RESUMÉ:
AN 2010
00035 – VR 2006 01659 – CK COLOR KIDS <fig> - Adm. ophævelse -
Forvekslelighed
Der
blev fremsat begæring om administrativ ophævelse af varemærket VR 2006 01659 CK
COLOR KIDS <fig> med henvisning til forvekslelighed. Anmoder anførte, at
det registrerede varemærke VR 2006 01659 CK COLOR KIDS <fig> er
forveksleligt med anmoders ældre registrerede mærker VR 1993 08562 CK Calvin
Klein <fig>, VR 1996 02878 CK <fig>, VR 1999 00863 CKJ <fig>,
VR 1999 00864 CKJ <w>, CTM 617415 CK Calvin
Klein <fig> og CTM 66753 CK <fig>. Anmoder har
endvidere påberåbt sig velkendthed for disse ældre rettigheder og en dermed
udvidet beskyttelse. Patent- og Varemærkestyrelsen tog ikke begæringen til
følge, og registreringen blev opretholdt. Denne afgørelse blev indbragt for
Ankenævnet for Patenter og Varemærker, som stadfæstede den påklagede afgørelse.
KENDELSE:
År 2011, den 11. maj afsagde Ankenævnet for
Patenter og Varemærker
(Hans Chr. Thomsen, Michael Dorn, Sten Juul Petersen og Hanne Kirk
Deichmann)
Calvin Klein Trademark
Trust, a business trust of the State of
v/Chas. Hude A/S
over
Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse af 21.
september 2010 i sagen VR 2006 01659 CK COLOR KIDS <fig> indehavet af
Active
Sportswear Int. A/S
v/Gorissen Federspiel
Ankenævnet har behandlet sagen skriftligt.
Ankenævnet
udtaler:
Ankenævnet tiltræder af de af Patent- og
Varemærkestyrelsen i såvel afgørelsen af 21. september 2010 som i udtalelsen af
4. februar 2011 anførte grunde, at der hverken er forvekslelighed mellem indehavermærket
på den ene side og anmodermærkerne på anden side eller tilstrækkelig lighed
mellem mærkerne til, at brug af indehavermærket vil udgøre en utilbørlig
udnyttelse af anmodermærkernes særpræg eller renommé.
Herefter bestemmes:
Den påklagede
afgørelse stadfæstes.
Sagens
baggrund:
Den 2. marts 2006 indsendte Active Sportswear Int.
A/S v/Larsen & Birkeholm A/S en ansøgning om registrering af varemærket CK
COLOR KIDS <fig> for:
Klasse 18: Læder og læderimitationer samt varer
fremstillet af disse materialer (ikke indeholdt i andre klasser), skind og
huder, kufferter og rejsetasker, paraplyer, parasoller og spadserestokke, piske
og sadelmagervarer.
Klasse 25: Beklædningsgenstande, fodtøj og
hovedbeklædning.
Klasse 28: Spil og legetøj, gymnastik- og
sportsartikler (ikke indeholdt i andre klasser).
Varemærket blev registreret den 24. maj 2006 og
blev efterfølgende publiceret i Dansk Varemærketidende samme dag.
Ved brev af 1. august 2006 begærede Chas. Hude A/S på vegne Calvin
Klein Trademark Trust, a business trust of the State of Delaware, USA
administrativ ophævelse af nævnte registrering VR 2006 01659. Anmoder gjorde
endvidere gældende i breve af 4. juni 2007 og 14. april 2010, at det af indehaver
registrerede mærke er forveksleligt med anmoders ældre rettigheder til mærket
CK i varemærkeregistreringerne VR 1996 02878, VR 1999 00863, VR 1999 00864, CTM
617415 og CTM 66753. Derudover påberåbte anmoder sig
velkendthed for disse ældre rettigheder, og en dermed følgende udvidet beskyttelse.
Indehaver
imødegik i breve af 26. september 2006, 25. august 2007 og 21. juni 2010 anmodningen
om ophævelse. Indehaver fremsatte bl.a. modpåstand om anmoders manglende brug
af de påberåbte ældre rettigheder. Herudover anførte indehaver, at anmoders
velkendthed er udokumenteret. Endelig
var det indehavers påstand, at indehavermærket CK COLOR KIDS <fig> ikke
ligner de påberåbte mærker, eftersom det dominerende mærkeelement i
indehavermærket er COLOR KIDS, og ikke CK.
Anmoder
indsendte efterfølgende dokumentation for brug af velkendthed af de ældre
rettigheder bl.a. brancheerklæring.
Den 21.
september 2010 traf Patent- og Varemærkestyrelsen afgørelse i sagen. Styrelsen
tog ikke begæringen om administrativ ophævelse til følge og opretholdt
registreringen med følgende begrundelse:
”… 2. Lovgrundlaget
Ifølge varemærkelovens § 15, stk. 1, nr. 2 er et
varemærke udelukket fra registrering, hvis
”der er risiko for forveksling, herunder at
det antages, at der er en forbindelse med det ældre varemærke, fordi det yngre
mærke er identisk med eller ligner det ældre varemærke, og varerne eller
tjenesteydelserne er af samme eller lignende art."
Under hensyntagen til, at anmoder
har henvist til, at indsigers mærker er velkendte, skal der endvidere
henvises til, at det følger af varemærkelovens § 15, stk. 4, nr. 1, at et
varemærke ligeledes er udelukket fra registrering, hvis
”varemærket er identisk med eller ligner et ældre dansk
varemærke efter stk. 2, og det søges registreret for varer eller
tjenesteydelser af anden art end dem, for hvilke det ældre varemærke er
registreret, når det ældre varemærke er velkendt her i landet, og brugen af det
yngre varemærke ville medføre en utilbørlig udnyttelse af det ældre varemærkes
særpræg eller renommé, eller sådan brug ville skade dette særpræg eller renommé.
Da indehaver har anmodet om, at anmoder dokumenterer,
at brugspligten for anmodermærkerne er opfyldt, henvises der også til, at det
af varemærkelovens § 28, stk. 5, jf. § 30 fremgår, at
“Hvis ophævelsesgrunden er et ældre kolliderende mærke,
kan krav om ophævelse kun gøres gældende, hvis den, der har krævet
registreringen ophævet, på den anden parts begæring kan godtgøre, at det ældre
mærke har været brugt i overensstemmelse med § 25.
I varemærkelovens § 25, stk. 1 står, at:
har indehaveren af et registreret mærke ikke inden
5 år fra registreringsprocedurens afslutning gjort reel brug af varemærket her
i landet og for de varer eller tjenesteydelser, for hvilke det er registreret,
eller har brugen været ophørt uden afbrydelser i 5 år, kan registreringen
ophæves."
3. Vurdering og konklusion
Indehavers mærke: VR
2006 01659
Registreret
for: Klasse 18: Læder
og læderimitationer samt varer fremstillet af disse materialer (ikke indeholdt
i andre klasser), skind og huder, kufferter og rejsetasker, paraplyer,
parasoller og spadserestokke, piske og sadelmagervarer.
Klasse 25:
Beklædningsgenstande, fodtøj og hovedbeklædning.
Klasse 28: Spil og
legetøj, gymnastik- og sportsartikler (ikke indeholdt i andre klasser).
Anmoder har påberåbt sig en række
varemærkeregistreringer. Styrelsen skal f.eks. fremhæve nedenstående mærker.
Anmoder mærke: VR
1996 02878
Registreret for: Alle varer og tjenesteydelser
i klasserne 8, 9, 14, 16, 18, 20, 21, 24, 25, 26, 27, 35 og 42.
Anmoder mærke: VR
1993 08562
Registreret for: Alle varer i klasserne 3, 18
og 25.
