RESUMÉ:
AN 2011 00026 – VR 2009 02076 - WOWA-HEAD <w> - Indsigelse – Forvekslelighed
Der blev fremsat indsigelse mod endelig registrering af VR 2009 02076 WOWA-HEAD <w>. Indsigelsen blev begrundet med, at indehavers mærke VR 2009 02076 WOWA-HEAD <w> er forveksleligt med indsigers ældre EU-registreringer nr. 001420744 HEAD <w> og 007478688 HEAD <w> samt MP 584785 HEAD <w>. Patent- og Varemærkestyrelsen tog ikke indsigelsen til følge og opretholdt registreringen i sin helhed. Denne afgørelse blev indbragt for Ankenævnet for Patenter og Varemærker, som stadfæstede den påklagede afgørelse.
KENDELSE:
År 2012, den 10. januar 2012 afsagde Ankenævnet for Patenter og Varemærker
(Hans Chr. Thomsen, Michael Dorn, Hanne Kirk Deichmann og Jens Schovsbo)
følgende kendelse i sagen AN 2011 00026
Klage fra
Head Technology GmbH
Tyskland
v/Budde Schou A/S
over
Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse af 11. maj 2011 vedr. VR 2009 02076 WOWA-HEAD <w>
Indehavet af:
WOW ApS
Ankenævnet har behandlet sagen skriftligt.
Ankenævnet udtaler:
Ankenævnet kan tilslutte sig Patent- og Varemærkestyrelsens synspunkt om, at der ikke er risiko for forveksling mellem indklagedes mærke, WOWA-HEAD, og klagers mærke, HEAD. Der henvises i det hele til styrelsens begrundelse i afgørelsen af 11. maj 2011 og til det anførte i styrelsens udtalelse af 29. september 2011.
Herefter bestemmes:
Den påklagede afgørelse stadfæstes.
Sagens baggrund:
Den 28. maj 2009 indleverede WOW ApS ansøgning om registrering af varemærket WOWA-HEAD <w> for:
Klasse 18: Læder og læderimitationer samt varer fremstillet af disse materialer (ikke indeholdt i andre klasser), skind og huder, kufferter og rejsetasker, paraplyer, parasoller og spadserestokke, piske og sadelmagervarer.
Klasse 25: Fodtøj og beklædningsgenstande i form af vanter.
Klasse 35: Annonce og reklamevirksomhed, bistand ved forretningsledelse, bistand ved forretningsadministration, bistand ved varetagelse af kontoropgaver; detailhandel med caps, hatte, kasketter, huer, halstørklæder, tørklæder og vanter.
Varemærket blev registreret den 10. juli 2009 og efterfølgende publiceret i Dansk Varemærketidende den 22. juli 2009.
Den 22. september 2009 gjorde Budde Schou A/S indsigelse på vegne af Head Technology GmbH, Tyskland mod gyldigheden af det registrerede mærke WOWA-HEAD <w>. Indsiger henviste til varemærkelovens § 23 i lovbekendtgørelse nr. 90 af 28. januar 2009. Indsiger gjorde gældende, at varemærket WOWA-HEAD <w> er forveksleligt med indsigers tre ordmærkeregistreringer af HEAD, CTM 001420744, CTM 007478688 og MP584785. Indsiger henviste endvidere til, at HEAD er indarbejdet som selskabsnavn i forbindelsen www.head.com.
Ved brev af 16. oktober 2009 fremkom indehaver med sine bemærkninger til sagen. Indehaver anførte blandt andet, at ordene WOWA og HEAD altid bruges i en sammenhæng og aldrig hver for sig.
Ved brev af 2. december 2009 fremkom indsiger med yderligere kommentarer til sagen. Det blev blandt andet anført, at indledningselementet WOW i indehavers mærke vil blive opfattet som et almindeligt udbrud ”wauw!”, hvorved betydningen af elementet HEAD understreges.
Ved brev af 4. februar 2010 påstod indsiger velkendthed og fremsendte dokumentation til støtte herfor.
Ved brev af 16. april 2010 anførte indehaver, at det på intet tidspunkt har været hensigten at blive koblet sammen eller genkendt ved brug af ordet HEAD.
