omfang, at den kan dokumentere, at
indsigers mærker er velkendte.
Indehaver har ikke
bestridt, at indsigers mærker er indarbejdede og velkendte.
På baggrund af at Textil
og Tøj udtaler sig om CONVERSE ALL STAR mærket , som i
det væsentlige ligner indsigers registrering VR 1969 00660, som er registreret for ”fodtøj”, og under hensyn til
indehavers accept af indsigers mærkers velkendthed i Danmark samt styrelsens
eget kendskab til indsigers mærker, er det styrelsen opfattelse, at indsigers
mærker oger velkendte i Danmark
for ”fodtøj”. Det er styrelsens
vurdering, at det er mærkerne i deres helhed, og ikke stjernefiguren alene, der
er velkendt for ”fodtøj”.
Vurdering
af om indehavers mærke vil medføre en utilbørlig udnyttelse af indsigers mærkes
særpræg eller renommé, eller om en sådan brug ville skade dettes særpræg eller
renommé
Et velkendt varemærke kan nyde en udvidet beskyttelse i efter
varemærkelovens § 15, stk. 4, nr. 1. For at den udvidede beskyttelse finder
sted, skal brugen af det yngre mærke enten medføre en utilbørlig udnyttelse af
det ældre mærkes særpræg eller renommé, eller medføre en skade på dettes
særpræg eller renommé. Dette forudsætter, at der hos omsætningskredsen skabes
en sammenhæng mellem mærkerne, hvilket vil sige, at når kundekredsen ser
mærket, skal der blot være en sådan grad af lighed, at det bringer det
velkendte mærke i erindring, uden at mærkerne dog forveksles, men dog således,
at der i kundekredsens bevidsthed skabes en sammenhæng mellem mærkerne.
Vurderingen af om der er en tilstrækkelig lighed mellem mærkerne til, at der
skabes en sammenhæng, skal foretages under hensyntagen til, om de elementer af
visuel, lydlig og begrebsmæssig lighed, der er mellem mærkerne bevirker, at
kundekredsen skaber en sammenhæng mellem det yngre mærke og det ældre velkendte
mærke.
Det er styrelsens vurdering, at forskellen på indsigers velkendte mærker og
indehavers mærke er for stor til, at der skabes en sådan sammenhæng mellem
mærkerne.
Indehavers mærke består af en cirkel udfyldt med baggrundsfarven sort og
indeholdende en 5-takket hvid stjerne. Denne cirkel er igen omkranset af en
sort ring indeholdende teksten COPENHAGEN REPUBLIC med ordet COPENHAGEN stående
over stjernen og ordet REPUBLIC stående under stjernen. Yderst er en tynd sort
ring, som omkranser hele mærket.
Indsigers mærke VR 1969 00660 består af en stiplet
cirkel indeholdende en 5-takket mørkeblå stjerne. Indholdet af den stiplede
cirkel er, foruden den 5-takkede stjerne, teksten CONVERSE over stjernen og ALL
STAR under stjernen. Teksten er skrevet med rød skrift. I indsigers
registrering fremgår endvidere navnet Chuck
Taylor med mørkeblå kursivskrift på tværs af cirkelen med ordet Chuck på venstre side af stjernen og
ordet Taylor på højre side af
stjernen. Endelig er der lige under stjerne-figuren indsat et ®.
For så vidt angår CONVERSE ALL STAR mærket , som
det fremgår af brancheerklæringen fra Textil & Tøj, så ligner dette som
nævnt i det væsentlige fornævnte mærke. Mærkerne adskiller sig alene ved farverne samt den vandrette kursivskrift med navnet Chuck på den ene side af stjernen og Taylor på den anden.
Både indsigers velkendte mærker og indehavers mærke indeholder således en
5-takket stjerne i en cirkel med tekst over og under stjernen. Den 5-takkede
stjerne kan ikke siges at være en geometrisk grundform, men er dog en meget
simpel og ofte anvendt form inden for varemærker. En søgning på varemærkeregistreringer
med stjerner viser en stor brug af 5-takkede stjerner i både nationale og internationale
varemærkeregistreringer. Stjernen alene kan således anses som værende et ganske
svagt element i mærkerne.
Ud over at mærkerne indeholder en 5-takket stjerne i en cirkel og er
opbygget på en lignende måde med tekst over og under stjernen, så fremstæder
mærkerne med en række forskelligheder. Således er der i indehavers mærke tale
om en hvid stjerne på sort baggrund og i indsigers mærker er der tale om
henholdsvis en sort stjerne på hvid baggrund og en mørkeblå stjerne på en hvid
baggrund. Endvidere er der i indehavers mærke tale om to hvide cirkler på den
sorte baggrund med et bredt mellemrum med plads til teksten, hvorimod der i
indsigers mærke er tale om to stiplede cirkler i henholdsvis sort og mørkeblå
farve, der begge omkranser stjernen og teksten i mærket. Mærkerne har derfor
visse synsmæssige forskelle.
Yderligere er der i indsigers mærke VR 1969 00660 en kursiveret mørkeblå
tekst med navnet Chuck Taylor skrevet
på tværs af cirklen, hvilket medvirker yderligere til at dette mærke adskiller
sig fra indehavers mærke.