Anmoder mærke: CTM000617415
Registreret for: Klasse 9: Optikervarer,
brillestel, solbriller, brilleetuier.
Klasse 25: Beklædningsgenstande til kvinder, mænd,
drenge og piger, jumpsuits, skjorter, bluser, jakker, badedragter, bukser,
shorts, opvarmningsdragter, kapper, vandreshorts, jeans, spadseredragter,
smokingjakker, regnfrakker, slips, sokker, strømper/gamacher, hatte/kasketter,
overfrakker, sweaters, nederdele, frakker, pelsbesatte frakker, pelse, veste,
T-shirts, tennis- og golfkjoler, -shorts, strand- og badekåber, regntøj/regnfrakker,
ponchoer, ærmeløse T-shirts, sko, støvler, hjemmesko, blazere, bukser,
skjorter, bælter, handsker, kjoler, frakker og jakker af ren ny uld,
tørklæder/sjaler, sportsjakker; lommetørklæder.
Anmoder mærke: VR
1999 00863
Registreret for: Klassehovederne
i klasse 25 og 28.
Der er sammenfald i relation til samtlige varer omfattet af indehavers
registrering.
Indehavers mærke består af 2 dele. Dels en sort cirkel hvori der er
opridset en lille menneskelignende figur med en hvid stiliseret streg. Vendes
cirklen en kvart omgang mod uret, kan den hvide streg også læses som en
stiliseret udgave af bogstaverne C og K. Derudover består mærket af en hvid
bjælke, der går ud fra den højre side af den sorte cirkel. Heri er der med
sorte store bogstaver skrevet COLOR KIDS.
Den hvide bjælke er ca. 4 gange så lang som cirklen. Det er styrelsens
vurdering, at det dominerende mærkeelement er ordene COLOR KIDS, idet
bogstaverne C og K kun fremkommer, når mærket vendes lodret, og således lige
såvel kan ses som en lille ”mand”. Det skal for god ordens skyld bemærkes at
ordene COLOR KIDS har særpræg for de ansøgte varer.
Anmoder påberåber sig 3 figurmærker. Det ene mærke består af
bogstaverne C og K skrevet med sorte bogstaver. Bogstavet C er ca. halv
størrelse af bogstavet K.
Det andet anmodermærke er magen til det netop beskrevne mærke. På
tværs af mærket – hen over bogstaverne C og K – står CALVIN KLEIN med små
spinkle bogstaver. Det tredje mærke består af bogstaverne C, K og J, hvor K og
J er sammenskrevet. Alle bogstaver er lige store og skrevet med en fed, sort
skrift.
Den synsmæssige lighed mellem mærkerne er begrænset. Mærkerne er
forskelligt opbyggede idet indehavermærket er et langstrakt mærke med en lille
figurlig ”mand” forrest i mærket. Anmodermærkerne er korte, - enten bestående
kun af 2 eller 3 bogstaver, eller med mærketeksten CALVIN KLEIN skrevet oven i
bogstaverne C og K. Indehaver- og anmodermærkerne benytter derudover forskellige
skrifttyper.
I relation til de anmodermærker, hvori mærkeelementet CALVIN KLEIN
optræder, er eneste synsmæssige og lydlige lighed, de fælles
begyndelsesbogstaver i CALVIN KLEIN og COLOR KIDS.
Begrebsmæssigt har mærkerne intet til fælles. CALVIN KLEIN er et navn, og
ordene COLOR KIDS betyder henholdsvis ”farve” og ”børn” og giver associationer
til farverige varer til børn. I relation til bogstavsammensætningen CK i indehavermærket,
kommer disse bogstaver fra COLOR KIDS, mens bogstavsammensætningen i
anmodermærkerne CK er en henvisning til mærkedelen CALVIN KLEIN.
Ud fra en samlet vurdering af mærkernes synsmæssige, lydlige og
begrebsmæssige fællestræk er det styrelsens vurdering, at mærkerne ikke ligner
hinanden i tilstrækkeligt omfang til, at der er risiko for forvekslelighed,
herunder risiko for, at der kan antages en forbindelse mellem mærkerne.
Styrelsen har ved vurderingen lagt særlig vægt på, at bogstaverne C og K i
indehavermærket fremtræder utydeligt og i en væsentlig anden form end den måde
indsigermærkerne benytter bogstaverne C og K. Hertil kommer, at det dominerende
mærkeelement i indehavermærket er COLOR KIDS, der yderligere fjerner ligheden
mellem anmodermærkerne og indehavermærket. Endelig skal det erindres, at
beskyttelsesomfanget for to-karaktersmærker normalt er snævert.
Anmoder har derudover gjort gældende, at anmoders mærker er
velkendte. Et velkendt mærke kan nyde udvidet beskyttelse i forhold til
mærkeligheden efter varemærkelovens § 15, stk. 4, nr. 1, jf. også EF-Domstolens
dom i C-408/01 ADIDAS. Som det fremgår af denne doms præmis 31, er vurderingen
af mærker i forhold til varemærkelovens § 15, stk. 4, nr. 1 en anden end den,
der er under vurderingen efter § 15, stk. 1, nr. 2. I § 15, stk. 4, nr. 1 skal
ligheden mellem mærkerne – i modsætning til efter § 15, stk. 1, nr. 2 – ikke
bevirke, at der er risiko for forveksling. Derimod skal vurderingen foretages i
forhold til, om graden af lighed mellem det renommerede varemærke og tegnet har
til følge, at den berørte kundekreds skaber en sammenhæng mellem tegnet og
varemærket.
Indsiger har til dokumentation for, at indsigermærkerne er velkendte og for
mærkernes brug indsendt følgende materiale:
Af det indsendte materiale – herunder særligt brancheerklæringen – samt ud
fra styrelsens eget kendskab til mærket, er det styrelsens vurdering, at
indsigermærkerne nyder en vis grad af kendthed, som bl.a. også ses af Retten i
første Instans’ dom af 7. maj 2009 i sag T-185/07, CK CREACIONES KENNYA.
Det er imidlertid styrelsens vurdering, at uanset om anmodermærkerne nyder
udvidet beskyttelse under henvisning til varemærkelovens regler om velkendthed,
jf. § 15, stk. 4, nr. 1, er der ikke tilstrækkelig lighed mellem mærkerne til,
at brugen af mærket CK COLOR KIDS vil udgøre en utilbørlig udnyttelse af
indsigermærkernes særpræg eller renommé. Ud over den
ovennævnte argumenter for mærkernes forskellighed, har
styrelsen tillagt det vægt, at hvor CK i anmodermærkerne er kendt som Calvin
Klein, henviser CK i indehavermærket – i det omfang det læses som bogstaver –
til ord-elementet COLOR KIDS. Tilstedeværelsen af CK i begge mærker er således
ikke tilstrækkeligt til at skabe en sammenhæng mellem mærkerne. Det er derfor
styrelsens samlede vurdering, at indehavermærket og anmodermærkerne adskiller
sig i en sådan grad, at den berørte kundekreds ikke vil skabe en sammenhæng
mellem de berørte mærker.
Det er herefter ikke relevant at vurdere, hvorvidt indsiger har vist brug,
jf. varemærkelovens § 25, af de påberåbte mærker.
Konklusion
Ud fra en samlet vurdering af mærke-lighed og varesammenfald er det
styrelsen vurdering, at indehavermærket CK COLOR KIDS <fig> ikke er
forveksleligt med anmodermærkerne CK <fig>, CKJ <fig> og CK CALVIN
KLEIN <fig>, herunder at der ikke er risiko for, at der kan antages en
forbindelse mellem mærkerne. Det er endvidere styrelsens vurdering, at uanset
om anmodermærkerne er velkendte, er der ikke tilstrækkelig lighed mellem
mærkerne til, at brug af indehavermærket CK COLOR KIDS <fig> vil udgøre
en utilbørlig udnyttelse af anmodermærkernes særpræg eller renommé.
