RESUMÉ:
AN 2010
00020 – VA 2009 02552 – SANSEGYNGE <w> - Manglende særpræg
Patent-
og Varemærkestyrelsen afslog delvist at registrere varemærket VA 2009 02552
SANSEGYNGE <w> med den begrundelse, at det ansøgte varemærke ikke har det
nødvendige særpræg, for at kunne registreres for de pågældende
varer/tjenesteydelser: Legetøj, gymnastik- og sportsartikler samt detail- og
engroshandel med legetøj via et globalt netværk i de ansøgte klasser 28 og 35.
Endvidere fandt Styrelsen, at det fremsendte materiale ikke kunne dokumentere
indarbejdelse af det ansøgte mærke. Denne afgørelse blev indbragt for
Ankenævnet for Patenter og Varemærker, som stadfæstede afgørelsen.
KENDELSE:
År 2010, den 30. september afsagde Ankenævnet for
Patenter og Varemærker
(Hans Chr. Thomsen, Michael Dorn, Sten Juul Petersen, Steffen Gulmann)
Uni-flex v/Erik Hougaard
v/Chas. Hude A/S
over
Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse af 17.
marts 2010 vedr. afslag på registrering af varemærke VA 2009 02552 – SANSEGYNGE
<w>.
Ankenævnet har behandlet sagen skriftligt.
Ankenævnet
udtaler:
Ankenævnet kan tilslutte sig Patent- og
Varemærkestyrelsens synspunkt om, at betegnelsen "sansegynge" i
medfør af VML § 13, stk. 2, nr. 1 bør nægtes registrering for varerne
"legetøj, gymnastik- og sportsartikler" og for tjenesteydelsen
""detail- og engroshandel med legetøj via et globalt netværk",
idet betegnelsen i omsætningen kan tjene til at betegne varernes eller
tjenesteydelsens art, beskaffenhed eller anvendelse.
Herefter bestemmes:
Den påklagede
afgørelse stadfæstes.
Sagens
baggrund:
Den 28. august 2009 indleverede Uni-flex v/Erik
Hougaard en ansøgning om registrering af varemærket SANSEGYNGE <w> for:
Klasse 28: Spil og legetøj, gymnastik- og
sportsartikler (ikke indeholdt i andre klasser), julepynt.
Klasse 35: Annonce og reklamevirksomhed, bistand
ved forretningsledelse, bistand ved forretningsadministration, bistand ved
varetagelse af kontoropgaver; detail- og engroshandel med legetøj via et
globalt netværk.
Med brev af 10. september 2009 meddelte Patent- og
Varemærkestyrelsen et foreløbigt delvist afslag på registreringen af det
ansøgte varemærke med den begrundelse, at mærket manglede særpræg. Styrelsen
anførte følgende:
"… Vi har vurderet,
at dit varemærke ikke har det særpræg, som et varemærke skal have for at kunne
registreres for nogle af de ansøgte varer og tjenesteydelser.
Ved begrebet særpræg
forstås, at mærket ikke må være beskrivende for de ansøgte varer eller
tjenesteydelser.
Begrundelsen er, at
mærket er beskrivende for nogle af de ansøgte varer og tjenesteydelser. En
sansegynge ses anvendt som navnet på en bestemt type gynge. Sansegynge kan
derfor angive arten af varerne " legetøj, gymnastik- og
sportsartikler" og for tjenesteydelsen " detail- og engroshandel med
legetøj via et globalt netværk" angive at der handles med Sansegynger. Vi
har vedlagt nogle få eksempler generisk brug af ordet sansegynge.
Der står i
varemærkelovens § 13, stk. 2, nr. 1, at man ikke kan få eneret til varemærker,
som kan angive varer og tjenesteydelsers art.
Selvom du ikke kan få
eneret til det ansøgte mærke, kan vi alligevel registrere det, hvis du kan
bevise, at mærket er indarbejdet i Danmark.
Et mærke er indarbejdet,
når det er kendt inden for branchen som dit varemærke for de varer eller
tjenesteydelser, som det er ansøgt for. Du skal derfor have brugt mærket
intensivt eller i en lang periode. Mærket skal være brugt før du indleverede
ansøgningen.
Du skal bevise, at dit
mærke er indarbejdet ved at indsende dokumentation for dette. Dokumentationen
skal vise hvornår mærket er brugt, og hvordan mærket ser ud, når
det bliver brugt. Din dokumentation skal også vise forbindelsen mellem mærket
og de varer eller tjenesteydelser, som mærket bliver brugt for.
Materialet kan for
eksempel bestå af en udtalelse fra en brancheorganisation, annoncer, brochurer,
fakturaer og lignende. Det kan også være en markedsundersøgelse.
