RESUMÉ:
AN 2011 00038 – VR 2010 01080 - <fig> - Indsigelse - Forvekslelighed
Der
blev fremsat indsigelse mod endelig registrering af VR 2010 01080 <fig>.
Indsigelsen blev begrundet med, at indehavers mærke VR 2010 01080 <fig>
er forveksleligt med indsigers ældre registrering MP 739344
<fig>. Patent- og Varemærkestyrelsen tog ikke indsigelsen til følge og
opretholdt registreringen. Denne afgørelse blev indbragt for Ankenævnet for
Patenter og Varemærker, som omgjorde Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse
og ophævede registreringen i sin helhed.
KENDELSE:
År 2012, den 1. maj afsagde Ankenævnet for
Patenter og Varemærker
(
følgende kendelse i sagen AN 2011 00038
Klage fra Motel
One GmbH, Tyskland
v/Budde Schou A/S
over
Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse af 12.
september 2011vedr. VR 2010 01080. Indehavet af:
MOTEL1 A/S
Ankenævnet har behandlet sagen skriftligt.
Ankenævnet
udtaler:
Ankenævnet er af den opfattelse, at der
begrebsmæssigt og lydmæssigt er stor lighed mellem de to mærker. Den lydmæssige
lighed spiller efter Ankenævnets opfattelse en særlig rolle, blandt andet fordi
der er tale om en branche, hvor mundtlig brug af mærkerne er central. Til trods
for klagers mærkes beskedne særpræg og til trods for de synsmæssige forskelle
mellem mærkerne foreligger der derfor efter Ankenævnets opfattelse ud fra en
samlet vurdering af de to mærker en sådan grad af forvekslingsrisiko, at
betingelserne i Varemærkelovens § 15, stk. 1, nr. 2 for at nægte registrering
af indehavers varemærke er opfyldt.
Herefter bestemmes:
Den påklagede
afgørelse omgøres, således at registreringen af indehavers mærke VR 2010 01080
MOTEL1 <fig> ophæves.
Sagens baggrund:
I brev af 26. april 2010 indleverede MOTEL1 A/S ansøgning om registrering
af figurmærket
for:
Klasse 43: Tilvejebringelse af
mad og drikke, midlertidig indkvartering.
Varemærket blev
registreret den 5. maj 2010 og efterfølgende publiceret i Dansk Varemærketidende
den 19. maj 2010.
Den 9. juli 2010 gjorde
Budde Schou A/S indsigelse på vegne af Motel One GmbH, Tyskland mod gyldigheden
af det registrerede mærke MOTEL 1 (fig). Der blev i den forbindelse henvist til
varemærkelovens § 23 i lovbekendtgørelse nr. 90 af 28. januar 2009. Indsigelsen
blev fremsat under henvisning til, at det foreløbigt registrerede mærke MOTEL1
(fig) er forveksleligt med indsigers ældre varemærke figurmærket MOTEL One, som
er beskyttet bl.a. ved international varemærkeregistrering 739344.
Herudover anførte indsiger, at varemærket MOTEL One er yderst velkendt i
Tyskland. Ved breve af 29. november 2010 og 1. februar 2011 begrundede indsiger
indsigelsen yderligere, og indsendte materiale til dokumentation for at
indsigers mærke er velkendt i Tyskland, samt at indehaver på
ansøgningstidspunktet havde eller burde have haft kendskab til indsiger mærke.
Der blev i den forbindelse henvist til varemærkelovens § 15, stk. 1, nr. 2 og §
15, stk. 4, nr. 1. Indsiger henviste
herudover til varemærkelovens § 15, stk. 3, nr. 3.
Den 14. marts 2011 svarede indehaver i sagen.
Indehaver anførte, at varemærket består af en seng, navnet ”motel” samt tallet
1. Indehaver anførte endvidere, at disse elementer er så almindelige, at ingen
kan påberåbe sig eneret til disse, samt at mærkerne på grund af den figurlige
udformning ikke ligner hinanden.