Begæringen om administrativ ophævelse tages herefter ikke til følge, og
registreringen opretholdes.
Afgørelsen er truffet i medfør af varemærkelovens § 28, stk. 1, jf. § 15, stk. 1, nr. 2 og stk. 4, nr.
1…”
Denne afgørelse indbragte Calvin Klein Trademark Trust,
a business trust of the State of Delaware, USA v/Chas. Hude A/S med brev af 22. november 2010 for
Ankenævnet for Patenter og Varemærker med følgende påstand:
”… Jeg henviser til Patent
og varemærkestyrelsens afgørelse af 21. september 2010 og tillader mig hermed
at indbringe denne afgørelse for Ankenævnet for Patenter og Varemærker med
henblik på omgørelse, således at varemærket søgt registreret under nr. VR 2006
01659 slettes fra registeret for alle de registrerede varer.
Anken fremsættes således med henvisning til
Varemærkelovens § 46.
Sagsfremstilling:
I brev af 1. august 2006
indsendte klager begæring om administrativ ophævelse af registrering VR 2006
01659, CK COLOR KIDS, med henvisning til at det af indklagede registrerede
mærke er forveksleligt med klagers ældre rettigheder til mærket CK. I den
forbindelse henvises til varemærkeregistreringerne nr. VR 1993 08562, VR 1996
02878, VR 1999 00863, VR 1999 00864, CTM 617415 og CTM
66753. Derudover har klager påberåbt sig velkendthed for disse ældre
rettigheder, og en dermed følgende udvidet beskyttelse.
Indklagede har imødegået
anmodningen om ophævelse og bl.a. fremsat modpåstand om klagers manglende brug
af de påberåbte ældre rettigheder. Herudover anfører indklagede, at det ikke er
dokumenteret, at klagers varemærker er velkendte.
Desuden har indklagede
anført, at det registrerede varemærke CK COLOR KIDS <fig> ikke ligner
klagers mærker, eftersom det dominerende mærkeelement er COLOR KIDS, og ikke
CK.
Klager har til
dokumentation for brugen og velkendtheden af de ældre rettigheder indsendt
materiale bestående af brancheerklæringer, dokumentation vedrørende omsætnings-
og reklameomkostninger, kopier af markedsføringsmateriale samt henvist til
tidligere relevante afgørelser.
Påstand:
Det er vores påstand, at
det registrerede varemærke CK COLOR KIDS må anses at være forveksleligt med klagers ældre
varemærker i henhold til varemærkelovens § 15, stk. 1 nr. 2, samt at der også
må anses at være tale om utilbørlig udnyttelse af det renommé der er tilknyttet
klagers varemærker i henhold til varemærkelovens § 15, stk. 4, nr. 1, hvorfor
vi skal anmode om, at varemærkeregistrering nr. VR 2006 01659 ophæves fra registrering i sin helhed.
Indklagedes registrerede varemærke |
||
VR
2006 01659 |
|
Klasse 18, 25 & 28 |
Klagers varemærker |
||
VR 1993 08562 |
|
Klasse 03, 18 & 25 |
VR 1996 02878 |
|
Bl.a. klasse 8 og 25 |
VR 1999 00863 |
|
Klasse 25 & 28 |
VR 1999 00864 |
CKJ |
Klasse 25 |
CTM 617415 |
Klasse 09 & 25 |
|
CTM 66753 |
Bl.a. klasse 18 & 25 |
Indledningsvis vil jeg gerne henvise til følgende bilag, som efter vores
overbevisning dokumenterer, at klagers varemærke er velkendt og velindarbejdet
i bl.a. Danmark, nemlig;
-
Bilag 1: Erklæring fra Brancheforeningen for im- og exportører Textil & Tøj af
30. maj 2007
-
Bilag 2: Dokumentation vedrørende omsætning og reklameomkostninger i hele verden
for årene 1978-1997
-
Bilag 3: Erklæring vedrørende brug af mærkerne world-wide samt
reklameomkostningerne for årene 1992-2006
-
Bilag 4 & 5: Kopi fra magasinet COVER for februar og marts 2006, visende brug af
mærket CALVIN KLEIN
-
Bilag 26: Sammendrag af markedsundersøgelse (Time og Nielsen Group), Calvin Klein
Newsletter, 2008
- Bilag 27: Omtale af CK varemærke i artiklen ”Famous and well-known marks – An international analysis”, af F. W. Mostert
-
Bilag 29: Markedsundersøgelse og artikler med omtale af Calvin Kleins varemærker,
herunder bl.a. CK, WWD, 1997
Dernæst vil jeg gerne henvise til følgende afgørelser i Danmark, ved
Harmoniseringskontoret og ved andre nationale myndigheder, hvor klagers varemærker
er anerkendt som velkendt og velindarbejdet, nemlig;
-
Bilag 7: Ankenævnsafgørelse af 28. juli 1999 i AN 1997 0678
-
Bilag 8: Styrelsens afgørelse af 27. juli 2007 i indsigelsessagen MP 871648
-
Bilag 9: BoA afgørelse af 10. maj 2006 i sagen R 1519/2006-2
-
Bilag 10: OHIM afgørelse af 8. juni 2007 i indsigelse nr. B 939 837
-
Bilag 11-23: Administrativ afgørelse og retsafgørelser fra lande som Canada, Japan og
Frankrig
Supplerende kan jeg også henvise til følgende materiale, som viser hvordan
mærket CK bruges, hvor klager har registreringer samt hvor udbredt kendskabet
er til klagers varemærker, nemlig:
-
Bilag 6: Kopi fra hjemmesiden www.calvinklein.com
-
Bilag 24: Liste over CK varemærker i hele verden
-
Bilag 25: Liste over CK ONE og CK BE varemærker i hele verden
- Bilag 27: Omtale af CK varemærke i artiklen ”Famous and well-known marks – An international analysis”, af F. W. Mostert
-
Bilag 28: Artikel fra Time Magazine med Calvin Kleins biografi og oplægsstørrelse,
1996
-
Bilag 30: Artikel fra Vogue med omtale af CK varemærket, 1997
-
Bilag 31-32: Artikel fra WWD, 2001 og WWD 2004
- Bilag 33: Calvin Kleins biografi
Alle de ovennævnte bilag er vedhæftet klagen.
Ovennævnte materiale viser, at klagers varemærke er velkendt og velindarbejdet
i bl.a. Danmark, og at mærkerne CK CALVIN KLEIN (logo) og CK (logo) har krav på
en udvidet beskyttelse ved bedømmelsen af forvekslelighed.
Det er herefter spørgsmålet, om mærkerne i deres helhed kan anses for
forvekslelige.
Det er vores argument, at klagers varemærker er indarbejdet og velkendt for
varer i klasserne 18 og 25, tasker og navnlig beklædningsgenstande, hvorfor der
for så vidt angår disse klasser er tale om, at mærkerne omfatter de identiske varer.
Det er tillige vores argument, at der er mærkelighed, da begge mærker
indeholder bogstaverne CK, hvilket må siges at være det dominerende element i
mærkerne, idet bogstaverne CK er anført særskilt. Forbrugerne vil alene af den
grund kunne tro, at der er tale om en forbindelse mellem indehaveren af de to
varemærker.
Styrelsen har hertil
anført, at "den synsmæssige lighed mellem mærkerne er begrænset" og
henvist til at mærkerne er opbygget forskelligt.
