Særligt om lighedsvurderingen af ordmærker
Ved vurderingen af ligheden mellem ordmærker, gælder i udgangspunktet de samme principper som for alle andre typer af mærker - se hertil artiklen Forvekslelige varemærker
Fordi der er tale om ord, vil fokus i denne lighedsvurdering være præget af ordenes betydning, opbygning og stavemåde. Derfor vil følgende forhold ofte indgå i vurderingen:
- Mærkernes eller deres elementers sproglige betydning, herunder om disse er usærprægede, svage eller stærke
- Antallet af stavelser i mærkerne og deres indbyrdes placering
- Mærkernes længde, dvs. antallet af bogstaver og tal
- Placeringen af vokaler og konsonanter i mærkerne
- Mærkernes udtalemæssige rytme
- Mærkernes begyndelse og slutning
- Hvilket sprog mærkerne udtales på
- Tilstedeværelsen af bogstaver, der synsmæssigt ligner hinanden eller som udtalemæssigt kan anvendes som erstatning for hinanden, fx p/b, n/m, f/ph eller c/k
- Brugen af specielle bogstaver, dvs. bogstaver der sjældent anvendes i danske ord
De nævnte forhold kan have indflydelse på henholdsvis den synsmæssige, den lydlige og den begrebsmæssige lighed mellem mærkerne.
De forskellige elementer i vurderingen af lighed er beskrevet i følgende artikler om lighed mellem ordmærker:
- Betydningen af mærkets indledning for lighedsvurderingen
- Forkortelser
- Mærker med specielle tegn
- Mærker på andre skriftsprog
- Mærker som indeholder titler
- Mærker bestående af navne
- Mærker på forskellige sprog
Opdateret: 8. juni 2020