Den 12. september 2011 traf Patent- og
Varemærkestyrelsen afgørelse i sagen. Styrelsen tog ikke indsigelsen til følge
og opretholdt registreringen. Styrelsen fremførte følgende:
”… 2. Lovgrundlaget
I
varemærkelovens § 15, stk. 1, nr. 2 står der, at et varemærke ikke kan
registreres, hvis
2)
der er risiko for forveksling, herunder at det antages, at der er en
forbindelse med det ældre varemærke, fordi det yngre mærke er identisk med
eller ligner det ældre varemærke, og varerne eller tjenesteydelserne er af
samme eller lignende art."
Ifølge
Varemærkelovens § 15, stk. 4, nr. 1 er et varemærke udelukket fra registrering,
hvis:
”det er
identisk med eller ligner et ældre dansk varemærke, jf. stk. 2, og det søges
registreret for varer eller tjenesteydelser af anden art end dem, for hvilke
det ældre varemærke er velkendt her i landet, og brugen af det yngre varemærke
ville medføre en utilbørlig udnyttelse af det ældre varemærkes særpræg eller
renommé, eller sådan brug ville skade dette særpræg eller renommé”.
Ifølge
Varemærkelovens § 15, stk. 3, nr. 3 er et varemærke udelukket fra registrering,
hvis:
”det er identisk med eller kun adskiller sig
uvæsentligt fra et varemærke, som på tidspunktet for ansøgningen, eventuelt
tidspunktet for den fortrinsret, der gøres gældende til støtte for ansøgningen,
er taget i brug i udlandet og stadig anvendes derfor varer eller
tjenesteydelser af samme eller lignende art, som dem det yngre mærke søges registreret
for, og ansøgeren på ansøgningstidspunktet havde eller burde have haft kendskab
til det udenlandske mærke”.
3. Vurdering og konklusion
Indsigers mærke |
|
Registreret for: |
Klasse 35: Professional business consulting services for
catering and accommodation enterprises, including technical advice for
projects and for the management of such enterprises; consulting services for
the management, monitoring and overseeing of catering and accommodation
enterprises; franchising of catering enterprises, namely transmission of
economic know-how to catering and accommodation enterprises. Klasse 42:
Accommodation and catering services; reservation
of temporary lodging; franchising of catering enterprises, namely licencing
agencies and transmission of technical know-how to catering and accommodation
enterprises. |
Indehavers mærke |
|
Registreret for: |
Klasse 43: Tilvejebringelse af mad og drikke, midlertidig indkvartering. |
Indsiger
har henvist til, at indehavers mærke MOTEL1 er forveksleligt med indsigers
tidligere registreringer af mærket MOTEL One. Indsiger har desuden henvist til,
at MOTEL One er et velkendt
varemærke
i Tyskland. Endelig har indsiger henvist til varemærkelovens § 15, stk. 3, nr.
3.
3.a. Vurdering af
indehavers mærke MOTEL1 over for indsigers velkendte varemærke MOTEL One
Varemærkelovens
§ 15, stk. 4, nr. 1, udelukker registreringen af et varemærke hvis varemærket
er identisk med eller ligner et ældre dansk varemærke, og det søges registreret
for varer eller tjenesteydelser af anden art end dem, for hvilke det ældre
varemærke er registreret.
Følgende betingelser skal som udgangspunkt alle være opfyldt for, at
bestemmelsen kan finde anvendelse:
1.
det ældre mærke skal være velkendt her i landet, og
2. brugen af det yngre mærke vil medføre en utilbørlig udnyttelse af
varemærkets særpræg eller renommé eller skade særpræget eller renommeet.
Indsiger
har oplyst, at mærket Motel One er yderst velkendt i Tyskland. Indsiger har i
den forbindelse henvist til, at hotelkædens direktør i 2009 modtog en pris som
”Hotelier of the year” samt at hotelkæden har modtaget følgende lovprisninger
”Most Wanted Investment Partner 2009” og ”Best Budget Hotel 2010”. Endelig har
indsiger henvist til hjemmesiden www.motelone.de.