Vi er selvsagt ikke
enige i denne vurdering og henviser i den forbindelse til Ankenævnets afgørelse
i AN 1997 0678 af 28. juli 1999, hvor
der bl.a. står i Ankenævnets udtalelse: "Ankenævnet finder endvidere, da bogstaverne CK er de dominerende
elementer både i indsigermærkerne og – at ordene CHAICHANA KLUB er så
utydelige, at de nærmest er ulæselige – også i det angrebne figurmærke. Disse
elementer vil efter ankenævnets opfattelse kunne give forbrugerne associationen
om, at produkterne hidrører fra Calvin Klein, og det angrebne varemærke vil
således skabe risiko for forveksling".
Hertil kommer, hvilket bilag 34 også viser, at selvom klagers
mærke er registreret som
kan et sådant mærke godt
bruges, så det er tydeligt for enhver, at der står CK, hvilket følgende manipulering
(mærket er vendt 90°) med indklagedes mærke også
viser
Endelig har vi også
fundet flere eksempler på at den "figur", som indklagede
påstår at bogstaverne CK er, når de står på højkant, også bliver brugt
på almindelig vis og hvor det igen er tydeligt for enhver, at
"figuren" er bogstaverne CK. Jeg henviser i den forbindelse bl.a. til
følgende eksempler på produkter fra indklagedes egne kataloger – se igen Bilag 34 - nemlig:
Hvad angår klagers øvrige
mærke CK CALVIN KLEIN (logo), der ligeledes indeholder bogstavet CK, er der
tale om en serie af varemærker. Indklagedes mærke er opbygget på samme måde som
klagers mærker – begynder med forkortelsen CK, efterfulgt af henholdsvis CALVIN
KLEIN eller COLOR KIDS - hvorfor forbrugerne også i relation til disse varemærker
vil kunne tro, at der er en forbindelse mellem klager og indklagedes mærke.
Forbrugerne vil kunne antage, at indklagedes mærke hører til den serie af
mærker som klager har, særligt grundet det faktum, at det kendte CK logo går
igen i varemærkerne. Det kan derfor antages, at indklagede derved snylter på
Calvin Kleins goodwill.
Ydermere kan det
argumenteres, at eftersom ordene COLOR KIDS betyder henholdsvis ”farve” og
”børn” og giver associationer til farverige varer til børn, er denne del af
indklagedes mærke svagt og grænsende til at mangle særpræg, hvilket igen
bevirker, at det dominerende og særprægede element i indklagedes mærke er
bogstaverne CK. I øvrigt er ovennævnte argumentation - ordene COLOR KIDS betyder henholdsvis ”farve” og ”børn” og giver
associationer til farverige varer til børn - taget fra Styrelsens
afgørelse, men sagsbehandleren tager desværre ikke konsekvensen af betydningen,
ved vurderingen af lighed mellem mærkerne.
Endelig må det også lægges til grund, hvilket tidligere er ankerkendt både
af Styrelsen og Ankenævnet, at betegnelsen CK er et velkendt tegn for min
klient her i landet for "beklædningsgenstande, parfumerivarer og
moderelaterede varer".
Et velkendt mærke har i praksis krav på en udvidet beskyttelse, og af denne
grund må der anlægges en streng vurdering af mærkeligheden.
I afgørelsen fra Styrelsen anerkendes det, at klagers mærker er velkendte,
men velkendtheden gradbøjes, for Styrelsen fandt kun at mærket "nyder en vis grad af kendthed". I
den forbindelse henviste Styrelsen til en afgørelse fra Retten i første
instans, som involverede klager og klagers velkendte mærke CK. Den afgørelse
blev anket til Domstolen, som traf afgørelsen i sagen den 2. september 2020. Sagen
har nummer C-254/09 P.
Jeg mener dog ikke at den sag er relevant i forhold til den foreliggende,
for der var der tale om vurdering af lighed mellem ordmærket CK CREACIONES KENNYA overfor klagers mærke CK og CK CALVIN KLEIN og
hvor ordene CREACIONES KENNYA klart er mere dominerende og adskillende end de
for indklagedes mærkes beskrivende ord COLOR KIDS.
Sammenfattende gøres det gældende, at mærkerne CK (logo) og CK CALVIN KLEIN
(logo) har krav på en udvidet beskyttelse ved vurdering af mærkelighed, og da
det er dokumenteret, at mærkerne er velkendte og velindarbejdede, og der er den
fornødne mærkelighed og vareartslighed til stede, skal jeg anmode om, at mærket
CK COLOR KIDS (logo) afslås i sin helhed.
Derfor henstiller jeg til
at Ankenævnet omgør Patent og varemærkestyrelsens afgørelse og afslår det
foreløbigt registrerede varemærke principalt i sin helhed og subsidiært for varer
i klasse 18 & 25…”
Indklagede Active Sportswear Int. A/S v/Gorissen
Federspiel kommenterede klagen i brev af 24. januar 2011 således:
Påstand
Det er indklagedes
påstand, at indklagedes varemærke COLOR KIDS (fig) ikke er forveksleligt med
klagers ældre mærker, idet der ikke foreligger mærkelighed.
Det er yderligere
indklagedes påstand, at indklagedes varemærke ikke kan anses som en utilbørlig
udnyttelse af eller medføre skade på klagers påberåbte varemærkers renommé,
idet der ikke foreligger mærkelighed, og da det ikke er vist, at klagers
varemærke skulle være velkendt i Danmark.
Det er således
indklagedes påstand, at Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse af 21.
september 2010 stadfæstes, og at registreringen af indklagedes
varemærkeregistrering VR 2006 01659 COLOR KIDS (fig) opretholdes i sin helhed.
Sagens genstand
Sagen omhandler, hvorvidt
der foreligger risiko for forveksling mellem indklagedes varemærke og klagers
varemærker.
Det gøres gældende, at de
omhandlede varemærker er ikke forvekslelige, da der ikke foreligger mærkelighed,
hvilket ses af nedenstående sammenligninger med indklagedes varemærke på den ene
side og klagers varemærker på den anden side:
Indklagedes varemærke |
Klagers varemærke |
COLOR KIDS (fig) VR 2006 01659 |
CK CALVIN KLEIN (fig) VR 1993 08562 CTM 617415 |
COLOR KIDS (fig) VR 2006 01659 |
CK (fig) VR 1996 02878 CTM 66753 |
COLOR KIDS (fig) VR 2006 01659 |
CKJ (fig) VR 1999 00863 |
Vareartslighed
Vedrørende vareartslighed
er det korrekt, at indklagedes og de af klager påberåbte mærker er registreret
i samme vareklasser. Klagers påberåbte registreringer er imidlertid alle
underlagt reglerne om brugspligt, og det gøres gældende, at klager ikke har
dokumenteret brug af de påberåbte mærker og derfor ikke opfylder sin
brugspligt. Allerede af denne grund bør sagen afvises.
Dokumentation for brug, velkendthed og
indarbejdelse i Danmark
Klager påberåber sig, at
klagers varemærker er velkendte i Danmark og derfor har krav på udvidet
beskyttelse ved bedømmelsen af forvekslelighed.
Det gøres indledningsvist
gældende, at klager har bevisbyrden for at dokumentere en sådan ret til udvidet
beskyttelse. I den forbindelse må det generelt anføres, at det forhold, at et
varemærke bruges i udlandet, ikke dokumenterer varemærkets velkendthed i
Danmark. Klager har ikke ved det fremlagte dokumenteret, at klagers varemærker
bliver brugt i Danmark eller er velkendte i Danmark og kan således ikke nyde
udvidet beskyttelse.
I det følgende bliver de
af klager påberåbte bilag gennemgået for deres værdi som dokumentation for, at
klagers varemærker er velkendte.
Brancheerklæring fra Textil & Tøj, bilag 1
Klager har fremlagt
erklæring fra Brancheforeningen Textil & Tøj, der angiver, at CK skulle
være velkendt i Danmark.