Både indsigers mærker og indehavers mærke indeholder også en tekst, som
indtager en ligeså dominerende placering i mærkerne som stjernefigurerne.
Ordelementerne i indsigers mærke CONVERSE og ALL STAR, som kan oversættes til
henholdsvis ”samtale” og ”noget som kun består af ”stjerner”” må endvidere
anses som værende særprægede ord i forhold til de omfattede varer. I forhold
til ordelementerne COPENHAGEN REPUBLIC i indehavers mærke skal det bemærkes, at
orddelen COPENHAGEN er usærpræget, da dette alene kan angive de omfattede
varers geografiske oprindelse. Orddelen REPUBLIC, der kan oversættes til
”republik” på dansk, vil følgelig være det dominerende ordelement i indehavers
mærke. På grund af tekstens placering og størrelse i mærkerne, herunder at
denne anses som værende et ligeså dominerende element som stjernefigurerne,
samt at denne indeholder særprægede ord, er det styrelsens vurdering, at
ordelementerne også virker til, at mærkerne adskiller sig synsmæssigt fra
hinanden.
Samtidig må teksten COPENHAGEN REPUBLIC i indehavers mærke og teksten
CONVERSE ALL STAR i indsigers mærker anses som værende de mærkeelementer, som
aftageren vil referere til ved omtalen af mærkerne. Følgelig adskiller mærkerne
sig derfor også væsentligt i udtalen.
Henset til at ordelementerne i mærkerne er lige så dominerende synsmæssigt
som stjernefigurerne, som i øvrigt må anses som værende svage mærkeelementer i
denne forbindelse, samt at der er ikke uvæsentlige synsmæssige og lydlige
forskelle mellem mærkerne, så er det styrelsens vurdering, at det ikke kan
antages, at der skabes en sådan sammenhæng mellem mærkerne, som er nødvendig
for at beskyttelsen i § 15, stk. 4, nr. 1 finder anvendelse.
Det er således styrelsens vurdering, at indehavers mærke ikke udgør en
krænkelse af indsigers mærker og i henhold til varemærkelovens § 15, stk. 4, nr.
1. Styrelsen bemærker samtidig, at der heller ikke er risiko for forveksling,
jf. varemærkelovens § 15, stk. 1, nr. 2, idet indsigers mærker adskiller sig
væsentligt fra og dermed ikke ligner indehavers mærke.
For så vidt angår den af indsiger nævnte afgørelse fra Ankenævnet for
Patenter og Varemærke AN 2007 00014 skal styrelsen bemærke, at denne sag ikke
kan anses som værende direkte sammenlignelig med nærværende sag. De af
indsigers mærker, der blev særligt fremhævet i denne sag var NIKE’s
”swoosh”-mærker , som var registreret - også uden ordet NIKE.
Endvidere var der i sagen indsendt materiale, der dokumenterede, at netop dette
”swoosh”-mærke alene var særdeles velkendt. I modsætning er der i nærværende
sag ikke indsendt dokumentation for, at det er stjernefiguren i sig selv, der
er velkendt, men derimod at det er CONVERSE ALL STAR mærkerne i deres
helhed, der er velkendte. Den nævnte afgørelse ændrer derfor ikke ved
styrelsens vurdering i nærværende sag.
Forvekslelighed
Indsigers øvrige
registreringer er alle registreret for varer i klasse 18 og i klasse 25. Der er
varesammenfald for så vidt angår visse af de af indehavers mærke omfattede
varer i klasse 18 og i klasse 25.
Alle de øvrige registreringer adskiller sig
væsentligt fra indehavers mærke. Det eneste element, der er fælles for de
øvrige mærker og indehavers mærke er den 5-takkede stjerne. En 5-takket stjerne er en meget simpel og ofte
anvendt form, og stjernen alene kan anses som værende et svagt element. At
mærkerne har den 5-takkede stjerne til fælles kan derfor ikke i sig selv
medføre mærke-lighed. Samtidig adskiller de øvrige elementer i indsigers mærker
sig væsentligt fra indehavers mærke.
Dette gør sig også gældende for indsigers registrering VR 1993 03551som er registreret
for ”rygsække” i klasse 18. Med henvisning til gennemgangen ovenfor i forhold
til indsigers mærke VR 1969 00660, så ligner dette mærke heller ikke indehavers
mærke.
Da der ikke forligger mærke-lighed mellem
indsigers øvrige registreringer og indehavers mærke, så er der ikke er risiko
for forveksling i forhold til disse mærker.
Vi henviser i den forbindelse til varemærkelovens
§ 15, stk. 1, nr. 2.
I det indsendte materiale til dokumentation for at
indsigers mærker er velkendte fremgår endvidere følgende to mærker:og
Disse mærker er ikke påberåbt som grundlag for
indsigelsen. Det har ud fra det
indsendte materiale ikke været muligt for styrelsen at vurdere om, der er
stiftet en varemærkeret til disse mærke på baggrund af brug i Danmark, men det
skal i den forbindelse bemærkes, at styrelsen heller ikke mener, at de
omhandlede mærker og indehavers mærke ligner hinanden, jf. gennemgangen
ovenfor.