Indsiger
har endvidere fremlagt følgende dokumentation for mærkets velkendthed i
Tyskland:
-
visitkort
-
hotelguides 2009 og 2010 med gældende priser
-
brochure over udvikling (til investorer og grundejere)
-
damemagasin ”Glamour” (med annoncer)
-
pressemeddelelse
-
opsummering af links fra indsigers hjemmeside
-
3 kvartalsrapporter
-
10-års opgørelse over sammenligning med One Hotels & Resorts AG
-
udskrifter af Wayback Machine af indsigers webside motel-one.com, der viser at websiden
har været aktiv siden januar 2001
For
at varemærkelovens § 15, stk. 4, nr. 1 kan finde anvendelse skal det
dokumenteres at det ældre mærke er velkendt her i landet. Indsigers materiale
dokumentere alene at mærket er velkendt i Tyskland. Følgelig finder § 15, stk.
4, nr. 1 ikke anvendelse.
3.b. Vurdering af, om
indehavers mærke MOTEL1 er forveksleligt med indsigers registrerede varemærke.
Sammenligning af
tjenesteydelserne
Der
er sammenfald af tjenesteydelser for hele indehavers registrering.
Sammenligning af
mærkerne
Indehavers
mærke består af en gul seng, hvor der på sengegavlen ved hovedgærdet er anført
ordet ”motel” og på sengegavlen ved fodenden er anført tallet ”1”.
Indsigers
mærke består af ordene MOTEL ONE og i baggrunden af mærket er et figurligt
udformet et-tal skrevet i en cirkel. Mærket er udført i farverne sort, hvid og
grå.
Vurderingen
af, om to figurmærker ligner hinanden, skal altid foretages ud fra en
helhedsbedømmelse
af mærkerne. Herunder skal der lægges vægt på mærkernes
synsmæssige og lydlige udtryk, samt på
stærke og svage mærkeelementer.
Ordet MOTEL kan for tjenesteydelserne ”tilvejebringelse af mad og drikke samt
midlertidig indkvartering” angive, hvorfra disse
ydelser udføres, nemlig fra et motel. Ordet ONE samt tallet 1 kan for
tjenesteydelserne antyde at de er de førende indenfor markedet, et motel af
bedste kvalitet. MOTEL ONE samt MOTEL 1 mangler således isoleret set særpræg
for indehavers fortegnelse over tjenesteydelser. På baggrund heraf kan disse
ord ikke tillægges afgørende vægt i forvekslelighedsvurderingen for mærkerne.
Synsmæssigt adskiller mærkerne sig fra hinanden
på flere punkter. Indehavers mærke er i hvid og gul mens indsigers mærke er i
sort, hvid og grå. Herudover indeholder indehavers mærke en afbildning af en
seng, mens indsigers mærke har et et-tal i en cirkel i baggrunden. Den eneste
synsmæssige lighed mellem mærkerne er de usærprægedes ordelementer, nemlig
MOTEL og tallet 1.
Lydligt adskiller mærkerne sig ligeledes, idet der vil være en forskel i
udtalen af ”Motel 1” og ”Motel One”. Tallet 1 i indehavers mærke vil nemlig i
Danmark typisk udtales på dansk, nemlig ”motel et” eller ”motel en”. Indsigers
mærke vil derimod udtales som det står skrevet, nemlig ”Motel One”.
Der er en vis begrebsmæssig lighed mellem mærkerne, idet disse er
opbygget ens, nemlig ved brug af
ordet ”Motel” efterfulgt af tallet et, skrevet
som henholdsvis tal og som det engelske ord ”one”. I den
forbindelse henviser styrelsen dog til, at ensartethed alene i den ide,
der ligger til grund for udformningen af de to mærker, ikke i sig selv er nok
til at disse ligner hinanden.
Konklusion
Uanset at der en vis begrebsmæssig lighed mellem indehavers og indsigers
mærker, er det styrelsens
vurdering, at der ikke er risiko for forveksling. Styrelsen har ved
denne vurdering særligt lagt vægt på, at de elementer som mærkerne har til
fælles er usærprægede og at der i forhold til de øvrige elementer er store
synsmæssige og lydlige forskelle.
Vi tager således ikke indsigelsen til følge, og registreringen er
fortsat gyldig.