Den 11. maj 2011 traf Patent- og Varemærkestyrelsen afgørelse i sagen. Styrelsen tog ikke indsigelsen til følge og opretholdt registreringen i sin helhed. Styrelsen anførte følgende:
”… 2. Lovgrundlaget
I varemærkelovens § 15, stk. 1, nr. 2 står der, at et varemærke ikke kan registreres, hvis
" der er risiko for forveksling, herunder at det antages, at der er en forbindelse med det ældre varemærke, fordi det yngre mærke er identisk med eller ligner det ældre varemærke, og varerne eller tjenesteydelserne er af samme eller lignende art."
Det fremgår desuden af varemærkelovens § 15, stk. 3, nr. 1, at et varemærke også er udelukket fra registrering, hvis:
”det er identisk med eller ligner et ældre EF-varemærke, jf. stk. 2, og det søges registreret for varer eller tjenesteydelser af en anden art end dem, for hvilke det ældre EF-varemærke er registreret, når det ældre EF-varemærke er velkendt i Den Europæiske Union, og brugen af det yngre varemærke vil medføre en utilbørlig udnyttelse af det ældre EF-varemærkes særpræg eller renommé eller en sådan brug ville skade dette særpræg eller renommé.”
3. Vurdering og konklusion
Indsigers mærke: HEAD <w>
(CTM 001420744)
Registreret for: Klasse 9: Briller, etuier til briller, solbriller, skibriller, dykkerbriller; hjelme; telefoner.
Klasse 14: Ure, armbåndsure.
Klasse 18: Tasker, sportstasker, rygsække, bæltetasker, tennistasker, skiposer, poser til skistøvler, rejsetasker, håndtasker, kufferter, weekendkufferter, indkøbstasker, strandtasker, campingtasker, punge, beautybokse, toilettasker, skoletasker, tasker på hjul.
Indsigers mærke: HEAD <w>
(CTM 007478688)
Registreret for: Klasse 9: Dykkermasker, dykkerhandsker, dykkerbriller, snebriller, solbriller, brilleetuier, beskyttelseshjelme, ørepropper til dykkere, beskyttelsesbriller.
Klasse 14: Ure og armbåndsure.
Klasse 18 : Tasker, sportstasker, rygsække, bæltetasker, tennistasker, skitasker, tasker til skistøvler, skiposer, tasker til snowboards, tasker til ketsjere, rejsetasker, håndtasker, kufferter, tasker med hjul, vogne, indkøbstasker, strandtasker, punge, beautybokse, toilettasker, attachétasker, skoletasker, fototasker.
Klasse 24: Håndklæder, badelinned.
Indsigers mærke: HEAD <w>
(MP584785)
Registreret for: Klasse 12: Vehicles, bicycles; apparatus for locomotion by land, air or water.
Klasse 25: Tennis and ski clothing, sports clothes, sports shoes, tennis shoes, middle soles, shoes, slippers.
Indehavers mærke: WOWA-HEAD <w>
(VR 2009 02076)
Registreret for: Klasse 18: Læder og læderimitationer samt varer fremstillet af disse materialer (ikke indeholdt i andre klasser), skind og huder, kufferter og rejsetasker, paraplyer, parasoller og spadserestokke, piske og sadelmagervarer.
Klasse 25: Fodtøj og beklædningsgenstande i form af vanter.
Klasse 35: Annonce og reklamevirksomhed, bistand ved forretningsledelse, bistand ved forretningsadministration, bistand ved varetagelse af kontoropgaver; detailhandel med caps, hatte, kasketter, huer, halstørklæder, tørklæder og vanter.
Indsiger har både henvist til, at indehavers mærke WOWA-HEAD er forveksleligt med indsigers tidligere registreringer af mærket HEAD, og indsiger har desuden henvist til, at HEAD er et velkendt varemærke i Danmark, og at brugen af WOWA-HEAD derfor vil være en utilbørlig udnyttelse af indsigers varemærke.
3.a Vurdering af om indehavers mærke WOWA-HEAD er forveksleligt med indsigers registrerede varemærker.
To varemærker er normalt kun forvekslelige, hvis mærkerne ligner hinanden eller er identiske, og hvis mærkerne samtidigt angår varer af samme eller lignende art.
Der er sammenfald mellem varer omfattet af indehavers registrering i klasse 18 og af indsigers registreringer (CTM 001420744 og CTM 007478688) i klasse 18, idet samtlige registreringer f.eks. omfatter varerne ”kufferter” og ”rejsetasker”. Indehavers registrering omfatter i klasse 18 dog også varer, der ikke er omfattet af indsigers registrering i klasse 18, f.eks. varerne ”paraplyer, parasoller og spadserestokke, piske og sadelmagervarer”.