For så vidt angår indsigers mærke, så har
dette mærke udover stjernefiguren det yderligere tilfælles med indehavers
mærke, at denne stjernefigur er omkranset af en cirkel. Mærkerne adskiller sig
dog stadig væsentligt fra indehavers mærke, ikke mindst i forhold til de særprægede ordelementer CONVERSE i indsigers
mærke og REPUBLIC i indehavers mærke. Disse mærker ligner således heller ikke
hinanden.
Konklusion
Efter en samlet vurdering af ligheden mellem indsigers velkendte mærker og
indehavers mærke er det styrelsens vurdering, at det ikke kan antages, at der
skabes en sådan sammenhæng mellem mærkerne, som er nødvendig for at
beskyttelsen i § 15, stk. 4, nr. 1 finder anvendelse. Styrelsen har ved denne
vurdering særligt lagt vægt på, at det element som mærkerne har tilfælles
består af en simpel figur, som må anses som værende et svagt element, samtidig
med at der i begge mærker indgår yderligere elementer, herunder de særprægede
ordelementer, som gør at mærkerne fremtræder med række synsmæssige og lydlige
forskelle.
For så vidt angår indsigers øvrige mærker er det styrelsens opfattelse, at
der ikke er risiko for forveksling mellem disse mærker og indehavers mærke.
Styrelsen har ved denne vurdering særligt lagt vægt på, at det element som
mærkerne har tilfælles består af en simpel figur, som må anses som værende et
svagt element, samt at der derudover er væsentlige synsmæssige og lydlige
forskelle mellem mærkerne i deres helhed.
Vi tager ikke indsigelsen til følge, og registreringen er fortsat gyldig.
Vi har afgjort sagen
efter varemærkelovens § 15, stk. 1, nr. 2 og § 15, stk. 4, nr. 1…"
Denne afgørelse indbragte Chas. Hude A/S på vegne Converse Inc. for
Ankenævnet for Patenter og Varemærker med brev af 17. maj 2010 og fremførte
følgende:
"… Jeg henviser til Patent og varemærkestyrelsens brev af 15. marts 2010 og
tillader mig hermed at indbringe denne afgørelse for Ankenævnet for Patenter og
varemærker med henblik på omgørelse af denne, således at varemærket søgt
registreret under nr. VR 2007 04468 nægtes registeret i klasserne 18 & 25.
Anken fremsættes således med henvisning til
Varemærkelovens § 46.
Sagsfremstilling:
Copenhagen Republic ApS søgte om registrering af et
logo som indeholder en stjerne den 28. november 2007 for varer i klasse 18, 24
og 25. Varemærket blev offentliggjort med henblik på indsigelse den 12.
december 2007, og den 12. februar 2008 fremsatte vi på vegne af Converse
Incorporated USA indsigelse mod endelig registrering af dette varemærke, da vi
finder, at det er forveksleligt med vores klients varemærker.
Reg.nr. 1969 0660 |
|
Omfatter varer i klasse 25 |
Reg.nr. 1993 3551 |
|
Omfatter varer i klasse 18 |
Reg.nr. 1969 1188 |
|
Omfatter varer i klasse 25 |
Reg.nr. 1975
4596 |
|
Omfatter varer i klasse 25 |
Reg.nr. 1977
4460 |
|
Omfatter varer i klasse 25 |
Reg.nr. 1980
1357 |
|
Omfatter varer i klasse 18 og 25 |
Reg.nr. 1980
3118 |
|
Omfatter varer i klasse 18 og 25 |
Med brev af 12. maj 2009
indsender vi yderligere argumenter, og materiale til støtte for indsigelsen,
herunder bilag 1- en brancheerklæring
fra Tekstil og Tøjbranchen af 23. marts 2009 samt som bilag 2 en brancheerklæring fra Dansk Detail fra 16. marts 2009.
Det fremgår af disse
brancheerklæringer, at logoerne er velkendte i Danmark for fodtøj og har været
det igennem de sidste 15 år. Endvidere fremgår det, at logoerne ligeledes anvendes
for beklædning og andet sportsudstyr, men at betegnelsen er mest velkendt for
fodtøj.
Endvidere indsender jeg
som bilag 3 en faktura fra Converse
Scandinavia A/S dateret 10. maj 2005 på hvilken logoet er vist og hvor det
fremgår at logoet anvendes for fortøj.
Under sagsbehandlingen
har vi desuden argumenteret for, at der er en lighed mellem varemærkerne da
begge mærker er opbygget på samme måde med en cirkel med et ord over stjernen
og et ord under stjernen, således at det visuelle indtryk af mærkerne bliver
det samme, og forbrugerne vil tro, at der tale om en serie af varemærker
kommende fra den samme virksomhed.
Bl.a. senest ved brev af
1. oktober 2009 har indehavers advokat argumenteret mod, at der skulle være
forvekslelighed, dog bestrides det ikke, at indsigers varemærke er et
indarbejdet og velkendt varemærke.