Vi har afgjort sagen efter varemærkelovens § 15,
stk. 1, nr. 2 og § 15, stk. 4, nr. 1.
Da det ovenfor er konkluderet at mærkerne ikke er forvekslelige kan de
dermed heller ikke være identiske eller kun adskille sig væsentligt fra
hinanden. Styrelsen finder det således unødvendigt at tage yderligere stilling
til indsigers påstand efter varemærkelovens § 15, stk. 3, nr. 3…”
Denne afgørelse blev med brev
af 14. november 2011 fra Budde Schou A/S på vegne Motel One GmbH indbragt for
Ankenævnet for Patenter og Varemærker med følgende påstand:
”… Indsigelse mod VR
2010 01080
Varemærke:
Indehaver: MOTEL1 A/S
Indsiger: Motel One GmbH
KLAGE
Hermed
påklages Patent- og
Varemærkestyrelsens afgørelse af 12. september 2011, af indsigelsen mod
varemærkeregistrering VR 2010 01080 MOTEL 1 <fig> i navnet MOTEL1 A/S.
PÅSTAND
Styrelsens
afgørelse omgøres og registrering VR 2010 01080 MOTEL1 <fig> afslås.
FORELØBIGE
ANBRINGENDER
Klager
gør gældende, at det angrebne mærke MOTEL1 kolliderer med indsigermærket MOTEL
ONE plus stiliseret 1-tal, som er genstand for den EU-dækkende internationale
registrering 739344.
Som
fastslået i styrelsens afgørelse foreligger der identitet mellem
konfliktmærkernes tjenesteydelser (for god ordens skyld minder vi om, at klasse
43-45 først blev indført i 2002, hvorfor indsigermærket omfatter klasse 42,
jfr. Bilag 1). Det følger af præmis
17 i Europadomstolens dom i sag C-39/97 CANON, at en svag grad af lighed mellem
de af varemærkerne omfattede varer eller tjenesteydelser kan opvejes af en høj
grad af lighed mellem varemærkerne og omvendt. Således må identiteten mellem
konfliktmærkernes varefortegnelser opveje den manglende identitet mellem
konfliktmærkerne.
Hvad
angår ligheden mellem konfliktmærkerne, indeholder begge mærker ”motel” og ”1”.
Derudover har indsigermærket ordet ”one”. Konfliktmærkerne består således af
næsten samme elementer.
Hvad
mærkernes figurpræg angår, gør vi gældende, at det vil blive omfattet som
sekundært, hvis ikke det blot vil blive opfattet som dekoration. I den
forbindelse henviser vi til Europadomstolens første instans’s dom i sagen
T-312/03 SELENIUM-ACE, af hvis præmis 37 det fremgår, at når et varemærke er
sammensat af ordbestanddele og figurative bestanddele, skal førstnævnte i
princippet anses for at have mere særpræg end sidstnævnte, eftersom
gennemsnitsforbrugeren lettere vil kunne henvise til den omhandlede vare ved at
nævne navnet end ved at beskrive varemærkets figurative bestanddel. I samme
præmis stadfæster domstolen appelkammerets opfattelse, at det er rimeligt at
antage, at gennemsnitsforbrugeren vil opfatte ordbestanddelen som varemærket og
den figurative bestanddel som en dekorativ bestanddel. I samme retning peger
dommen i sagen T-363/06 MAGIC SEAT, præmis 30, som citerer den ovennævnte
præmis 37 i T-312/03. Begge de nævnte præmisser må finde analog anvendelse på
nationale konfliktsager som den foreliggende.
Det
er vigtigt at have for øje, at ved
mundtlig brug af konfliktmærkerne eksisterer figurelementerne ikke. Sådan mundtlig
brug finder f.eks. sted, når fremtidige hotelkunder taler med venner, bekendte,
kolleger og rejsebureauer om, hvilket hotel de skal vælge. Endvidere bookes
hotelværelser ofte telefonisk.