Hvis du indsender materiale, skal du være opmærksom på, at dette vil være
tilgængeligt for offentligheden efter reglerne i Offentlighedsloven.
Du bør være opmærksom på,
at mærket normalt vil kunne registreres, hvis det får en speciel logomæssig
eller grafisk udformning. Herved får du dog ikke eneret til ordene, men kun til
mærket i dets helhed. Hvis du ønsker dit mærke registreret i en sådan udformning,
skal du indsende en ny ansøgning og betale et nyt gebyr. Ved vores undersøgelse
af det nye mærke kan det vise sig, at der er andre hindringer for at registrere
det andet mærke.
Vi har også undersøgt, om
mærket er identisk med eller ligner andre varemærker så meget, at man kan
forveksle dem. Vi har også undersøgt, om mærket indeholder noget, der kan
opfattes som et navn på en anden person eller en andens virksomhed, eller om
det kan krænke en andens ophavsret.
Du kan læse om dette i varemærkelovens §§ 14 og 15.
Vi har ikke fundet sådanne rettigheder, som dit mærke kan være i strid med.
Der kan dog være EU-varemærker og Madrid Protokol mærker, som vi ikke havde
oplysning om, da vi undersøgte dit mærke.
Hvis du ikke svarer senest den 10. januar 2010, vil vi afslå at registrere
mærket for de varer og tjenesteydelser, som det mangler særpræg for.
Vi vil derefter behandle sagen for de øvrige varer eller tjenesteydelser,
nemlig:
Klasse 28: Spil og julepynt.
Klasse 35: Annonce og reklamevirksomhed, bistand ved forretningsledelse,
bistand ved forretningsadministration, bistand ved varetagelse af
kontoropgaver…"
Med brev modtaget den 17. september 2009
fremsendte ansøger Uni-flex v/Erik Hougaard diverse materiale som dokumentation
for varemærkets særpræg.
Patent- og Varemærkestyrelsen svarede med brev af
22. september 2009 således:
"… Du bad os i dit
brev fra den 17. september 2009 overveje sagen igen.
Du har tidligere anført,
at du er den første, der har anvendt ordet SANSEGYNGE. For at vi kan vurdere
sagen skal vi anmode om mere dokumentation.
Da vi skal vurdere
påstanden om, hvorvidt du har en bedre ret til SANSEGYNGE end andre, beder vi
dig derfor sende yderligere bevis for, at du har brugt mærket her i landet forud
for andre.
Du kan f.eks. sende
annoncer, brochurer, fakturaer eller andet materiale, der viser, hvordan mærket
bruges. Det materiale, som du sender, skal:
· vise
præcis hvilke varer eller tjenesteydelser, som du bruger mærket for
· vise
at mærket bruges af dig
· være dateret og vise hvornår
det først er brugt
· vise
at det har været kontinuerligt anvendt
Materialet vil være
tilgængeligt for offentligheden efter reglerne i Offentlighedsloven. Vi sender
også materialet til udtalelse eller orientering hos den anden part i sagen
efter Forvaltningslovens regler.
Du skal senest den 22.
januar 2010 oplyse os om, hvordan du vil forholde dig i sagen. Hvis vi ikke har
modtaget dit svar, vil vi tage stilling til ansøgningen på det foreliggende
grundlag…"
Med brev af 29. september 2009 har ansøger
Uni-flex v/Erik Hougaard fremsendt yderligere dokumentation for produktet.
Hertil svarer Patent- og Varemærkestyrelsen med
brev af 11. november 2009 følgende:
"… Du bad os i dit
brev fra den 29. september 2009 overveje sagen igen.
Du skriver, at du var den
første, der anvendte betegnelsen sansegynge og at du har indsendt dokumentation
herfor.
I forhold til om et mærke
kan registreres fordi det har særpræg skal vi forholde os til mærket på
ansøgningstidspunktet.
Varemærkelovens krav om
særpræg er således både et værn mod, at én erhvervsdrivende opnår en eneret,
der kan medføre en uhensigtsmæssig hindring af konkurrencen, ligesom det
skal sikre, at styrelsens sanktionering af en eneret kun skal ske, når
mærket rent faktisk vil kunne bidrage til omsætningskredsens mulighed for at
differentiere mellem de enkelte erhvervsdrivendes produkter eller
ydelser.
Vi må fastholde, at en
sansegynge, på nuværende tidspunkt, er artsbetegnelsen eller en sædvanlig
betegnelse for en bestemt type gynge.