Den 15. marts 2010
træffer patent og varemærkestyrelsen afgørelse i indsigelsen, og indsigelsen
tages ikke til følge, hvorfor registreringen fortsat er gyldig. Da min klient
bestrider denne afgørelse, har vi derfor valgt at indbringe vurderingen af
hvorvidt der er forvekslelighed for Ankenævnet for patenter og varemærker.
Påstand:
Det er vores påstand, at
det foreløbigt registrerede varemærke må anses for at være forveksleligt med
vores klients ældre varemærker i henhold til varemærkelovens § 15, stk. 1 nr. 2
samt at der også må anses at være tale om utilbørlig udnyttelse af det renommé
der er tilknyttet min klients varemærke i henhold til varemærkelovens § 15,
stk. 4, nr. 1, hvorfor vi skal anmode om, at varemærkeregistrering nr. VR 2007
04468 nægtes registreret i klasserne 18 & 25.
Først og fremmest vil jeg
gerne igen henvise til, at vi mener, at der er en høj grad af lighed mellem det
foreløbigt registrerede varemærke og min klients rettigheder til varemærket indeholdende
en stjerne, da alle logoerne er opbygget på samme måde med en cirkel, hvor der
et ord over stjernen, og et ord under stjernen, således at det visuelle indtryk
mærkerne giver bliver det samme. Det fremme risikoen for at forbrugeren vil
tro, der er tale om en serie af varemærke fra min klient, idet særligt
stjernefiguren vil fæste sig hos forbrugerne. Stjernerne i mærkerne er i øvrigt
identiske, og når der henses til at indsigers varemærke må anses for at være
velkendt skabes der en sammenhæng i forbrugerens bevidsthed ved disse mærker.
Vi er i øvrigt indenfor
et brancheområde, hvor forbrugerne oftest vil lægge vægt på det visuelle indtryk
mere end det lydlige indtryk, når man går rundt i butikkerne og skimmer produkterne
som står på hylderne.
Ligheden bliver endnu
mere tydelig når man sætter modpartens varemærke og vores klients varemærke op
overfor hinanden som nedenfor:
Styrelsens egen
varemærkehåndbog udtaler i den forbindelse at "det er u
Jeg vil også gerne
henvise til Varemærkeloven og Fællesmærkeloven med kommentarer af Knud Wallberg
siden 194, hvor der bl.a. står "Ved
bedømmelse af figurmærkers forvekslelighed tillægges den synsmæssige lighed -
lighed for øjet - naturligt afgørende vægt" og at " en
helhedsvurdering indebærer her, at to figurmærker er forvekslelige hvis de
dominerende mærkeelementer er meget lig hinanden". Kopi heraf vedlægges
som bilag 5.
Som dokumentation for
praksis henvises også til EF-domstolenes afgørelse af 17. juni 2008 i
C-488/06P. R LIMPIO bilag 6, Retten
i første instans afgørelse af 17. april 2008 i C-389/05, bilag 7 og OHIM's afgørelser i sag R0859/207 som vedlægges som bilag 8. Sidstnævnte afgørelse er
indbragt for Domstolen under sags nr. T-379/08.
I styrelsens afgørelse
lægges der afgørende vægt på at det efter sagsbehandlerens vurdering ikke ud
fra brancheerklæringerne fra Dansk Detail er muligt at se hvilke mærker denne
udtaler sig om, og brancheerklæringen kan i henhold til påstand om de påberåbte
mærkers velkendthed ikke tillægges væsentlig vægt.
Jeg er selvsagt ikke enig
i sagsbehandlerens vurdering af de brancheerklæringer vi har indsendt, og da
jeg samtidig mener, at det tidligere har været praksis, at ens eget kendskab
til varemærker også ofte tages i brug, mener jeg, at det er uden modsigelse, at
de varemærker som brancheerklæringerne henviser til selvfølgelig er det for min
klient velkendte cirkelvaremærke, hvor der er en stjerne i midten, altså et
varemærke som har en høj grad af lighed med opbygningen af det nu ansøgte
varemærke.
Som bilag 9 vedlægger jeg en udskrift fra Google billedsøgning, som
viser at en søgning på "Converse" netop henviser til varemærker
indehavet af min klient, bl.a. billeder af en sneakers/sko som er anvendt på
samme måde som det foreløbigt registrerede varemærke, nemlig på sort baggrund,
og med en hvid stjerne og med samme dobbeltcirkel i mærket.
Jeg mener derfor ikke, at
det er korrekt helt at afvise de brancheerklæringer som er indsendt fra henholdsvis
Tekstil og Tøjbranchen samt Dansk Detailbranche.
Hertil kommer, at min
klient har oplyst, at de har følgende salgstal i Danmark, nemlig;
Year |
Approximate number of Converse Shoes Sold
in |
2005 |
66,000 pairs |
2006 |
78,000 pairs |
2007 |
67,000 pairs |
2008 |
105,000 pairs |
2009 |
117,000 pairs |
For få vidt angår
sagsbehandlerens vurdering af om indehavers mærke vil medføre en utilbørlig
udnyttelse af min klients varemærkes særpræg eller renommé, vil jeg gerne i den
forbindelse henvise til det mindre stuerene udtryk - hvorfor fanden reglen -
som er introduceret af min ærende kollega Knud Wallberg og som refererer til
hvorfor andre, med de store valgmuligheder der er i forbindelse med design af nye
varemærker, lige netop skulle vælge et varemærke som i opbygning og form har en
så høj grad af lighed med et velkendt og velindarbejdet varemærke.