Hotellers
og motellers kundekreds er ikke kun dansk, men kommer også fra de øvrige
EU-lande, inklusive Tyskland, et resultat af EU’s åbne grænser. Derfor har
indklagedes hjemmesider, på www.motel1.dk, da også både engelsk
og tysk tekst, jfr. Bilag 2. En
englænder, irer eller tysker, der besøger indehavers hotel og hans hjemmeside,
vil læse ”MOTEL1” som ”MOTELONE”, da han selvsagt ikke kender det danske ord
”et”. Indklagede har været klar over dette og har derfor ud over domænenavnet
motel1.dk også registreret motelone.dk og motel-one.dk, som begge leder en ind
på indehavers hjemmeside. Vi henviser til Bilag
3 og 4. Til sammenligning kan vi oplyse, at klager er indehaver af domænenavnene
motelone.com og motel-one.com, jfr. Bilag
5 og 6. En tysker, der kender klagers hjemmesider motelone.com og
motel-one.com, og som indtaster motelone.dk eller motel-one.dk i den tro, at
han kommer ind på en side, som handler klagers danske aktiviteter, bliver ledt
ind på indklagedes hjemmeside i stedet.
(Angående
ejerforholdet til motelone.dk og motel-one.dk: som det fremgår af Bilag 3 og 4, er registranten LAB Ejendomme
ApS, binavn for LABJ Consulting ApS, jfr. Bilag
7, hvis direktør er Bjarne Olsen, som er også er direktør i MOTEL1 A/S,
jfr. Bilag 8. LABJ Consulting ApS
var i øvrigt medstifter af MOTEL1 A/S, jfr. Bilag 9).
Også
danskere, som kender klagers hoteller, risikerer at blive vildledt af
indklagedes varemærke MOTEL1 og hans domænenavne motelone.dk og motel-one.dk.
At mange danskere kender klagers hoteller illustreres af antallet af danske
gæster på disse, jfr. Bilag 10, som
er en kopi af vor ordregivers brev af 27. oktober 2011.
I
sin afgørelse bortser styrelsen helt fra ord/talkombinationerne MOTEL1 hhv.
MOTEL ONE. Imidlertid er disse de vigtigste dele af parternes kendetegn, jfr.
også hvad der er nævnt ovenfor i forbindelse med EU-dommene om SELENIUM-ACE og
MAGIC SEAT. Vi gør gældende, at ordkombinationen
MOTEL ONE ikke er beskrivende, idet det ikke er gængs praksis at benytte ”one”
eller ”1” som anprisende bestanddel, jfr. dommen fra Landgericht München
(vedlagt vor indsigelsesskrivelse af 9. juli 2010), side 12, næstsidste afsnit,
hvoraf fremgår, at den tyske domstol fandt, at ”MOTEL ONE” ikke har nogen
entydig betydning. I samme forbindelse henviser vi til at ordmærket EnergiOne
er registreret uden særprægsindvending for bl.a. ”distribution og levering af
energi” i klasse 39, samt ”produktion og behandling af energi” i klasse 40,
jfr. Bilag 11. Vi gør desuden
gældende, at nævnets afgørelse i sag AN 2010 00014, gående ud på, at mærket
AUTO EUROPA var forveksleligt med mærket AUTOEUROPE ”til trods for klagers
mærkes beskedne særpræg”, og til trods for at styrelsen havde fundet mærkerne
uforvekslelige, støtter indsigers synspunkt: at MOTEL1 er forveksleligt med
MOTEL ONE 1. En udskrift af afgørelsen er Bilag
12.
Vi forbeholder os ret til at fremkomme med yderligere anbringender og
bevisligheder…”
Med brev af 16. november 2011
fremsendte klager, Budde Schou A/S på vegne Motel One GmbH, Tyskland supplerende
anbringender:
”… Styrelsens afgørelse har som præmis, at
ordkombinationen ”MOTEL ONE” og ord/talkombinationen ”MOTEL1” begge savner
fornødent særpræg til registrering, hvorfor konfliktmærkernes eneste særprægede
dele er deres figurelementer, som i øvrigt er så indbyrdes forskellige, at der
efter styrelsens vurdering ikke foreligger risiko for forveksling af de samlede
mærker.