Vi kan se, at betegnelsen
sansegynge er blevet en sædvanlig betegnelse for en gynge på tidspunktet for
indleveringen af ansøgningen, vi henviser i den forbindelse til varemærkelovens
§ 13 stk. 2. nr. 2 og vores tidligere breve i sagen.
Vi kan ikke afgøre ud fra
det indsendte materiale, om du har en opnået en rettighed til navnet for år
tilbage.
Du skal senest den 11.
marts 2010 oplyse os om, hvordan du vil forholde dig i sagen. Hvis vi ikke har
modtaget dit svar, vil vi tage stilling til ansøgningen på det foreliggende
grundlag…"
Med brev af 10. marts
2010 har ansøger fremsendt yderligere dokumentation.
Patent- og Varemærkestyrelsen har meddelt endeligt delvist afslag på
ansøgningen med brev af 17. marts 2010 med følgende begrundelse:
"… Vi har modtaget
den indsendte avisartikel og har desuden gennemgået sagen igen. I forhold til
den indsendte artikel kan vi ikke se hvor den er fra eller hvem der står bag
produktet. Vi mener ikke der er opnået en rettighed til Sansegynge på nuværende tidspunkt og afslår derfor ansøgningen.
· legetøj,
gymnastik- og sportsartikler
· detail-
og engroshandel med legetøj via et globalt netværk
Det ansøgte varemærke har
ikke det særpræg, et varemærke skal have for at kunne registreres for disse
varer/tjenesteydelser.
Begrundelsen er, at
mærket er beskrivende for nogle af de ansøgte varer og tjenesteydelser. En
sansegynge ses anvendt som navnet på en bestemt type gynge. Sansegynge kan
derfor angive arten af varerne " legetøj, gymnastik- og
sportsartikler" og for tjenesteydelsen " detail- og engroshandel med
legetøj via et globalt netværk" angive at der handles med Sansegynger. Vi
har vedlagt nogle få eksempler generisk brug af ordet sansegynge.
Vi har afgjort sagen
efter varemærkelovens § 20, stk. 2, jf. § 13, stk. 2.
Du kan klage over denne
afgørelse til Ankenævnet for Patenter og Varemærker senest den 17. maj 2010. Du skal sende klagen med
en klagebegrundelse til Ankenævnet for Patenter og Varemærker. Hvis du klager,
skal du inden for samme frist betale klagegebyret på kr. 4000,-. Du kan betale
beløbet på konto nr. 0216 4069056296 eller sende en check til Ankenævnet for
Patenter og Varemærker, Helgeshøj Allé 81, 2630 Taastrup.
Du kan sende klagen via
e-mail på pvanke@dkpto.dk.
Du kan også sende den med brev til ovennævnte adresse.
På nævnets hjemmeside, www.pvanke.dk
kan du læse mere om, hvordan du klager, og hvordan nævnet behandler klager.
Vi vil registrere mærket for de varer og tjenesteydelser som dit mærke har
særpræg for, medmindre du har klaget over styrelsens afgørelse til Ankenævnet
for Patenter og Varemærker inden for den fastsatte klagefrist.
Klasse 28: Spil og julepynt.
Klasse 35: Annonce og reklamevirksomhed, bistand ved forretningsledelse,
bistand ved forretningsadministration, bistand ved varetagelse af
kontoropgaver…"
Denne afgørelse er indbragt for Ankenævnet for
Patenter og Varemærker af Chas. Hude A/S med brev af 17. maj 2010 på vegne
Uni-flex A/S v/Erik Hougaard. Klagen begrundes således:
"… Jeg henviser til
Patent og Varemærkestyrelsens brev af 17. marts 2010 og tillader mig hermed at
indbringe denne afgørelse for Ankenævnet for Patenter og Varemærker med henblik
på omgørelse af samme og som konsekvens deraf fremme min klients ansøgning af
varemærket SANSEGYNGE til registrering for samtlige varer i klasser 28
og 35.
Anken fremsættes således
med henvisning til varemærkelovens § 46.
Sagsfremstilling
Den 28. august 2009
indleverede vores klient en ansøgning om registrering af ordmærket SANSEGYNGE for følgende varer:
Klasse 28: Spil og legetøj, gymnastik- og
sportsartikler (ikke indeholdt i andre klasser), julepynt.
Klasse 35: Annonce og reklamevirksomhed, bistand
ved forretningsledelse, bistand ved forretningsadministration, bistand ved
varetagelse af kontoropgaver; detail- og engroshandel med legetøj via et
globalt netværk.
Med brev af 10. september
2009 meddelte styrelsen, at mærket ikke kunne accepteres til registrering, idet
det var beskrivende for en bestemt type gynge. I brevet henviste styrelsen til
eksempler på generisk brug af ordet "sansegynge" fra internettet.