Det er selvfølgelig
korrekt som sagsbehandleren nævner, at man som u
Med henvisning til
ovenstående og det vedlagte materiale mener jeg delvist at have løftet
bevisbyrden for at indklagedes varemærke er forveksleligt med klagers ældre
varemærker.
Min klient er dog for
tiden i gang med art indsamle yderligere materiale som kan dokumentere at og
støtte op om at varemærket er velkendt i Danmark og jeg skal derfor anmode om
en yderligere frist til at fremsende dette materiale.
Der udover henstiller jeg
i øvrig til at ankenævnet omgør Patent og varemærkestyrelsens afgørelse og
afslår det foreløbigt registrerede varemærke principalt i sin helhed og subsidiært
for varer i klasse 18 & 25…"
Klager Chas.Hude A/S på vegne Converse Inc. har endvidere indsendt
yderligere dokumentation for sin påstand med brev af 17. juni 2010. Her
fremfører klager:
"… Jeg henviser til Ankenævnets brev af 18. maj 2010 og skal hermed tillade
mig at fremlægge yderligere bevismateriale til støtte for vores påstand om 1)
at klagerens mærker er forvekslelige med indklagedes mærker og 2) at klagerens
mærker er velkendte:
Bilag 10: Affidavit afgivet til OHIM i indsigelse
Nr. B1160490 af Laura W. Kelley, Assistant General Counsel for indsigeren,
Converse, Inc., hvoraf følgende fremgår:
§
Indsigeren har gjort
omfattende og langvarig brug af forskellige "stjernemærker" ("various trade mark registrations in
which the predominant element is a five star device …") inden for EU,
side 1 og 2;
§
Indsigeren har påbegyndt brug
af "stjernemærkerne" i Danmark i 1969 (side 2);
§
Omsætningen for indsigeren i
Danmark i årene 1997-2003 fremgår af tabellerne på side 3 (i USD);
§
Den samlede omsætning for
indsigeren i årene 1997-2008 fremgår af tabellen på side 4, midten;
§
Licenstagerne for indsiger har
og har haft særligt høje markedsføringsu
§
Indsigeren annoncerer og
markedsfører sine varemærker på mange forskellige måder, herunder med trykte
reklamer, butiksreklamer, plakater, på hjemmesiden converse.com og yderligere
hjemmesider.
§
Indsigermærkerne er renommeret
og indsigerens "stjernemærker" skal anses for at være velkendte i EU
(og UK) (side 7).
Jeg er bekendt med, at sådan en erklæring kun kan
tillægges en begrænset bevisværdi, men jeg mener, at indsigerens argumenter er
sagligt velbegrundet og støtter vores påstand om "stjernemærkernes"
velkendthed inden for EU.
Bilag 11: Administrativ afgørelse fra Spanien, hvor
mærke nr. 2879929 / 1 (Bilag 12) blev fundet forveksleligt med mærkerne
M-1.234.845 CONVERSE ALL STAR (fig.) og M-1.253.007 CONVERSE ALL STAR CHUCK
TAYLOR (fig.) (Bilag 13-14). Det bemærkes, at det afslåede mærke havde mange
ligheder med VR 2007 04468 herunder mærkets opbygning, og endda på trods af, at
mærket indeholdte en sekskantet stjerne, og ikke en femkantet stjerne som det
danske mærke, blev det fundet forveksleligt med indsigermærkerne.
Bilag 15: Administrativ afgørelse fra
Storbritannien, hvor mærke nr. 855906 blev fundet forveksleligt med
varemærkerne nr. 1486517, 1309095, 1491118 og 1046939 (se en afbildning af
mærkerne i afgørelsen). Det bemærkes, at det angrebne mærke var betydeligt
fjernere fra indsigerens stjernemærker end VR 2007 04468 er.
Bilag 16 (med oversættelse, bilag 17):
Administrativ afgørelse fra Tyrkiet, hvor mærket CONVERSE ALL STAR CHUCK TAYLOR
(Bilag 18) blev erklæret velkendt.
Jeg er klar over, at Ankenævnet i nærværende sag ud
fra en strikt juridisk synsvinkel ikke kan tillægge ovennævnte afgørelser en
afgørende betydning, men jeg mener, at den hermed fremlagte dokumentation
sammen med det allerede indleverede bevismateriale fuldt understøtter vores
påstand om, at det angrebne mærke skal betragtes forveksleligt med klagerens
mærker, og at det angrebne mærke skal anses for at u
Jeg henstiller til, at
Ankenævnet omgør Patent og Varemærkestyrelsens afgørelse og afslår det foreløbigt
registrerede varemærke principalt i sin helhed og subsidiært for varer i klasse
18 & 25…"
Indklagede Copenhagen Republic ApS v/Selandia Advokater kommenterede klagen
ved brev af 13. juli 2010 og anførte følgende:
"… Med henvisning
til Ankenævnets skrivelse af 17. juni 2010 skal jeg
indledningsvist bede Ankenævnet være opmærksom på, at mit kontor rettelig er
Selandia Advokater, idet vi ikke længere er medlem af samarbejdet Ret &
Råd.