Vi gør som nævnt i
klageskrivelsen gældende, at såvel ordkombinationen ”MOTEL ONE” som
ord/talkombinationen ”MOTEL1” besidder det fornødne særpræg. I den forbindelse
henviser vi til, at EU varemærkemyndigheden OHIM ultimo 2010 accepterede
ordmærket Hotel One for bl.a. ”tilvejebringelse af mad og drikke; midlertidig
indkvartering”. Som det fremgår af Bilag
1-3, blev mærket, herunder dets særpræg, accepteret uden særprægsindvending
og uden foregående dokumentation for mærkets indarbejdelse.
På denne baggrund må det
konstateres, at såvel ordkombinationen ”MOTEL ONE” som ord/talkombinationen
”MOTEL1” har særpræg, om end det formentlig er beskedent.
Det fremgår imidlertid af
domspraksis, at selv et svagt særpræg er nok til at skabe risiko for forveksling.
I den forbindelse henviser vi til EU’s General Court’s dom af 15. november 2011
i sagen T-434/10, som fandt figurmærket ALPINE PRO SPORTSWEAR & EQUIPMENT
forveksleligt med figurmærket ALPINE. Dette til trods for at ALPINE, det ord
der gør mærkerne forvekslelige, er svagt, jfr. dommens præmis 70.
I samme retning peger
General Court’s dom af 6. oktober 2011 i sag T-247/10, som fandt varemærket
deutschemedi.de forveksleligt med figurmærket MEDI ICH FÜHL MICH BESSER. Dette
til trods for, at MEDI, den mærkedel der bevirker forveksleligheden, er svag,
jfr. dommens præmis 48.
Begge de foregående domme
henviser til General Court’s dom af 13. december 2007 i sag T-134/06, som fandt ordmærket
PAGESJAUNES.COM forveksleligt med figurmærket LES PAGES JAUNES (på dansk:
De Gule Sider). Vi citerer fra dommens præmis 70 og 71:
”Den
omstændighed, at det ældre varemærke tillægges en svag grad af særpræg, udelukker
nemlig ikke, at det fastslås, at der i det foreliggende tilfælde er risiko for
forveksling. Selv om der skal tages hensyn til det ældre varemærkes særpræg for
at bedømme risikoen for forveksling (jfr. analogt Domstolens dom af
29. september 1998, sag C-39/97, CANON … præmis 24), er det nemlig kun et
blandt flere momenter, der skal tages i betragtning ved denne bedømmelse. Selv
hvor der foreligger et ældre varemærke med en svag grad af særpræg, kan der
være risiko for forveksling, bl.a. som følge af ligheden mellem tegnene og
mellem de omfattede varer eller tjenesteydelser (jfr. i denne retning Rettens
dom af 16. marts 2005, sag T-112/03, L’OREAL mod KHIM – REVLON (FLEXI R
FLEXI) … præmis 61).
Desuden
ville det af sagsøgeren hertil fremførte synspunkt indebære, at den faktor, der
vedrører varemærkernes lighed, neutraliseres til fordel for den faktor, der
bygger på det ældre varemærkes særpræg, som ville blive tillagt for stor
betydning. Heraf ville følge, at eftersom det ældre nationale varemærke kun har
en svag grad af særpræg, ville der kun være risiko for forveksling i tilfælde
af, at det varemærke, der søges registreret, fuldt ud gengav det ældre
nationale varemærke, og det uanset graden af lighed mellem de omhandlede tegn
(Domstolens kendelse af 27. april 2006, sag T-235/05 P, L’OREAL mod KHIM …
præmis 45). Et sådant resultat ville imidlertid ikke være i overensstemmelse
med selve beskaffenheden af den helhedsvurdering, som de kompetente myndigheder
skal foretage i henhold til Artikel 8, stk. 8, litra b), i Forordning
nr. 40/94 (Domstolens dom af 15. marts 2007, sag C-171/06 P, T.I.M.E. ART
mod Devinlec og KHIM … præmis 41).”