Efterfølgende sendte
vores klient diverse dokumenter som bevismateriale til støtte for påstanden om
varemærkets indarbejdelse.
Med brev af 22. september
2009 opfordrede styrelsen ansøgeren til at bevise, at han havde brugt
varemærket forud for andre.
Med brev af 29. september
2009 indsendte ansøgeren yderligere bevismateriale i form af kopier af
fakturaer fra 2003 til 2009 samt kopi af prøvningsrapport foretaget af Dansk
Teknologisk Institut d. 23. juni 2005 med henblik på godkendelse og EN-mærkning
af ansøgerens gynge.
Med brev af 11. november
2009 fastholdt styrelsen, at SANSEGYNGE på ansøgningstidspunktet var blevet
"en artsbetegnelse eller en sædvanlig betegnelse for en bestemt type
gynge".
Ansøgeren indleverede
efterfølgende nyt bevismateriale i form af en avisartikel fra 2004.
Med brev af 17. marts
2009 afslog styrelsen varemærket SANSEGYNGE for følgende varer og
tjenesteydelser:
"Legetøj, gymnastik- og sportsartikler" i klasse 28.
"Detail- og engroshandel med legetøj via et globalt netværk" i
klasse 35.
Styrelsens endelige
afslagsbegrundelse er, "at mærket er
beskrivende for nogle af de ansøgte varer og tjenesteydelser. En sansegynge ses
anvendt som navnet på en bestemt type gynge. Sansegynge kan derfor angive arten
af varerne "legetøj, gymnastik- og sportsartikler" og for
tjenesteydelsen "detail- og engroshandel med legetøj via et globalt
netværk" angive at der handles med Sansegynger".
Påstand og anbringender:
For Ankenævnet for
Patenter og Varemærker er vores påstand, at vores klients varemærke bør
kunne accepteres til registrering, idet SANSEGYNGE har det til registrering
fornødne særpræg for samtlige ansøgte varer og tjenesteydelser, og idet
varemærket ikke er blevet en almindelig artsbetegnelse for en bestemt type
gynge.
Vi er overbeviste om, at
betegnelsen SANSEGYNGE ikke kan betragtes som beskrivende. SANSEGYNGE er en
neologisme, som er dannet af de to ord "sanse" og "gynge".
"At sanse" betyder at "få fat i noget ved hjælp af syn, hørelse
el. følesans = FORNEMME, PERCIPERE, OPFATTE, MÆRKE, FØLE", og stammer fra
navneordet "sans", som henviser til "en evne der er knyttet til
et bestemt organ, og som gør mennesker og dyr i stand til at se, høre, lugte,
smage el. føle omgivelserne" (Politikens Store Ordbog, cd-rom, vers. 3.1).
Det er åbenbart, at der
ikke er nogen direkte forbindelse mellem en gynge og navneordet
"sans": Det at kunne sanse er netop en af de evner, der adskiller
mennesker og dyr fra ting. Udsagnsordet "at sanse" tilføjer heller
ikke nogen konkret og umiddelbar betydning til ordet "gynge": Det er
ikke gyngens egenskab eller formål, at hjælpe børne til at få fat i noget ved
hjælp af syn, hørelse el. følesans. En gynge kan hverken sanse eller få nogen
til at sanse. En gynge er et meget enkelt stykke legetøj, hvis eneste egenskab
er, at den netop kan gynge. Nogle gynger kan ligesom SANSEGYNGE gynge i
forskellige retninger, og dermed hjælpe med at stimulere børnenes motoriksans,
men det eneste, gyngen gør, er stadigvæk at gynge. Under alle omstændigheder
foregår forbindelsen mellem resultatet - "at sanse" - og middelet -
"gynge" - på et meget abstrakt plan, som er helt fjern fra gyngernes
sædvanlige egenskaber. Derfor skal varemærket SANSEGYNGE allerhøjst betragtes
som suggestivt, men ikke som beskrivende.
Desuden finder vi, at
SANSEGYNGE ikke er blevet en generisk artsbetegnelse for en bestemt type gynge.
Indledningsvis skal det bemærkes, at SANSEGYNGE hverken findes i Den Store
Danske (Gyldendals Åbne Encyklopædi), i Politikens Store Ordbog, i den Danske
Sprognævns retskrivningsordbog, eller i Wikipedia (Bilag 1-4). Der findes ikke
en entydig produktbetegnelse for den slags gynge, for hvilken SANSEGYNGE bruges
som varemærke, men udbredte produktbetegnelser er "rund gynge" og
"motorik gynge". SANSEGYNGE er derimod kun brugt erhvervsmæssigt af
ansøgeren, og de få yderligere eksempler på erhvervsmæssig brug af varemærket
udgør en krænkelse af vores klients rettigheder.