Indsigers registrering MP584785 HEAD <w> omfatter i klasse 25 blandt andet overbegrebet ”ski clothing” hvorfor der er sammenfald i relation til indehavers registrering i klasse 25 af ”beklædningsgenstande i form af vanter”.
Indsigers registrering i klasse 25 omfatter endvidere ”sports shoes, tennis shoes, middle soles, shoes, slippers”. Indehavers registrering omfatter i klasse 25 fodtøj. Det er styrelsens vurdering, at varerne omfattet af overbegreberne ”shoes” samt ”fodtøj” vil være – hvis ikke sammenfaldende – så i hvert fald så nært beslægtede, at forskellen mellem f.eks. varerne sko og støvler er så minimal, at den ikke vil være afgørende for vurderingen af forvekslelighed i den konkrete sag.
Ingen af indsigers registreringer omfatter klasse 35, og der er derfor ikke sammenfald af tjenesteydelser for så vidt angår klasse 35.
Ved sammenligningen af de to mærker skal der tages hensyn til det lydlige, synsmæssige og begrebsmæssige indtryk af mærkerne. Desuden skal der tages hensyn til mærkernes distinktivitet, herunder også de enkelte mærkeelementers distinktivitet og placering i mærkerne som helhed.
Indsigers mærker består alle af ordet HEAD, et kort ord på 4 bogstaver, der kan oversættes fra engelsk til ”hoved”.
Det angrebne mærke er et ordmærke bestående af to ord, nemlig WOWA og HEAD. Ordet WOWA er et kunstord, som ikke umiddelbart har nogen betydning for en dansk forbruger og ordet HEAD kan som ovenfor anført oversættes fra engelsk til ”hoved”.
Synsmæssigt er der en begrænset lighed mellem mærkerne. Ganske vist er HEAD indeholdt i indehavers mærke, men der er stor forskel på mærkernes længde, idet indsigers mærke er et kort mærke bestående af 4 bogstaver og to stavelser, mens indehavers mærke består af to ord forbundet med en bindestreg, i alt 9 karakterer. Forskellen i længden af mærkerne bevirker også, at der lydligt er stor forskel mellem det korte mærke HEAD og indehavers mærke WOWA-HEAD. Synsmæssigt adskiller indehavers mærke sig yderligere ved tilstedeværelsen af bogstavet ”W” to gange. Lydligt har mærkerne også begrænset lighed, idet det fælles mærkeelement HEAD optræder sidst i indehavermærket og efter det stærkt særprægede mærkeelement WOWA.
Det er herefter styrelsens vurdering, at mærkerne ikke ligner hinanden i deres helhed.
Selv om der er delvist sammenfald mellem varer omfattet af indsigers og indehavers registrering, er det således styrelsens vurdering, at der ikke er en sådan lighed mellem mærkerne, at der er en risiko for forveksling, herunder at der kan antages en forbindelse mellem mærkerne.
3.b Vurdering af indehavers figurmærke WOWA-HEAD.COM overfor indsigers velkendte varemærke HEAD.
Et velkendt varemærke kan ifølge varemærkelovens § 15, stk. 3, nr. 1 nyde en beskyttelse, der er bredere end beskyttelsen over for forvekslelige mærker.
For at få en sådan udvidet beskyttelse, skal det ældre mærke ikke blot være velkendt, men der skal tillige hos omsætningskredsen skabes en sammenhæng mellem det yngre mærke på den ene side og det ældre velkendte mærke på den anden side. Endelig skal det, udover velkendtheden og sammenhængen mellem mærkerne, godtgøres, at brugen af det yngre mærke vil medføre en utilbørlig udnyttelse af det velkendte varemærkes særpræg eller renommé, eller at sådan brug vil skade det velkendte mærkes særpræg eller renommé.
Det fremgår således af C-252/07 INTEL, at den omstændighed,
tjenesteydelser,
ikke er tilstrækkeligt til at godtgøre, at brugen af det yngre varemærke medfører eller ville medføre
utilbørlig udnyttelse af det ældre varemærkes særpræg eller renommé, eller at en sådan brug skader eller ville skade dette særpræg eller renommé.
Der er dermed tre betingelser, der alle skal være opfyldt, for at et varemærke kan nyde en udvidet beskyttelse
Vurdering af velkendthed.