Vi gør gældende, at
situationen i den foreliggende sag er helt analog. Selv om både
ordkombinationen ”MOTEL ONE” og ord/talkombinationen ”MOTEL1” kun har svagt
særpræg, udelukker dette
ikke risiko for forveksling, når henses til, at mærkerne er registeret for og
benyttes for helt identiske ydelser. Fuld identitet mellem mærkerne kan således
ikke være en betingelse for, at der er en risiko for, at de forveksles…”
Med brev af 30. januar 2012 afgav Patent- og
Varemærkestyrelsen følgende udtalelse:
”… Som svar på Ankenævnets brev af 20. januar 2012 skal styrelsen udtale
følgende:
Under behandlingen for Ankenævnet ses der ikke at være fremlagt sådanne nye
væsentlige argumenter, at styrelsen har anledning til at ændre opfattelse.
Styrelsen fastholder derfor afgørelsen af 12. september 2011 og den under
behandlingen fremførte argumentation og vurdering.
Styrelsen skal således henstille til Ankenævnet, at den trufne afgørelse
stadfæstes…”
Med brev af 27. februar 2012 kommenterede klager,
Budde Schou A/S på vegne Motel One GmbH, Tyskland udtalelsen med følgende:
”… I sit høringssvar af
30. januar 2012 fastholder Styrelsen sin holdning til sagen, idet Styrelsen
ikke mener, at der under sagens behandling for Ankenævnet er blevet fremlagt
argumenter, der har givet Styrelsen anledning til at ændre opfattelse.
Klager deler ikke
Styrelsens opfattelse, hvilket vi nærmere redegør for i det følgende:
GENERELT:
Klagesagen inddrager et
nyt præjudikat, nemlig EU-Rettens dom af 15. november 2011 i sag T-434/10, der
fandt varemærket ALPINE pro sportswear & equipment forveksleligt med mærket
alpine, for varer i klasserne 18 og 25. At ordet ALPINE har yderst ringe
særpræg for alpint udstyr, fremgår af, at OHIM afslog CTM-ansøgning nr. 001095876 om registrering af ordmærket ALPINE for diverse
varer i klasse 9, 16, 18 og 25, på grund af manglende særpræg, jfr. EU’s
varemærkeforordning, artikel 7.1(b). Til trods herfor udtaler retten i dommens
præmis 70, at konstatering af det ældre varemærkes svage særpræg ikke hindrer
en konstatering af, at der er risiko for forveksling med det ansøgte mærke.
Omend det tidligere mærkes særpræg må tages i betragtning, når man bedømmer
risikoen for forveksling, er dette kun en blandt flere faktorer involveret i
den bedømmelse. Således kan der være risiko for forveksling, selv i en sag som
involverer et ældre mærke med svagt særpræg, særlig på grund af en lighed
mellem mærkerne og mellem de relevante varer eller ydelser. Da Styrelsen har
frakendt ordmærkerne MOTEL ONE og MOTEL 1 særpræg, er ALPINE-dommen relevant
for denne sag.
Sagen som nu oplyst bør
give klager medhold. Vi skal kort opsummere hvorfor:
SÆRPRÆG:
Ordmærkerne MOTEL ONE og MOTEL1 har særpræg i sig selv. Dette følger analogt af OHIM’s
accept af særpræget hos varemærket Hotel One uden krav om forudgående
indarbejdelse, jfr. EU-varemærkeregistrering nr. 1059083,
der bl.a. dækker ”temporary accommodation”, overbegreb for bl.a. hoteldrift og
moteldrift.
I den forbindelse
henviser vi til, at enhver tydelig afvigelse i formuleringen af en
ordkombination fra den udtryksform, der i normal sprogbrug anvendes af de
berørte forbrugere for at betegne varen eller tjenesteydelsen eller disses
væsentlige egenskaber, kan give ordkombinationen det nødvendige særpræg til
registrering som varemærke, jfr. EU-Domstolens dom i ankesagen C-383/99 P, som
fastslog, at varemærket BABY-DRY har fornødent særpræg til registrering.
Vi skal endvidere henvise
til, at den omstændighed, at et varemærke savner et ”minimumspræg af
opfindsomhed” ikke i sig selv kan begrunde, at mærket tillige mangler
adskillelsesevne, jfr. EU-Rettens dom i sag T-135/99 om registrering af
ordmærket CINE ACTION, præmis 31.