Det bestrides, at en
rundspørge til et ukvantificeret antal personer i beklædningsbranchen kan danne
grundlag for en vurdering af, om CK ud fra et varemærkemæssigt synspunkt skal
betragtes som velkendt i Danmark.
For at et mærke skal
kunne betragtes som velkendt, skal det dokumenteres, at der er et meget vidtgående
kendskab til varemærket inden for vide kredse i almindelighed. Efter praksis
skal varemærket således være så indarbejdet på markedet, at det er kendt både
inden for og i et vist omfang uden for omsætningskredsen. Af den foreliggende
brancheerklæring fremgår tydeligt, at alene personer indenfor
beklædningsbranchen er blevet spurgt om deres kendskab til varemærket CK. Det er således ikke undersøgt, om personer
udenfor beklædningsbranchen vil have kendskab til CK som selvstændigt
varemærke. Allerede af denne grund kan
brancheerklæringen ikke tillægges vægt i sagen.
Det angives endvidere i
erklæringen, at ”CK forbindes tæt med Calvin Klein” og at ”kun enkelte skelner
mellem CK og Calvin Klein som separate mærker”. Da det ikke vides, hvad de
pågældende personer er blevet spurgt om endsige i hvilken rækkefølge, må det
lægges til grund, at henvisningen og kendskabet til varemærket CALVIN KLEIN vil
have haft en betydelig indflydelse på personernes erindring af mærket CK, da
dette mærke af flertallet end ikke betragtes som et selvstændigt varemærke.
Baseret på
brancheerklæringens indhold og det grundlag hvorpå den er udformet gøres det
gældende, at CK ikke på denne baggrund kan betragtes som velkendt i Danmark.
Omsætning og markedsføringsomkostninger, bilag 2
og 3
De af klager fremlagte
omsætningstal er ikke opdelt på varegrupper eller lande. Af de fremlagte tal
fremgår ikke, hvilke varer der i det hele taget er solgt under varemærket CK
henholdsvis de i øvrigt påberåbte varemærker.
Af de fremlagte tal for
markedsføringsomkostninger fremgår ikke hvor stor en del af disse, der relaterer
sig til varer i klasse 25 eller til Danmark.
Det er således ikke
herved dokumenteret, at der har været en betydelig omsætning i Danmark af varer
i klasse 25, der bærer klagers påberåbte varemærker.
Kopier fra magasinet COVER, bilag 4 og 5
Af bilag 4 ses forsiden
på magasinet COVER. Det må bemærkes, at denne forside ingensteds anfører
hverken CK, CKJ eller CK CALVIN KLEIN. Det ses således ikke, hvorledes dette
dokumenterer brug endsige velkendthed af klagers varemærker i Danmark.
Som yderligere
dokumentation er der i bilag 5 vedlagt kopier fra magasinet COVER. Den ene side
viser en pige, men heller ikke denne side angiver brugen af varemærket CK, CKJ
eller CK CALVIN KLEIN. Den anden side i bilaget viser en reklame for en parfume
af mærket EUPHORIA der anvendes sammen med klagers mærke CALVIN KLEIN. Det
anvendte varemærke indeholder ikke delelementerne ”CK”.
Hertil kommer at
velkendthed ikke opnås ved enkeltstående brug af mærket. Indarbejdelsen og velkendtheden
af mærket CALVIN KLEIN kan således ikke anses for dokumenteret ved fremlæggelsen
af en enkelt parfumereklame fra magasinet COVER, og desto mindre af et kun
beslægtet varemærke.
Det ses således ikke
hvorledes de vedlagte sider dokumenterer brug eller velkendthed af varemærket
CK, CKJ eller CK CALVIN KLEIN.
Ankenævnets afgørelse af 28. juli 1999 i AN 1997
00678 og Styrelsens afgørelse af 27. juli 2007 i sag nr. MP 871648,
hhv. bilag 7 og 8
Klager henviser til
afgørelse afsagt af Ankenævnet den 28. juli 1999 i sag nr. AN 1997 00678, bilag
7, og til afgørelse afsagt af Styrelsen i sag nr. MP871648, bilag 8, vedrørende
mærket CK (fig.) som dokumentation for, at CK bogstavkombinationen er velkendt
som varemærke for Calvin Klein i relation til beklædningsgenstande, parfumer,
sko og andre moderelaterede produkter.
Den nævnte sag fra
Ankenævnet er afsagt i 1999 og den anvendte dokumentation stammer helt tilbage
fra 1997.
Som dokumentation for CK
bogstavkombinationens velkendthed i Danmark i den nævnte sag afsagt af
Styrelsen, blev anvendt samme dokumenter som for ankenævnskendelse AN 1997
00686, afsagt 29. juli 1999, bilag C, og stammer ligeledes helt tilbage fra
1997.
Der er således tale om,
at Styrelsen i den pågældende sag anvender dokumentation, der på daværende
tidspunkt var 10 år gammelt, samt henviser til en kendelse afsagt hele 8 år
forinden.
Indklagede betvivler
ikke, at der i midt 1990’erne var et stort kendskab til varemærket CALVIN
KLEIN, men ikke til CK. Der er imidlertid tale om, at klager i nærværende sag
har fremlagt dokumentation for indarbejdelse, som nu er ca. 13 år gammelt, og
på tidspunktet for anmodning om administrativ ophævelse ca. 9 år gammelt, og
derfor ikke tilstrækkeligt opdateret.
Allerede da Styrelsen
traf afgørelse i sag nr. MP871648, var der altså tale om dokumentation, som
næppe kunne siges at give et retvisende billede af markedspositionen for
varemærkerne CK, CKJ eller CK CALVIN KLEIN.
Det gøres således
gældende, at Ankenævnet skal se bort fra den i AN 1997 00678 og AN 1997 00686
fremlagte dokumentation for brug af CK-mærket, idet dette materiale ikke
gyldigt dokumenterer velkendthed i Danmark.
Det skal endvidere for
god ordens skyld fremhæves, at ovennævnte afgørelse afsagt af Styrelsen i sag
nr. MP871648 vedrørte et varemærke alene bestående af bogstavelementerne CK,
uden et yderligere mærkeelement. Der er således i pågældende sag tale om en
ganske anden type varemærke end i nærværende sag, hvorfor disse ikke kan
sammenlignes.
Øvrig dokumentation for brug af klagers varemærker
i Danmark
Den eneste dokumentation
for anvendelse af mærket CK CALVIN KLEIN er en udskrift fra klagers egen
hjemmeside. Den udskrevne hjemmeside er på engelsk og henvender sig således
ikke umiddelbart til danske forbrugere og kan under alle omstændigheder ikke i
sig selv dokumentere brug i Danmark.
Bilag 11-23 gengiver en
række udenlandske sager. Det gøres hertil gældende, at ingen af disse udenlandske
afgørelser dokumenterer, at klagers mærker har været brugt i Danmark. Det gøres
endvidere gældende, at nævnte bilag ikke dokumenterer, at klagers mærker er
velkendte i Danmark.
Bilag 26-33 indeholder
ligeledes alene materiale vedrørende udlandet, mens det ikke heri er dokumenteret
i hvilket omfang mærkerne har været anvendt i Danmark. Desuden skal bemærkes,
at flere af dokumenterne er fra ’90erne og således ikke giver et retvisende
billede af mærkernes markedsposition eller dokumenterer mærkernes velkendthed.
Sammenfattende
Ved gennemgang af det af
klager indleverede materiale kan det alene ses dokumenteret, at klagers
varemærke CALVIN KLEIN (fig) (uden brug af initialerne ”CK”) har været i brug i
Danmark ved en enkeltstående lejlighed og dette i forbindelse med markedsføring
af en parfume.