Styrelsen har opfordret
vores klient til at bevise, at han har været den første at anvende varemærket
SANSEGYNGE. Vores klient har været den første, at anvende SANSEGYNGE som
varemærke for den type gynge, som han selv udviklede og begyndte at markedsføre
i 2003. Det er vores overbevisning, at det under ansøgningens sagsbehandling
indsendte materiale, herunder fakturaerne dateret fra året 2003 frem og
avisartiklen fra 2004, beviser det langvarige og omfattende benyttelse af
varemærket SANSEGYNGE fra vores klients side.
Det er af åbenbare grunde
aldrig muligt at bevise med fuldstændig sikkerhed, at nogen har været den første
til at bruge et bestemt varemærke. Man kan kun sandsynliggøre dette forhold, og
det kan vi i hvert fald gøre i forhold til de dokumenter, som styrelsen har
henvist til under sagsbehandlingen. Vi henviser i denne forbindelse til
styrelsens brev af 10. september 2010 (Bilag 5):
- Det første bilag, en
udskrift fra søgemaskinen Google, har ikke nogen bevisværdi. Listen over
søgeresultaterne for SANSEGYNGE viser hverken hvordan ordet SANSEGYNGE bliver
brugt eller hvem, der bruger det: Om brugen er erhvervsmæssig eller privat, for
hvilke varer SANSEGYNGE bruges, eller om ordet bruges som artsbetegnelse eller
netop som kendetegn. Vi henviser i denne forbindelse til dommen afsagt af EU
General Court i sagen T-344/07, hvor en lignende liste af links fra Internettet
blev anset for at være uegnet til at bevise, at varemærket HOMEZONE var
beskrivende (Bilag 6).
- Det andet bilag, en
artikel fra ArtikelTorvet.dk, vedrører varen SANSEGYNGE solgt via hjemmesiden
Den Blå Giraf. Det drejer sig faktisk om vores klients SANSEGYNGE, idet Den Blå
Giraf på det daværende tidspunkt var forhandler af vores klients SANSEGYNGE.
- Det tredje bilag, en
udskrift fra Legeakademiet.dk, viser en gynge under overskriften "Gynge –
Multi sansegynge". Produktets udseende og egenskaber er meget anderledes
fra vores klients SANSEGYNGE, idet denne såkaldte "Multi sansegynge"
bl.a. har to gyngeophæng i stedet for ét, hvilket gør, at gyngen ikke kan
bevæge sig 360 grader rundt og kan eller ikke gynge i alle de samme retninger
som SANSEGYNGE. Navnet på gyngen adskiller sig også fra vores klients
varemærke, idet det indeholder ordet "Multi". Idet Legeakademiet blev
grundlagt i 2005, jf. omtalen på selve hjemmesiden, who-is opslag for
domænenavnet Legeakademiet.dk og opslag i archive.org (Se bilag 7-9), og dermed
to år efter vores klient var begyndt at markedsføre sin SANSEGYNGE, mener vi,
at det er bevist, at Legeakademiet har begyndt at bruge ordet SANSEGYNGE efter
vores klient. Vores klient forbeholder sig retten til at protestere mod brugen
af varemærket SANSEGYNGE for et konkurrerende produkt.
- Det fjerde og sidste
bilag, et opslag fra Legeskab.dk, vedrører selve vores klients produkt.
Legeskab forhandler nemlig vores klients SANSEGYNGE.
Ovenstående taget i
betragtning, er det vores overbevisning, at styrelsens bevismateriale ikke kan
udgøre noget bevis på, at SANSEGYNGE skulle være blevet en generisk
artsbetegnelse.
SANSEGYNGE fremtræder
derudover i mange blogs og andre private hjemmesider, hvilket er udtryk for
gyngens succes og ikke for degenerering. En gennemgang af nogle af disse
private sider synes at vise, at det er en udbredt opfattelse blandt
forbrugerne, at der findes en "original" SANSEGYNGE, og kopier af
denne. Vi henviser bl.a. til bilag 10, som viser omtale af den "originale
SANSEGYNGE" i forhold til "SANSEGYNGE-kopier". Vi henviser
desuden til Legeskabets hjemmeside, hvor vores klients SANSEGYNGE betegnes som
"den originale SANSEGYNGE" (Bilag 11).