Indsiger har gjort gældende, at indsigers ordmærke HEAD er velindarbejdet samt velkendt i Danmark og derfor skal nyde en udvidet beskyttelse. Til dokumentation herfor er indsendt følgende materiale:
De ovenfor anførte salgstal i Danmark omhandler primært salg af ski og skitilbehør samt tennisketsjere og tennistilbehør. Det fremgår blandt andet, at der i 2006 blev solgt i alt 1563 par ski, 1242 par skistøvler, 656 skihjelme, 5 snowboards, 6603 tennisketsjere, 2585 tennistasker eller andet tennistilbehør.
For så vidt angår brancheerklæringen fra Sportsbranchens Leverandørforening, fremgår det af denne, at HEAD er anvendt kontinuerligt i Danmark i mere end 30 år. Det fremgår ikke konkret, hvilke varer, varemærket har været anvendt for, blot at der er tale om ”sportsbeklædning, sportsudstyr og sportstilbehør”.
Produktkatalogerne fremviser et blandet varesortiment indenfor blandt andet sportsgrenene ski, badminton og tennis, herunder skistøvler, tennistasker, tennissko, ketsjere samt sportsbeklædning i form af sko og kasketter samt skitøj og beklædning til tennis.
Det er styrelsens opfattelse, at det indsendte materiale kun er tilstrækkeligt til at vise en vis velkendthed af varemærket HEAD for sportsbeklædning, sportsudstyr og sportstilbehør i Danmark. Styrelsen har ved denne vurdering navnlig lagt vægt på den indsendte brancheerklæring samt de dokumenterede omsætningstal udelukkende for årene 2006- 2008.
Vurdering af sammenhæng
I vurderingen af om der skabes en sammenhæng til det kendte mærke, skal der foretages en helhedsvurdering, herunder også til om der er risiko for en visuel, lydlig og begrebsmæssig forbindelse mellem det yngre mærke og det ældre velkendte mærke. Det er ikke et krav for anvendelsen af bestemmelsen, at mærkerne kan forveksles. Derimod kræves der en sådan grad af lighed, at det bringer
det velkendte mærke i erindring, uden at mærkerne dog nødvendigvis blandes sammen, men dog således, at der i kundekredsens bevidsthed skabes en sammenhæng mellem mærkerne.
I henhold EU-domstolens dom i C-408/01 ADIDAS og C-252/07 INTEL anføres en række momenter,
der skal indgå i vurderingen af, om der skabes sammenhæng mellem det yngre mærke og det ældre
velkendte mærke, herunder
Indehavers mærke WOWA-HEAD er søgt registreret for varer i klasse 18 og 25, og dermed inden for det område, hvor anmoders mærke nyder en vis kendthed, nemlig sportsbeklædning, sportsudstyr og sportstilbehør.
Der er således overlap mellem omsætningskredsen for det kendte mærke og omsætningskredsen for indehavers mærke. På trods af, at der kan være overlap mellem omsætningskredsen for indsigers og indehavers mærke, er det styrelsens vurdering, at den relevante forbruger ikke vil opfatte en sammenhæng mellem indehavers mærke WOWA-HEAD og anmoders ordmærker HEAD, uanset at anmoders mærker har en vis velkendthed inden for den omsætningskreds, hvor også det yngre mærke anvendes.
I denne vurdering er der særlig lagt vægt på de synsmæssige og lydlige forskelle i mærkerne, herunder anvendelsen af det indledende mærkeelement WOWA i indehavermærket, hvilket efter styrelsens opfattelse er et stærkt og særegent mærkeelement. Ordet HEAD bruges også i varemærker i Danmark af mange andre virksomheder end anmoder, herunder også i klasse 18 og 25. Det er derfor ikke styrelsens opfattelse, at det er unikt at anvende ordet HEAD som varemærke eller som element i et varemærke.
Styrelsens vurdering skal ligeledes ses i lyset af den begrænsede velkendthed af varemærket HEAD, som er dokumenteret.
Da mærket WOWA-HEAD ikke efter styrelsens vurdering associerer til mærket HEAD, er betingelserne for at anvende varemærkelovens § 15, stk. 3, nr. 1 ikke opfyldt.
3. c Vurdering af indehavers figurmærke WOWA-HEAD over for indsigers selskabsnavn
Ophævelsesbegæringen støttes endvidere på anmoders rettigheder til det tyske selskabsnavn Head Technology GmbH.
I brev af 4. december 2009 har styrelsen opfordret indsiger til at indsende dokumentation for, at indsiger har brugt selskabsnavnet her i landet.