Da der ikke synes at
fremkomme nyt i Chas. Hudes skrivelse af 17. maj 2010 med yderligere bemærkninger
af 17. juni 2010, skal jeg på min klients vegne alene henholde mig til det
under sagens behandling for Patent- og Varemærkestyrelsen anførte, idet det
yderligere fremkomne materiale for mig at se ikke indeholder forhold af betydning
for sagens afgørelse…"
Patent- og Varemærkestyrelsen afgav ved brev af 23. august 2010 følgende
udtalelse:
"… Som svar på Ankenævnets brev af den 21. juli 2010 skal styrelsen
udtale følgende:
Under behandlingen for Ankenævnet ses der ikke at være fremlagt sådanne nye
væsentlige argumenter, at styrelsen har anledning til at ændre opfattelse.
Det skal dog supplerende bemærkes, at styrelsen i afgørelsen af den 15.
marts 2010 ikke har bestridt, at klagers mærker og er
velkendte, dette uanset det indsendte dokumentationsmateriale alene bestod i to
brancheerklæringer. Efter styrelsens praksis skal materiale til dokumentation
af velkendthed vise, at mærket er velkendt i den relevante omsætningskreds.
Idet de i sagen omhandlede varer, nemlig beklædningsgenstande, herunder særligt
fodtøj, er almindelige forbrugsvarer, er der tale om, at omsætningskredsen
omfatter en bred gruppe af forbrugere. Brancheerklæringer - som de i denne sag
indsendte - kan således alene dokumentere et vist kendskab blandt en lille
gruppe af den relevante omsætningskreds. Et så begrænset vurderingsgrundlag vil
sædvanligvis ikke sætte styrelsen i stand til at konkludere, at et mærke er
velkendt inden for omsætningskredsen.
Som anført i styrelsens afgørelse på side 6, så har styrelsen imidlertid i
denne sag dog også lagt vægt på, at indklagede har accepteret, at klagers
mærker er velkendte, ligesom styrelsen har lagt vægt på det kendskab, som
styrelsen har til klagers mærker. I den indankede afgørelse har Styrelsen
således trods det beskedne dokumentationsmateriale fundet det ubetænkeligt at
konkludere, at klagers mærker er velkendte for varen ”fodtøj”.
Klager har overfor Ankenævnet fremlagt yderligere oplysninger om omsætning
og markedsføring, hvilke oplysninger efter styrelsens opfattelse blot
underbygger styrelsens konklusion om, at de ovenfor viste mærker er velkendte i
forhold til varen ”fodtøj”.
Klager har endvidere i indlægget for ankenævnet af den 17. maj 2010 henvist
til, at det af styrelsens Varemærkeguidelines fremgår, at ”det er udgangspunktet for så vidt angår de rene figurmærker, at de er
forvekslelige, hvis mærkerne i deres helhed ligner hinanden”.
Klager har ligeledes oplyst, at det af Varemærkeloven og Fællesmærkeloven
med kommentarer, 3. udgave ved Knud Wallberg, s. 194, der svarer til s. 220 i
4. udgave, fremgår, at ”Ved bedømmelse af
figurmærkers forvekslelighed tillægges den synsmæssige lighed – lighed for øjet
– naturligt afgørende vægt”.
Styrelsen skal hertil supplerende oplyse, at det tillige af styrelsens
Varemærkeguidelines fremgår, at ”Også for
figurer er det således relevant at tale om svage og stærke figurelementer.
Naturlige symboler som fx sole, stjerner, køer for varen "mælk" og
bier for varen "honning" og simple geometriske figurer som fx
cirkler, trekanter og firkanter har kun begrænset beskyttelse.”
Tilsvarende er der i Varemærkeloven og Fællesmærkeloven med kommentarer, 4.
udgave, s. 220, efter det af klager udtagne citat henvist til, at ”Dette gælder dog ikke, hvis disse elementer
er meget simple, se AN 2005 00004, AN 2005 00050, V 4/93, består af almindelige
bogstaver som i V 81/91 eller er naturlige mærkeelementer for den pågældende
branche som i V 34/90 og muligvis V 45/93.”
Det fremgår således både af styrelsens Varemærkeguidelines og Varemærkeloven
og Fællesmærkeloven med kommentarer, at der ved vurderingen af ligheden mellem
to figurmærker også skal tages hensyn til de figurlige elementers karakter,
herunder om disse er svage eller stærke.
Styrelsen har netop i afgørelsen af den 15. marts 2010 lagt vægt på, at
figurelementerne i de to mærker er meget simple, hyppigt anvendt og dermed
meget svage. Således henvises der i afgørelsen på side 8 til, at ”Den 5-takkede stjerne kan ikke siges at være
en geometrisk grundform, men er dog en meget simpel og ofte anvendt form inden
for varemærker. En søgning på varemærkeregistreringer med stjerner viser en
stor brug af 5-takkede stjerner i både nationale og internationale
varemærkeregistreringer. Stjernen alene kan således anses som værende et ganske
svagt element i mærkerne.”