At SANSEGYNGE ikke er
degenereret som varemærke bekræftes af det faktum, at vores klient i flere
tilfælde har protesteret med succes mod tredjemands krænkelser af hans
varemærke. Vi henviser i denne forbindelse til bilag 12-14, som viser hvordan
FØTEX, BILKA, XL BYG og FAKTA tidligere har brugt kendetegnet SANSEGYNGE, og
hvordan det er lykkedes vores klient at stoppe denne uberettigede brug.
Desværre er kontakten mellem vores klient og de pågældende varehuse forgået
telefonisk, men bilag 15-18 beviser, at både FØTEX, BILKA og XL BYG har holdt
op med at bruge navnet SANSEGYNGE for de runde gynger, som de jævnligt
forhandler: XL BYG bruger nu navnet "Netgynge", FØTEX bruger
"Rund gynge" og BILKA bruger også "Rund gynge" eller
simpelthen "Gynge" (FAKTA er umiddelbart helt holdt op med at
annoncere for lignende produkter). Desuden har vores klient skredet ind mod
KREA og LEGEhulen.dk, som følgelig begge har holdt op med at bruge varemærket
SANSEGYNGE for deres gynger (Bilag 19-20. LEGEhulen bruger nu betegnelsen
Motorikgynge).
Alt i alt finder vi, at
ovenstående beviser, at styrelsen ikke har godtgjort, at SANSEGYNGE er
degenereret, og at vores klient tværtimod har været effektiv til at skride ind
i de tilfælde, hvor hans varemærke er blevet krænket. Til støtte for vores
påstand henvises til S. H. D. 7. maj 1985 i sag H 139/1983, hvor retten fandt,
at varemærket FLAMINGO ikke var degenereret. Retten lagde bl.a. vægt på, at
varemærkeindehaveren "i hvert fald i et vist omfang" havde skredet
ind, når han var blevet bekendt med nogle krænkelser, samt at konkurrerende
firmaer ikke brugte det samme kendetegn for tilsvarende produkter (Bilag 21).
Konklusion
Da det efter vores
opfattelse må synes klart,
- at SANSEGYNGE ikke skal
betragtes som artsbetegnelse for en bestemt type gynge, og
- at SANSEGYNGE ikke er
degenereret som varemærke,
henstiller vi høfligst
til Ankenævnet, at Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse af 17. marts 2010
omgøres, således at ansøgning VA 2009 02552 for ordmærket SANSEGYNGE fremmes
til registrering for alle de ansøgte varer i klasser 28 og 35…"
Med brev af 2. juni 2010
har Patent- og Varemærkestyrelsen udtalt følgende:
"… Klager har bl.a.
henvist til, at ordet SANSEGYNGE ikke kan betragtes som beskrivende, ligesom
SANSEGYNGE ikke er blevet en almindelig artsbetegnelse for de ansøgte varer.
Med hensyn til mærkets
iboende særpræg skal bemærkes, at de to ord, som mærket består af, nemlig SANSE
og GYNGE, er to helt almindelige danske ord, som det må forventes at
omsætningskredsen kender betydningen af. Af det indsendte dokumentationsmateriale
ses, at de pågældende gynger markedsføres som værende gynger, der kan give børn
en ”sansemotorisk oplevelse”, der vil kunne styrke barnets motorik.
Det står klart, at ordet
GYNGE i sig selv er beskrivende for denne type produkter, idet ordet angiver
varens art.
Med hensyn til ordet
SANSE skal bemærkes, at dette ofte anvendes i sammensætninger med andre ord i
forbindelse med produkter til brug for spædbørn. Eksempelvis anvendes
betegnelsen ”sansetæppe” som en artsbetegnelse for et ”legetæppe” til spædbørn,
der kan medvirke til at udvikle barnets sansemotorik. Et sansetæppe består
således typisk af forskellige materialer med forskellige strukturer, som barnet
kan føle på, og er desuden påført eksempelvis bideringe, bamser, illustrationer
i mange farver o. lign, der alt sammen kan være med til at stimulere barnets
sanser.
Det bemærkes, at der ved
søgning på søgemaskinen Google på ordet ”sansetæppe” opnås 929 hits, og
styrelsen har konstateret, at i hvert fald de første 40 hits angiver, at produkttypen
”sansetæppe” er af den ovenfor beskrevne art.
Tilsvarende ses ordet
”sanse” også anvendt som betegnelse for en hel produktkategori, nemlig
”sanselegetøj”. Ordet ”sanselegetøj” ses således anvendt som en
fællesbetegnelse for legetøj, der kan stimulere særligt småbørns sanser. En
søgning på søgemaskinen Google på ordet ”sanselegetøj” giver ca. 3.830 hits.