Ved brev af 2. december 2009 har indsiger oplyst, at der ikke er udøvet faktisk virksomhed i Danmark under selskabsnavnet Head Technology GmbH, hvorfor styrelsen ikke har taget denne påstand til følge.
Konklusion
Styrelsen tager således ikke begæringen til følge, og registreringen vil blive opretholdt.
Afgørelsen er truffet i medfør af varemærkelovens § 15, stk. 1, nr. 2 og § 15, stk. 3, nr. 1…”
Denne afgørelse blev med brev af 11. juli 2011 fra Budde Schou A/S på vegne Head Technology GmbH, Tyskland indbragt for Ankenævnet for Patenter og Varemærker med følgende påstand:
”… Under henvisning til Varemærkelovens §46 indbringes for Ankenævnet for Patenter og Varemærker den afgørelse, der blev truffet af Patent- og Varemærkestyrelsen den 11. maj 2011 i ovennævnte sag.
KLAGERENS PÅSTAND:
Patent- og Varemærkestyrelsen pålægges at ændre afgørelsen truffet den 11.
maj 2011 i ovennævnte sag.
SAGSFORLØB:
Til dokumentation for sagsforløbet i den foreliggende sag fremsendes vedlagt
kopi af følgende sagsakter:
1) Vor indsigelse af 22. september 2009 med bilag.
2) Kopi af skrivelse af 21. oktober 2009 med bilag: Indlæg til Patent- og
Varemærkestyrelsen fra indehaverfirmaet WOW ApS.
3) Kopi af vort indlæg af 2. december 2009 til Patent- og Varemærkestyrelsen.
4) Kopi af vort indlæg af 4. februar 2010 med bilag til Patent- og Varemærkestyrelsen.
5) Kopi af Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse i indsigelsen dateret 11. maj 2011.
ANKEBEGRUNDELSE:
Det bekendtgjorte mærke WOWA-HEAD ligger meget tæt op ad min klients varemærke
HEAD. Dels er min klients varemærke identisk med sidste element i det
bekendtgjorte mærke, dels udgør indledningsbogstaverne WOWA en nærmest
anprisende indledning til ordet HEAD, som følgelig må anses for det mest
væsentlige element i det bekendtgjorte mærke.
Samtidig er der, som også fastslået i Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse, varekollision mellem det bekendtgjorte mærke og min klients bestående registreringer for så vidt angår klasserne 18 og 25. Direkte interessekonflikt er ikke til stede i forhold til klasse 35, men da der i denne klasse er tale om detailhandel bl.a. med forskellige beklædningsgenstande, må der siges at foreligge krydskollision.
Ved vurderingen af forvekslelighed mellem de respektive mærker henleder jeg opmærksomheden på udtalelsen af Knud Wallberg i bogen Varemærkeloven, side 216, sidste afsnit: ”Mærker bestående af ét […] ord er kun forvekslelige med mærker bestående af to […] ord, hvis de dominerende ord i mærkerne er forvekslelige”. I den foreliggende sag kan det med styrke argumenteres, at ordet HEAD dels på grund af sin velkendthed er dominerende, jfr. SABEL/PUMA-dommen fra EU, dels er helt identisk, ikke kun forveksleligt, i begge parters mærker.
På baggrund af den med vore begrundelser indleverede dokumentation henstilles det, at det lægges til grund, at vor klients varemærke HEAD må anses for velkendt i forbindelse med sportsbeklædning, sportsudstyr og sportstilbehør i Danmark. Der henvises herunder specielt til den meget massive brug af mærket i henhold til de indleverede omsætningstal.
Fra dansk praksis henledes i øvrigt opmærksomheden på
V24/95 PEAK = HIGH PEAK
AN 2003 00006 CHAMPTWISTER = TWISTER
AN 2005 00038 RIO BRAVO = BRAVO.
I denne forbindelse er det vigtigt, som ovenfor nævnt, at ordet WOWA lægger sig adjektivisk til hovedordet HEAD, som oven i købet er velkendt.
Fra EU-praksis henvises til
C-120/04 THOMSON LIFE = LIFE.
(Dommen fastslår, at man ikke skal kunne ”overtage” en andens
normalt-særprægs-mærke, i dette tilfælde LIFE, ved at kombinere det med sit
eget velkendte mærke, i dette tilfælde THOMSON. I den foreliggende sag bør
dette føre til, at det så meget desto mindre må være muligt at ”overtage” et velkendt
mærke, i dette tilfælde HEAD, ved at tilføje sit eget normalt-særprægs-mærke, i
dette tilfælde WOWA).