YDELSES-LIGHED:
Som det fremgår af
Styrelsens afgørelse, side 6, 2. afsnit, er der sammenfald af tjenesteydelser
for hele den angrebne registrering. Denne identitet mellem konfliktmærkernes
varefortegnelser må opveje den manglende identitet mellem konfliktmærkerne,
jfr. EU-Domstolens dom i sag C-39/97 CANON, præmis 17.
MÆRKE-LIGHED:
Omend ordmærkerne MOTEL
ONE og MOTEL 1 har særpræg i sig selv, jfr. ovenfor, er dette særpræg
formentlig ret beskedent. At mærker med beskedent særpræg kan bevirke
forvekslelighed med yngre mærker fremgår dels af den ovennævnte EU-dom i sag
T-434/10 ALPINE, dels af EU-Rettens domme i sagerne T-247/10 MEDI samt T-134/06
PAGESJAUNES.COM nævnt side 2 i vort indlæg af 16. november 2011, dels af OHIM’s
Appelkammers afgørelse i sag R832/2010-1, som fastslog, at ordmærket iHotel var
forveksleligt med figurmærket i-hotel, selv om de ikke dækkede identiske ydelser
i klasse 43, hotelklassen. Vi henviser til, at ordet ”hotel” er beskrivende for
hotelydelser, og at OHIM tidligere har afslået to ansøgninger om registrering
af bogstavet ”i” med den begrundelse, at bogstavet mangler fornødent særpræg
til registrering, Artikel 7.1(b) i Rådets Forordning 40/94 om EF-varemærker.
For god ordens skyld skal vi nævne, at afgørelsen er indbragt for EU-Retten
under nr. T-277/11.
Hvad angår den lydlige
lighed mellem konfliktmærkerne, henviser vi til, at EU-Domstolen har slået fast
i sin afgørelse i sag C-342/94 LLOYD, at lydlig lighed i sig selv kan bevirke,
at to varemærker er forvekslelige. I den forbindelse henviser vi til, at
kendetegn for hoteller og moteller ofte benyttes mundtligt, f.eks. i samtaler
mellem kunder og rejsebureauer om valg af hotel/motel, og mellem kunder og
hoteller/moteller om reservation af værelse. I sådanne situationer har kunden
ikke noget logo for øje, hvorfor logoernes forskelle ikke kan modvirke
forveksling.
Engelsktalende kunder vil
udtale indklagedes kendetegn MOTEL 1 som ”motel one”, altså identisk med
klagers kendetegn. Det samme gælder tyske kunder, der kender klagers motelkæde
MOTEL ONE, jfr. at Styrelsen anerkendte, at klagers varemærke er velkendt i
Tyskland, afgørelsens side 5, sidste afsnit.
Hvad angår den
synsmæssige lighed mellem konfliktmærkerne, henviser vi til, at det i dag er
almindeligt at vælge og bestille hotel/motelværelser over internettet. Dette
foregår typisk på en eller flere reservationshjemmesider, som f.eks.
hotels.com, rooms.com, booking.com, ratestogo.com, expedia.dk, rejsefeber.dk,
booking.rooms.dk og trivago.dk, som gør det muligt at sammenligne priser,
beliggenhed m.m. Når et hotels/motels kendetegn vises på disse søgesider, vises
det udelukkende i en standard-skrifttype som f.eks. Helvetica, formentlig fordi
de bagved liggende EDB-programmer kræver det. Kendetegnets logoform vises
derimod ikke, hvorfor logoernes figurpræg og disses indbyrdes forskelligheder
ikke ses af kunden og derfor ikke kan modvirke forveksling af kendetegnene. I
det praktiske handelsliv må forskellen på de konfliktende logoers figurpræg
derfor antages at have minimal betydning…”
Indklagede i sagen har
ikke udtalt sig.
Udskriftens og fotokopiens rigtighed
bekræftes.
Ankenævnet
for Patenter og Varemærker, 1. maj 2012.