Til understøttelse af styrelsens henvisning til, at der er mange
varemærker, der indeholder en 5-takket stjerne, vedlægges bilag A, B og C, der
viser eksempler på varemærker indeholdende 5-takkede stjerner, der er
registreret for varer i klasse 25, henholdsvis som EU-varemærker, DK-varemærker
og International registreringer (hvori Danmark er designeret).
Vi skal i den forbindelse tillade os særligt at fremhæve EU235309, idet det
oplyses, at klager fremsatte indsigelse mod registreringen af dette mærke.
OHIM’s indsigelsesafdeling traf den 9. august 2002 afgørelse i denne
indsigelsessag om, at EU-varemærket (vist til højre nedenfor) ikke er
forveksleligt med klagers påberåbte mærker (vist til venstre nedenfor), ligesom
EU-varemærket ikke kunne forhindres også selvom klagers mærke er velkendt:
Det skal i den forbindelse bemærkes, at OHIM’s indsigelsesafdeling i
afgørelsen bl.a. anfører, at ”Indeed, the
star image is in itself of a less than average distinctiveness.”
Kopi af afgørelsen vedlægges som bilag D.
Endvidere skal fremhæves EU632232, idet det oplyses, at også dette mærke
blev mødt med en indsigelse fra Klager. Også i denne sag traf OHIM’s
indsigelsesafdeling afgørelse om, at de nedenfor viste mærker ikke er
forvekslelige:
I afgørelsen anfører OHIM’s indsigelsesafdeling bl.a. følgende:
“From the visual perspective these marks have
the common elements of a star being placed within a circle, however this does
not of itself mean that these marks are visually similar. The elements of a
star and circles are both trivial patterns with very little inherent
distinctiveness and therefore weak elements, both individually and in the form
of a composite mark and in this case the relationship between the star and the
circle is different in each case, with the colouration also being different,
one being black within white and the other being the reverse of this.
Additionally the earlier rights have a series of words, “CONVERSE”, “ALL STAR”
and “Chuck Taylor” whilst the CTM application is a pure figurative mark.
Therefore, from a visual point of view, the marks are dissimilar.”
Kopi af afgørelsen vedlægges som bilag E.
Endeligt skal fremhæves EU1756311, idet dette mærke også blev mødt med
indsigelse fra klager. Også i denne indsigelsessag fandt OHIM’s
indsigelsesafdeling, at figurelementet den 5-takkede stjerne må anses for svag,
hvorfor de nedenfor viste mærker ikke blev fundet forvekslelige:
Kopi af afgørelsen vedlægges som bilag F.
Som det fremgår af ovennævnte har både OHIM og styrelsen praksis for at
anse naturlige symboler, såsom stjerner, for at være ganske svage.
Berettigelsen af en sådan praksis underbygges efter styrelsen opfattelse af det
store antal varemærker, der indeholder netop 5-takkede stjerner som et
væsentligt figurligt element, hvilket også fremgår af bilag A, B og C.
Med disse supplerende bemærkninger skal styrelsen således fastholde
afgørelsen af den 15. marts 2010 og den under behandlingen fremførte
argumentation og vurdering.
Styrelsen skal således henstille til Ankenævnet, at den trufne afgørelse
stadfæstes…"
Den 24. august 2010 meddelte indklagede Copenhagen Republic ApS v/Selandia
Advokater, at man ikke havde yderligere kommentarer til sagen.
Med brev af 22. september 2010 kommenterede klager Converse Inc. v/Chas.
Hude A/S høringssvaret fra Styrelsen således:
"… Med henvisning til det høringssvar der er
indsendt af Patent- og Varemærkestyrelsen den 23. august
2010 skal jeg hermed indsende mine kommentarer hertil suppleret med yderligere
materiale, som støtter op om disse kommentarer.
Som vi har fastholdt under hele sagsforløbet, er
det vores vurdering og opfattelse, at eftersom min klients varemærke er velkendt,
bør varemærket også nyde en udvidet beskyttelse, særligt i en situation som denne,
hvor der uden tvivl er lighed for så vidt angår produkterne.
Både i Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse og
det høringssvar vi nu har modtaget fra styrelsen, fokuseres der efter vores
opfattelse entydigt på, at varemærkerne indeholder en stjerne, men de øvrige
ligheder der er mellem varemærkerne så som den cirkel der er omkring mærkerne
og den tekst der også er i mærkerne kommenteres der ikke på.
Det er netop disse yderligere ligheder der gør, at
det er vores opfattelse, at der er en risiko for forveksling, og jeg henviser
til nedenstående opsætning, hvor det er tydeligt, at min klients varemærke registreret
under nr. VR 1969 00660 samt VR 1993 03551 har betydelig ligheder med det
foreløbigt registrerede varemærke, ikke mindst at begge indeholder en cirkel,
begge indeholder en identisk femtakket stjerne, begge indeholder ord
henholdsvis Copenhagen vs. Converse samt
Public vs. All Star placeret på samme måde i begge mærker.