Det er således ganske
almindeligt indenfor den i denne sag omhandlede produktkategori, nemlig
”Legetøj, gymnastik- og sportsartikler” og i forbindelse med salg af disse
produkter, at ordet ”sanse” anvendes i sammensætninger med artsangivelser, idet
ordet ”sanse” nærmere angiver, at der er tale om produkter, der kan påvirke og
udvikle et barns sanser.
Styrelsen er derfor ikke
enig med klager i, at mærket SANSEGYNGE ikke er beskrivende, idet mærket efter
styrelsens opfattelse i den konkrete sammensætning klart angiver, at der er
tale om en gynge, der er egnet til at påvirke og stimulere et mindre barns
sanser.
At ordet sansegynge ikke
er at finde i en almindelig dansk ordbog finder styrelsen ikke kan være
afgørende for, om mærket af omsætningskredsen for denne type produkter vil
blive opfattet som en beskrivende betegnelse. Således ses heller ikke hverken
ordene ”sansetæppe” eller ”sanselegetøj” at fremgå af eksempelvis Politikens
Store Ordbog, selvom der er tale om helt almindelige artsbetegnelser for
produkter til mindre børn.
Styrelsen har i
afgørelsen af den 17. marts 2010 henvist til, at ordet ”sansegynge” også ses
anvendt af andre erhvervsdrivende end klager som artsbetegnelse for gynger af
den ovenfor beskrevne art. Klager har i den forbindelse henvist til, at det er
lykkedes klager at få flere af disse erhvervsdrivende til at stoppe med brugen
af ”sansegynge”, idet klager ”har protesteret med succes mod tredjemands
krænkelser”.
Styrelsen skal imidlertid
hertil bemærke, at det efter styrelsens opfattelse ikke i sig selv kan være
afgørende, at andre erhvervsdrivende har udvist en vis forsigtighed, når de har
været mødt med en påstand om krænkelse. Der ligger således ikke nødvendigvis en
anerkendelse af klagers rettigheder til ordet ”sansegynge” til grund for, at de
pågældende erhvervsdrivende er holdt med at anvende denne betegnelse ved
markedsføringen af deres gynger.
Med disse yderligere
bemærkninger fastholder styrelsen således afgørelsen af den 17. marts 2010 og
den under behandlingen fremførte argumentation og vurdering.
Styrelsen skal således
henstille til Ankenævnet, at den trufne afgørelse stadfæstes…"
På vegne klager Uni-flex A/S v/Erik Hougaard har
Chas. Hude A/S med brev af 2. juli 2010 fremsendt følgende kommentarer:
"… Jeg henviser til
styrelsens brev af 2. juni 2010 og skal hermed fastholde, at SANSEGYNGE ikke
bør betragtes som beskrivende eller degenereret.
Styrelsen påstår, at
ordet 'sanse' "ofte anvendes i
sammensætninger med andre ord i forbindelse med produkter til brug for spædbørn".
Ifølge styrelsens udtalelse er udtrykket 'sanselegetøj' almindeligt anvendt som
"en fællesbetegnelse for legetøj, der
kan stimulere særligt småbørns sanser".
Jeg er af den opfattelse,
at betydningen af 'sanselegetøj' ikke bør udstrækkes på en måde, der ikke
svarer til, hvordan udtrykket i virkeligheden anvendes 'ude i verden'. Jeg
mener, at udtrykket 'sanselegetøj' ikke bør forstås som en artsbetegnelse for alle
slags legetøj, der har et eller andet pædagogisk formål: Legetøj som stimulerer
børnenes motorik, stedsans, sans for tal og bogstaver, rytmisk sans, sans for
samarbejde mm. I realiteten henviser udtrykket 'sanselegetøj' kun til visse
specifikke slags legetøj, som børnene, og især småbørn, kan 'sanse' (høre,
dufte, føle osv.) ved hjælp af de fem sanser. Udmærkede eksempler på disse
former for 'sanselegetøj' er netop 'sansetæpper', og styrelsens overvejelser
omkring ordet 'sansetæppe' synes at bekræfte min opfattelse af udtrykket
'sanselegetøj': Den slags tæpper, der angiveligt består "af forskellige materialer med forskellige
strukturer, som barnet kan føle på, og er desuden påført eksempelvis bideringe,
bamser, illustrationer i mange farve og lign.", er netop designet til
at stimulere barnets smagssans, synssans, følesans, høresans og lugtesans, og
ikke alle de andre evner, som vi i bred forstand kalder 'sanser'. Og også i den
mere begrænsede forstand er ordet 'sanselegetøj' endelig et udtryk for en
abstraktion, idet den korrekte betegnelse ud fra en lingvistisk synsvinkel
burde være 'sansestimulerende legetøj'.