Det gøres gældende, at
det ikke kan anses for dokumenteret, at klagers mærker CK, CKJ og CK CALVIN
KLEIN har været brugt i Danmark. Det gøres endvidere gældende, at klagers
mærker ikke er velkendte i Danmark, og at det af klager fremlagte ikke
dokumenterer velkendthed i Danmark.
Desuden gøres det
gældende, at i det tilfælde, at der vil blive givet klager medhold i, at dennes
varemærker er velkendte her i landet, medfører indklagedes benyttelse af det
pågældende figurlige element på ingen måde en utilbørlig udnyttelse af eller
skade på varemærkernes særpræg eller renommé, da der ikke foreligger
mærkelighed.
Mærkelighed
Ved vurderingen af
mærkelighed, er det vigtigt at have for øje, at der ikke skal fokuseres på
enkelte detaljer, men på mærkerne som en helhed og gennemsnitsforbrugerens
opfattelse heraf.
Desuden fremgår det af
praksis, at der skal foreligge en reel risiko for forveksling. Det forhold, at
to mærker ligner hinanden, er således ikke i sig selv nok til at skabe risiko
for forveksling. Dette fremgår blandt andet af Domstolens afgørelse i C-251/95
(Sabel).
Det skal endvidere
erindres af beskyttelsesomfanget for mærker med to bogstaver normalt er ganske
snævert. Som ligeledes anført i Styrelsens afgørelse, jf. bilag 1 side 7,
betyder dette, at ”tilstedeværelsen af CK i begge mærker … således ikke [er]
tilstrækkelig til at skabe en sammenhæng mellem mærkerne”.
Klager argumenterer for,
at der er en høj grad af lighed mellem klagers varemærker og indklagedes
varemærke, eftersom initialerne ”CK” er indeholdt i alle varemærkerne. Yderligere
anføres det, at initialerne ”CK” er dominerende i indklagedes varemærke, og at
den, ellers overvejende del af indklagedes varemærke, hvor ordene ”COLOR KIDS”
fremgår på højre side af varemærket, mangler særpræg.
Indledningsvis må
afvises, at ”COLOR KIDS” skulle mangle særpræg. Varemærket COLOR KIDS
(ordmærke) er ikke beskrivende for de relevante varer, og er således allerede
registreret som ordmærke under reg.nr. VR 1998 01335 og CTM 000633248,
jf. henholdsvis bilag A og B. Det forhold at et mærke
giver associationer fratager ikke mærket sit særpræg.
Visuel lighed
Klagers mærker og
indklagedes mærke er forskelligt opbygget, idet indklagedes mærke består af en stor ”bjælke”, hvori ordene
”COLOR KIDS” står skrevet. Foran dette mærke er en farvet cirkel med en lille
figurlig ”mand”.
Den dominerende del af
indklagedes varemærke er i høj grad ordene ”COLOR KIDS”, og den nærmere
udformning heraf udgør størstedelen af hele varemærket (ca. 80 % af mærkets
samlede størrelse).
Det dominerende i klagers
mærker er bogstavkombinationen ”CK”, der fremtræder i stor skrifttype og
således er det opmærksomhedsskabende element i klagers mærke. Som nævnt skal
det erindres, at kombinationer af enkelte bogstaver kun nyder ganske snæver
beskyttelse.
Vedrørende klagers
varemærke ”CK CALVIN KLEIN” er der tale om brug af vidt forskellige skrifttyper
til delelementet ”CALVIN KLEIN” i forhold til indklagedes dominerende element
”COLOR KIDS”, ligesom elementerne i øvrigt ikke ligner hinanden.
I det følgende bliver
klagers fremlagte afgørelser samt yderligere af indklagede fremlagte afgørelser
gennemgået for deres bidrag til løsningen af nærværende sag.
Kendelse afsagt af Ankenævnet den 28. juli 1999 i
AN 1997 00678, bilag 7
Klager henviser til
kendelsen afsagt af Ankenævnet den 28. juli 1999 i AN 1997 00678 vedrørende
mærket CK Chaichana Klub:
Ved Styrelsens afgørelse
i samme sag den 24. marts 1997 blev indsigelsen blandt andet afvist med
følgende begrundelse: ”Mærkerne har alene bogstaverne ”CK” tilfælles. De øvrige
mærkeelementer ”CHAICHANA KLUB” og ”CALVIN KLEIN” ligner ikke hinanden.
Mærkerne ligner ikke hinanden i deres helhed.”
Ankenævnet udtalte
derimod i afgørelsen, at “bogstaverne CK er de dominerende elementer både i
indsigermærkerne og – at ordene CHAICHANA KLUB er så utydelige, at de nærmest
er ulæselige”, hvorfor varemærkerne ansås for forvekslelige.
Kendelse afsagt af Ankenævnet 29. juli 1999 i
sagen AN 1997 00686, bilag C
Tilsvarende blev udtalt i
kendelsen afsagt af Ankenævnet den 29. juli 1999 i sagen AN 1997 00686, bilag
C, der vedrørte gyldigheden af varemærkeregistrering nr. VR 1996 04276 i samme
’varemærkeserie’ som ovennævnte sag:
Ved Styrelsens afgørelse
i sagen den 27. marts 1997 blev indsigelsen afvist med den begrundelse, at de
omhandlede mærkers figurlige udformning ikke gav anledning til forvekslelighed,
særligt henset til, at den skrifttype, der er anvendt for bogstaverne CK i
begge parters mærke, er en almindelig standardtype, jf. ankenævnskendelsen V
81/91.
I modsætning hertil fandt
Ankenævnet, ”at bogstaverne CK er de dominerende elementer både i indsigermærkerne
og – da ordene CK CHAICHANA KIDS er så utydelige, at de nærmest er ulæselige”.
Indsigelse mod varemærkeregistrering VR 1996 06805
CK CHAICHANA KLUB (fig.), bilag D
Også i denne
indsigelsessag, der var sat i bero på udfaldet af ovenfornævnte ankesager i
samme ’varemærkeserie’, var det afgørende moment, at netop bogstaverne CK
fremstod særdeles dominerende, mens mærkets øvrige elementer var nærmest
ulæselige, hvorfor fokus blev lagt på mærkedelen ”CK”.
For så vidt angår
forvekslelighedsvurderingen fremgår det blandt andet:
CK i det angrebne mærke
er den klart fremtrædende del. Der er tale om to helt identiske bogstaver, som
fremstår stort set ens. Begge er skrevet med særligt fremhævede sorte og store
bogstaver. At bogstavet C i indsigers mærke er skrevet med lille, bevirker ikke
at mærkerne i deres helhed ikke er forvekslelige.
Den dominerende del i det
angrebne mærke og indsigers mærker er CK, der er skrevet med en langt større
skrifttype end den øvrige mærketekst. CHAICHANA KLUB, der er meget utydeligt,
er skrevet på samme måde henover bogstaverne CK som CALVIN KLEIN, ONE og BE er
det, hvorved den visuelle lighed mellem mærkerne gør, at der er risiko for
forveksling.
Afgørelse afsagt 29. juni 2007 af Second Board of
Appeal, OHIM i sag nr. R 1519/2006-2, bilag 9
Hertil kommer den af
klager vedlagte, som bilag 9, afgørelse fra Second Board of Appeal, OHIM i sag
nr. R1519/2006-2 – en sag som ligeledes understreger, at det er af afgørende
betydning, om ”CK” er det dominerende mærkeelement. I den pågældende sag var netop
”CK” særligt fremhævet – med mere end dobbelt så stor skrift som mærkets andre
elementer ”CREATION” og ”KIND” – og ansås derfor at udgøre det dominerende
element for mærket, hvilket synes afgørende for udfaldet.