T-286/02 KIAP
MOU = MOU
T-317/03 VARIANT = DERBIVARIANT
T-472/07 ENERCON = TRANSFORMERS ENERGON
(selv om TRANSFORMERS havde særpræg; stadfæstet af C-201/10).
T-11/09 JAMES
JONES = JACK & JONES
(“Forbrugernes opmærksomhed er lav ved køb af billige varer (som altså i sagen
alle var klasse 25-varer) til hverdagsbrug”, præmis 10; dette må være relevant
i hvert tilfælde for så vidt angår klasse 25 i den foreliggende sag.
Ud over de nævnte domme henleder jeg opmærksomheden på EU-afgørelserne
T-133/05 PAM-PIM,
hvor det i præmis 76 anføres:
”tøjbranchen bruger varemærker i forskellige
versioner og som
undermærker til andre mærker” samt
T-414/05 LA
KINGS, præmis 72: ”det er almindeligt i tøjbranchen med forskellige
udformninger af samme varemærke og forskellige
sub-brands”.
De to sidstnævnte domme bør kunne lægges til grund for, at et varemærke som det
bekendtgjorte WOWA-HEAD umiddelbart vil blive opfattet som et
undermærke/sub-brand til vor klients velkendte varemærke HEAD.
På baggrund af ovenstående henstiller vi, at det bekendtgjorte mærke afvises fra endelig registrering…”
Med brev af 12. september 2011 fremkom indklagede WOW ApS med følgende kommentar:
”… Vi har modtaget Deres brev af 13. juli 2011 med indsigers klagebegrundelse vedrørende Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse af 11. maj 2011.
Indehaver WOW ApS anmoder Ankenævnet om at afvise klagerens påstand.
Vi opretholder tidligere udtalelser i sagen…”
Patent- og Varemærkestyrelsen afgav med brev af 29. september 2011 følgende udtalelse:
”… Som svar på Ankenævnets brev af den 14. september 2011 skal styrelsen udtale følgende:
Under behandlingen for Ankenævnet ses der ikke at være fremlagt sådanne nye væsentlige argumenter, at styrelsen har anledning til at ændre opfattelse.
Styrelsen skal dog bemærke, at styrelsen i indsigelsesafgørelsen har henvist til, at ordet ”head” anvendes i andre varemærker i klasse 25 for andre virksomheder end parterne i denne sag. Styrelsen skal i den forbindelse henlede Ankenævnets opmærksomhed på følgende registreringer med gyldighed for Danmark:
Ansøgningsnummer |
Mærke |
Klasser |
'VA 1996 00655' |
'BEAVIS AND BUTT-HEAD' |
'09;16;25;28;41' |
'VA 2008 01403' |
'Deadhead' |
'16;25;35' |
'VA 2009 00619' |
|
'24;25' |
'VA 2004 03888' |
'Horsehead' |
'18;25' |
'VA 2002 00600' |
'Hammer Head' |
'25' |
'VA 2006 03398' |
|
'09;25;28;41' |
'MP819618' |
|
'25' |
'MP875537' |
|
'18;25;32' |
'EU002684975' |
'24;25;28' |
|
'EU004184222' |
'25;35;39' |
|
'EU004519039' |
'BLOCKHEAD' |
'18;25;28' |
'EU005264239' |
'25;28;41' |
|
'EU006241327' |
'25;35;41' |
|
'EU006757751' |
'HEADCASES' |
'09;16;18;20;25;26;28;35;38;41' |
'EU008826729' |
'cheetah headwear' |
'25' |
EU003317062' |
'25' |
|
EU006327639' |
'TURTLEHEAD' |
'18;25' |
EU008488785' |
'"my bob" "use your head!"' |
'14;18;25' |
EU008569071' |
'09;12;18;25' |
|
EU009545369' |
|
'09;18;25;26;28' |
EU009145194' |
'16;25;32;33' |
|
EU009881764' |
|
'03;08;09;14;16;18;20;21;24;25;28;30;32;35;41' |
EU001070952' |
'HARD ROCK PINHEADS' |
'14;25;41' |
EU002317162' |
'WRENCH HEAD OUTFITTERS' |
'25' |
EU002318616' |
'TOOL HEAD' |
'25' |
EU002396414' |