Tilbage til SANSEGYNGE.
Det er min pointe, at forbindelsen mellem varemærket og varen, 'gynge, som kan
stimulere nogens sansemotorik, er indirekte og endvidere er et udtryk for
abstraktioner og indforståede fortolkninger. Derfor opstår mærket SANSEGYNGE
som et fantasiord, der har det fornødne særpræg til at blive
varemærkeregistreret. Et meget suggestivt - dog ikke beskrivende - varemærke.
Ifølge ordbogen er en
'sans' en "evne der er knyttet til
et bestemt organ, og som gør mennesker og dyr i stand til at se, høre, lugte,
smage el. føle omgivelserne. De fem sanser er syn, hørelse, lugt, smag og følelse".
I denne forstand anvendes 'sans' i ordet 'sanselegetøj'. 'Sans' kan ligeledes
betyde "en medfødt evne el.
tilbøjelighed". Her er ordet 'sans' som evne "knyttet til et bestemt organ" brugt
i overført betydning som et synonym for 'flair' eller 'tæft': Man har økonomisk
sans, praktisk sans, poetisk sans, og også motorisk sans. Ordet 'sans' i
udtrykket 'sansemotorik' er brugt i denne forstand, netop til at indikere
nogens evne til motorisk udfoldelse, flair for det motoriske. 'Sansemotorisk
stimulerende gynge' henviser således til en slags gynge, hvis formål er at
stimulere børnenes sans for det motoriske (eller 'sansemotorik').
I udtrykket
'sansemotorisk stimulerende gynge' er man altså gået et skridt videre i den
proces, der abstraherer fra den primære betydning af ordet 'sans' (de fem
sanser) i ordet 'sanselegetøj'. Hvis man udelader 'stimulerende' og samtidig også
fjerner adjektivet 'motorisk', så står man tilbage med en fornemmelse af, at et
stykke legetøj med mærket SANSEGYNGE må være en gynge, der har visse
egenskaber, som gør, at gyngen kan stimulere børnenes motoriske sans. Men der
er ikke længere nogen direkte forbindelse mellem varen 'gynge' og dens formål /
egenskab, nemlig at stimulere barnets motoriske sans. Med andre ord er denne 'fornemmelse'
en association, og ikke en direkte henvisning, og heri hviler varemærkets
suggestivitet.
Der er således flere
abstraktionsniveauer mellem 'sans' og SANSEGYNGE, og det er min opfattelse, at
dette gør, at SANSEGYNGE ikke kan opfattes som en artsbetegnelse. Til støtte
for mine anbringender henviser jeg til varemærket VR 2007 04522 SANSEKORT
(ord), accepteret til registrering for varer i klasse 16 uden at styrelsen har
fremlagt nogen indvendinger vedrørende mærkets eventuelle beskrivende beskaffenhed.
Endvidere henvises til VR 2004 03289 5 SANSER (ord), registreret for
"spiseis, vandis", altså varer, hvis vigtigste formål er, at de skal
'sanses'.
Dertil kommer, at
ansøgeren har været den første til at anvende SANSEGYNGE for den slags gynger.
Ansøgeren har ligeledes opfundet gyngen, hvis artsbetegnelse synes at være
'fugleredegynge' eller 'rund gynge'.
Jeg synes, at vi allerede
har bevist, at varemærke SANSEGYNGE ikke er degenereret, og i denne forbindelse
henviser jeg til vores anke, med gennemgang af det materiale, styrelsen har
henvist til i forbindelse med ansøgningens sagsbehandling.
Til styrelsens
bemærkninger vedrørende årsagen til, at ansøgerens konkurrenter har ophørt med
brug af varemærket SANSEGYNGE efter ansøgerens anmodning, bemærkes det, at det
er vores erfaring, at disse erhvervsdrivende aldrig ville have holdt op med at
bruge navnet SANSEGYNGE for deres 'runde gynger', hvis de var sikre på, at
SANSEGYNGE var en artsbetegnelse på lige fod med netop 'rund gynge'.
Ovenstående taget i
betragtning, skal vi høfligst henstille til Ankenævnet, at Patent- og
Varemærkestyrelsens afgørelse af 17. marts 2010 omgøres, således at ansøgning
VA 2009 02552 for ordmærket SANSEGYNGE fremmes til registrering for alle de
ansøgte varer i klasser 28 og 35.
Udskriftens og fotokopiens rigtighed
bekræftes.
Ankenævnet for Patenter og
Varemærker, 30. september 2010.