Når forbrugeren skimmer hen over rækken af sko på
hylderne i butikkerne vil der netop qua at min klients varemærke er så velkendt
være associationer i forhold til det foreløbigt registrerede varemærke, og det
er denne association og mulig snyltning på den goodwill der er knyttet til min
klients varemærke som vi protesterer overfor og beder om, at Ankenævnet også
accepterer og dermed afviser dette varemærke fra endelig registrering.
Jeg henviser igen til den søgning, jeg har
foretaget på Google og som er vedlagt klagen som bilag 9, og som viser, at min
klient også i visse sammenhænge anvender deres varemærke på en sort baggrund og
med en hvid stjerne og med samme dobbeltcirkel i mærket.
Endelig mener jeg heller ikke, at man helt kan se
bort fra, at ordene Converse og Copenhagen har nogenlunde samme længde samt at
begge begynder med CO, og dette støtter igen efter min vurdering op om, at der
for forbrugerne vil være en association mellem det foreløbigt registrerede
varemærke og min klients varemærke.
For så vidt angår de indsigelser som Patent- og
Varemærkestyrelsen henviser til fra OHIM skal jeg indledningsvis gøre opmærksom
på, at mange af dem er flere år gamle, og at praksis har udviklet sig
efterfølgende, hvilket jeg også gjorde opmærksom på i forbindelse med
indsendelsen af anken og jeg henviser igen til vores bilag nr. 6, 7 & 8.
Endvidere kan de afgørelser som sagsbehandleren hos Patent og
varemærkestyrelsen henviser ikke umiddelbart siges at være analoge med
nærværende sag. Det skyldes bl.a. at i indsigelsen mod CTM 235309 gik
diskussionen på om der var lighed mellem stjerneelementerne, men det var
stjerneelementerne i min klients varemærke UDEN cirkelelementet.
For så vidt angår indsigelsen mod CTM 632232 som
nok er det varemærke der kommer tættest på det foreløbigt registrerede
varemærke, blev der fokuseret meget på,
at min klients varemærke også indeholder ordene Converse All Star, hvilket det varemærke der blev
protesteret overfor ikke gjorde. Men i nærværende sag er der ord placeret på
samme sted i det foreløbigt registrerede mærke som i vores klients mærke – ord
som endda har næsten samme længde og som begynder med de to samme bogstaver
CO-.
Endelig i forhold til indsigelsen mod CTM 1756331
var det forskellen mellem ordelementer og den måde de var placeret på, som
gjorde udfaldet Og igen til modsætning for denne indsigelse er designelementerne
næsten identiske, samt at ordelementerne er placeret på samme måde i begge
mærker.
Til støtte for at praksis i Europa har udviklet sig
siden disse afgørelser blev truffet hos OHIM henviser jeg til følgende materiale,
nemlig:
Bilag 18 - Diverse artikler som fortæller om den
ikon status min klients varemærke har, og jeg henviser særligt til side 3 og 4,
som er en artikel fra en hjemmeside ved navn shoeblog.com, hvor min klients sko
og varemærke bliver nævnt som en af de tre mest ikoniske sko i verden.
Bilag 19 – En yderligere afgørelse fra Spanien,
hvor min klient i februar 2010 vandt en appel mod registrering af et varemærke
som i opbygning også ligner det foreløbigt registrerede varemærke, nemlig et
varemærke hvor det står en tekst foroven og forneden i en cirkel med en stjerne
placeret i midten.
Bilag 20 - Sø- og Handelsretten afgørelse i
V-81-07- godt nok vedrørende brug og ikke registrering - mellem New Balance
Attletic Shoes Incorporated og Bestseller A/S. Jeg henviser særligt til begrundelsen
på side 17, hvor der som argument fra domstolenes side fremføres at der er
store ligheder mellem de to produkter både designmæssigt men også
varemærkemæssigt, og det er "uden betydning for helhedsvurderingen, at
enkelte detaljer ved nærmere eftersyn viser sig at være udformet på en lidt
forskellig måde". Endelig er der i denne afgørelse nederst på side 17 også
lagt vægt på at Bestseller's sko kun kan
være frembragt med modpartens sko som forlæg, da modparten sko ses at være både
originale, særprægede og kendt på markedet.
Med henvisning til overnævnte og de allerede
indsendte argumenter skal jeg atter henstille til, at Ankenævnet omgør Patent-
og Varemærkestyrelsens afgørelse, da en helhedsvurdering af ligheder og
forskelle mellem min klients varemærke og modpartens varemærke inklusive
cirkel, ordene og stjernen bør fald ud til, at min klient svaremærke kan hindre
denne registrering ikke mindst grundet at det er et velkendt og velindarbejdet
varemærke også i Danmark…"
Med
brev af 21. oktober 2010 har klager Converse Inc. v/Chas. Hude A/S anmodet om
mundtlig forhandling.
Udskriftens og fotokopiens rigtighed
bekræftes.
Ankenævnet
for Patenter og Varemærker, 14. december 2010