Gucci-dommen afsagt af Sø- og Handelsretten den
12. august 2010 i sagerne V 118/08 og V 44/09, bilag E
Yderligere skal vi
henvise til Sø- og Handelsrettens dom af 12. august 2010 i sagerne mellem
Guccio Gucci S.p.A. (Gucci) og Bottega Veneta International SARL (Veneta) mod
Handelsselskabet Rudi og Harald Nielsen A/S (Handelsselskabet). Dommen
vedlægges som sagens bilag E.
Pågældende sag vedrørte
det forhold, at Gucci og Veneta blev opmærksomme på, at Handelsselskabet på
Copenhagen International Fashion Fair ad flere omgange markedsførte og solgte
produkter, som Gucci og Veneta mente krænkede flere af deres varemærker. Senere
blev der konstateret yderligere salg i andre sammenhænge. Ligeledes mente modehuset
Hermès at have konstateret krænkelser af deres varemærke. Hermès, Gucci og
Veneta indgav i juni 2009 begæring om bevissikring, beslaglæggelse og
nedlæggelse af fogedforbud overfor Handelsselskabet, og der blev som følge
heraf gennemført bevissikringsforretning hvor en lang række produkter blev
beslaglagt. I juli 2009 blev der herefter nedlagt fogedforbud for visse
produkter.
Sagen angår således
primært spørgsmålet om, hvorvidt Gucci og Veneta retmæssigt har gennemført en
bevissikringsforretning hos Handelsselskabet med henblik på at sikre bevis for
krænkelse af Guccis og Venetas immaterielle rettigheder og
markedsføringsrettigheder, om nedlæggelse af forbud mod Handelsselskabets
eventuelle krænkelse af Guccis og Venetas rettigheder samt om Guccis og Venetas
eventuelle erstatningskrav ved Handelsselskabets produktion, import,
markedsføring, salg og/eller anden overdragelse eller disponering over en række
produkter.
I forhold til nærværende
ophævelsessag mod varemærkeregistrering VR 2006 01659 COLOR KIDS (fig.), er det
dog interessant at bemærke Rettens argumentation i relation til Handelsselskabets
brug af et "G", som Gucci mente lå for tæt på Gucci's karakteristiske
"G". Det anføres således af Retten, at:
"Gucci har
registreret flere udformninger af G’er som figurvaremærke. En registrering af
et bogstav som figurmærke kan alene gives beskyttelse i den eksakte
registrerede udformning, idet der er et friholdelsesbehov i forhold til andre
erhvervsdrivende… Det på nogle produkter anvendte G adskiller sig fra de af
Gucci registrerede G'er ved at være mere rundt i forhold til det dansk
registrerede varemærke og være mere åbent og aflangt i forhold til det under
CTM 003836467 registrerede varemærke. Mønstret på
produkterne indeholder to modsat rettede G'er omkring et blomstermotiv. De to
G'er er forskellige for Guccis i typografi, og afstanden er større. Selvom der
er visse lighedspunkter med Guccis diamantmønster, finder retten ud fra en
helhedsbedømmelse ikke at der foreligger en risiko for forveksling med Guccis
diamantmønster. Heller ikke ved en samlet vurdering af de enkelte produkter
finder retten, at en gennemsnitsoplyst forbruger med rette vil kunne antage, at
der [er] en forbindelse mellem Gucci og de af Handelsselskabet solgte
produkter..."
Handelsselskabet blev
herefter frifundet for krænkelse af Gucci’s G-logo.
Tvisten vedrørte blandt
andet følgende produkt og varemærke:
|
|
Ovennævnte dom
understøtter således i høj grad, at der ikke foreligger lighed mellem klagers
mærke ”CK” og det figurlige element i COLOR KIDS mærket.
Stilles mærkerne op
overfor hinanden fremgår tydeligt, at den visuelle lighed mellem mærkerne i nærværende
sag er langt mindre end tilfældet var, i den refererede dom:
|
|
|
|
|
|
Sammenfattende
Det er vigtigt at have
for øje, at netop de forhold, som ifølge ovennævnte afgørelser tilsiger, at der
foreligger risiko for forveksling, ikke er til stede ved sammenligning med
COLOR KIDS (fig.):
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Der argumenteres fra
klagers side for, at der foreligger mærkelighed mellem mærket COLOR KIDS (fig)
og klagers figurlige mærker, idet ”CK” indgår såvel i indklagedes mærke som i
klagers mærker.
Fælles for ovennævnte
afgørelser er dog, at CK udgør det dominerende element i de angrebne mærker,
hvilket ikke er tilfældet i nærværende sag, hvor det dominerende element i
indklagedes mærke derimod er ordet COLOR KIDS. Det figurlige element i
indklagedes mærke vil af forbrugerne blive opfattet som en stiliseret tegning
af et barn efterfulgt af ordene COLOR KIDS.
Hertil skal det særligt
bemærkes, at indklagedes mærke primært består af en stor ”bjælke”, hvori ordene
”COLOR KIDS” står skrevet. Denne del udgør i høj grad den dominerende del af
varemærket, idet ordene ”COLOR KIDS” og den nærmere udformning heraf udgør
størstedelen af hele varemærket (ca. 80 % af mærkets samlede størrelse).
Det er med andre ord
denne del af varemærket, der udgør det opmærksomhedsskabende element i mærket. Mærket
vil derfor af forbrugerne ikke blive opfattet som CK COLOR KIDS, men som COLOR
KIDS tilføjet et rent figurligt element. Selv hvis det skulle blive lagt til
grund, at det figurlige element skal opfattes som ”CK” skrevet lodret med hvide
bogstaver på en mørk cirkelformet baggrund, vil dette alene have en sekundær
betydning for mærkets helhed.
Endvidere skal det
bemærkes, at mærkeelementet ”CALVIN KLEIN” i klagers varemærker VR 1993 08562
og CTM 000617415 er skrevet tværs over ”CK” og med en
skrifttype, som på ingen måde ligner den af indklagede anvendte skrifttype.
Det kan, i direkte
modsætning til de refererede afgørelser, altså ikke lægges til grund, at ”CK”
udgør et dominerende element i mærket COLOR KIDS (fig). Stilles mærkerne op
overfor hinanden fremgår det da også, at det figurlige element kun har en meget
ringe lighed med ”CK” i klagers mærker, og at der således ikke foreligger en
visuel lighed mellem mærkerne:
VR 2006 01659 |
VR 1993 08562 CTM 617415 |
VR 2006 01659 |
VR 1996 02878 CTM 66753 |
VR 2006 01659 |
VR 1999 00863 |
Som ovenfor anført, skal
der ikke alene fokuseres på de enkelte elementer i et varemærke, men på mærket
som helhed. For nærværende sag er der således tale om, at varemærket COLOR KIDS
(fig.) i det hele skal sammenlignes med henholdsvis CK CALVIN KLEIN, CK og CKJ.
Idet varemærkerne på
ingen måde ligner hinanden, og end ikke indeholder identiske (eller lignende)
stavelser, foreligger der ikke visuel lighed.
Fonetisk lighed
Som ovenfor nævnt, skal
en vurdering af forvekslelighed efter varemærkeloven foretages på baggrund af
en helhedsvurdering. Dette omfatter således foruden en visuel sammenligning,
også en fonetisk sammenligning af de pågældende mærker. Da den gennemsnitlige
forbruger alene vil udtale indklagedes mærke som COLOR KIDS, hvorimod klagers
mærke naturligt udtales ”CK”, ”CKJ” eller ”CK Calvin Klein” foreligger der ikke
fonetisk lighed - de dominerende elementer er ganske enkelt for forskellige.