'09;18;25' |
|
EU002301109' |
'Heads Up' |
'25;28;35' |
EU003106408' |
'COPPERHEAD' |
'09;13;25;28' |
EU004258828' |
'HEADDOWN' |
'21;25;41' |
EU007586861' |
'03;05;09;10;16;25;41;44' |
|
EU008763393' |
'HALO HEADPHONES' |
'09;25' |
EU009197476' |
'18;20;25' |
|
EU009317082' |
'MOTÖRHEAD' |
'06;09;12;14;16;18;21;24;25;28;33;41' |
EU009962151' |
'25;35;42' |
|
EU000331256' |
'RADIOHEAD' |
'09;16;25;26;41' |
EU000368191' |
'MOOSEHEAD' |
'21;25;32' |
EU002317121' |
'25' |
|
EU004296018' |
'09;18;25' |
|
EU005570999' |
'25;35' |
|
EU006241665' |
'25;35;41' |
|
EU007333792' |
'06;09;13;16;18;20;21;22;25;28;35' |
|
EU008591919' |
'pearhead' |
'03;05;09;14;18;21;25;28;32;38;41;42;43;44' |
EU008757866' |
'Headspace' |
'09;16;20;25;38;41;44' |
EU009104571' |
'18;25;35' |
|
EU003656352' |
'NETHEAD' |
'09;16;21;25' |
EU003810413' |
'DUCK HEAD' |
'25' |
EU004639977' |
'25' |
|
EU007358781' |
'18;25' |
|
EU009439084' |
'06;09;14;16;18;25;28;33;41' |
|
EU002749521' |
'HEADWORX' |
'03;09;14;18;24;25;26;28' |
EU004812111' |
'INTEL. LEAP AHEAD' |
'09;14;16;18;21;25;28;41;42' |
EU009088171' |
'BLOCK HEADWEAR' |
'18;25;35' |
EU009544917' |
'HEADRUSH' |
'09;18;25;26;28' |
'EU003516374' |
'BUNHEADS' |
'03;25;26' |
EU003935939' |
'18;25;35' |
|
EU008453491' |
'14;18;25' |
|
EU009545005' |
|
'09;18;25;26;28' |
EU009769555' |
'24;25;35' |
|
EU000238501' |
'MR POTATO HEAD' |
'16;25;28' |
EU000549592' |
'HAWKSHEAD' |
'09;18;25' |
EU000738484' |
'FLAMEHEAD' |
'09;16;25' |
EU002832020' |
'SPLASH HEADS' |
'25' |
EU003318227' |
'HEADCOOLER' |
'25' |
EU005218052' |
'HEAD OVER HEELS' |
'18;25;35' |
EU005228234' |
'GRIDDLY HEADZ' |
'09;16;18;21;24;25;26;28;35;41' |
EU008883803' |
'hi-head' |
'09;25' |
EU009787524' |
'SCHITHEAD' |
'18;25;35' |
Som det fremgår af ovennævnte, er der en lang række mærker med gyldighed for Danmark, og som vedrører varer i klasse 25, der indeholder ordet ”head”.
Styrelsen fastholder derfor afgørelsen af den 11. maj 2011 og den under behandlingen fremførte argumentation og vurdering.
Styrelsen skal således henstille til Ankenævnet, at den trufne afgørelse stadfæstes…”
Med skrivelse af 31. oktober 2011 med bilag fremsendte Budde Schou A/S på vegne Head Technology GmbH, Tyskland følgende kommentarer til Styrelsens brev:
”… Påstand:
Det henstilles, at Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse af 11. maj 2011 ændres således, at den foreløbige registrering af VR 2009 02076 begrænses til kun at dække varer og tjenesteydelser, der ikke kolliderer med min klients ældre rettigheder.
Anbringender:
Det bekendtgjorte mærke WOWA-HEAD bør anses for forveksleligt med min klients varemærke HEAD.
Fuld formel varekollision er til stede for så vidt angår klasserne 18 og 25, medens såkaldt krydskollision påberåbes for så vidt angår tjenesteydelsesklasse 35 i det bekendtgjorte mærke.
Da samtidigt elementet HEAD er et yderst vigtigt element i det bekendtgjorte mærke, vil der være en overhængende fare for forveksling i praksis. Når forbrugerne præsenteres for varer under det nu bekendtgjorte mærke, vil de umiddelbart blive forledt til at tro, at der er tale om varer stammende fra min klient.
I Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse af 11. maj 2011 er det styrelsens vurdering, at ”mærket WOWA-HEAD ikke associerer til mærket HEAD”, jfr. side 8 afgørelsen. Denne vurdering gentages i Patent- og Varemærkestyrelsens udtalelse som indleveret til Patent- og Varemærkeankenævnet den 29. september 2011, hvori der yderligere henvises til en lang række eksisterende mærker indeholdende ordet HEAD og sameksisterende med min klients ældre rettigheder.
Jeg skal i denne forbindelse påpege, at størstedelen af de af Patent- og Varemærkestyrelsen anførte mærker er figurmærker, medens det nu foreliggende mærke WOWA-HEAD er et rent ordmærke. Yderligere er det bemærkelsesværdigt, at en række af de anførte mærker fremtræder som et ord, medens tankestregen mellem WOWA og HEAD i det bekendtgjorte mærke angiver en adskillelse af de respektive elementer og dermed fremhæver hvert element.
Derudover skal det påpeges, at mange af de mærker, der er anført af Patent- og Varemærkestyrelsen, er ukomplette, i og med at mange af dem er blevet begrænset efter indsigelse fra vor klients side. Dette gælder:
EU-varemærke nr. 006757751 HEADCASES (klasse 18 ”… not for sports goods”),
EU-varemærke nr. 009545369 HEADRUSH DEATH B4 DEFEAT (klasserne 09, 18, 25 og 28 ”… none of the aforesaid goods for use in badminton or racquet sports, skiing or snowboarding”),
EU-varemærke nr. 00428828 HEADDOWN (klasse 25 ”… except tennis shoes and ski boots, clothing for tennis and skiing”),
EU varemærke nr. 008757866 Headspace (klasse 25 begrænset til “meditation clothes”),
EU-varemærke nr. 002749521 HEADWORX (klasserne 18, 25 og 28 “… except for tennis, ski and golf sports”),
EU-varemærke nr. 009544917 HEADRUSH (klasserne 9, 18og 28 ” … none of the aforesaid goods for use in badminton or racquet sports, skiing or snowboarding”),
EU-varemærke nr. 009545005 HEADRUSHBRAND.COM (klasserne 9, 18, 25 og 28 “none of the aforesaid goods for use in badminton or racquet sports, skiing or snowboarding”),
EU-varemærke nr. 008883803 hi-head (klasse 25 begrænset efter indvending fra vor klient til kun at dække “headgear designed to accommodate and support ear pieces”),
EU-varemærke nr. 003318227 HEADCOOLER (ved aftale med indehaverne er benyttelsen af varemærket begrænset)
EU-varemærke nr. 009769555 heet head (indsigelse verserer fra vor klients side).
Jeg vedhæfter kopi af de nævnte varemærker.
Som det fremgår, har vor klient være yderst aktiv, så snart der har været tale om mærker, hvor man har haft opfattelsen, at forvekslingsfare er til stede, som tilfældet er i forhold til det i Danmark bekendtgjorte mærke WOWA-HEAD.
Som også påpeget i vor ankeskrivelse af 11. juli 2011, henviser jeg til udtalelsen af Knud Wallberg i bogen Varemærkeloven, side 216, sidste afsnit: ”Mærker bestående af ét […] ord er kun forvekslelige med mærker bestående af to […] ord, hvis de dominerende ord i mærkerne er forvekslelige”. I den foreliggende sag kan der ikke være tvivl om, at ordet HEAD er det dominerende element i det bekendtgjorte mærke, og at der på dette grundlag er en entydig forvekslingsfare i forhold til min klients bestående rettigheder til ordet HEAD.
Velkendthed
På baggrund af den dokumentation, der er indleveret for den meget omfattende brug og indarbejdelse af vor klients mærke i Danmark og under hensyntagen til hidtidig dansk praksis, bør det lægges til grund, at min klients mærke er velkendt i Danmark i forbindelse med sportsbeklædning, sportsudstyr og sportstilbehør samt markedsføring af disse produkter.
Konklusion
Det bekendtgjorte mærke bør anses for forveksleligt med min klients mærke alene fordi ordet HEAD er det fremtrædende element.
Når det yderligere lægges til grund, at min klients mærke er velindarbejdet i Danmark, øges forvekslingsfaren…”
Der er ikke modtaget yderligere fra indklagede.
Udskriftens og fotokopiens rigtighed bekræftes.
Ankenævnet for Patenter og Varemærker, 10. januar 2012.