Konceptuel lighed
For så vidt angår
spørgsmålet om konceptuel lighed er det værd at bemærke, at klagers mærke
udgøres af forkortelserne CK kombineret med ’Calvin Klein’ - navnet på
designeren bag mærket.
Dette står således i
skarp kontrast til den betydning, der kan udledes af indklagedes mærke, hvor
COLOR KIDS vel bedst kan opfattes som suggestivt for farverige varer til børn.
Det må altså udledes, at
klagers henholdsvis indklagedes mærker er så konceptuelt afvigende, at der ej
heller foreligger nogen form for lighed i denne henseende.
Sammenfattende
Mens CK er det
fremtrædende og dominerende element for CHAICHANA-mærkerne, og ligeledes for
mærket i sag nr. R1519/2006-2 Creation CK Kind, gør dette sig altså ikke
tilsvarende gældende for COLOR KIDS-mærket.
I indklagedes varemærke
udgør ”bjælken” med ordene ”COLOR KIDS” i høj grad den dominerende del af
varemærket og udgør ca. 80 % af det samlede mærke. Endvidere skal det bemærkes,
at mærkeelementet ”CALVIN KLEIN” i klagers varemærker VR 1993 08562 og CTM 617415 er skrevet tværs over ”CK’et” og med en skrifttype,
som på ingen måde ligner den af indklagede anvendte skrifttype.
Der foreligger således
ikke mærkelighed mellem indklagedes varemærke og klagers varemærker, idet der
hverken er visuel, fonetisk eller konceptuel lighed.
Indklagedes varemærke
COLOR KIDS kan således ikke på nogen måde give forbrugerne associationer om, at
produkterne hidrører fra klager, og der vil således ikke være risiko for
forveksling, jf. varemærkelovens § 15, stk. 1, nr. 2.
Konklusion
Sammenfattende gøres det
således gældende:
at der ikke er fremlagt
dokumentation for brug af de registrerede varemærker, hvorpå anmodningen om
administrativ ophævelse er baseret, hvorfor begæringen om administrativ
ophævelse allerede på denne baggrund bør afvises,
at der ikke foreligger
risiko for forveksling mellem klagers påberåbte varemærker CK, CKJ samt CK
CALVIN KLEIN og indklagedes varemærke COLOR KIDS, da der ikke foreligger
mærkelighed,
at det ikke er
dokumenteret, at de påberåbte varemærker skulle være velkendte i Danmark, og
at der
ikke er tale om en utilbørlig udnyttelse af eller skade på klagers varemærkers
særpræg eller renommé.
På baggrund af
ovenstående skal vi henstille, at begæringen om administrativ ophævelse afslås
i sin helhed…”
Med brev af 4. februar
2011 afgav Patent- og Varemærkestyrelsen følgende udtalelse i sagen:
”… Vedrørende varemærket
Som svar på Ankenævnets
brev af den 26. januar 2011 skal styrelsen udtale følgende:
Klager har til Ankenævnet
sendt yderligere dokumentationsmateriale, bl.a. i form af kopier af indklagedes
markedsføringsmateriale. Klager har i den forbindelse bl.a. henvist til, at det
er tydeligt, at der står CK i det angrebne mærke, når dette vendes 90°. Klager
har endvidere fremhævet visse af de produkter, der fremgår af indklagedes
kataloger, og har i den forbindelse henvist til, at ”figuren” i mærket anvendes
på en sådan måde, at det står klart at ”figuren” er bogstaverne CK.
Styrelsen skal i den
forbindelse bemærke, at vurderingen af, om det angrebne mærke krænker klagers
mærker, efter styrelsens opfattelse skal tage sit udgangspunkt i mærket som det
er registreret. Det kan følgelig ikke være afgørende for denne vurdering, at
mærket antager et andet udseende, hvis dette vendes eller på anden måde
manipuleres.
Denne holdning har
styrelsen også tidligere givet udtryk for i styrelsens indsigelsesafgørelse af
den 1. juli 2003 i sagen VR 2002 03906. Sagen vedrørte det nedenfor viste
figurmærke, som ansøger oplyste var blevet ”vendt på hovedet” i forbindelse med
ansøgningens indlevering.
Ansøger oplyste om dette
mærke, at mærket bestod af efternavnet MUUS, hvorfor mærket ikke var
forveksleligt med ordmærket SNOW. Imidlertid fandt styrelsen, at mærkerne var
forvekslelige for visse varer, idet styrelsen bl.a. anførte følgende:
”Et registreret varemærke
har det beskyttelsesomfang, som det offentliggjorte mærke viser. Beskyttelsens
omfang kan ikke defineres på anden måde. Heri ligger, at oplysningen om, hvorledes
mærket skal læses og forstås, ikke har indflydelse på beskyttelsesomfanget.
Beskyttelsen er alene knyttet til gengivelsen af varemærket.
Det angrebne figurmærke
kan efter danske læseregler, hvor man læser fra venstre mod højre, læses som
bogstaverne S N O W. Det er den konkrete figurlige udformning af mærket, der
bevirker læsemåden. Den figurlige udformning ligner en
håndskift, der har en vis hurtighed, der gør N og O lidt sjuskede, ufuldendte,
men dog forståelige som disse to bogstaver, især når henses til det klare S og
det klare W. Den oplyste læsemåde af det angrebne mærke, MUUS vist på hovedet,
betyder, at første bogstav i SNOW korrekt er et S og at M`et, der står på
hovedet på sidste plads i SNOW, let kan læses som et W. Ser man M på hovedet, ser man et W.
Det angrebne mærke kan
læses som SNOW og mærkerne ligner derfor hinanden.”
Efter styrelsens
opfattelse gælder det tilsvarende i nærværende sag, at det er mærket som det er
registreret, der skal danne grundlag for vurderingen ligheden mellem mærkerne,
og ikke hvorledes mærket ville se ud, hvis det vendes, drejes, beskæres eller
på anden måde manipuleres.
Endvidere skal bemærkes,
at styrelsen ikke finder det afgørende for vurderingen af nærværende sag, at indklagede
anvender andre mærker i sin markedsføring af sine produkter. At indklagede
anvender mærker, der kan opfattes som de stiliserede bogstaver CK uden
tilføjelse af andre figurelementer eller ordene COLOR KIDS, kan følgelig ikke
være afgørende for vurderingen af nærværende registrering.
Styrelsen skal med disse
yderligere bemærkninger fastholde afgørelsen af den 21. september 2010 og den under
behandlingen fremførte argumentation og vurdering.
Styrelsen skal således
henstille til Ankenævnet, at den trufne afgørelse stadfæstes…”
Indklagede Active Sportswear Int. A/S v/Gorissen Federspiel kommenterede i
brev af 4. marts Styrelsens brev således:
”… Som svar på
Ankenævnets brev af 7. februar 2011 skal jeg hermed på indklagedes vegne afgive
kommentar til Patent- og Varemærkestyrelsens høringssvar.
Indklagede kan tilslutte
sig samtlige punkter og bemærkninger i Patent- og Varemærkestyrelsens høringssvar.
Samtidig bemærkes, at
indklagede ikke anmoder om mundtlig forhandling af sagen, men giver møde, hvis
en anmodning fra klager om mundtlig forhandling efterkommes…”
I mail af 7. marts 2011 oplyser klager Calvin Klein
Trademark Trust, a business trust of the State of
”… Jeg henviser til skrivelse af 7. februar 2011 fra
Ankernævnet og kan oplyse, at jeg ikke finder, at styrelsens svar giver
anledning til kommentarer, og jeg ser frem til at modtage en afgørelse…”
Udskriftens og fotokopiens rigtighed
bekræftes.
Ankenævnet
for Patenter og Varemærker, 11. maj 2011.